کد خبر 128521
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۹

نشست خبري اعلام برنامه‌هاي گراميداشت سالروز شهادت شهيد دكتر مصطفي چمران در محل «بنياد شهيد چمران» برگزار شد.

به گزارش مشرق به نقل از ايسنا، در اين نشست خبري، مهندس مهدي چمران رئيس شوراي شهر تهران با اشاره به روز 31 خرداد سالروز شهادت شهيد دكتر مصطفي چمران در «دهلاويه» گفت: از همان سال شهادت تاكنون هر ساله مراسم بزرگداشت اين شهيد در داخل و خارج از كشور برگزار مي‌شود و برگزاري بيشتر اين برنامه‌ها را مردم، نهادها و سازمان‌ها بر عهده دارند. البته چند برنامه به صورت سراسري نيز برگزار مي‌شود. هر چند سعي داريم حالت مردمي بودن اين برنامه را حفظ كنيم.

وي ادامه داد: شهيد چمران يك شخصيت بي‌نظيري است كه وجوه گوناگون زندگي و تضادها را در كنار هم به خوبي جمع مي‌كند. يك شخصيت بزرگ علمي و جهاني كه مي‌توان او را اولين دانشمند هسته‌اي ايران نام برد كه علاوه بر دانشگاه تهران، در دانشگاه‌هاي تگزاس و بركلي كاليفورنيا توانست با عالي‌ترين درجه علمي، دكتري فيزيك و الكترونيك و همچنين فيزيك پلاسما را دريافت كند و در زمان خود جزو 10 دانشمند برجسته جهان در رشته تخصصي خود بود.

وي اظهار كرد: چمران يك مبارز خستگي‌ناپذير سياسي هم محسوب مي‌شود و مبارزاتش از سال 1328 تا پيروزي انقلاب اسلامي نشانگر اين واقعيت است. در كنار مبارزات سياسي، مبارزات ديني اعتقادي و مذهبي خود را هم انجام مي‌داد كه از آن جمله مي‌توان به فعاليت‌هاي وي در انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران، دانشجويان ايراني مقيم آمريكا و دانشجويان مسلمان همه كشورها اشاره كرد. تمامي اين مبارزات از او يك شخصيت عارف مجاهد ساخته بود البته عرفان و خلوص او دنياي بزرگي است و مي‌توان گفت بارزترين نمود شخصيتي او عرفان و اعتقادات پاكش محسوب مي‌شود.

رئيس بنياد شهيد چمران يادآور شد: در كنار همه موارد ياد شده، دكتر چمران يك مدير توانمند و سازمانده بود. مثلا در لبنان و در كنار امام موسي صدر «حركت محرومين» و «حركت امل» را پايه‌گذاري كرد كه پايه‌هاي تشكيل حزب‌الله امروز به شمار مي‌روند. در بازگشت به ايران نيز با تشكيل ستاد جنگ‌هاي منظم و نامنظم در كردستان و خوزستان نقش فعالي در روزهاي آغازين جنگ ايفا كرد. او يك فرمانده توانا و استاد جنگ‌هاي منظم و نامنظم بود. به گونه‌اي كه عموم فرماندهان جنگ به توانمندي او پي برده بودند.

وي يادآور شد: شهيد چمران همچنين يك هنرمند توانا، استاد خط ، نقاشي زبردست و استادي توانا در رزم‌هاي انفرادي و دفاع شخصي بود. به طور كلي مي‌توان گفت اگر هر يك از اين صفات در هر فردي وجود داشته باشد مي‌توان او را به عنوان يك شخصيت مؤثر قلمداد كرد در حالي كه همه اين صفات يك جا در شهيد چمران وجود داشت.

مهندس چمران در بخش ديگري از اين نشست خبري گفت: حركت‌هاي شهيد چمران آغازگر راهي بود كه به بيداري اسلامي امروز انجاميد. او زماني بيداري اسلامي را در لبنان آغاز كرد كه در دنياي اسلام و خاورميانه سخني از اين مسايل نبود. البته پيروزي انقلاب اسلامي اين به اين حركت شهيد چمران قوتي دو صد چندان بخشيد.

وي در عين حال گفت: با وجود اينكه شهيد چمران در ميان همه مبارزان قديمي خاورميانه و حتي كشورهاي شمال آفريقا شناخته شده است اما در داخل كشور در مورد مجاهدت‌هاي او كمتر نوشته و سخن گفته شده است و جا دارد به خاطر حفظ هويت اسلامي و ملي‌مان روي چنين شخصيت‌هاي بزرگي كه مي‌توانند الگوهاي موثري براي جوانان امروز باشند كارهاي فرهنگي بزرگي انجام دهيم و در اين ميان نقش رسانه‌ها قابل توجه است.

چمران همچنين در پاسخ به سوالي در مورد ساخت فيلم شهيد چمران گفت: تاكنون فيلمي كه بتواند همه ابعاد زندگي و فعاليت‌هاي شهيد چمران را به تصوير بكشد ساخته نشده است. اما در فيلمي كه «حاتمي‌كيا» از تابستان امسال ساخت آن را كليد خواهد زد بخشي از زندگي شهيد چمران به نمايش درمي‌آيد.

وي در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري گفت: كار بنياد شهيد چمران جمع‌آوري مطالب مورد نياز نويسندگان و پژوهشگران است تا بتوانند آثاري از شهيد چمران در زمينه‌هاي گوناگون خلق كنند و تاكنون 10 عنوان كتاب در زمينه‌هاي مختلف از جمله نيايش‌ها، دست نگاشته‌هاي سياسي و تاريخي و ... منتشر شده است و بعضي از اين كتاب‌ها به چاپ سي‌ام رسيده و كتاب بينش و نيايش شهيد چمران از چاپ صدم هم گذشته است.

چمران همچنين در اين نشست خبري گفت: برنامه‌هاي مختلفي براي گراميداشت شهيد چمران از روز پنجشنبه گذشته آغاز شده و در روزهاي آينده نيز برنامه‌هاي مختلفي برگزار خواهد شد كه از آن جمله مي‌توان به برنامه گراميداشت شهيد چمران در خانه موزه شهيد، برنامه گراميداشت انجمن مفاخر ملي ايران كه به بحث علمي شهيد چمران مي‌پردازد، برنامه گراميداشت بسيج اساتيد و تقدير از دانشمندان و استادان و همچنين برنامه ملي گراميداشت اين شهيد در تالار بزرگ كشور اشاره كرد.البته برنامه‌هاي مختلفي نيز در شهرهاي ديگر برگزار خواهد شد. همچنين سازمان ارتباطات اسلامي در نمايندگي‌هاي ايران در خارج از كشور برنامه‌هايي در اين زمينه پيش‌بيني كرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس