عطوان: ایران بهترین راه‌حل پایدار برای بحران لبنان است/ واکنش به اظهارات عجیب میقاتی

عبدالباری عطوان ضمن انتقاد از تحریم‌های فلج‌کننده آمریکا ضد ملت لبنان، ایران و پیشنهادهای اقتصادی این کشور را بهترین راه‌حل پایدار برای رفع بحران لبنان توصیف کرد.

به گزارش مشرق، عبدالباری عطوان تحلیلگر مسائل راهبردی منطقه در مقاله‌ جدید خود به اظهارات غرورآمیز ندپرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اشاره کرد که مدعی شده بود: واردات سوخت از کشوری نظیرایران که در معرض تحریم‌های متعدد قراردارد، نمی‌تواند یک راه‌ حل پایدار برای بحران سوخت در لبنان باشد و راه‌حلی برای این مشکل ایجاد کند.

بیشتر بخوانید:

امیرعبداللهیان: ایران آماده ارائه هر گونه کمک به لبنان است

عطوان در این مقاله تأکید کرد: رسیدن ۳ نفتکش ایرانی به بندر طرطوس سوریه و انتقال این محموله‌های سوخت با تانکر به لبنان با ابتکار سید حسن نصرالله رهبر حزب‌الله لبنان و تعامل مثبت مقامات ایرانی اگر نتواند راه‌حل پایدار برای بحران سوخت در لبنان باشد، باید این سؤال را مطرح کرد؛ راه‌حل آمریکا دراین‌باره چیست؟ آیا راه‌حل آنها این است که ملت لبنان از گرسنگی و گرما در تابستان و سرمای زمستان که در پیش است، تلف شوند؟

عطوان ادامه داد: سید حسن نصرالله مانند گذشته با صداقت در جریان دیدار با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جدید ایران گفت که "ایران هم‌پیمانی قدرتمند است که متحدانش را خوار و ذلیل نمی‌کند."، اشاره وی به آمریکا بود که نه‌تنها متحدان لبنانی خود را تحقیر کرد، بلکه با تحریم و اعمال فشار بر این کشور به‌صورت مستقیم یا از طریق رژیم‌های عربی طی سال‌های گذشته باعث فروپاشی اقتصادی و ورشکستگی مالی و خدماتی این کشور شده و تمام ملت لبنان را تحقیر کرده است.

بیشتر بخوانید:

حزب‌الله لبنان چگونه کارت‌های واشنگتن را به هم ریخت؟

عطوان در مقاله خود در رأی الیوم نوشت: سخنگوی پرچانه آمریکا، اقدام ایران برای نجات ملت لبنان از گرسنگی و گرما و بیماری را یک عملیات برای بهبود اعتبار این کشور خواند. ممکن است این توصیف تا حدی درست باشد، اما سؤال این است؛ چرا دولت آمریکا چنین اقدامی را برای اعتبار خود انجام نداد؟اقدام عملی آمریکا در نشان دادن اعتبار خود تنها شامل تحریم‌های شدید و فلج‌کننده و ویرانگر برای ملت‌های مختلف از جمله ملت لبنان و پیش از آنها سوریه، ایران و فلسطین بوده است و از این اعتبار تنها برای ایجاد جنگ‌های داخلی استفاده می‌کند، در غیر این صورت چرا به‌صورت مستقیم یا از طریق متحدان خود در خلیج فارس نمی‌تواند جلوی اقدام ایران را در ارسال سوخت به لبنان که بدون هیچ تبعیضی به همه مردم این کشور می‌رسد بگیرد؟

عطوان به دیدارهای متعدد امیرعبداللهیان در جریان سفر به لبنان از سیدحسن نصرالله گرفته تا نخست وزیر و رئیس جمهور این کشور اشاره و تأکید کرد که ایران تعهد داد که دو کارخانه برای تولید برق در این کشور احداث و در صورت درخواست دولت لبنان، بندر بیروت را به‌صورت سریع بازسازی کند، این بهترین راه‌حل پایدار برای بحران‌های لبنان است که آقای پرایس و دولتش از آن سخن می‌گویند اما باید دید متحد آمریکایی نیز غیر از تهدید به اعمال تحریم‌های بیشتر برای افزایش بحران‌های لبنان می‌تواند چنین تعهداتی بدهد.

در حالی که آمریکا تهدید به تحریم‌های بیشتر می‌کند، ایران متعهد شده است که نفتکش‌های بیشتری را به لبنان اعزام کند تا بتواند این تحریم‌ها را درهم بشکند، این تفاوت اصلی دو متحد است که یکی شجاعانه کنار انسانیت و ملت فقیر و محاصره‌شده و گرسنه می‌ایستد و نیازمندی‌های اساسی زندگی آنها را تأمین می‌کند و متحد دیگر به‌دنبال افزایش فشارها و بحران‌های این ملت است تا آن را از پای بیندازد.

عطوان در بخش دیگری از مقاله خود به اظهارات عجیب نجیب میقاتی نخست وزیر لبنان که عربستان سعودی را قبله سیاسی خود معرفی کرد و در عین حال محموله‌های نفتی ایران را ناقض تمامیت ارضی لبنان دانست، واکنش نشان داده تأکید کرد: ما از آقای میقاتی نمی‌خواهیم که قبله سیاسی خود را تغییر دهد و تهران را به‌عنوان قبله خود انتخاب کند، اما می‌خواهیم از قبله سیاسی و دینی خود که بزرگترین صادرکننده و تولیدکننده نفت در جهان به‌شمار می‌رود خواهش کند که فقط یک محموله سوخت به بندر بیروت یا طرابلس بفرستد تا ملت لبنان از آن استفاده کنند!

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    3 0
    آدم های بی بته به هر جا که برسند باز ماهیت خود را نشان می دهند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس