حزب اسلامی عراق هم نتایج انتخابات را «ساختگی» اعلام کرد

پس از ائتلاف الفتح، حزب اسلامی عراق تأکید کرد که «نتایج اعلام شده را کاملا رد می‌کنیم و تأکید داریم که [این نتایج] ساختگی و از پیش تعیین شده است».

به گزارش مشرق، «الحزب الاسلامی العراقی» (حزب اسلامی عراق) هم امروز سه‌شنبه مخالفت خود را با نتایج اولیه انتخابات پارلمانی این کشور اعلام کرد.

این حزب که وابسته به اهل سنت است، با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد: «نتایجی که کمیساریای انتخابات اعلام کرد، صحیح نیست».

خبرگزاری شفق نیوز ضمن نقل این بیانیه گزارش داد، نامزدهای حزب اسلامی در انتخابات شکست نخوردند، بلکه «طرفهای مختلف در داخل و خارج که مخالف طرح ملی و اسلامی هستند، آنان را کنار زدند».

این حزب با بیان اینکه این طرفها نمی‌خواهند که چنین حزبی در صحنه انتخاباتی عراق حضور داشته باشد، تأکید کرد، ضربه زدن به این حزب در راستای ضربه زدن به هویت اسلامی و ملی عراق از نظر سیاسی است.

حزب مذکور خاطر نشان کرد: «کاملا نتایج اعلام شده را رد می‌کنیم و تأکید داریم که [این نتایج] جعلی و از پیش تعیین شده است».

 حزب اسلامی تصریح کرد، به رسمیت شناختن نتایج این انتخابات که «از اول تا آخر، مملوء از شک و شبهه بود، اشتباه بزرگی است که نباید گرفتار آن شویم. طیفهای سیاسی نیز نباید به آن تن دهند».

این حزب همچنین تأکید کرد: «طرحی وجود دارد تا ما را از عرصه سیاسی کنار بگذارد؛ زیرا ما مسیر ملی را در پیش گرفتیم و متعهد هستیم که از صف‌بندی‌های فرقه‌ای دور باشیم و به وابستگی منطقه‌ای و بین‌المللی پایان دهیم».

این حزب در سال ۱۹۶۰ در عرصه سیاسی عراق به ریاست «نعمان عبد الرزاق السامرائی» اعلام موجودیت کرد و در سال ۱۹۹۱ در لندن بازتاسیس شد و در نهایت در سال ۲۰۰۳ به طور مستقیم در عراق فعالیتش را آغاز کرد. در سال ۲۰۱۱ نیز «إیاد السامرائی» ریاست آن را برعهده گرفت.

در همین ارتباط،   «هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح عراق هم در ارتباط با نتایج انتخابات این کشور بیانیه‌ای صادر و تأکید کرد: «به هر قیمتی که شده، ما این نتایج ساختگی را نمی‌پذیریم و از آرای نامزدهای خود و رأی‌دهندگانمان با تمام قدرت دفاع خواهیم کرد».

این بیانیه در حالی منتشر شده است که منابع عراقی ساعاتی پیش گزارش دادند که چارچوب هماهنگ‌کننده احزاب شیعی  در بیانیه‌ای به کمیساریای عالی انتخابات عراق اعتراض کرده‌اند.

در بیانیه احزاب مذکور آمده بود: «در راستای پافشاری چارچوب هماهنگ‌کننده بر درستی روند دموکراتیک و تحقق الزامات انتخابات زودهنگام که مرجعیت دینی خواستار آن شد و تأکید کرد که باید آزاد، امن و منصفانه باشد و از سوی دیگر در راستای پشت‌ سر گذاشتن شبهات و مشکلات بزرگی که در انتخابات سال ۲۰۱۸ ایجاد شد و به یک بن‌بستی سیاسی انجامید و در نتیجه با وقوع رویدادهای تأسف‌باری در سال ۲۰۱۹ پایان یافت و همچنین به منظور حمایت از روند دموکراتیک و بی‌طرفی در انتخابات، ما تمام نکات فنی را به کمیساریای انتخابات ارائه کردیم».

در ادامه عنوان شد: «کمیساریا متعهد شد که تمام مشکلات را با گام‌هایی عملی مرتفع کند؛ ‌ اما این نهاد به تمام آن اقدامات قانونی که اعلام کرده بود، پایبند نبود. بر این اساس، ما اعتراض خود را به نتایج و عدم قبول آن را اعلام می‌کنیم و برای جلوگیری از دستکاری در آرای رأی‌دهندگان اقدامات لازم را اتخاذ خواهیم کرد».

چارچوب هماهنگ‌کننده احزاب شیعی شامل ائتلاف «الفتح»، «دوله القانون»، «عصائب اهل الحق» به اضافه «کتائب حزب‌الله» ‌ و دیگر جریان‌های شیعی است.

رسانه‌های عراقی روز گذشته خبر دادند که احزاب اسلام‌گرای این کشور در انتخابات زودهنگام عراق بر احزاب‌ غرب‌گرا پیروز شده‌اند.

بر اساس اعلام کمیساریای عالی مستقل انتخابات، تاکنون جریان شیعی صدر ۷۳ کرسی، ائتلاف سنی تقدم ۳۸ کرسی، ائتلاف دوله القانون ۳۷ کرسی، ائتلاف عزم ۱۵ کرسی، ائتلاف الفتح ۱۴ کرسی، جنبش امتداد ۹ کرسی، جریان حکمت ملی ۲ کرسی، ائتلاف النصر، ۲ کرسی و حزب دموکرات کردستان عراق ۳۲ کرسی را به دست آورده‌اند.

به عقیده ناظران، هیچ یک از فراکسیون‌ها میزان آرایی که بر اساس آن قادر به تشکیل فراکسیون بزرگتر در پارلمان باشند، کسب نکرده‌اند و  ائتلاف میان فراکسیون‌ها برای تشکیل کابینه ضروری است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    12 5
    هادی عامری باید حصر خانگی شود
    • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
      1 0
      حصر مال رفیقای شماست نه اونهایی که مقابل یانکیها سینه سپر کردن
  • IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    9 4
    عراق سرزمین نفرین شدست.اینا رنک ارامش را تا ظهور نمیبینن و همیشه در خوف و ترس زندگی میکنن.
    • احمد IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
      0 2
      هیچ ربطی به ظهور واین چیزا ندارد ملت به هرکی صلاح ببیند رای می دهد نه کسی که تودوست داری رای بیارد
    • IR ۰۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
      1 0
      اینها هیچگاه یک ملت واحد نبودند و نخواهند بود .. اکراد اقلیم کردی یک ساز میزنن ، اهل سنت عراق .... و برادران تشیع عراقی هم ... اشغالگران آمریکایی ها هم یکسری اهداف... عراق فعلی یک کشور واقعی نیست ..
  • IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    3 6
    بزرگترین اشتباه آقای سیستانی درخواست نظارت سازمان ملل بود....سازمان ملل یعنی سازمان صهیونیستهاویعودیهای متقلب ودزد
    • SE ۰۶:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
      0 2
      باید میداد شماها کنترات انتخابات رو اجرا میکردید ! از رد صلاحیت تا برگزاری انتخابات ۳۰ درصدی و رقابت با آرای باطله
    • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
      0 0
      اتفاقا بهترین بود چون مجبور بودن
    • IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
      0 0
      خخخخخ با حال بود ‌.
  • حمید IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    2 6
    چرا باید کشور های همسایه در باره عراق تصمیم بگیرند .و با اتکا به عناوین مختلفی مانند شیعه یا سنی و فرقه و قبایل دیگر در امور کشور دیگر دخالت کنند. بهتره هر دولتی اگر شایسته است در رفاه مردم خود بکوشد
    • IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
      1 0
      چرا اشغالگران آمریکایی صهیونیستی باید برای عراق تصمیم بگیرند ؟ عایا !!! چرا آمریکایی ها، اشغالگران عراق و سعودی ها باید تولید نا امنی در عراق بکنند !
    • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
      1 0
      همسایه ؟ وقتی مردمی هنوز از شر داعش راحت نشدن طرف بلند میشه علیه مقاومت مردمی حرف میزنه معلومه که کاسه ای زیر نیم کاسه هست. آمریکا ابراز رضایت کرده !
    • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
      0 0
      چرا باید کشور امریکا از اون سر دنیا بیاد700میلیون دلار خرج بکنه تا تقلب صورت بگیره واقعا باید به فکر شکاف جامعه خودش باشه مه ؟
  • IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    0 0
    بوی فتنه ای مثل ۸۸ به مشام میاد.اینها هدفشون انتخابات نیست بلکه ارامش عراق است وگرنه انتخابات که تقلب نمیشه کرد.
  • TR ۰۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    0 1
    مشخصه عامري فتنه گر داره صحت انتخابات رو بخاطر مزدوري دشمنان عراق زير سوْال ميبره
  • IR ۰۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    0 1
    سیستانی و الکاظمی خیانت کردن به عراق و ایران
    • IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
      0 0
      متاسفانه همینطوره ! باید واقع بین باشیم !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس