تداوم رویکرد یکجانبه‌گرایانه آمریکا در دولت بایدن

دولت بایدن هر چند شعار چندجانبه گرایی در مناسبات بین المللی را رویه ادعایی خود عنوان کرده اما نگاهی به رویکرد چندماهه اخیر این دولت نشان می‌دهد که رویه یکجانبه گرایانه ترامپ را کنار نگذاشته است.

به گزارش مشرق، دنیای امروز دنیای ظهور قدرت های نوین جهانی است. در مختصات بین المللی کنونی اصرار بر یکجانبه گرایی سیاستی شکست خورده است با این حال ایالات متحده آمریکا حاضر به ترک رویه خود در این زمینه نیست در حالی که این سیاست بر سرعت افول هژمونی آمریکا افزوده است.

جرج دبلیو بوش، رئیس جمهور جمهوریخواه آمریکا علی رغم مخالفت‌های بین المللی افغانستان و عراق را به ترتیب در سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۳ اشغال کرد. باراک اوبامای دموکرات سیاست‌های چندجانبه‌گرایی را در زمینه‌های مختلف از جمله فعالیت های هسته ای ایران دنبال کرد که به توافق برجام منجر شد. اوج یکجانبه گرایی آمریکایی به دولت ترامپ برمی‌گردد. پیگیری این سیاست در کنار سایر سیاستهای غلط دولت پیشن آمریکا منجر به یک دوره ای شدن دوره ریاست جمهوری وی شد. اما دولت جو بایدن، رئیس جمهور کنونی آمریکا هم با وجود انتقادات لفظی از یکجانبه گرایی ترامپ و وعده بازگشت به چندجانبه گرایی، همچنان در مورد برخی مسائل سیاستی یکجانبه گرایانه را دنبال می‌کند.

کارزار فشار حداکثری و تحریم‌هایی که ترامپ علیه ایران به راه انداخت در دولت بایدن ادامه دارد و بایدن  علیرغم ادعایی که دارد، همچنان حاضر به بازگشت به برجام و اجرای تعهدات آمریکا و رفع کامل تحریم ها نیست. دولت بایدن در مذاکرات نیز با رویکرد یکجانبه گرایانه در پیش گرفته و به دنبال بهره برداری از میراث ترامپ است.

مقامات واشنگتن از آمادگی برای لغو تحریم‌های ناسازگار با برجام سخن می گویند در صورتی که بسیاری از تحریم هایی که تحت عناوین تروریسم و حقوق بشر اعمال شده به بهانه برجام بوده و عملا عدم لغو آنها باعث می شود جمهوری اسلامی نتواند از مزایای مندرج در توافق هسته ای استفاده کند. شبکه خبری بلومبرگ نیز به تازگی در گزارشی نوشته که بایدن طرحی برای لغو محدود تحریم‌ها در نظر دارد.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در یک گفت و گوی رادیویی در مورد سیاست‌های دولت بایدن گفت: دولت آقای بایدن چند ماه بعد از روی کار آمدن تصمیم گرفت که در مذاکرات وین شرکت کند اما دراین مذاکرات نیز با رویکرد یک جانبه گرانه ترامپ وارد شده است.

 به گفته این دیپلمات کشورمان، دولت آمریکا در مورد رفع تحریم ها سیاست یک جانبه گرایانه را در پیش گرفته است و می‌خواهد فقط تحریم‌هایی که مدنظر خودش است را رفع کند و یک‌جانبه در این زمینه تصمیم بگیرد درحالی که ایران تاکید دارد تمامی تحریم‌ها باید رفع شود و در این زمینه تضمین های لازم به ایران داده شود.

واقعیت این است که بایدن با شعار و ادعای چندجانبه گرایی و دوری از رویکرد دولت پیشین ترامپ در حوزه روابط بین الملل  دیپلماسی خود را سامان داده است.

با این حال و علیرغم حضور در مذاکرات وین و با وجود مشارکت اسمی و ظاهری سایر شرکای برجام به نظر می رسد دولت‌آمریکا در حال تحمیل نظرات خود به سایر شرکا و پیگیری سیاستها و اهداف خود در زمینه احیای برجام است و از این جهت شاهد تداوم یکجانبه گرایی آمریکایی در ماجرای مذاکرات هسته ای هستیم. بدیهی است که برون رفت از این وضعیت نیازمند ومستلزم در نظر گرفتن دغدغه ها و نگرانی‌های مشروع ایران است و سکوت و بی عملی سایر شرکای برجام هم کمکی به باز شدن گره توافق هسته ای نخواهد کرد.

ایران دغدغه‌ها و نگرانیهای مشروعی دارد. به گفته خطیب زاده اگر توافقی حاصل شود و تضمین‌های لازم گرفته نشود، ممکن است اتفاقات پیشین بار دیگر اتفاق بیفتد بنابراین ما برانجام مذاکرات مبتنی بر تصمیمات لازم برای تحقق منافع دولت ایران تاکید داریم.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس