استرالیا

شیخ بهاءالدین الجبوری، روحانی شیعه مقیم استرالیا با برشمردن ویژگی‌های سیره پیامبر اکرم(ص) گفت:سیره شفاف آن حضرت بهترین الگو برای همه انسان‌ها محسوب می‌شود.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام «بهاءالدین الجبوری»، روحانی شیعه عراقی و کارشناس دینی مقیم استرالیا، در خصوص مهمترین ویژگی‌های سیره مبارک پیامبر گرامی اسلام(ص) اظهار کرد: سیره پیامبر اکرم(ص) ویژگی‌های بسیاری نسبت به سیره سایر بزرگان داشت و تاریخ‌نگاران به لحاظ اهمیت زندگی فردی و اجتماعی ایشان به این سیره توجه ویژه‌ای داشته‌اند.

 
وی ذکر جزئیات سیره پیامبر(ص) از سوی تاریخ‌نگاران را نخستین ویژگی زندگی ایشان دانست و گفت: در مورد سیره نبوی(ص) از قبل از بعثت تا پس از آن و حتی از زمان ولادت ایشان، رشد کردن ایشان و زمان و مکان رخدادهای هم عصر ایشان و اشخاصی که در زندگی ایشان بوده‌اند،‌ تاریخ‌نگاران جزئیات بسیاری بیان کرده‌اند و جزئیات بسیاری در خصوص زندگی شریف ایشان، صفات و ویژگی‌های ظاهری در کودکی، جوانی و بزرگسالی ایشان و رفتارشان با دیگران و حتی جزئیات دقیق‌تری چون نشستن، خوابیدن، غذا خوردن، راه رفتن و خندیدن ایشان در کتاب‌های تاریخی ذکر شده است به گونه‌ای که ایشان را نمونه و الگویی الهی برای همه مردم به ویژه مسلمانان معرفی کرده‌اند؛ «قُلْ یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنِّی رَسُولُ اللَّهِ إِلَیْکُمْ جَمِیعًا»

شفافیت و اسوه بودن مهمترین ویژگی سیره نبوی(ص) است


 
الجبوری دومین ویژگی سیره حضرت رسول اکرم(ص) را شفافیت و الگو بودن ایشان ذکر کرد و گفت: بر اساس آیه 21 سوره مبارکه احزاب که می‌فرماید: «لَّقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِّمَن کَانَ یَرْجُو اللَّهَ وَالْیَوْمَ الْآخِرَ وَذَکَرَ اللَّهَ کَثِیرًا: مسلّماً برای شما در زندگی رسول خدا سرمشق نیکویی بود، برای آنها که امید به رحمت خدا و روز رستاخیز دارند و خدا را بسیار یاد می‌کنند» سیره شفاف آن حضرت بهترین الگو برای همه انسان‌ها محسوب می‌شود.
 
این کارشناس عراقی سومین ویژگی سیره پیامبر اکرم(ص) را بر اساس آیه 120 سوره مبارکه هود، شمولیت و فراگیر بودن عنوان کرد. چرا که خداوند متعال می‌فرماید: «وَکُلًّا نَقُصُّ عَلَیْکَ مِنْ أَنْبَاءِ الرُّسُلِ مَا نُثَبِّتُ بِهِ فُؤَادَکَ وَجَاءَکَ فِی هَذِهِ الْحَقُّ وَمَوْعِظَةٌ وَذِکْرَی لِلْمُؤْمِنِینَ» (و هر یک از سرگذشت‌های پیامبران [خود] را که بر تو حکایت می‌کنیم، چیزی است که دلت را بدان استوار می‌گردانیم، و در اینها حقیقت برای تو آمده، و برای مؤمنان اندرز و تذکّری است.)
 
مسئول حسینیه و مؤسسه بیت‌الزهراء(س) استرالیا چهارمین ویژگی سیره پیامبر اعظم(ص) را عدم تناقض با قرآن کریم دانست و گفت: سیره آن حضرت را می‌توان از طریق آیات مکی و مدنی قرآن فهمید که جایگاه‌های مهمی از سیره صحیح جنبش پیامبر اکرم(ص) را به ما نشان می‌دهد.
 
این روحانی شیعه عراقی در زمینه وضعیت امت اسلامی پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) اظهار کرد: بر اساس آیه 144 سوره مبارکه آل عمران «وَمَا مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَفَإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلَی أَعْقَابِکُمْ وَمَنْ یَنْقَلِبْ عَلَی عَقِبَیْهِ فَلَنْ یَضُرَّ اللَّهَ شَیْئًا وَسَیَجْزِی اللَّهُ الشَّاکِرِینَ» (و محمد، جز فرستاده‌ای که پیش از او [هم‌] پیامبرانی [آمده و] گذشتند، نیست. آیا اگر او بمیرد یا کشته شود، از عقیده خود برمی‌گردید؟ و هر کس از عقیده خود بازگردد، هرگز هیچ زیانی به خدا نمی‌رساند، و به زودی خداوند سپاسگزاران را پاداش می‌دهد.) امت اسلامی به دو دسته تقسیم شدند: یک دسته افرادی بودند که ایمانی سست داشتند و به جاهلیت گذشته خود بازگشته و به مشرکان و منافقان پیوستند و دسته دوم کسانی بودند که ایمان ثابت داشتند و از وصیت‌های پیامبر اکرم(ص) در حدیث ثقلین تبعیت و پیروی کردند.
 
شیخ بهاءالدین الجبوری در زمینه ویژگی‌های پیامبر اسلام(ص) در قرآن کریم نیز به ذکر آیاتی از قرآن کریم پرداخت:
«یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ إِنَّا أَرْسَلْنَاکَ شَاهِدًا وَمُبَشِّرًا وَنَذِیرًا * وَدَاعِیًا إِلَی اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَسِرَاجًا مُنِیرًا» (احزاب/ 45 و 46): ای پیامبر، ما تو را [به سِمَت‌] گواه و بشارتگر و هشداردهنده فرستادیم، و دعوت‌کننده به سوی خدا به فرمان او، و چراغی تابناک.

«وَإِنَّکَ لَعَلَی خُلُقٍ عَظِیمٍ» (قلم/ 4): و راستی که تو را خویی والاست.

«... بِالْمُؤْمِنِینَ رَءُوفٌ رَحِیمٌ» (توبه/ 128): به مؤمنان رئوف و مهربان است.

«ادْعُ إِلَی سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّکَ هُوَ أَعلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبیلِهِ وَهُوَ أَعلَمُ بِالمُهتَدینَ» (نحل/ 125): با حکمت و اندرز نیکو به راه پروردگارت دعوت کن و با آنان به [شیوه‌ای‌] که نیکوتر است مجادله نمای. در حقیقت، پروردگار تو به [حال‌] کسی که از راه او منحرف شده داناتر، و او به [حال‌] راه‌یافتگان [نیز ]داناتر است.
 
الجبوری درباره ویژگی‌های زندگی شخصی و اجتماعی پیامبر اکرم(ص) نیز گفت: مهمترین ویژگی‌های زندگی رسول الله(ص) پیش از بعثت که بسیار مشهور بود، راستگویی، امانتداری، وفای به عهد، تواضع، خدمت به دیگران و برآورده کردن نیازهای آنان بوده است. اما ویژگی‌های اجتماعی زندگی ایشان تأکید بر همکاری و همبستگی اجتماعی بود و ایشان در جنگ و صلح در کنار مردم برای ساخت جامعه‌ای صالح که عدالت اجتماعی بر آن حکم‌فرما است، قرار داشت. آن حضرت بر اساس آیه شریفه «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ» (حجرات/ 13) می‌فرمود: هیچ فرقی میان عرب و عجم و سیاه و سفید نیست جز با تقوا.
منبع: ایکنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس