کد خبر 1281911
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۷
گوترش

آمریکا تاکید کرد احتمال دارد در پاسخ به نقض حقوق بشر در اتیوپی که یک درگیری نظامی-سیاسی مستمر در اقلیم تیگرای این کشور وجود دارد، تحریم‌هایی علیه مقامات آن اعمال شوند.

به گزارش مشرق، به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، لیندا توماس گرینفیلد، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل در یک کنفرانس مطبوعاتی اظهار کرد: نشست امروز شورای امنیت برای جلب توجه‌ها به اتیوپی بوده و می‌تواند تحرکی در این زمینه محسوب شود، این کار آسان نبود؛ اما ما توانستیم اعضای شورا را برای بررسی شرایط اتیوپی کنار هم جمع کنیم.

گرینفلید در ادامه گفت: همانگونه که می‌دانید (جو بایدن) رئیس جمهوری آمریکا دو هفته قبل حکمی را امضا کرد که به ما امکان می‌دهد، تحریم‌هایی را علیه افرادی که در نقض حقوق بشر و مانع‌تراشی در کمک‌های بشردوستانه دست داشتند، اعمال کنیم و این مساله در صورت نیاز قابل اجرا است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل روز چهارشنبه از دولت اتیوپی خواست به این سازمان اجازه دهد بدون هیچ مانعی کمک‌های بشردوستانه را که شامل سوخت، پول و تجهیزات ارتباطی هستند، میان میلیون‌ها نیازمند در شمال این کشور در اقلیم‌های تیگرای، عفر و امهره توزیع کند چرا که مسؤولان این سازمان از فوت افراد در اثر گرسنگی در این کشور گزارش می‌دهند.

جنگ میان نیروهای دولت مرکزی اتیوپی و نیروهای وابسته به جبهه مردمی آزادسازی تیگرای که کنترل این اقلیم را در دست دارد، از حدود ۱۱ ماه قبل آغاز شد و در این درگیری‌ها هزاران تن جان خود را از دست داده و میلیون‌ها شهروند این کشور از خانه‌های خود فراری شدند، درگیری نیز به دو اقلیم امهره و عفر واقع در مجاورت اقلیم تیگرای کشیده شد.

آدیس آبابا هفته گذشته تصمیم گرفت هفت تن از مقامات عالی رتبه سازمان ملل را به دلیل دخالت‌هایشان در امور داخلی اتیوپی از خاک این کشور بیرون کند.

دبیرکل سازمان ملل نیز در پاین نشست فوق‌العاده شورای امنیت درباره تصمیم اتخاذ شده دولت اتیوپی مبنی بر اخراج هفت کارمند این سازمان گفت: وظیفه من دفاع از شرافت سازمان ملل است و هیچ طرح سیاسی در اتیوپی نداریم.

این اظهارات در واکنش به حرف‌های نماینده اتیوپی در جلسه شورای امنیت بود که گفت، تصمیم اخراج مسؤولان سازمان ملل به دلیل نقض‌های آنها با تحریک از جانب جبهه آزادسازی تیگرای بود.

گوترش ادامه داد: سازمان ملل طرح‌های سیاسی در اتیوپی ندارد و دستورکار ما تنها حمایت از ملت اتیوپی در تیگرای و امهره و عفر است. نمی‌توانیم ببینیم مردم به ضرب گلوله یا به علت گرسنگی می‌میرند؛ بلکه ما نهایت تلاش خود را برای توقف جنگ و برگزاری مذاکرات بین اتیوپیایی‌ها برای حل مشکلات کشور می‌کنیم.

وی اضافه کرد: قطعا من از اخراج اعضای سازمان ملل شوکه شدم با توجه به اتهامات عدیده‌ مطرح شده علیه ما امروز از سفیر اتیوپی خواستم دلایل مستند مکتوبی را که دولتش به هر نهاد وابسته به سازمان ملل در خصوص اقدامات اشتباه کارمندان ما داده، ارائه کند.

گوترش افزود: اگر این سند و مدارک ارائه شوند مسلما دست به تحقیقات فوری در خصوص عدم توجه قبلی خود به این مساله می‌زنیم؛ زیرا وظیفه من دفاع از جایگاه و شرافت سازمان ملل است.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس