کد خبر 1283643
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۹
فرقی نمی‌کند، ولی عروس‌مان پسرزاست!

«خدا را هزار مرتبه شکر که عروسمان باردار شده، بالاخره فرزند پسر ته تغاریمان را هم می‌بینیم و ناامید از دنیا نمی‌رویم، برای ما فرقی نمی‌کند که نوه‌مان دختر باشد یا پسر، ولی همه عروس‌های ما پسرزا هستند!

به گزارش مشرق، «خدا را هزار مرتبه شکر که عروسمان باردار شده، بالاخره فرزند پسر ته تغاریمان را هم می‌بینیم و ناامید از دنیا نمی‌رویم، برای ما فرقی نمی‌کند که نوه‌مان دختر باشد یا پسر، ولی همه عروس‌های ما پسرزا هستند! مطمئنم که فرزند شما هم پسر می‌شود، البته باز هم بگویم‌ها برای ما دختر و پسرش فرقی ندارد، مهم این است که تنش سلامت باشد.» شنیدن همین جمله‌ها از زبان خانواده پسر برای ایجاد تنش بین زن و شوهر کافی است، مخصوصاً اگر پسرشان یعنی همان پدر آینده خیلی هم با حرف‌های خانواده‌اش مخالفت نداشته باشد و دلش پسر بخواهد.

هرچند در چند سال اخیر تلاش شده با فرهنگسازی صحیح برتری فرزند پسر نسبت به فرزند دختر را تا حدی در جامعه کمرنگ کنند، ولی انگار آنقدر در گذشته این تبعیض‌ها شدت داشته و آنقدر جنس پسر را نسبت به دختر برتر می‌دانسته‌اند که با همه این تلاش‌ها باز هم ته دل خیلی از همان‌هایی که می‌گویند فرزند دختر از پسر بهتر است، پسر می‌خواهد! شاید تفاوتی که این دوره با دوره‌های قبل دارد، در این باشد که قدیمی‌ها با صراحت تمایلشان را به داشتن فرزند و نوه پسر اعلام می‌کردند، ولی امروز بعضی خانواده‌ها سعی می‌کنند به روزتر رفتار کنند و به پدر و مادرهایی که دختردار می‌شوند با جملاتی مثل دختر برکت زندگی است! دختر چراغ خانه است! خدا دختردارها را خیلی دوست دارد، تبریک بگویند و در آخر اضافه کنند که حالا ان‌شاءالله بعدی پسر می‌شود که جفتتان جور شود! پس یعنی خیلی هم این تبلیغات و فرهنگسازی‌ها اثرگذار نبوده و فقط در خیلی از خانواده‌ها ابراز علاقه به نوه پسری را از جملاتی به جملات دیگر تبدیل کرده است!

تربیت دختر آسان‌تر است یا پسر؟

اگر از صرفاً علاقه‌مند بودن به داشتن فرزند پسر بگذریم، می‌توانیم به پیش زمینه‌های ذهنی پدر و مادر درباره فرزند پسر یا دختر هم اشاره کنیم. خیلی از باورهای اجتماعی درباره دختران، پدر و مادر و خانواده‌ها را به داشتن فرزند پسر علاقه‌مند می‌کند، باورهایی مانند اینکه تربیت دختران سخت‌تر از پسران است، چون خطراتی که دختران را در اجتماع تهدید می‌کند، بسیار بیشتر از اتفاقات ناخوشایندی است که ممکن است برای پسران پیش بیاید.

شاید به همین خاطر هم هست که پدر و مادرها به لباس پوشیدن، ظاهر و رفتار، روابط و رفت و آمدهای دخترانشان نسبت به پسران حساس‌ترند، گاهی آن‌ها تصور می‌کنند اگر پسرها تا نیمه شب هم بیرون از خانه باشند، خطر آنچنانی تهدیدشان نمی‌کند، اما همین شرایط برای دخترها می‌تواند بسیار خطرناک و ترسناک باشد و شاید به همین خاطر باشد که والدین گاهی محدودیت‌های بیش از حدی را برای دخترانشان در نظر می‌گیرند که اتفاقاً افراط در آن پیامدهای نامطلوبی هم به دنبال دارد.

همه این نگرانی‌ها سبب می‌شود که پدر و مادر قبل از فرزنددار شدن با این تفکر که بزرگ‌کردن پسرها بسیار کم‌دردسرتر از دخترهاست، تمایل به داشتن فرزند پسر داشته باشند، در حالی که دکتر صالح غفوریان فوق تخصص روانشناسی در این‌باره می‌گوید: «این تصور که بزرگ‌کردن پسرها نسبت به دخترها آسان‌تر است، از گذشته وجود داشته است در صورتی که اصلاً تصور صحیحی نیست و در جامعه همان خطراتی که یک دختر را تهدید می‌کند، می‌تواند برای یک پسر هم خطرناک باشد. خانواده‌ها گاه با این تصور که فرزند پسر می‌تواند آزادی داشته باشد و لازم نیست تحت کنترل باشد از یک سنی به بعد خیلی حواسشان به فرزندشان نیست و همین آزاد گذاشتن بیش از حد پسرها باعث ایجاد مشکلاتی مثل ارتباط با دوستان ناباب، اعتیاد، بزهکاری و لاابالی‌گری پسرها می‌شود که اتفاقاً هر روز بیشتر از روز قبل پدر و مادرهایی را می‌بینیم که درگیر چنین چالشی شده‌اند، گاهی آن‌ها به ما مراجعه می‌کنند و درخواست کمک دارند، ولی در بعضی موارد دیگر کار از کار گذشته و پسرشان یا دچار اعتیاد شده یا به دردسر افتاده است. این‌ها به این معنا نیست که بزهکاری و اعتیاد و از این قبیل مسائل دختران جامعه را تهدید نمی‌کند که اتفاقاً برعکس این مشکلات ممکن است گریبانگیر دختران هم بشود، ولی، چون در جامعه ما بیشتر کنترل‌ها روی دختر خانواده است، این موارد در دختران کمتر مشاهده می‌شود و دقیقاً به همین خاطر است که ما از مراجعین‌مان به خاطر بیش از حد آزاد گذاشتن پسرشان و کنترل نکردن رفت و آمد و روابطشان گله می‌کنیم. پس نمی‌توان گفت که تربیت و بزرگ‌کردن پسر از دختر راحت‌تر است، چون اگر پسری هم در خانواده‌ای باشد که کنترل صحیح نشود و به حال خودش رها شود و بیش از حد آزاد باشد با مشکلاتی مواجه می‌شود که هم گریبان خودش را می‌گیرد و هم خانواده‌اش را.»

باورهایی که هنوز هم زنده‌اند!

یکی از دلایل پسر دوست‌بودن و عزیزبودن پسر در خانواده و جامعه به سال‌ها پیش برمی‌گردد. درگذشته پسر به دلیل توانایی جسمی‌اش و اینکه می‌تواند کمک حال پدر و خانواده‌اش باشد و به شکار و جنگ برود و از خانواده‌اش محافظت کند، به عنوان سرمایه‌ای برای خانواده‌ها به حساب می‌آمد، ولی، چون فرزند دختر توانایی شکار و جنگ را نداشت از تولدش خیلی هم خوشحال نمی‌شدند.

در کنار این در گذشته بیشتر درآمد خانواده از دامداری و کشاورزی بود و باز این پسرها بودند که وقتی به سنی می‌رسیدند، می‌توانستند با پدر همراه شوند به زمین‌ها می‌رفتند و کشاورزی می‌کردند، پس هر خانواده‌ای که پسر بیشتری داشت، محصول و درآمد بیشتری هم داشت و به همین دلیل بود که با به دنیا آمدن فرزند پسر همه خوشحال می‌شدند و جشن می‌گرفتند، چون به پسرهایشان به چشم سرمایه یا به اصطلاح همان عصای دست نگاه می‌کردند. علاوه بر این‌ها در آن دورانی که دائم جنگ پشت جنگ اتفاق می‌افتاد، همیشه خانواده‌هایی که تعداد بیشتری دختر داشتند، بیشتر آسیب می‌دیدند و اسیر می‌دادند و این هم دلیل محکمی بود برای ترس از دختردار شدن! سال‌ها گذشت و اجتماعات کشاورزی تبدیل به جوامع صنعتی شد، اما باور ارجحیت فرزند پسر به دختر در بسیاری از جوامع و خانواده‌ها باقی ماند، امروز با اینکه در شهرهایی که همچنان کشاورزی می‌کنند دختران پا به پای پسران کار می‌کنند و با اینکه در بسیاری از شهرها دیگر خبری از کشاورزی و دامداری نیست، ولی باز هم در خیلی از خانواده‌ها به محض شنیدن بارداری دختر یا عروسشان آرزو می‌کنند که‌ای کاش فرزندش پسر باشد و مشخص هم نیست این آرزو تا چند دهه بعد و تا چه زمانی ادامه دار خواهد بود!

تبعیض‌های تربیتی و لطمه‌های جدی

هیچ پدر و مادری نمی‌خواهد به فرزندش آسیب بزند، ولی گاهی بعضی رفتارها باعث می‌شود فرزند یک خانواده لطمه‌ای جدی ببیند و حتی آینده‌اش تباه شود. دکتر غفوریان در این‌باره این‌گونه توضیح می‌دهد: «تبعیض‌های تربیتی که گاهی پدر و مادرها انجام می‌دهند پیامدهای بسیاری را به دنبال دارد که شاید خود پدر و مادر هم از آن بی‌اطلاع باشند.

زمانی که پدر و مادر تنها به دلیل جنسیت رفتارهای متفاوتی را با فرزندانشان انجام می‌دهند، فرزند دختر را دچار حس حقارت و کمبود اعتماد به نفس می‌کنند و فرزند دختر این خانواده‌ها در برقراری ارتباط با دیگران با مشکلاتی جدی روبه رو می‌شوند، چون اعتماد به نفس لازم را ندارند. در کنار این‌ها تبعیض قایل شدن از سوی والدین خشم فروخورده‌ای را در فرزندان ایجاد می‌کند که می‌تواند در روابط بین فردی و اجتماعی آن‌ها و حتی بعدها در زندگی مشترکشان اثرات منفی بگذارد. گاهی فرزندان نمی‌توانند والدینشان را به خاطر آن همه تبعیضی که تنها به خاطر جنسیت‌شان قائل شده‌اند، ببخشند و یک خشم درونی در آن‌ها ایجاد می‌شود که این احساس خشم می‌تواند در تمام طول زندگی‌شان با احساس ناامنی همراه باشد و بهشان آسیب بزند.

پس در واقع یک رفتار اشتباه و یک خطا و یک تبعیض می‌تواند آینده فرزند یک خانواده را تباه کند و مشکلات و بیماری‌های روانی برایش ایجاد کند. برای همین است که ما همیشه به پدر و مادرها به ویژه آن‌هایی که هنوز در دام این تبعیض قائل شدن‌ها نیفتاده‌اند، توصیه می‌کنیم که رفتاری عادلانه با فرزندانشان داشته باشند.»

گاهی از آن‌طرف بوم می‌افتیم

چند ماه پیش به مناسبت روز دختر به یکی از رستوران‌هایی که به این مناسبت جشنی برپاکرده بود، رفته بودیم. بعد از شام آقایی از پشت میکروفون روز دختر را به دختران و والدین دختردار تبریک گفت و برای دخترها آرزوی سعادتمندی کرد، اگر موضوع به همین جا ختم می‌شد، خیلی هم کار زیبا و جالبی کرده بود، ولی بعد از تبریک شروع کرد از مزایای دختر داشتن و برکتی که بعد از تولد دختر به خانه سرازیر می‌شود، صحبت‌کردن که البته باز تا اینجای ماجرا هم می‌شد با موضوع کنار آمد، اما حرف‌ها تمامی نداشت و بحث رسید به جایی که اگر پدری دختر نداشته باشد، انگار فرزند ندارد و پسر وفا ندارد و آخر دختر است که برای پدر و مادر می‌ماند و از این حرف‌های افراط گونه که ممکن است دل هر پدر و مادری را که پسر دارد، بشکند!

این را گفتم که بگویم بعضی‌هایمان از آن طرف بوم می‌افتیم. در این چند سال اخیر نسبت به گذشته خیلی بیشتر به فرزندان دختر بها داده می‌شود! بعضی‌ها می‌خواهند فرهنگسازی کنند، بعضی‌ها می‌خواهند گذشته را جبران کنند و بعضی‌ها هم قلباً فرزند دختر را نسبت به فرزند پسر بیشتر دوست دارند، اما بعضی وقت‌ها می‌بینیم که در این زمینه هم افراط می‌شود، یعنی چه؟ یعنی اینکه گاهی بی‌توجه به فرزندان پسر حرف‌هایی در ستایش فرزند دختر زده می‌شود که ممکن است، فرزند پسر را برنجاند، همیشه هم این حرف‌ها، تعریف و تمجیدها به خانه ختم نمی‌شود و گاهی در مهمانی‌ها، جشن‌ها و دورهمی‌ها یا جایی شبیه همین رستوران‌ها به گونه‌ای راجع به دختر داشتن صحبت می‌کنند که انگار آن‌هایی که پسردار هستند، برکتی در زندگی‌شان نیست! انگار قرار است همه پسرها وقتی بزرگ شدند بی‌توجه به زحمات پدر و مادرشان بی‌معرفتی کنند و بگذارند و بروند! بعضی از ما از این طرف و بعضی‌هایمان از آن طرف بوم افتاده‌ایم و برای جبران گذشته گاهی آنقدر پسرها را می‌کوبیم و از دختردارشدن و برکت وجودش و معرفتش می‌گوییم که انگار پسرداشتن فقر و نابودی می‌آورد! البته شاید دلیلش این باشد که هنوز هم از ته دلمان به اینکه دختر و پسر فرقی ندارد و وجود هردویشان برکت است ایمان نداریم، هنوز هم می‌خواهیم از طریقی به پدر و مادرهایی که دختردار شده‌اند، دلداری بدهیم که خدا شما را ویژه دوست داشته که بهتان دختر داده و پسر وفا ندارد و اگر امتیاز دختر داشتن ۱۰ باشد، پسردارها امتیازشان ۵ است. ما دچار سردرگمی شده‌ایم و، چون بعد از این همه سال که از پسرها تمجید کرده‌ایم و با تولد فرزند پسر مژدگانی داده‌ایم و بریز و بپاش کرده‌ایم حالا می‌خواهیم از خوبی‌های دختر داشتن بگوییم، گاهی خیلی افراط می‌کنیم.

فرزندان‌تان را بعد از ازدواج به حال خودشان بگذارید

خیلی وقت‌ها دخالت خانواده‌ها باعث می‌شود که یک زندگی از هم بپاشد و یکی از این دخالت‌ها درباره جنسیت نوه‌شان است؛ گاهی خود زن و شوهر دلشان فرزند دختر می‌خواهد، ولی آنقدر تحت فشار حرف‌های خانواده قرار می‌گیرند که ته دلشان آشوب است و حتی نسبت به علایق خودشان هم دودل می‌شوند! خانواده‌ها در این زمینه نقش خیلی مهمی دارند، اگر آن‌ها فرزندانشان را بعد از ازدواج به حال خود بگذارند و برای جنسیت فرزندی که قرار است، نوه آینده‌شان باشد تصمیم نگیرند و پیشاپیش با خریدن لباس‌های آبی و ماشین و تفنگ به پیشواز نوه پسر نروند، فرزندانشان هم می‌توانند با خیالی آسوده از تولد کوچولوی تازه وارد خانواده لذت ببرند! گاهی در یک خانواده در طول زمان بارداری دختر یا عروسشان با کنایه و بی‌کنایه می‌گویند که منتظر تولد یک پسر هستند و بعد از تعیین جنسیت و دختر بودن نوه‌شان یا ناراحتی‌شان را نشان می‌دهند یا در بهترین حالت حرفشان را عوض می‌کنند و می‌گویند «دختر خیلی خوب است، دختر برکت زندگی است و خدا دوستتان داشته که بهتان دختر داده» و توقع هم دارند که فرزندانشان این حرف‌ها را بپذیرند، ولی کاملاً مشخص است که فرزندانشان این حرف‌ها را نمی‌پذیرند، معلوم است که باور نمی‌کنند، چون آن‌ها به خوبی می‌دانند که خانواده‌ها تنها برای دلداری دادن این حرف‌ها را می‌زنند پس لذت واقعی مادر و پدر شدن در آن‌ها کمرنگ می‌شود، به خصوص اگر مرد خودش هم دلش پسر بخواهد.

پس آنچه کاملاً واضح است اینکه گاهی با ناآگاهی خانواده‌ها بعد از بارداری عروسشان اختلافات شدیدی بین زن و شوهر به وجود می‌آید که اگر درست مدیریت نشود با ورود یک عضو جدید به خانواده به جای اینکه پدر و مادر جوان خوشحال باشند و به مناسبت تولد دخترشان جشن و شادی برپا کنند هر روز دعوا و بحث دارند و دچار تنش هستند که اتفاقاً این تنش‌ها به فرزندشان هم منتقل می‌شود! پس اگر خانواده‌ها فرزندانشان را دوست دارند و آرامش آن‌ها برایشان مهم است بهترین کاری که می‌توانند بعد از ازدواجشان بکنند، این است که آن‌ها را به حال خودشان رها کنند و اجازه دهند خودشان برای همه مراحل زندگی تصمیم بگیرند و با هم کنار بیایند! خانواده‌ها باید بدانند که کنترل فرزندانشان بعد از ازدواج و دخالت در زندگیشان نه تنها کمکی به آنان نمی‌کند بلکه بسیار آسیب زننده و مخرب است.

منبع: روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    12 2
    این مطالب پوچ یعنی چه؟الان ایران دچار بحران عدم فرزند آوری است و آن وقت شما نگران آن هستید که هنوز در برخی مناطق عقب افتاده دنبال پسر زا بودن عروس هستند؟
    • CA ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
      1 3
      دوست ۱۱:۵۲ از انگلیس. من مذهبی و مخالف آرایش زن برای نامحرمم در عین حال کاملا موافق کار شرافتمندانه زن در جامعه ام.خیلی جالبه که درک متقابل اینقدر سخته و قبل از فهمیدن منظور هم براحتی به هم اتهام میزنیم. من اسم روی چیزی نذاشتم دوست عزیز! یکبار با دقت بخون! گفتم دیدگاه رایج!!! من معتقدم پیامبر ما نسلشو با دخترش ادامه داد برعکس تفکر رایج که فقط پسر داشت بمعنی تداوم نسله. جامعه ما و خیلی جوامع دیگه خارج از مقوله دین یکنوع ذهنیت متعصب داره که زن رو """مِلک""" مرد میدونه. امیدوارم روشن باشه. این که با """مِلک""" محسوب شدن زن مخالف باشم نه به معنی اینه که تفکر جاهلی دارم اونطور که دوستمون ۰۹:۴۹ از ایران محبت کردن و مفتخر نمودن نه به معنی انگ روشنفکریه که شما دوست عزیز چسبوندین. التماس حوصله! التماس فکر قبل از تفهیم اتهام. ومن الله التوفیق.
    • به 18.19 SE ۰۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      1 1
      شما مذهبی نیستید والا حرف از کار شرافتمندانه زن در جامعه نمی زدید. کار زن در جامعه عین آزار او است و اسلام بشدت از آن نهی کرده است مگر در موارد اضطراری. اتفاقا این نگاه که می گوید خانواده باید تضعیف شود و زن کار کند نشانه همان سلطه و مالکیت کمپانی های یهودی بر جهان است که خود را صاحب جهان می دانند. وقتی عقل نباشد و تقلید کورکورانه از غربیها چشم دل کسی را کور کند، وقتی یک اقدام خردمندانه برای نجات زنان و خانواده صورت می گیرد را هم تخطئه می کند. زن ستیز واقعی همان کسانی هستند که با تبدیل کردن کار زنان در خارج خانه بعد از انقلاب صنعتی می خواستند با قیمت فروپاشاندن خانواده ها ، قیمت کارگر را پایین یاورند تا سود بیشتری به دست آورند. زن ستیز واقعی کسانی هستند که انتظار دارند زنان اوج نشاط و شادابی روزشان را با نامحرمان سپری کنند و خستگی و بی حوصلگی خود را شبانه برای خانواده و همسر و فرزندانشان سوغات ببرند. زن ستیز واقعی کسانی هستند که انتظار دارند زنان کار کنند و نفقه بدهند و مردان بیکار بمانند و حتی با همین زنان کارمند ازد.اج کنند و از دسترنج آنها تغذیه کنند! زن ستیز واقعی کسانی هستند که انتظار دارند زنان روزانه چشمان به هزاران مرد نامحرم بیفتد و مردان چشمشان به هزاران زن نامحرم بیفتد و هیچ اتفاقی هم رخ ندهد و خانواده ها متشلاشی نشود محبت همسران بین هم کمرنگ نشود. زن ستیز واقعی کسانی هستند که آمار بسیاری بالای طلاق و افسردگی زنان کارمند را در ایران و سایر کشورهای مدرنیزه شده نمی بینند. تقلید کور از غرب تا کجا؟ بیچاره هایی که طالبان را تخطئه می کنید، نکند گویا فیلمها و سریالها و کارتونهای سانسور شده را باور کرده اید که انگار زن و مرد می توانند با هم اختلاط کنند و کار کنند و هیچ اتفاقی هم رخ ندهد؟ غربیهایی که آن زندگی را درست کردند آن صحنه ها را هم پذیرفتند و در فیلم و سریال آوردند. اما ما سانسورشان کردیم! غربیهایی که بر طبل فمینیسم کوبیدند البته مادری و خانواده را رسما عامل عقب افتادگی زنان نامیدند و نفقه و مهریه را هم حذف کردند. حداقل این قدر شرافت داشتند که بعد همین زنان مردان را به خاطر ندادن مهریه و نفقه به دادگاه نکشانند!
    • CA ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      1 0
      دوست گرامی ۰۶:۴۲ شما حق ندارید بگید من چه هستم! دست از غرور و عقل کل بازی بردارید! بهتره قبل از اینکه بتازونید 1-2 تا سوال تکمیلی بکنید و مطمئن بشید واقعا فهمیدید منظور مخاطبتونو. در مدارس دخترانه آقایون باید درس بدن؟ ماماها باید مرد باشن؟ روانشناس خانمها باید مرد باشه؟ پرستار خانمها باید مرد باشه؟ ... کی گفت اختلاط؟ اول بفهمید بعد انشاء بنویسید!
  • CA ۰۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    4 6
    مشکل اصلی این دیدگاه رایج است که زن به مرد سرویس جنسی میدهد و در ازای آن از امنیت و رفاه برخوردار میشود. براحتی گول میخورد ضعیف است و بسیار متزلزل و دمدمی مزاج بواسطه نوسانات هورمونی! زن خودش انگار بالغ و تصمیم گیرنده نیست و نیاز به ولی دارد. ملک شوهرش است وقتی میگوییم "زن و بچه مردم!" قطعا داشتن فرزندی که در اوج رشد و شکوفایی مال دیگران میشود و با خدمات رسانی پول و امنیت بدست میاورد بهیچ وجه مایه افتخار نیست.
    • IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
      4 1
      دبدگاه جاهلی داری..پس بنظرت حالا که دختر مایه افتخار نیست زنده بگورش کنن..یجور میگه با خدمت رسانی انگار که دختر میخوادبره تو ...خونه کار کنهه..واقعا ادما با فکرای عجیبی نزدیک ما زندگی میکنن و خیلی باید حواسمون جمع باشه..
    • GB ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
      5 2
      این درد شما است که نمی فهمید زن و مرد را خدا به هم وابسته آفریده. اگر زن به شوهرش تمکین جنسی کند و یا خانه داری و بچه داری برای میوه دلش کند می شود بردگی. اما اگر همین زن برای دهها مرد نامحرم آرایش کند و با آنها کار کند و اعصاب و وقت و انرژی خود را صرف کارهای صنعت و اداره کند اسمش می شود پیشرفت و روشنفکری. حالا بماند سوء استفاده دیگر از همین زنان بویژه در شرکتهای خصوصی. شما بهتر است بگویید با اصل زن بودن دشمنی دارید و می خواهید زنها را به مرد تبدیل کنید تا قیمت کارگر ارزان شود.
    • CA ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
      1 3
      اولشو نخوندین؟ میگم مشکل اینجاست که این طرز فکر رایجه! نمیگم من اینجوری فکر میکنم! یاد بگیریم درست بخونیم درست فکر کنیم و عجله نکنیم!
  • IR ۰۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    5 0
    برتري نوزاد پسر به دختر مخصوص ايران نيست!حتي كشورهاي به ظاهر پيشرفته هم چنبن حساسيتي دارند!اين موضوع به ذات مردان و عقايد جوامع بر ميگردد كه تقريبا در همه جاي دنيا وجود دارد
    • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
      1 3
      متاسفانه این از فرهنگ پایین کشور های عربی است بعد حمله وحشیانه عمر به ایران که وارد اعتقادات ایرانی ها شده.فراموش نباید کرد اعراب کسایی بودند که دختران خود را صدتا سال زنده به گور میکردند .
    • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
      3 1
      چرا قصه ميگي !؟كشورهاي عربي چيه!!در كشور چين كه سياست تك فرزندي اعمال ميشد امار سقط جنين هاي دختر وحشتناك است چون والدين ترجيح ميدادند همان تك فرزندشان پسر باشد!!!
  • IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    2 2
    فرزند لطف و هدیه خداست ولی دختر عشق است عشق و تمام
  • یه مامان با حال IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    2 1
    من وقتی دخترم به دنیا اومد مادر خودم گفت.کاش پسر بود.منم گفتم خوشت نمیاد نیا خونمون. والسلام. الآن یه پسر دارم یه دختر. نمیزارم یکی بگه دختر خوب یا پسر بهش میگیم تو عرضه داری یکیش رو بزرگ کن و درمورد بچه های من حرف نزن.
    • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
      2 1
      شما كار بدي كردي با مادرت درشت و بي ادبانه صحبت كردي!!!كلا البته پرخاشگر هستي!اميدوارم فرزندانتان قدر والدين خود را بدانند!!!!
    • یه مامان با حال IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
      0 1
      شما لطفا خفه شو مادری که به بچه خودش که تازه زایمان کرده وحال خوشی نداره میگه کاش پسر بود باید هم جوابشو داد.
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    5 0
    فرزند اگر صالح باشد روشنی چشم پدر و مادرش می شود و بس فرقی نمی کند دختر یا پسر باشد مهم صالح بودن است فقط والسلام
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    2 0
    خداییش من بعضی حرف ها مثل اینو نمی فهمم اصلا چرا یه فرد برای هدیه خدا ناز بکنه
    • IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
      0 1
      چون این هدیه خدااگردختربودوبزرگش کردی وشوهرش دادی انگارنه انگارعمری روصرف بزرگ کردنش کردی وزیربوته عمل اومده.توایران فقط پسرهاپدرومادردارن.عروس به تبعیت ازشوهرش نسبت به خانواده شوهر همه جورمسئولیتی داره( حتی به قیمت نابودی آرزوهاش) اماخودش بایدپدرومادرش روفراموش کنه چون ازدیدماایرانیادامادمهمان خاصیه که همیشه بایدازش پذیرایی کردوازگل نازکتربهش نگفت چون پاره تنت توخونشه.بازم دوست داریم دختردارباشیم؟
  • صدرا IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    2 1
    دختر رحمت خداست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس