کد خبر 1281570
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۸
بازی خطرناک باکو روی خط قرمز ایران/ هدف «الهام علی اف» از بیان اظهارات نسنجیده چیست؟

یک کارشناس مسائل بین الملل با تاکید بر این که اسرائیل پشت پرده اتفاقات اخیر و تحولات آذربایجان قرار دارد، گفت: این اتفاقات قمار بزرگی است که آذربایجان انجام می دهد و ممکن است به نابودی اش منجر شود.

به گزارش مشرق، عماد آبشناس در تحلیل خود نسبت به تحولات اخیر در مناطق مرزی با جمهوری آذربایجان و واکنش های صورت گرفته توسط دو کشور گفت: آنهایی که به مسائل منطقه وارد هستند می دانند آذربایجان در حد و اندازه ای نیست که بخواهد برای ایران ایجاد مزاحمت کند.

وی با بیان این که به نظر می رسد اسرائیل پشت سر این مسائل هست، اظهار کرد: در واقع به دلایل مختلف آذربایجان را تحریک می کند تا هر طور شده ایران را وارد درگیری کرده و آنها بخواهند به حمایت از آذربایجان وارد عرصه شوند وگرنه که آذربایجان به تنهایی این توانمندی را ندارد.

این کارشناس مسائل بین الملل خاطرنشان کرد: این اتفاق قمار بزرگی است که آذربایجان انجام می دهد و ممکن است به نابودی اش منجر شود. شاهد بودیم که ترکیه و اسراییل در سوریه چه کردند. اما آذربایجان چنین قدرتی ندارد که بخواهد در برابر یک اتفاق ایستادگی کند.

وی ادامه داد: در مساله قره باغ هم این ها تصور می کردند که بتوانند علیه ایران اقدامی انجام دهند و اسرایل و ترکیه پشت پرده این اتفاقات بودند و شاید ارتش آذربایجان در بسیاری از زمان ها ورود نکرد. اما ایران از آذربایجان حمایت کرد و در برابر حق و حقوق آنها ایستاد در نتیجه نقشه ای که آنها کشیده بودند نقش بر آب شد.

آبشناس تصریح کرد:  پس از این اتفاقات شاهد تحرکات دیگری در این منطقه بودیم که ماجرای توقیف کامیون های ایرانی یکی از آنها بود. مساله دیگر هم این است که ترکیه با هر نقشه ای شده تلاش می کند تا با همکاری آذربایجان بخشی از ارمنستان را اشغال کرده و ارتباط ایران و اروپا به طور کامل قطع شود همان طور که می دانید مدتهاست تلاش می کنند تا مسیر جاده ابریشم از ایران دور شده و از طریق ترکیه به اروپا کشیده شود.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: در پی این تحولات به نظر می رسد آذربایجان با ترکیه دراین گونه موارد همکاری می کند و شاید هم دستورالعمل ترکیه را اجرامی کند. مشاهده کردیم که اسراییل یک سری پایگاه در این منطقه مستقر کرده تا امنیت ایران را به خطر بیاندازد. حتی برخی از عملیات های تروریستی که صورت گرفت توسط پایگاههای اسراییلی هدایت شده بود. نمونه آن مساله شهادت شهید فخری زاده که تحقیقات نشان داد پهپادهایی که برای ترور آماده شده بودند از آذربایجان و توسط اسراییل وارد کشور شده بودند در واقع پایگاه جاسوسی اسراییل در آذربایجان آن را هدایت کرده بودند.

آبشناس خاطر نشان کرد: ایران تلاش کرد تا از طریق دیپلماتیک مسائل را حل کند اما گویا باکو مساله را درک نکرده که در حال بازی با آتش است. ترکیه و پاکستان را برای مانور نظامی در دریای خزر دعوت کرد در حالی که طبق پروتکل کشورهای حاشیه خزر این اجازه را ندارند که از سایر کشورها برای برگزاری چنین مانورهایی در این محدوده دعوت کنند. در واقع آذربایجان این توافق را زیر پا گذاشته است. بنابراین مانوری هم که ایران در شمال غرب کشور انجام داده می تواند شروع واکنش های ایران به شمار رود.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ارش IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    6 9
    اذربایجان فرزند نا خلفی است که به خانه پدری پشت کرده این فرزند نا خلف باید به دامان مام وطن باز گردد وروزی این کار انجام میشود
    • رامین IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      0 0
      اذربایجان رو نمیدونم
  • گشتاسپ IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    13 4
    دو کشور آذربایجان و ارمنستان قصد معامله اراضی و تفاهم دارند ارمنستان قسمتی از خاکش بشکل نوار باریک جهت ارتباط زمینی به آذربایجان میده و در قبالش قسمتی از قرباغ شمالی رو مالک میشه اینجا رژیم صهیونسیتی چه نفعی میبرد .میگید تغییر مرز اینجا صهیونسیت ها اراضی دارن ..نفع آذربایجان و ارمنستان و ترکیه هستش .خیلی هم بضرر ایران هست چرا حرفی از شرارت ترکیه نمیکنید ازش میترسید.
    • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      0 4
      ایران همیشه میداند پشت صحنه کی هست ؟ چهل سال پیش می‌گفت أمریکا پشت حمله عراق است ، رژیم صهیونیستی پشتش به آمریکاست ، داعش ساخت آمریکاست ، ایران همیشه اصلیها راتنبیه هم کرده است چه ترکیه چه رژیم صهیونیستی چه فریب خوردگان خوب میدانند ایران فریب نمی‌خورد وبسیارجدی است . این هم یک جنگ ضد شیعه است مثل همیشه تاریخ
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    4 4
    بزودی خود ترکیه با آذربایجان درگیر میشه
    • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      2 1
      خخخخ. خدا شفات نده. چون باعث خنده هستی .
    • IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      1 0
      ترکیه آذربایجان باکو رو تحت کنترل خودش گرفته پایگاه نظامی تو باکو ایجاد کرده الهام علی اوف احمق تمام امور ٱذربایحان و باکو رو به اردوغان و اسرائیل واگذار کرده بخاطر همین سالها زیر یوغ ترکیه و اسرائیل خواهد بود
  • جیم۳ IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    0 1
    اسراییل بزودی نابود خواهد شد
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    0 1
    اسراییل بزودی نابود خواهد شد. شک نکنید
  • آذری iran IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    0 1
    این طرف فعلا" هم چند سالی بازیچه رجب آقا و اسراییل جعلی شده ! یاشاسین ایران
  • ناشناس IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    1 2
    به جای این حرافی و فحاشی ها به کشور با فرهنگ آذربایجان، از صنعت، تکنولوژی و فرهنگ متمدنانه آنها استفاده کنیم به نفع کشورمان است.
    • IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      0 0
      پاشو ! بیدار شو ! سر و ته خوابیدی...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس