اميرعبداللهيان نمایه

یک روزنامه لبنانی نوشت، سفر وزیر خارجه ایران به بیروت صرف‌نظر از واکنش مقامات لبنانی به پیشنهادات تهران، چند پیام داخلی و خارجی داشت .

به گزارش مشرق، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران در سفر هفته گذشته خود به لبنان برای همکاری همه جانبه با لبنان اعلام آمادگی کرد.

وی گفت: ما آمادگی داریم در چارچوب صدور خدمات فنی و  مهندسی و سرمایه گذاری مشترک و یا هر روش دیگری دو نیروگاه برق به حجم دو هزار مگاوات در مدت هجده ماه در لبنان ایجاد کنیم.

ببینید:

فیلم/ استقبال بشار اسد از وزیر خارجه ایران

امیرعبداللهیان همچنین در ادامه با بیان این‌که آماده تداوم ارسال سوخت به لبنان هستیم، اظهار داشت: آماده‌ایم که در یک توافق با دولت لبنان، این مسیر را تقویت کنیم.

وی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه‌های زیرساختی از جمله احداث مترو یا مسیر قطار برقی برای رفاه مردم لبنان آمادگی و توان فنی مهندسی برای این پروژه زیرساختی را در اختیار دارد.

پیام‌های سفر امیرعبداللهیان به بیروت

روزنامه «الاخبار» در گزارشی در همین باره نوشت، لبنان اینگونه به اعلام آمادگی دوباره وزیر خارجه ایران برای کمک به لبنان و سرمایه‌گذاری در این کشور اینگونه پاسخ داد «پیشنهادها جذاب است اما باید درنگ کرد زیرا کشور لبنان تحمل تحریم‌های آمریکا را ندارد».

ببینید:

عکس/ دیدار امیرعبداللهیان با بشار اسد

در ادامه این گزارش آمده، بهانه «تحریم‌های آمریکا) برای رد پیشنهادهای ایران توسط میزبان لبنانی و در رأس آنها «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر لبنان آماده بود.

الاخبار نوشت، علیرغم آنکه پاسخ لبنان مانند همیشه ناامیدکننده بود اما این سفر پیام‌های مهمی داشت، از جمله:

اول؛ این سفر که در چارچوب یک سفر دوره‌ای به روسیه و سوریه انجام شدنشان دهنده جایگاه لبنان در تفکر استراتژیک تهران و اهمیت آن در حوزه حیاتی ایران در سطوح سیاسی و امنیتی است. سفر عبداللهیان به بیروت پس از سفرش به عراق در ۲۸ آگوست گذشته بر اهمیت یکسان هر دو کشور برای جمهوری اسلامی ایران تأکید دارد.

دوم؛ سفر عبداللهیان به لبنان این پیام را برای خارج داشت که نبرد با اسرائیل هنوز در صدر اولویت‌های تهران است؛ دیدار امیرعبداللهیان و «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله این پیام را تقویت کرد.

سوم؛ سفر مذکور پس از گام اول در شکست محاصره لبنان با فرستادن کشتی‌های حامل سوخت به لبنان علیرغم تمام تهدیدهای خارجی با هدف کاستن از بحران، صورت گرفت تا تأکید کند که جمهوری اسلامی ایران آماده اقدامات بیشتر برای شکست محاصره و حمایت از حزب‌الله در مقابله با جنگ اقتصادی علیه لبنان به رهبری آمریکاست.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس