کد خبر 1282254
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۴:۳۰
فوبیا به واکسن

قم- واکسیناسیون به عنوان بهترین راهکار علمی برای قطع زنجیره شیوع ویروس کرونا در اولویت اکثر کشورهاست اما طرح مطالبی بدون سند علمی در فضای مجازی زمینه واکسن هراسی را به وجود آورده است.

به گزارش مشرق، دو سالی ست که کشور در حال مبارزه با یک ویروس منحوسی است که این روزها هزار چهره پیدا کرده و با نام‌های جدیدی سلامت و جان مردم را نشانه رفته است ویروسی که حتی معادلات جهانی را به هم ریخت و کشورهای پیشرفته دنیا که به لحاظ پزشکی حرفی برای گفتن داشتند در برابر این ویروس کوچک و منحوس زانو زده دست و پای خود را گم کردند.

اواخر اسفندماه بود درست در زمانی که مردم خود را برای شروع یک سال جدید آماده می‌کردند؛ یک خبر کوتاه که حاصل راستی آزمایی قمی‌ها بود مخابره شد و آن اینکه «دو مورد بیمار مبتلا به کرونا در قم شناسایی شدند» به دنبال آن رسانه‌های معاند و گروه پیاده نظام آنها در داخل اقدام به شبهه افکنی کردند.

فرصت سازی از بحران کرونا در کشور

اما دیری نگذشت که در قم اتفاقاتی افتاد که چشم همگان را خیره ساخت، زنده شدن روحیه جهادی که تنها در ۸ سال دفاع مقدس آن را دیده بودیم درست در شرایطی که کشورهای معاند و دشمنان ملت با تحریم ظالمانه خود حتی ما را از کم‌ترین امکانات درمانی محروم کردند؛ واحدهای صنعتی خطوط تولید خود را تغییر دادند مساجد و کارگاه‌های خیاطی و تولیدی به سمت تولید و دوخت ماسک گرایش پیدا کردند و گروه‌های جهادی پای کار شدند.

سایه واکسن هراسی بر جان و سلامت مردم

شاید در پیک نخست کرونا که با نام «ویروس ووهان» شناخته می‌شد در زمینه ماسک و امکانات پزشکی اندکی در تنگنا بودیم ولی همه پای کار آمدند فرقی نداشت بسیج؛ ارتشی و یا سپاهی طلبه و یا نیروهای جهادی و مردمی حتی خیرین سلامت وسط میدان آمده و تلاش‌ها تا جایی پیش رفت که قمی که در تنگنای تأمین ماسک و تجهیزات بود مهم‌ترین استان صادرکننده ماسک و مواد ضد عفونی شد.

گروه‌های جهادی در آرامستان ها فوتی‌های کرونایی را غسل و تدفین می‌کردند در بیمارستانها به بیماران و کادر درمان انگیزه و یاری دادند تا اینکه قم و کشور بعد از فراز و نشیب این پیک خطرناک را پشت سر گذاشت و رسانه‌های خارجی که تا دیروز علیه نحوه مبارزه ما با کرونا گزارش‌های دروغین مخابره می‌کردند به تمجید کادر درمان و مردم پرداختند.

اما ناگهان مردمی که از اسم کرونا ترس و واهمه داشتند با یک «ساده انگاری» قم را وارد موج‌های خطرناک دیگری کردند نا خود آگاه آمار بستری‌ها و فوتی‌ها بالا رفت تا جایی که آمار استان کوچکی مانند قم دورقمی شد در کشور آمار مرگ و میرها حتی تا مرز ۸۰۰ نفر هم رسید.

سایه واکسن هراسی بر جان و سلامت مردم

اعتمادسازی رهبر انقلاب برای حمایت از واکسن ایرانی

بالاخره زمزمه واکسن کرونا در دنیا پیش آمد کشورهایی که برای خود نامی در زمینه پزشکی داشتند اقدام به ساختن واکسن کردند؛ واردات واکسن به صورت محدود آن‌هم برای کادر درمان آغاز شد و به دلیل محدودیت‌های سیاسی واکسیناسیون به کندی جلو می‌رفت؛ اما دانشمندان ما عزم خود را مثل همیشه جزم کرده و اقدام به ساختن واکسن کردند و در سخت‌ترین شرایط کشور ما واکسن «کووبرکت» را ساخت که از سوی شرکت‌های وابسته به ستاد فرمان امام (ره) بعد از طی مراحل آزمایش وارد بازار شد و ایران اسلامی مانند گذشته‌های دور که در زمینه واکسن حرفی برای گفتن داشت در جدول کشورهای سازنده واکسن قرار گرفت و از همه مهمتر رهبر معظم انقلاب در دو مرحله دوزهای واکسن ایرانی برکت را در مقابل دوربین‌ها برای نشان دادن اعتماد به اندیشه ایرانی دریافت می‌کنند.

اما تعجب آور اینکه با ساخت واکسن کوو برکت ایرانی واردات واکسن خارجی سرعت گرفت حال با توجه به تأمین واکسن برای گروه‌های هدف و برای امن ساختن مردم در برابر چرخش خطرناک ویروس گروهی وارد میدان شدند و بر علیه واکسیناسیون و به ویژه واکسن ایرانی حربه‌های خود را آغاز کردند.

در فضای مجازی؛ کوچه و خیابان برخی علیه واکسن زدن اقدام به ترساندن مردم کرده و مردم را برای تزریق واکسن در دوراهی قرار دادند؛ این مخالفت با واکسیناسیون به دلیل کندی کار خیلی ظهور بروز نداشت اما با جابجایی دولت و تغییر رویکردها در عرصه بین المللی و سرازیر شدن سیلی از واکسن‌ها به کشور، روند واکسیناسیون سرعت بیشتری گرفت به طوری که رکورد تزریق واکسن در دنیا را شکستیم اما در قم شرایط متفاوت بود و استقبال از واکسیناسیون در تراز متوسط کشوری نبود.

با توجه به اینکه مسئولان استان و دانشگاه علوم پزشکی با پیگیری‌های خود زیرساخت‌های واکسیناسیون مردم را فراهم کرده و سن واجدین شرایط هم کاهش یافته؛ «واکسن هراسی» در قم نیز بیشتر محسوس می‌شود برای بررسی بیشتر این موضوع به یکی دو مرکز تجمعی و چند خیابان و گوشه گوشه شهر رفته تا واکسن هراسی را بیشتر لمس کنیم.

سایه واکسن هراسی بر جان و سلامت مردم

واکسن هراسی در مرکز واکسیناسیون تا فضای مجازی

برای تزریق دوز دوم واکسن به یکی از مراکز تزریق واکسن در سطح شهر قم می‌روم بعد از نشان دادن کارت ملی وارد مرکز می‌شوم در صف انتظار واکسن می‌نشینم اما آنچه برای من قابل تأمل بود حضور یکی بانوی میانسال بود که در حالی که خود برای تزریق آمده بود به بانوان حاضر چنین می‌گفت «اگر مجبور نبودم برای تزریق واکسن نمی‌آمدم چه واکسن بزنی و چه نزنی با کرونا آخرش می‌میریم!» شاید این نمونه ایی از واکسن هراسی باشد.

دوز دوم واکسن را می زنم برای استراحت اندکی می‌نشینیم در یکی از لاین‌ها بانویی گرم صحبت با دیگر بانوان حاضر در مرکز بود به صحبت‌ها گوش می‌کنم؛ این خانم که خود را «کارشناس روانشناسی» معرفی می‌کند به بانوان دیگر می‌گوید: مبادا واکسن ایرانی بزنید معلوم نیست این واکسن چگونه ساخته شده و اصلاً کجا ساخته شده است؟ یکی از دوستان من بعد از تزریق واکسن برکت کرونا گرفت و بعد از چند روز فوت کرد.

بدون اینکه خود را خبرنگار معرفی کنم به وسط گفت وگو می آیم به این خانم که خود را کارشناس معرفی کرده می گویم: شما درباره واکسن برکت چه می‌دانید؟ اصلاً آیا واکسن سینوفارم یا دیگر واکسن‌ها را می‌شناسید؟ درباره آنها تحقیقی داشتید؟

وی بیان می‌کند: خیر؛ یکی دو نفر از اقوام من بعد از زدن واکسن فوت کرده‌اند! این عوارض واکسن است! به آن خانم می گویم شما با واکسن ایرانی مشکل دارید یا در کل با اصل واکسن زدن؟ در جواب عنوان می‌کند اگر کارمند نبودم اصلاً برای واکسن زدن اقدامی نمی‌کردم چرا که در فضای مجازی همه از عوارض واکسن گفته‌اند.

از مرکز دور می‌شوم به این می‌اندیشم که اگر کارشناسان ما درباره فلسفه واکسن در فضای مجازی و یا در اجتماعاتی مانند مساجد و تکایا و غیره درباره فلسفه تزریق واکسن صحبت می‌کردند و یا اینکه روحانیون در این میدان مبارزه با کرونا مانند ۸ سال دفاع مقدس نقش آگاهی بخشی و تبلیغ خود را داشتند این گروه که دشمن جان و سلامت مردم هستند به خود چنین اجازه ایی نمی‌دادند بدون پشتوانه علمی با سلامت مردم بازی کنند.

تبلیغ افراد فاقد تخصص علیه واکسن

سوار تاکسی می‌شوم مسافر آقایی میانه راه سوار می‌شود بعد از اندکی، بی درنگ موضوع واکسن را میان می‌آورد و اظهار می‌کند: من در بیمارستان نکویی مشغول به کار هستم نمی‌دانید چقدر شب گذشته آمار فوتی‌ها بالا رفته به نظر این افراد واکسن زده بودند خانمی که صندلی عقب کنار من نشسته و به نظر سواد آن‌چنانی هم ندارد موضوع را ادامه و می‌گوید: همین واکسن بود که آمار کشته‌ها را بالا برد! از او می پرسم: شما مستنداتی دارید که واکسن عامل افزایش فوتی‌ها است؟ می‌گوید: من که سواد ندارم فیلمی در فضای مجازی دیدم!

به آن خانم می گویم: اگر سواد ندارید پس چرا شایعه و شبهه افکنی می‌کنید مگر فرزندان شما در کودکی در برابر بسیاری از بیماری‌ها واکسینه نشده بودند؟ مگر این واکسن‌ها ساخت داخل کشور نبود؟

راننده که دور اندیش بود صحبت را ادامه و می‌گوید: شما که شاغل در بیمارستان هستید جای تعجب داره علیه واکسن مردم را می‌ترسانید! آیا از وقتی کادر درمان واکسن زده‌اند آمار مرگ و میر آنها کاهش نیافته است!؟

در ناباوری جواب می‌دهد: مستنداتی! در فضای مجازی هست که واکسن را عامل این فوتی‌ها می‌دانند؛ از او خواستم آن مستندات را نشانم دهد؛ سریع رفت سراغ گوشی و فیلم بیاد ماندنی آن جوان را که به دروغ گفته بود در روستایشان ۱۲ نفر بعد از دریافت واکسن فوت کرده‌اند را نشان داد؛ من هم سریع گزارش صداوسیما را که به میان مردم همان روستا رفته بود و هم عذرخواهی آن جوان دروغگو را نشانش دادم، خودش را جمع و جور کرد و سریع یک فیلم سخنرانی از آقای… نشانم داد رو به آقا کردم گفتم: شما که می‌گوئید در بیمارستان کار می‌کنید آیا سخنرانی یک فرد که هیچ تخصصی ندارد می‌شود سند؟! دیگر هیچ نگفت! مطمئن شدم در بیمارستان کار نمی‌کند!

صد شیوه درمانی کرونا فقط برای جذب فالوور

فردای آن روز جستجویی در اینترنت کردم با موضوع مهمی روبرو شدم محمدرضا قدیر رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم یکی از دلایل بالا رفتن فوتی‌ها را دیر مراجعه کردن مردم به پزشک عنوان می‌کند! جستجو را ادامه دادم رفتم سراغ راه‌های درمان کرونا در اینترنت با بیش از صد راه به عنوان راه درمان کرونا روبرو شدم با خودم گفتم مگر می‌شود صد راه درمان باشد و آن وقت این همه فوتی!؟ دقیق‌تر که بررسی کردم دیدم هر کانال خبری یا صفحه اینستاگرامی بدون اینکه هویت مشخصی داشته باشند و چون کرونا دغدغه اصلی مردم هست اقدام تولید یک متن بدون پشتوانه می‌کنند تا فقط فالوور جذب کنند و بتوانند از کنار این تعداد دنبال کننده پول تبلیغات بگیرند.

چند روز بعد در یکی از جلسات ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی مقابله با بحران استان رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم می‌گوید: همشهریان نباید به شایعه‌های مغرضانه دشمنان خارجی و جاهلان داخلی علیه واکسیناسیون کرونا توجه کنند متأسفانه اخیراً در قم واکسن هراسی علیه روند واکسیناسیون در قم راه افتاده که باید با آن برخورد شود.

سایه واکسن هراسی بر جان و سلامت مردم

واکسن مانع درگیری شدید ریه و بحرانی شدن بیماری کرونا

محمدرضا قدیر ادامه می‌دهد: در حالی که ما تلاش می‌کنیم زیرساخت‌های واکسیناسیون را با افزایش مراکز تجمعی و هم چنین کاهش سن افراد برای تزریق واکسن فراهم کنیم تا جامعه نسبت به سویه های مختلف ویروس ایمن شود در مقابل افراد معدودی هم هستند که در فضای مجازی و غیره اقدام به ترساندن مردم از واکسن می‌کنند که باید برخورد شود.

به سراغ یک متخصص بیماری‌ها عفونی رفتم وحیدی فر درباره تأثیر اثبات شده واکسن می‌گوید: کسانی که دو نوبت واکسن کرونا را دریافت کرده و از نوبت دوم، دو هفته گذشته باشد، تقریباً درگیری ریه بسیار کمی دارند در واقع واکسن می‌تواند مانع درگیری شدید ریه و بحرانی شدن بیماری کرونا برای افراد باشد.

وی افزود: بیماران در آی سی یو عمدتاً افرادی هستند که واکسن نزدند یا یک نوبت واکسن بیشتر دریافت نکردند به همین دلیل خیلی تاکید می‌شود که در زمان مشخص شده به مراکز تجمیعی تزریق واکسن کرونا مراجعه کنند و واکسیناسیون خودشان را انجام دهند.

واکسیناسیون مهم‌ترین سلاح برای مقابله با کرونا

ابوالفضل مظفری متخصص ریه که ارتباط مستقیمی با بیماران کرونایی در طول بحران و اپیدمی کرونا در قم داشته با اشاره به اهمیت واکسن در کاهش تلفات شیوع کرونا می‌گوید: مهم‌ترین راهکار برای کنترل بیماری کرونا در کشور و استان سرعت بخشیدن به امر واکسیناسیون است اگر آمارهای کلی واکسیناسیون در جهان را نگاه کنیم کشورهایی که به واکسیناسیون کرونا اقدام کرده‌اند محدودیت را برداشته و حتی مراکز آموزشی خود را باز کرده‌اند.

سایه واکسن هراسی بر جان و سلامت مردم

وی به شایعات درباره واکسن اشاره و می‌افزاید: کرونا و بحران آن هم چنان گریبان گیر ما است و چاره‌ای جز رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تزریق واکسن نداریم راهکار علمی و سلاحی مطلوب‌تر از واکسیناسیون برای مقابله با ویروس کرونا وجود ندارند.

مدیر گروه آموزش و ارتقای سلامت مرکز بهداشت استان قم هم معتقد است؛ واکسن هراسی یا ناآگاهانه در فضای مجازی و یا در اماکن عمومی دهان به دهان صورت می‌گیرد و یا از سوی برخی افراد برای سودجویی انجام می‌شود گفت: برخی افراد از روی عناد به دنبال ناامن کردن جامعه هستند حال هدف آنها امنیت و سیاه نمایی است و برای آنها سلامت مردم هم اهمیتی ندارد.

به گفته محمد تقی سلطانی؛ این افراد که به دنبال سیاه نمایی و نا امن جلوه دادن جامعه هستند شناسایی شدند اما افرادی هم هستند که در بین افراد عادی که اطلاعات پایینی هم دارند رفته و آنها را از واکسن می‌ترسانند و به راحتی جذب افراد باور پذیر می‌شوند.

بالاخره در همه موضوعات حتی علمی آن‌هم در علوم تجربی که قابل آزمایش و تجربه است مخالفانی وجود دارد اما متأسفانه در موضوع واکسن که دانشی چند بعدی است و بسیار پیشرفته است شاهد موضع گیری غیر علمی افراد غیرمتخصص در فضاهای عمومی هستیم که مردم را مستقیم درگیر موضوع می‌کند طرح چنین موضوعاتی و درگیر کردن مردم تنها باعث سردرگمی و نگرانی مردم شده و بازار سو استفاده را برای برخی افراد مغرض و یا معاند و سودجو آماده می‌کند و تنها مردم هستند که ضرر می‌کنند و باید شاهد از بین رفتن عزیزانشان و یا مالشان باشند.

آگاهی بخشی و شفاف سازی رسانه‌ای و تعامل مستمر مسئولان و متخصصان و ارائه یافته‌های علمی درباره واکسن و انتشار آمارهای دقیق از اثرات واکسیناسیون در جامعه باعث می‌شود مردم نسبت به چنین موضوع مهمی با حساسیت بیشتری برخورد کنند و درگیر اطلاعات نادرست در فضای مجازی نشوند.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    5 23
    قرنطینه هوشمند بهترین راهکار برای این چنین افرادی هست. تمام کارها منوط به داشتن کارت واکسن بشود. بانک و خدمات اجتماعی و عمومی و...
    • IQ ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
      2 1
      شما دیگه داری تند میری تو خود اروپا هم واکسن اجباری نشده و دلایل مخالفان هم منطقی و قابل توجه هست
    • IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
      3 2
      شما ها که واکسن زدین الان خییییلی ایمن شدین؟؟؟همین شما ها که واکسن زدین رو تابلو اعلانات تسلیت قرار دارین استاد با سواد
    • آذر IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
      5 1
      اگر واکسن‌ ایمنی دارد چرا نگران واکسن‌نزده‌ها هستید؟ و اگر واکسن ایمنی کافی ندارد، چرا تشویق به کار بیهوده می‌کنید؟ اجبار به واکسن زدن، خلاف شرع و قانون است؛ آن هم واکسنی که دوران بالینی و آزمایشگاهی (بیش از 7 سال) خود را نگذرانده! واکسنی که هنوز عوارض کوتاه‌مدت و طولانی‌مدت آن مشخص نیست! واکسن برای بیماریهایی که دارای جهش هستند به درد نمی‌خورد مگر اینکه هر چند ماه یکبار واکسن تکرار شود؛ آن هم با این همه عوارض شناخته و ناشناخته.
    • آذر IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
      4 1
      اگر واکسن‌ ایمنی دارد چرا نگران واکسن‌نزده‌ها هستید؟ و اگر واکسن ایمنی کافی ندارد، چرا تشویق به کار بیهوده می‌کنید؟ اجبار به واکسن زدن، خلاف شرع و قانون است؛ آن هم واکسنی که دوران بالینی و آزمایشگاهی (بیش از 7 سال) خود را نگذرانده! واکسنی که هنوز عوارض کوتاه‌مدت و طولانی‌مدت آن مشخص نیست! واکسن برای بیماریهایی که دارای جهش هستند به درد نمی‌خورد مگر اینکه هر چند ماه یکبار واکسن تکرار شود؛ آن هم با این همه عوارض شناخته و ناشناخته.
  • IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    4 1
    فقط بگو استانداردهای جهانی تولید واکسن رو بلدی ؟؟؟ کدام استاندارد در تایید تزریق جهانی واکسن کرونا ملاحظه شده؟ این چه واکسنیه که پس از تزریق باز هم نتیجش کشته شدن یا ابتلا به بیماریه کروناست.
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    1 0
    اگر شما در کشوری زندگی کنید که جز دروغ نشنوید و رئیس جمهورش در جریان گرانی بنزین و خیلی امور کشور نباشد و به قول خودش دولت سایه داشته باشد و همزمان با کرونا تورم 300 درصدی را تجربه کنید آیا به واکسیناسیون و کل قضیه کرونا مشکوک نمی شوید ؟ فرقی می کند گرانی شما را بکشد یا کرونا ؟
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    0 1
    همه ش تقصیر مردمه
  • US ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    0 1
    خو اینم بگو که الآن چند روزه از نوبت دوم واکسن برکتم گذشته میگن نیست نداریم... ایران فقط تهران نیست.
  • Ali NL ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    0 0
    با سلام و احترام خدمتون عرض کنم خیلی ها بعد از دوز اول واکسن رحمت خدا رفتن و اونهایی که اهل علم بودن گفتن دلیل مرگ اینجور توجیح می کنند که قبل از تزریق ویروس در بدن فرد وجود داشته
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    3 0
    خرنگار محترم لطفا در اینترنت سرچ کنید و صحبتهای دکتر سجادی استاد دکتر نمکی و وزیر فعلی بهداشت را به دقت گوش کنید تا ببینید علت تردید مردم در زدن واکسن چیست ؟؟ بسیاری از پزشکان حاذق در دنیا و ایران با دلایل علمی به سوال شما پاسخ داده اند اما شما با انجام یک گزارش درپیتی میخواهید به سوال خود جواب دهید درحالیکه مستندات علمی زیادی در این زمینه وجود دارد
  • آذر IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    3 1
    "آدم عاقل از یک سوراخ دوبار گزیده نمی‌شود" کرونا و ...، ادامه پروژه کنترل جمعیت در ایران.
  • محمدجواد IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    6 0
    عزت الله مهرآوران درگذشت. چرا؟ دو دوز واکسن هم زده بود. اگر قرار باشه واکسن بزنیم و بمیریم چه فایده داره؟ نزنیم هم میمیریم بزنیم هم میمیریم. پس واکسن زدن نزدن فرقی نداره. حقیقت جلوی چشممون هست دیگه
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    4 0
    عزت الله مهرآوران عزیز هم فوت کرد با اینکه هر دو دوز واکسن رو زده بودند وقتی واکسن زده ها دارن میمیرند ما اوسکل هستیم بریم واکسن بزنیم ؟ این اسمش واکسن هراسیه ؟ یا حرف حساب ؟
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    1 5
    لعنت بر افراد مغرض ضد واکسن و ننگ بر افراد ابله و ساده لوح زود باور
  • علی IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    6 1
    مقایسه ی واکسنهای سرخک و ... که در کودکی تزریق شده با واکسن کرونا قیاس مع الفارق است. کارآمدی واکسن کرونا هنوز اثبات نشده. در کشورهایی که بالای هشتاد درصد واکسن زده اند با شروع موج جدید دوباره آمار بالا رفته. ویروس کرونا دائما در حال تغییر شکل است. ملاک تقویت سیستم ایمنی است. بهتر است داروی امام کاظم و حجامت و ... هم آزموده شود
    • آذر IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
      1 0
      بیماریهایی نظیر فلج اطفال و سرخک و ... قابلیت جهش ندارند به همین جهت واکسنی که برای چنین بیماریهایی تزریق می‌شود مفید بوده است؛ ولی برای بیماریهایی نظیر کوید 19 که جهش دارند بی‌اثر است؛ به این مطلب اضافه کنید زمان آزمایشات و وقتی که نیاز است برای اطمینان از عوارض جانبی واکسن که در مورد کوید 19 هوز چنین زمان و وقتی نگذشته؛ پس به مردم حق بدهید که نگران بی‌اثر بودن واکسن و یا عوارض شدید کوتاه‌مدت و بلندمدت آن باشند.
  • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    0 1
    در حال حاضر هرخانواده ایرانی دارای یک فلج و یا فوتی در اثر واکسن است معلومه که مشکل از واکسن هاست
  • ناشناس IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    3 0
    عزت الله مهرآوران دو دوز واکسن تزریق کرد. بنده خدا با خیال راحت رفت سر صحنه و با خودش گفته اگرم بگیرم خفیف میگیرم عین سرماخوردگی. دیدیم نتیجه ش رو.
  • آزاده IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    2 1
    جناب۸:۵۵!قبلا هم گفتم شما لازم نکرده برای مردم تعیین تکلیف کنید،نه شما نه هیچ کس نمیتونه واکسن رو اجباری کنه چون خلاف شرع و قانون اساسیه،دو تن از نمایندگان مجلس یعنی آقایان میرزایی و نقدعلی هم خاطرنشان کردن غیر قانونی بودن این اجبار رو.
  • آذر IR ۰۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    1 0
    به نظر شما "مدیر گروه آموزش و ارتقای سلامت مرکز بهداشت" سواد پزشکی‌اش بیشتر است یا کسی مثل "پروفسور دکتر مهدی خضرایی، متخصص ایمونولوژی" که از وزارت بهداشت خواسته برای مناظره بیاد وسط گود؟
  • IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    0 0
    شما مقاله خودتون درباره واکسن در سال ۹۵ را دوباره مطالعه کنید اینم لینکش http://mshrgh.ir/635003

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس