انتخابات عراق تبعات منطقه‌ای داشته و بر توازن قوا در خاورمیانه تاثیر می‌گذارد

یک روزنامه آمریکایی ویژه مسایل نظامی با تاکید بر اینکه نتیجه انتخابات پارلمانی عراق بر روابط خارجه منطقه در چند سال آینده تاثیر خواهد داشت، نوشت: همه طرف‌ها در منطقه، انتخابات عراق را زیر نظر دارند.

به گزارش مشرق، روزنامه نظامی استارز اند استرایپس آمریکا در گزارشی نوشت، انتخابات امروز (یکشنبه) عراق در کنار چالش‌های بزرگی از جمله بحران اقتصادی، فساد، کرونا، ناکارآمدی نهادهای دولت و فروپاشی زیرساخت‌های کشور برگزار شد. کل جهان نتایج انتخابات عراق را دنبال خواهد کرد؛ زیرا در مقطع زمانی مهمی در خاورمیانه رویکردهای سیاست خارجه عراق از جمله میانجیگری عراق میان دو دشمن منطقه‌ای یعنی ایران و عربستان را تعیین خواهد کرد.

مارسین الشمری، پژوهشگر آمریکایی عراقی الاصل در مرکز بلفر اظهار کرد: همه طرف‌ها در منطقه انتخابات عراق را زیر نظر دارند تا ببینند رهبری آتی این کشور چه تاثیری بر توازن قدرت‌های منطقه‌ای خواهد داشت.

طبق گزارش این روزنامه، رای‌گیری عراق در حالی انجام می‌شود که در منطقه به دلیل عقب‌نشینی تدریجی دولت بایدن از خاورمیانه و روابط سرد آن با هم‌پیمان قدیمی‌اش عربستان، شاهد افزایش فعالیت‌های دیپلماتیک هستیم، بغداد در ماه‌های اخیر برای کاهش تنش‌ها، میزبان چندین دور مذاکرات مستقیم میان دو دشمن منطقه‌ای یعنی عربستان و ایران بوده است.

الشمری افزود: نتیجه این انتخابات بر روابط خارجه منطقه در چند سال آینده تاثیر خواهد داشت.

در ادامه این گزارش آمده است: بر اساس قوانین عراق، پیروز انتخابات این حق را دارد نخست وزیر آتی کشور را انتخاب کند؛ اما احتمالا هیچ یک از ائتلاف‌های رقیب نمی‌توانند اکثریت آرا را به دست آورند. این مساله نیازمند عملیاتی طولانی شامل مذاکراتی پشت پرده برای انتخاب نخست وزیر توافقی و توافق درباره کابینه ائتلافی جدید خواهد بود.

در ادامه گزارش یاد شده آمده است: کشورهای عربی منطقه نتیجه این انتخابات را زیرنظر خواهند داشت تا ببینند آیا نخست وزیر آتی این کشور می‌تواند به میانجیگری‌ها میان کشورهای منطقه ادامه دهد یا نه.

خبرگزاری بلومبرگ آمریکا هم امروز در گزارشی اعلام کرد: انتخابات پارلمانی عراق که امروز پایان می‌یابد و با وجود اینکه با احتمال تحریم بسیاری از طرف‌ها روبه‌رو است، با توجه به رویکرد عراق برای آغاز نقش جدیدی در سطح منطقه و تلاشش برای شرکت در بازسازی، پیامدهایی در سطح منطقه خواهد داشت.

در ادامه این گزارش عنوان شد: پیامدهای این انتخابات فراتر از صرفا حاکمیت بغداد خواهد بود، رای‌دهندگان عراقی امروز در حالی پای صندوق‌های رای می‌روند که اولویت را به تقسیم‌بندی‌های طایفه‌ای می‌دهند و به دلیل قطع برق و فساد ریشه‌دار بیشتر از قبل تمایل دارند به مصطفی الکاظمی، نخست وزیر کشورشان در تحقق اولویت‌هایس یعنی آرام کردن منبع اصلی تنش در منطقه خلیج فارس و اصلاح صنعت نفت در این کشور کمک کنند.

همچنین در این گزارش آمده است: این انتخابات زودهنگام که در پی اعتراضاتی مردمی برگزار شد، پیامدهایی گسترده‌تر از این عناوین خواهد داشت.

بلومبرگ افزود: الکاظمی ۵۴ ساله که می‌داند توان ایجاد توافق نظری در سیاست خارجه ازهم‌گسسته عراق در مورد حل بحران‌های داخلی را نداشته و بغداد نیز به تمامی دوستانی که می‌توانند در جبران سال‌ها درگیری ویرانگر کمکی کنند، نیاز دارد، سرمایه سیاسی خود را بر میانجیگری برای نزدیک کردن ایران و عربستان به یکدیگر گذاشت. همچنین او تلاش کرد شرکت‌های بین‌المللی نفت خارج از عراق را جایگزین کرده و با شرکت توتال فرانسه به توافق سرمایه‌گذاری به ارزش ۲۷ میلیارد دلار دست یابد.

این خبرگزاری در ادامه گزارش خود آورد: در صورتی که حامیان الکاظمی در انتخابات پیروز نشوند و نتوانند برای تصدی یک دوره جدید، تعداد کافی از کرسی‌های پارلمان را به دست آورند، این دو هدف بزرگ با مانع مواجه خواهند شد.

در این گزارش به نقل از رناد منصور، مدیر طرح عراق در لندن آمده است: دیپلماسی عربستان-ایران به دلیل دخالت شخصی نخست وزیر عراق ادامه یافت. او در گذشته با نمایندگان دو کشور روابطی داشته است و زمانی که نخست وزیر شد، از این نفوذ استفاده کرد، در صورت خروج احتمالی آمریکا از عراق، عربستان و ایران نیز نیاز به یک گفت‌وگوی امنیتی را برای جلوگیری از ایجاد خلأ احساس می‌کنند.

همچنین در گزارش یاد شده آمده است: الکاظمی، رئیس سابق دستگاه اطلاعات عراق سال ۲۰۲۰ موفق شد از مقتدی صدر، چهره با نفوذ شیعه این کشور و نیز برخی میانه‌روهای اهل تسنن و کردهای عراق حمایت دریافت کند، پس حمایت از آنها محتمل‌ترین رویکرد او در دوره آتی است.

بلومبرگ افزود: نتایج این انتخابات فردا (دوشنبه) مشخص خواهد شد اما ممکن است ماه‌ها طول بکشد تا یک کابینه ائتلافی جدید تشکیل شود و احتمالا این موضوع ازسرگیری مذاکرات با صندوق بین‌المللی پول جهت دریافت وامی چهار میلیارد دلاری را به تاخیر می‌اندازد.

در این گزارش پیش‌بینی شده، ائتلاف صدر به نتایج قابل توجهی دست یابد؛ اما مشخص نیست می‌تواند به کسب ۵۴ کرسی پارلمان بزرگترین فراکسیون موفق شده و موفقیت خود در سال ۲۰۱۸ را تکرار کند یا نه.

این خبرگزاری آمریکایی اینگونه ارزیابی کرد که بزرگترین رقیب الکاظمی برای کسب کرسی نخست وزیری هادی العامری است و ائتلافش سه سال قبل در جایگاه دوم قرار گرفت. همچنین نوری مالکی و حیدر العبادی، دو نخست وزیر سابق عراق برای کسب این کرسی تلاش می‌کنند.

بلومبرگ تاکید کرد: انتخابات فعلی اولین رای‌گیری بر اساس نقشه جدید تقسیم این کشور به مراکز انتخاباتی کوچکتر در کنار حذف لیست‌های حزبی است. این تغییرات با هدف افزایش فرصت‌های چهره‌های مستقل و کاهش قدرت احزاب موجود گرفته شدند و هر دوی آنها خواسته اصلی تظاهرکنندگان سال ۲۰۱۹ بود.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس