شاید این سکوت ها و این تکذیب های بیموقع ناشی از مفهومی به نام "دیپلماسی ایرانی"! باشد. مفهومی که در قبال بیداری اسلامی، مسائل سوریه، بحرین و ... سکوت و سکون را بیش از فریاد و خیزش دوست دارد و البته نیم نگاهی نیز به مکتب ایرانی! دارد.

مشرق - سلطان الجوفی خبرنگار سعودی اخیرا در توییتر خود خبر اعدام 18 تبعه ایرانی را در عربستان سعودی منتشر کرد.

این در حالی است که در فروردین ماه امسال نیز خبری مبنی بر اعدام 8 ایرانی در عربستان توسط رسانه های کشور منتشر شد اما وزارت خارجه به شدت آن را تکذیب کرد. مقامات وزارت خارجه کشورمان حتی پا را از ماجرای تکذیب هم فراتر گذاشته و اعلام کردند که دادگاه های سعودی، احکام اعدام این 8 ایرانی را متوقف کرده اند!

در ابتدای ماه جاری نیز خبر اعدام 10 ایرانی دیگر در عربستان سعودی توسط رسانه ها منتشر شد که باز هم بی تفاوتی و البته واکنش مسئولان وزارت خارجه نسبت به رسانه های کشور را در پی داشت. تابناک در این زمینه می نویسد:‌ با اعلام خبر (اعدام) ده ایرانی دیگر، حسن قشقاوی، معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه، ضمن گلایه به انتشار خبر این واقعه در تابناک، از تماس‌های پیاپی وزیر خارجه با همتای عربستانی و نامه‌نگاری با سفیر این کشور سخن به میان آورده بود و هر گونه موضع‌گیری را بسته به اعلام رسمی خبر از جانب مقامات عربستانی دانسته بود؛ در حالی که بر خلاف بار نخست، از تکذیب خبر خودداری کرده بود.

تابناک به نقل از الجوفی که خبر اعدام 18 ایرانی را منتشر کرده است نیز می نویسد: بحمد الله با گردن زدن و اعدام هجده ایرانی در زندان دمام، حکم خداوند اجرا شد.

×تکذیب های منجر به رسوایی، تکذیب های منجر به اعدام!

البته مواضع عجیب و غیر واقعی وزارت خارجه دولت دهم تنها به این مقوله خلاصه نمی شود. در اواسط اردیبهشت ماه نیز یک کارمند سفارتخانه ایران در برزیل در یک استخر مختلط در برازیلیا عملی غیر اخلاقی انجام داد. مقوله ای که در وهله اول توسط رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه در گفتگو با خبرگزاری ایرنا تکذیب شد. اما پس از مدتی و بعد از آنکه دیگر راهی برای تکذیب نماند، وزارت خارجه مجبور شد با اعلام خبر فراخوانی و تنبیه کارمند متخلف، خبر را تایید کند.

اینگونه عملکردهای وزارت خارجه مثل تکذیب خبرهای قطعی و پیگیری نکردن سرنوشت اتباع ایرانی در کشورهای دنیا به ویژه در آمریکا، عربستان و سوریه با چه توجیهی انجام می شود؟

از سرنوشت خانم میرقلی خان در زندان های آمریکا هنوز خبر موثقی در دست نیست.

اهمال وزارت خارجه در زمینه برگرداندن این تبعه ایرانی از آمریکا در حالی صورت می گیرد که ما در پرونده هایی امنیتی مثل پرونده ربایش شهرام امیری توسط سرویس های جاسوسی آمریکا، اثبات کردیم که بازگرداندن اتباع ایرانی حتی اگر دزدیده هم شده باشند کار غیر ممکنی نیست.

تعدادی از اتباع ایرانی در سوریه نیز ربوده شده اند. این در حالی است که خبرهایی درباره پیگیری سرنوشت آنها توسط مسئولان وزارت خارجه وجود دارد اما هیچیک منجر به آزادی اتباع یاد شده و یا رسیدن خبرهای موثق از آنان نشده است.

و خبر اعدام 18 تبعه ایرانی در زندان های عربستان به جرم اثبات نشده قاچاق مواد مخدر به این کشور نیز مشخص نیست که بتواند طبل عکس العمل مسئولان وزارت خارجه دولت دهم و شخص وزیر را در این رابطه به صدا درآورد.

×سایرین چه می کنند؟

این منش و ممشای وزارت خارجه در حالی صورت می گیرد که ممالک دیگر در زمینه مشکلات اتباعشان در سایر کشورهای جهان راه دیگری را در پیش گرفته اند و آن راه، "پیگیری سرنوشت اتباع" است.

هنوز در یاد همه ما، خاطره تماس سه وزیر خارجه سه کشور جداگانه با منوچهر متکی، وزیر خارجه سابق کشورمان در دولت نهم مانده است که همگی ظرف مدت یک یا دو روز، با وی تماس گرفتند و خواستار آزادی نظامیان انگلیسی دستگیر شده در آبهای جنوب ایران شدند.

در واقع، دولت انگلستان طی مدتی که کماندوهایش در ایران بازداشت بودند، تمام رسانه های جهان را برای پیگیری سرنوشت نظامیانش به خط کرد و دست آخر نیز رئیس دولت به هر دلیلی ترجیح داد که این نظامیان را آزاد کند.

ماجرای سه جاسوس دستگیر شده در مرزهای غربی ایران نیز عرصه دیگری بود که یادآوری آن می تواند یک کلاس درس برای پیگیری سرنوشت اتباع یک کشور باشد.

این جاسوس ها علیرغم آنکه اعلام شده بود مرتکب فعالیت جاسوسی شده اند، اما در تمام مدتی که در ایران در زندان به سر می بردند دائماً در سیبل خبری رسانه های دنیا قرار داشتند و مقامات کشورهای آمریکا و حتی سایر کشورهای متحد آمریکا نیز بارها و بارها راجع به این سه جاسوس که در ادبیات آنها "کوهنورد" خطاب می شدند، به صورت غیر مستقیم و مستقیم با مقامات کشورمان مذاکره کردند.

مذاکره ای که البته دست آخر به هر دلیلی با آزادی شین بائر، جاش فتال و سارا شورد مواجه شد و آنها از طریق یک کشور عربی که واسطه این ماجرا بود، در "تصمیمی مواجه با سوال!"، به کشور خود بازگشتند.

این در حالی است که در تعاملات سایر کشورهای جهان نیز بر مبنای آنچه که ما از رسانه ها جسته و یافته ایم، در زمینه اتباع بیگانه، قضیه "مقابله به مثل" حاکم است. اقدامی که اگرچه شاید در ظاهر چندان هوشمندانه ننماید اما به هر حال در دکترین دیپلماسی روز دنیا مورد استفاده قرار می گیرد و لااقل بهتر از سکوت در مقابل توهین و ظلم به اتباع یک کشور در یک کشور بیگانه است.

برای مثال، دولت آمریکا در سال 2011 چند تبعه کشور روسیه را به اتهام جاسوسی دستگیر و پس از مدتی نیز آنها را از خاک این کشور اخراج کرد. کرملین نیز بلافاصله و حتی با وجود آنکه مقامات آمریکا جرم اتباع روسی در زمینه جاسوسی را محرز اعلام کرده بودند، چند تبعه آمریکایی را دستگیر و آنها را به اتهام جاسوسی از خاک روسیه اخراج کرد.

در واقع صحبت از این نیست که اقدام روس ها صد در صد درست بوده است بلکه حرف اساسی آن است که آنها در قبال اقدام یک کشور بیگانه علیه اتباعشان ساکت ننشسته و دست به کاری زده اند که آن را درست می پنداشته اند.




شاید پای "دیپلماسی ایرانی"! در میان است

از این دست خبرها در فضای دیپلماسی جهان و روابط بین الدّولی بسیار است. نکته ولی آنجاست که بالاخره آیا مقامات کشور به ویژه در وزارت خارجه نسبت به توهین به اتباع ایرانی و حتی اعدام آنها در سایر کشورهای جهان عکس العمل نشان می دهند یا خیر؟!

شاید این سکوت ها و این تکذیب های بیموقع ناشی از مفهومی به نام "دیپلماسی ایرانی"! باشد. مفهومی که در قبال بیداری اسلامی، مسائل سوریه، بحرین و ... سکوت و سکون را بیش از فریاد و خیزش دوست دارد و البته نیم نگاهی نیز به مکتب ایرانی! دارد.

این سوالی است که مسئولان وزارت خارجه باید بدانند که پاسخ آنها به آن، در تاریخ و برای قضاوت آیندگان خواهد ماند.

نتیجه آنکه به هر حال، 18 ایرانی در کشور عربستان سعودی که شاه آن مدتی قبل از آمریکا خواسته بود با ایران وارد جنگ شود، با حکمی محرز نشده،‌ اعدام شده اند و این جنایت بیش از هرچیز به عکس العمل مسئولان امر نیاز دارد.

عکس العملی نه در حد یک محکوم کردن ساده بلکه در حدّ یک اقدام جدی که بتواند مانع تحدی و چنگ و دندان نشان دادن بیش از این کشورهای بیگانه و دشمن با جمهوری اسلامی ایران شود.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 89
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 18
  • ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    0 0
    از وزارتخانه ای که وزیرش جلوی شاه کثیف عربستان مثل یک بچه حاضر میشه و کم مونده خم بشه و دست اون ملعون رو ببوسه توقع عکس العمل نداشته باشید.
  • ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    0 0
    اینا هم گندشو در آوردن دیگه.... هرکاری این عربای بی پدر مادر میکنن اصلا انگار نه انگار... نمیدونم شاید ظاهر قضیه اینه , ما از باطن بی خبریم... الله اعلم...
  • یا غیاث المستقیثین ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    0 0
    آقا اینها کارگرهای لنج بودند توی ابهای ایران هم ماهیگیری می کردند، اخه مگه طرف عقلش کمه با لنج! 18 نفره! مواد ببره عربستان! جا قحطیه!- والله باید وزارت خارجه و کارمندان ان بازخواست و محاکمه بشوند که شیعه امام زمان را در سرزمین وهابی بکشند بدون دادگاه و اطلاع و وزارت خاجه شیعه ساکت باشد و پیگیری نکند، اقای صالحی اقای قشقاوی اگر یکی از این بندگان خدا از فامیلهای دورتان بودند هم ساکت و بیخیال می نشستید تا اعدام شوند-- این کار عربستان توهین به ایران است یعنی قدرت نداری، ان از طالبان وهابی که باز دیپلماتهای ما را شهید کردند و همین اقایان ساکت بودند-- ای علمای اسلام ای مجلس به داد شیعه برسید والله شیعه به این غم بمیرد رواست
  • یک ایرانی ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    0 0
    مشرق انتظاری ندارم منتشر کنی مثل همیشه با اینکه مقصر اصلی وزارت امور خارجه است اما شما رسانه ها هم بی تقصیر نیستید نمیشه بجای اینکه این مطلب را الان منتشر کنی (هر چند فی نفسه خوب است و متشکرم) زمانی که خبر اعدام هشت نفر منتشر شد بیشتر پاپیچ مسوولان مربوطه میشدید تا پیگیری کنند و یا حتی زودتر چند سال پیش که دستگیر شدند اقدام میکردید.هیچ میدونید همان کشورهایی که مثال زدید قبل از اینکه دلشون به حال اتباعشون بسوزه از جنجال رسانه هایشان واهمه دارند؟هیچ میدونید اگر رسانه های یک کشور واقعا حرف مظلومان جامعه را بازنشر کنند دولتمردان نیز مجبور به پیگیری خواهند بود؟کاش میدونستین کاش... و در آخر اسم این دیپلماسی را ایرانی نگذارید این دیپلماسی بی خیالی است مانند رسانه های بی خیال
  • ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    0 0
    از 1 سال پیش که ترکیه و عربستان به سلاح اتمی مجهز شدند بسیار شفاف و در ظاهر دشمنی خود علیه ایران و مقاومت را آشکار نشان دادند در خفه کردن انقلاب بحرین و یمن..سرکوب اسلام گرایان در مصر...و سقوط اسد و حزب الله در سوریه ولبنان
  • یک ایرانی ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    0 0
    مشرق انتظاری ندارم منتشر کنی مثل همیشه با اینکه مقصر اصلی وزارت امور خارجه است اما شما رسانه ها هم بی تقصیر نیستید نمیشه بجای اینکه این مطلب را الان منتشر کنی (هر چند فی نفسه خوب است و متشکرم) زمانی که خبر اعدام هشت نفر منتشر شد بیشتر پاپیچ مسوولان مربوطه میشدید تا پیگیری کنند و یا حتی زودتر چند سال پیش که دستگیر شدند اقدام میکردید.هیچ میدونید همان کشورهایی که مثال زدید قبل از اینکه دلشون به حال اتباعشون بسوزه از جنجال رسانه هایشان واهمه دارند؟هیچ میدونید اگر رسانه های یک کشور واقعا حرف مظلومان جامعه را بازنشر کنند دولتمردان نیز مجبور به پیگیری خواهند بود؟کاش میدونستین کاش... و در آخر اسم این دیپلماسی را ایرانی نگذارید این دیپلماسی بی خیالی است مانند رسانه های بی خیال
  • anghanews ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    0 0
    اصلی کاریش اینجاست :نتیجه آنکه به هر حال، 18 ایرانی در کشور عربستان سعودی که شاه آن مدتی قبل از آمریکا خواسته بود با ایران وارد جنگ شود، با حکمی محرز نشده،‌ اعدام شده اند و این جنایت بیش از هرچیز به عکس العمل مسئولان امر نیاز دارد. عکس العملی نه در حد یک محکوم کردن ساده بلکه در حدّ یک اقدام جدی که بتواند مانع تحدی و چنگ و دندان نشان دادن بیش از این کشورهای بیگانه و دشمن با جمهوری اسلامی ایران شود.!!!!!!
  • ali.a ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    0 0
    مشاالله به این وزارت خارجه از سنگ صدا در میاد از اینا نه! اون از ابوموسی که این اعراب هر کاری خواستن کردن اینم از وضعیت اتباع ایرانی خارج از کشور بدا به حال ما.....
  • ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    0 0
    ...بر سرت وزارت خارجه
  • ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    0 0
    مماشات و کرنش در برابر این وهابیون از خدا بی خبر درد اور است0
  • وحید-س ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    0 0
    از ماست که برماست حالا تند تند برید حج عمره جنس های بنجل اینا رو بخرید و شکم این سعودی ها رو گنده تر کنید ما عرضه یک تحریم حج عمره رو نداریم باقیش که هیچ
  • ناشناس ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    0 0
    ببینم کسی نبود بذارن وزیر خارجه!!!!!!!!!!!!!!
  • ناشناس ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    0 0
    این آقا از وزارت خارجه فقط یقه دیپلمات رو خوب داره!!!!!!!!!!!
  • شاهین ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    0 0
    ای رهبر آزاده،آماده ایم آماده......
  • ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    0 0
    قبول کنید زورمون حتی به عربستان هم نمیرسه چه برسه به....
  • ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    0 0
    زبان انگلیسی هم بلده!
  • ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    0 0
    حتی از سفر اتباع ایرانی به عربستان و کشورهای عربی هشدار هم ندادند شرم آوره...مردم آدم نیستن؟؟
  • امین ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    0 0
    لابد وزارت خارجه سرش گرم مسایل برزیل بوده
  • علیرضا ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    0 0
    مشرق جون وقتشه قاط بزنی فقط استعفای صالحی
  • ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    0 0
    زورمون نمی رسه چون ادم های بی بخاری مثل تو وجود دارند
  • ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    0 0
    صالحی کاره ای نیست...
  • hamid ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    0 0
    واقعا" برای وزارت خارجه متاسفم....همان مونده بود عربها همچین جراتی پیدا کنن
  • ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    0 0
    چرا اعدامشون کردن؟ باید می دادن خودمون اعدامشون می کردیم. ما تو اعدام از اونها کمتر نیستیم.
  • مسعود ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    0 0
    از خدا بترسید. افرادی که در عربستان اعدام شده اند اتهامی داشته اند که طبق قوانین ایران هم جکمش اعدام است. قاچاق مواد مخدر. که به احتمال خیلی قوی هم این اتهام صحت دارد با توجه به رفتار شرم آور هموطنان ما در خارج از کشور. بنابراین تیغ وزارت خارجه در این موارد خیلی کند است. شما هم از خودتان خحالت بکشید و از یک عده قاچاقچی جمایت نکنید. اگر اتهامشان واقعی بوده - که ظاهرا بوده - همان بهتر که اعدام شدند.
  • حامد ر ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    0 0
    می گین چیکار کنه وزیر؟ چرا ازش انتظار بیجا دارین؟ بیچاره وقتی جلو دوربین معمولی حرف می زنه، صداش می لرزه چه برسه به اینکه بخواد اقتدار نشون بده! اونوقته که فنا بشه! جریان انحرافی یک آدم بسیار ساکت و صلح طلبو برای وزارت امور خارجه می خواست تا پشت سرش هرکاری خواست بکنه که به لطف آقای صالحی این امر به بهترین وجه ممکن برآورده شده.
  • آریا ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    0 0
    متاسفم برای مسئولین .... چقدر بی فکر
  • محمد ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    0 0
    مشرق اول توضيح بده ببينم اينا چيكار كردند، بعد اينطوري جولان بده. البته توي كم كاري دولت كه حرفي نيست ولي بايد ديد آيا عربستان خارج از قوانين خودش با اين زندانيا رفتار كرده يا نه، اگر طبق قوانين خودشون بوده كه خب نميشه حرفي زد، شنيدم مجازات اين آفراد كه قاچاقچي مواد بودند توي عربستان اعدامه، خب حماقته كه انتظار داشته باشيم عربستان اونا رو ببخشه!
  • ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    0 0
    مگه تو اونجا بودی ببینی اتهام اونها چیه؟ میگی به احتمال قوی این اتهام صحت هم داره، نکنه علم غیب داری؟ یا به دادگاهشون دعوت شده بودی؟ تو که رفتار هموطنانت رو در خارج از کشور شرم آور میدونی دیگه از دیگران چه انتظاری هست؟ پس وزارت خارجه رو تعطیل کنن چون ایرانیها هر چی سرشون بیاد به خاطر رفتار شرم آور خودشونه و نیازی به دفاع و احقاق حقوق ندارند.
  • ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    0 0
    حرفی که امام می زد، کو گوش شنوا! اگر ملت دین و دیانت رو خوب بلد بودند که امام زمان علیه السلام اومده بودند.
  • ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    0 0
    آقا مسعوده ... این عرب ها خودشون تو جیب زائرا مواد میگذارن بعد اعدامشون میگیرن سر میزنن به بهونه ی اینکه ایرانی ها قاچاقچی ان و میان مواد ترانزینت میکنن مردم احمق ما رو. مشرق جون مادرت این رو نمایش بده
  • ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    0 0
    سردرگم شدن دارن دست وپا مي زنن شديدانرژي هسته اي ويارانه مجال فكر كردن درباره ي ساير مسايل رو ازشون گرفته اخه مردا تك محوري ان
  • محمد ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    0 0
    وای بر ما فقط نظاره گریم.
  • سعید ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    0 0
    من به عنوان یه ایرانی وقتی این خبرو شنیدم تکذیب کردم با خودم گفتم این دیگه خیلی زور داره که بخوان در برابرش سکوت کنن ولی وقتی پیگیر شدم دیدم که حقیقت داره اون وقت بود که از ته دلم یه اه بلند کشیدم هویت ما ایرانیارو له کردن آقای وزیر امور خارجه برات متاسفم که این قدر نسبت به هم خونات و هم وطنات بی توجهی و برای خودم هم متاسفم که یک همچین کسایی زمام کشورم رو به دست گرفتن
  • روح الله ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    0 0
    جوری تیتر زدید انگاری افراد اعدام شده زائر بودند. چرا نمی گویید جرمشان چه بوده؟ جز این بوده که قاچاق مواد کرده بودند؟ اگر اینطوره چرا قاچاقچیان مواد رو در ایران اعدام می کنند؟؟؟
  • ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    0 0
    ننگ بر شما که عربستان سعودی را فقط برای وقتی که با دولت آل خلیفه برای کشتار مردم بحرین وحدت میکند، می کوبید و در مقابل جنایتی که بر هموطنان خودتان در این کشور شده، مهر خاموشی بر دهانتان زده اید.
  • سهراب ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    0 0
    ازاینکه اینا قاچاقچی بودن شکی نیست وقانون عربستان هم حکم اینا اعدامه فقط شرایط وزارت خارجه ما یه خورده ایراد داره بقول بعضی ها هیچ کس سرجاش نیست وهرکه ساز خودش رامیزنه وزیر یه جیز میگه معاون یه جیز سخن گو چیزدیگه همون اول میگفتن اینارواعدام کردن تمام میشد میرفت پی کارش توایران مگه کم قاچاق چی اعدام میشه ایناهم روش دیگه قایم کردن نداره درضمن مابااین وهابی ها هیچ بده بستانی هم نداریم وتوقع رحم هم ازاین خانوده ابوجهل ها وابوسفیان ها هم نداریم اونای هم که مردن اگه گناه کار بودن مقصر خودشون بودن اگه هم نبودن حکم بیگناه در کشور غریب هم پیش خدا محفوضه
  • ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    0 0
    اتهامات اثبات نشده بود! در ضمن حق دسترسی کنسولی رو بهش توجه نکردند این سعودیهای پلید...
  • ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    0 0
    ای رهبر اماده , ازاده ایم ازاده....
  • آرش ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    0 0
    برادر جان حق نداری نژادپرستانه همه عربها را زیر سوال ببری
  • ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    0 0
    باز هم سخنگوي وزارت خارجه ما با ژست مسخرش مياد و ميگه كه ما با همه ي كشورهاي اسلامي و بخصوص كشورهاي عربي و بخصوص كشور برادر ما عربستان روابط بسيار صميمي داريم.!!!!!
  • هومن ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    0 0
    باید ما هم دیپلمات های خلیج را به اتهام زنبازی هایشان در ایران سنگسار کنیم.
  • هومن ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    0 0
    ...ت وزارت خارجه.
  • محمد ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    0 0
    نریم به حج عمره ! قرآن خدا که غلط نمیشه. پول بدیم با دست خودمون ریشه خودمونو بسوزونیم!خدا رحمت کنه اونیکه تنباکورو صد سال پیش تحریم کرد!!!!!!!! مرد بود
  • من تو ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    0 0
    از ماست که بر ماست
  • امید ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    0 0
    دولت دهم در مقابل کشورهای عربی به خصوص عربستان ضعیف عمل کرد
  • ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    0 0
    فعلا که داریم به تمام دنیا باج می دیم .عرب های کثیف به ما زور بگن.خیلی زوره.اونا رحم به خلیج فارسم نمی کنند.
  • مصطفی ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    0 0
    بیکفایتی از بزدلی مسئولان : اینا عادت کردن به کشتار ایرانی ها اون موقه که قدرتی نداشتیم سکوت کردیم حالا که یک مشت ترسو تو اون وزارت امور خارجه جمع شده به جای اینکه عربا اون بنده خدا هارو گردن میزدن ب
  • نسل سوخته ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    0 0
    اخه ایکیو مگه مجازات جاسوسی اعدام نیست؟چند دفعه ما از حق خودمون گذشتیم.؟این افراد اعدامی جرمشون ثابت نشده.وکیل نداشتن.جسدشون تحویل نشده(احتمالا بر اثر شکنجه)بازم بگم؟اگه داداش خودتم قتل کنه بفرض اثبات حاضری ناجوانمردانه بکشیش.از دست امثال شما باید مرد
  • ahmad ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    0 0
    چرا زورت داره؟خب زورمون نمیرسه.مثل روز روشنه.ایرانی رو ...کردن مثلا منو تو چه غلطی کردیم.جز حرفففففففففففففف
  • مسعود به ناشناس ها ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    0 0
    لابد این زائرها شخصیت های مهمی بوده اند که برای عربستان خطرناک بوده اند و می خواسته با گذاشتن مواد مهدر در ساکشان اعدامشان کند! یا مثلا خبرنگار بوده اند! هان؟ خودتان را گول نزنید. شما حق ندارید بخواهید دیگران برایتان حق کاپیتولاسیون قایل شوند. این اولین بار نیست که چنین اتفاقاتی می افتد. حضرات وطن پرست تر از مشایی! هموطنان ما در همه کشورهایی که رفته اند کوهی از این افتضاحات را به جا گذاشته اند. در مالزی در ترکیه حتی در تایلند! و... اما اعدامشان نکرده اند و مدتی بعد آزاد شده اند. این مساله باعث شده برخی هایمان خیال کنیم خیلی ملت خوب و با فرهنگی هستیم ولی واقعیت را باید پذیرفت. گرچه تلخ است.
  • ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    0 0
    همسایه ما هم امسال به حج رفت (معتاد بود) به اون توصیه کردم مواد نبریها اعدام میشی به مسول کاروان بگو برات همانجا برات ردیف میکنه .شاید همان مسئول کاروانو گرفتن..
  • ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    0 0
    لابد مصلحت ندیدن ..شما که وزارت خارجه نیستی ببینی.. چقدرسرشون شلوغه ..تازه کارمند هم کم دارن
  • ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    0 0
    مستغيثين با غين نوشته مي شه برادر قران خوان باسواد عزيز!!!
  • مهدی ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۶
    0 0
    به نظر شما درسته این همه حاجی پولشون رو به جیب این نامردها بریزن تا پولدارتر بشن و عقاید و کارهای کثیفشون رو بهتر اجرا کنن؟؟؟
  • شاهرخ ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۶
    0 0
    چند هزار شیعیه در زندان های عربستان به بند کشیده شدن و سالی چند ده نفر از آنها می میره توی گزارشات محرمانه امریکایها در ویکی لیکس هم اشاره شده عربستان معدن دیکتاتوری و تروریستی منطقه هست....
  • ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۶
    0 0
    آهای مسعود!...اگر مادر یا پدر خودت با همین اتهام هم جز آنها بود... همین حرف رو می زدی؟؟؟؟
  • ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۶
    0 0
    شما روشن فکرها هم غلطی هم برای این کشور کردید جز حرف زدن؟ جنگش رو ما رفتیم تحریمش رو ما کشیدیم کارش رو ما می کنیم اعدامش رو ما میشیم.. شما هم فقط حرف بزنید..... عربستان 50 میلیارد دلار فقط به صدام کمک کرد...
  • ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۶
    0 0
    عربستان سالها بود جرات اعدام ایرانی ها رو نداشت و از ایران می ترسید.... بیداری اسلامی اخیر حسابی اون رو دچار ترس کرده و افراد همیشه در موقع نابودی دست به حمات و جنون می زنند..
  • ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۶
    0 0
    اول اینکه مشرق عزیزضعف درعملکرد دستگاه دیپلماسی ایران فقط مختص این دولت نیست کما بیش درتمامی دولت های گذشته بوده دوم اینکه یک گزارش از نحوه برخورد سفارتخونه های بیگانه توی ایران با اتباع خودمون تهیه کن میبینی خیلی بهترازبرخورد با اتباع ایران درخارج ازکشورنیست توی ایران خودمون توی سفارتخونه هاشون کم توهین به ایرانی نمیشه واکنش وزارتخونه ما چیه ؟نتیجه داشته ؟وقتی میبینن واکنش ما توی مملکت خودمون اینقدرضعیف است حالااون وربه کنار خوب جری ترمیشن خداییش اگه همین رفتاریکه توی سفارتخونه های بیگانگان در خاک ایران باایرانیان میشه درامریکایاانگلیس با یک تبعه امریکا یا انگلیس کلا غربی بشه اونا چطور واکنش نشان میدن من ازااین کشورها دل خوشی ندارم ولی انصاف هم خوب چیزیه اونا برا اتباعشون احترام وارزش قائلن در مورد قضیه کاماندو ها و سه امریکایی کافی یک نگاهی به وزن امریکا و انگلیس ومتحدینشون درمجامع بین المللی بیندازین یک نگاهی هم به ما و متحدینمون میبینین خیلی هم دورازانتظارنیست واقعیت تلخ است ولی ماشهروند جهان سومیم واونا جهان اول اینه تفاوتمون توی این دنیا پول وزور حرف میزنه نه عدالت وانسانیت دوم اینکه ضعف دستگاه دیپلماسی کشورمون فقط مختص به این دوره نیست یادبیارین قضیه رییس جمهور رومانی و گزارشات سفارت ایران دراون کشور درزمان تصدی آقای ولایتی را میبینید بی سابقه نیست ازعزیزان مشرقی استدعا دارم کلا دستگاه دیپلماسی کشورمون بعد ازانقلاب را یک آسیب شناسی کنن ببینند ریشه این ضعف دراین وزارت خونه مهم بعدازانقلاب درچیست سخت افزاری یا نرم افزاری؟ ممنون میشم یک گزارش ازهمون جنس گزارشات ویژه خودتون را به نگارش دربیارین موفق باشید
  • ۰۲:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۶
    0 0
    در ایران جان ادمی زاد ارزش ندارد پس برای کسانی که جان شهروندانش برایشان بی اهمیت است دل نسوزانیم
  • بهـــرام ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۶
    0 0
    از دولت جمهوری اسلامی ایران انتظار میره که در چنین موضوعاتی یا مشابه به شدت برخورد کنه فرق نمیکنه کشور همسایه باشه یا اون سر دنیا
  • حسین نجار ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۶
    0 0
    خدا لعنت کنه مسببین این طور بی تفاوتی هارو. مگه مسئولین مربوط عقل ناقصشون نمیرسه که این عربستانی های حرامزاده میخوان با این کارهاشون ایرانی هارو به تمسخر بگیرن؟؟؟ اون دنیا ما هستیم مسئولین وزارت امور خارجه هم هستن اون عرب های موش خوره ملخ خوره حرومزاده هم هستن. مسئولین چطور نسبت به نشون دادن عکس یه بازیگر در خارج از کشور عکس العمل نشون میدن؟؟؟ غیرتتون کجا رفته آقایون وزارت امورخارجه؟؟؟ اگر فکو فامیل خودتون هم بود ایطور میشستید پا رو پا بندازید؟؟؟
  • ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۶
    0 0
    از مشرق در شگفتم. پیامبر و ائمه شیعه عرب هستند. چرا به همه عربها دشنام می دهید. ملاک برتری در اسلام نه قومیت که تقواست. ایرانیان آزاده هیچ گاه نژادپرست نبوده اند.
  • تاتاني ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۶
    0 0
    جاي بسي تاسف است كه بر خلاف ادعاهايمان نه تنها بسيار ضعيف هستيم بلكه همچنان غرب زده هستيم كه با يك درخواست حاضر ميشويم جاسوسان خارجي را با دادن هدايا به كشورشان باز گردانيم . راستي بايد از خود بپرسيم انجام اعمال حج در كشوري كه ام الفساد كشورهاي اسلامي است آيا جايز است؟؟؟
  • مهدی ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۶
    0 0
    طبق قوانین برخی کشورهای عربی استامینوفن کدئین هم مواد مخدره شاید طرف مریض باشه
  • ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۶
    0 0
    از وزارت خارجه عاجزانه مي خواهيم فقط يكبار بطور جدي از حق اتباع خود دفاع كند تا حمايت ملت و طعم شيرين سر بلندي را بچشد چون كه اين واكنش منفعلانه اصلا نشانه دور انديشي نيست.
  • کامیار ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۶
    0 0
    توی عربستان حتی یک قرص استامینوفن کدئین هم ازت بگیرن به جرم حمل مواد مخدر دستگیرت میکنن! از اینا گذشته، شما بگید چه کاری واسه صد و خورده ای ایرانی که در زندانهای مالزی به جرم قاچاق مواد مخدر محکوم به اعدام شدن کردیم؟ در حالی که همونطور که تلویزیون ایران هم گفت میدونیم خیلی هاشون اغفال شدن و بی گناه هستند دولت توی 4 ساله دوم واقعا داره بد عمل میکنه آقایون خون همه اینها به گردونتونه ها! حواستون به اون دنیاتون هم باشه
  • مشرق ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۶
    0 0
    ای کاش گذر تمام قاچاقچی ها یک بار به عربستان می افتاد.
  • مشر ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۶
    0 0
    زنده باشن شهید مطهری ها.
  • امید ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۶
    0 0
    اولا به نظر من جناب اقای صالحی که شغلش مربوط به امور هسته ای هست چه به این کارا دوما اگر زبان انگلیسی بلده ما هم بلدیم اینکه شاهکار نیست سوما جناب رییس جمهور وزیر خارجه میخواد که غلام حلقه به گوش باشد و بعد برای خودمون متاسفم که از جلوی چهارتا ملخ خور نمیتونیم در بیام بعد ادای در رفتن به امریکا را داریم زرشک
  • ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۶
    0 0
    مسعود ، اینقدر که سنگ وهابی ها رو به سینه میزنی برای خوشایند بیشترشون میتونی گردنت رو در اختیارشون بذاری تا با شمشیر جداش کنن. اونها اینطوری بیشتر ازت ممنون میشن چون یکی از کارهای مورد علاقه شونه.مخصوصا طرف اگه شیعه باشه.
  • ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۶
    0 0
    شیعه ها چی؟
  • سم ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۶
    0 0
    حزب الله زنده باشد مردم بحرین تنشون سالم باشه این ها فدا شدند در راه انها من پیشمرگ سید حسن بشوم مشرق نیوز جرات داری نظر من رو بزار ببین چند تا موافق داره ...
  • حسین ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۶
    0 0
    مگه از زندگی خانواده همین آقای مهمان پرست تو انگلیس خبر نداری.....؟ بعد ببین چرا مواضع سخنگوی محترم در برابر انگلیس انقدر منفعلانه هست
  • kami ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۶
    0 0
    خاك به چوك.هشت تپلكو وشديم
  • ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۶
    0 0
    ناشناس قاچاقچی شیعه سنی نداره کافره.
  • ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۶
    0 0
    اعراب اسمت رو میزاشتی !!؟
  • ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۶
    0 0
    به حقوق بشر حقوق قاچاقچیان را نیز اضافه کنید !
  • ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۷
    0 0
    باریکلا آقای قشقاوی و معاونتش
  • ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۷
    0 0
    آقا مسعود منظور اینه که محکوم در هر کشوری مراحل دادرسی داره و وکیل داره و مستندات که با قانون آن کشور مطابقت داشته باشه ظاهرا عربستان اینها را نداره
  • ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۷
    0 0
    تا الان 8 تا بیشتر نداشتی یعنی تقریبا یک چهارم مخالفات!
  • هموطن ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۷
    0 0
    من تعجبم از دوستان وزائرین عزیزمان هست که با توجه به اخطار حداقل 20 بار توسط روحانی کاروان و مدیر کاروان و معاون کاروان به تک تک افراد زائر وباز قول به مساعدت دارو ها جایگزینی دارو ها باهم اصرار بر بردن مواد مخدر میکنند چرا ؟
  • خلیج عربی ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۷
    0 0
    چرا اعدام شدن؟
  • خلیج عربی ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۷
    0 0
    چرا اعدام شدن؟
  • ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۷
    0 0
    خلیج نه مردک، خلیج فارس
  • سرباز هخامنش ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۷
    0 0
    برات متاسفم با این اسمی که برای خودت گذاشتی(زنده باد خلیج پرس)
  • مصطفی ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۷
    0 0
    واقعا ... عالم بر سر وزارت خارجه
  • سید احمد ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۷
    0 0
    خودتو اذیت نکن چون خلیج ما همیشه فارسه
  • ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۸
    0 0
    ببخشید میشه بگید معنی پارس چیه؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس