کد خبر 1283254
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۳

بازنگری در روش‌های توسعه، لازمه ساماندهی بازار مسکن؛

آخرین ماه تابستان 1400 بیشترین تعداد معاملات ملکی در یک سال اخیر ثبت شد و این روزنة امیدی برای فعالان این بخش بود. در همین حال قیمت مسکن نیز از ماه گذشته دو درصد گران‌تر شد که برای بسیاری از فعالان بازار املاک و مردمی که قصد خرید خانه داشتند خوشایند نبود. بخصوص برای متقاضیانی که قصد ورود به مناطق شمالی شهر را داشتند و برای خرید آپارتمان در زعفرانیه و محله‌های این‌چنینی تعلل کردند، بار مالی زیادی به همراه داشت. این روند صعودی قیمت‌ها به کنترل سریع نیاز دارد اما همان گونه که آمارها نشان می‌دهد، سیاست­های قبلی و فعلی کارساز نبوده و باید با تغییر نگرش، ساختار این بخش را به سمت توسعه و ساماندهی کشاند.

تغییر نگاه مردم و سیاستگذاران به مسکن؛

در مرحلة نخست سیاستگذاران، توسعه بازار مسکن را صرفاً در ساخت‌وساز انبوه دولتی نبینند و با روش­های مختلف، خرید و اجاره کردن خانه را آسان کنند. به این معنی که با فرهنگ­­سازی، ایجاد ساختارهای مناسب و رفع مشکلات مستأجران و مهم­تر از همه کنترل تورم، اجاره­نشینی را هم به‌عنوان سکونت مناسب و بدون دغدغه در بین مردم نهادینه کنند. کنترل تورم به دلیل افزایش قیمت مسکن و پس از آن اجاره­بها اهمیت ویژه­ای دارد و نرخ بالای آن در کشور ما مشکلات بسیاری به همراه داشته است.

از طرفی نگاه سرمایه­گذاری به مسکن نیز مشکلات متعددی به همراه آورده و باعث احتکار، خریدوفروش سوداگرانه و ... شده است. ازاین‌رو هرچقدر روی فرهنگ­سازی و افزایش آگاهی مردم نسبت به این بخش سرمایه­گذاری شود، بازاری پویا و پررونق در بلندمدت ایجاد خواهد شد.

شایان‌ذکر است سیاستگذاران نیز باید با تغییر نگرش به مدل‌های توسعه و اصلاح روش­هایی که سال­ها بکار گرفته شده و کارایی نداشته است، توسعه را در بخش خصوصی جستجو کنند و از روش­های نوین برای ساماندهی بازار مسکن استفاده کنند. به این صورت که طرح‌های انبوه­سازی دولتی را که در هر دولت شاهد آن هستیم، در اولویت دوم سیاست­های توسعه­ای خود قرارداد و تحرک مداوم ساختاریافته را در دستور کار قرار بدهند. چرا که این نگرش قدیمی به توسعه، منجر به ایجاد قراردادهای ساخت و تأمین مصالح در دستگاه­های دولتی و نیمه‌خصوصی می‌شود که در نهایت بخشی از مردم را خانه­دار کرده و کمی عرضه و تقاضا را به تعادل می­رساند که می‌توان گفت با معنای توسعه فاصله دارد.

عواملی که توسعه را در بازار مسکن پایدار می‌کند

گام­های کوچک برای دستاوردهای بزرگ؛

دراین‌خصوص راه­های دیگری نیز وجود دارد و آن نیز استفاده حداکثری از شرکت­های کوچک خصوصی در ساخت‌وساز مشارکتی با سرمایه­گذاران بزرگ دولتی است. به این صورت در تأمین مصالح و تجهیزات ساختمانی، ساخت و عرضه واحدها از بخش خصوصی استفاده و منافع مالی آن نیز با نسبت متعادلی تقسیم می­شود.

همچنین نیاز است تا تولیدکنندگان مصالح و تجهیزات ساختمانی نیز با حمایت دولت و ایجاد راهکارهای محرک که شامل کاهش تعرفه­های مالیاتی و نظارت بر تولید و عرضه محصولاتشان و ... می­شود، کالای باکیفیت تولید کنند تا تمام مصالح موردنیاز طرح­ها، از تمام فعلان تأمین شود و با تقویت نقدینگی حاصل از فروش در این پروژه­ها، وارد بازارهای صادراتی شوند.

گفتنی است در تمام این سیاستگذاری­ها یک شرط مهم وجود دارد که ایجاد آن سرعت به سرانجام رسیدن تمام طرح­ها را افزایش می‌دهد. این مؤلفه مهم شفافیت در آمار و به­روز بودن آن و به‌کارگیری در سیاستگذاری­ها است. به این صورت که تمام جزئیات معاملات ملکی و مشخصات املاک در محله­های مختلف در اختیار مردم و سیاستگذاران قرار گیرد تا بتوان با اتکا به آنها برای هر محله تصمیم مجزایی گرفت.

به‌طوری‌که متولی تصمیم­گیری در بخش مسکن با مشاهده افزایش تقاضای خرید آپارتمان در قیطریه که منجر به گران شدن قیمت املاک این محله می­شود، با اقدامات محرک، تولید مسکن در این محله را افزایش داده و مجوزهای ساخت‌وساز در این محله را با کاهش تعرفه واگذار کند. از سوی دیگر می­توان در بخش ارائه تسهیلات نیز از این اطلاعات استفاده کرد. به طور مثال به متقاضیان دریافت وام برای خرید آپارتمان در بلوار فردوس، نسبت به مبلغ املاک این محله تسهیلات تعلق بگیرد. این امر تا به امروز تأثیرگذاری تسهیلات را بسیار کاهش داده بود و باعث هدررفت منابع بانک­ها نیز می‌شد.

عواملی که توسعه را در بازار مسکن پایدار می‌کند

تکنولوژی، آگاهی ملکی مردم و فعالان بازار مسکن را افزایش داده است؛

ازاین‌رو باتکیه‌بر دانش و تکنولوژی روز دنیا باید در دریافت و پردازش اطلاعات معاملات سرمایه­گذاری بیشتری کرد. خوشبختانه مجموعه­ای دانش‌بنیان به نام کیلید، سال­هاست تمام اطلاعات املاک تهران به‌صورت آنلاین و طبقه­بندی شده در دسترس همه مردم قرار داده است این آمار که با ضریب خطای بسیار پایینی پردازش می‌شود، توسط هوش مصنوعی به‌روزرسانی و در بخش اطلاعات بازار مسکن کیلید قرار گرفته است.

گفتنی است این قیمت­ها را سامانه کیلید از سامانه سابق که توسط وزارت راه و شهرسازی ایجاد شده و مشاورین املاک را به ثبت اطلاعات معاملات خود از طریق کد رهگیری اجبار کرده برداشت و پس از پردازش، آنها را به شکل نمودار درآورده و به زبان ساده در اختیار مردم می­گذارد.

افزایش بهره‌وری مشاورین املاک با کیلید؛

کیلید علاوه بر اینکه در بخش ارائه اطلاعات پیشرو بوده، در پروسه خرید، فروش و اجاره املاک نیز با سرعت و کیفیت شگفت­آوری به مردم و مشاورین املاک کمک می­کند. به‌طوری‌که متقاضیان با استفاده از ابزارهای مختلف که شامل جستجو با استفاده از هوش مصنوعی، سیستم واقعیت افزوده و پیداکردن خانه ازروی نقشه می­شود، با سرعت فایل مناسب خود را پیدا می­کنند. ازاین‌رو متقاضی خرید آپارتمان در زعفرانیه می­تواند ابتدا آگاهی خود را نسبت به تمام نوسانات ملکی در این محله افزایش دهد، سپس با استفاده از ابزارهای جستجو، ملک مناسب خود را پیدا کند و در نهایت با مالک و مشاور املاک موردنظر، وارد مذاکره شود.

مشاورین املاک نیز علاوه بر ابزارهای فوق که به روند کارشان سرعت و رونق بسیاری می­بخشند، می­توانند از طریق بخش مجزایی به نام کیلید پرو، تمام‌کارهای خود را برنامه­ریزی کرده و بازدهی مجموعه خود را افزایش چشمگیری بدهند.

شایان‌ذکر است این سامانه دانش‌بنیان، به‌واسطة بهره­گیری از هوش مصنوعی و به‌روزرسانی مداوم آن، از ضریب خطای بسیار پایینی در تخمین داده­ها برخوردار بوده و سرعت و دقت تمام فرایندهای ملکی­اش بیش از سایر مجموعه­های مشابه داخلی و خارجی است. ازاین‌رو می­توان کیلید را سامانه پیشرو در توسعه تکنولوژی بازار املاک دانست.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس