کد خبر 1281098
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۶

رب گوجه فرنگی در واقع همان گوجه فرآوری شده است که از آن به عنوان چاشنی برای طعم و رنگ دهی به غذا استفاده می شود و به عنوان یکی از مهم ترین محصولات خوراکی در تهیه غذاهای ایرانی به حساب می آید. تقاضای بالا برای خرید این محصول باعث شده برندهای متعددی فعالیت خود را در زمینه تولید و بسته بندی رب گوجه فرنگی آغاز کنند، به همین دلیل شما هنگام خرید رب گوجه فرنگی با صدها نمونه مختلف در حجم و بسته بندی های متنوع مواجه خواهد شد که قیمت آنها نیز با یکدیگر متفاوت می باشد. این تفاوت قیمت به دلایل مختلفی از جمله کیفیت، طعم، رنگ، نوع بسته بندی، معروف بودن برند و غیره می باشد. لازم به ذکر است که عدد "بریکس" یکی از مهم ترین معیارهای تاثیرگذار بر روی قیمت رب گوجه فرنگی می باشد که نشان دهنده کیفیت و غلظت این محصول می باشد؛ هر چه عدد بریکس بیشتر باشد، یعنی آب موجود در رب کمتر و کیفیت آن بالاتر است. معمولا برندهایی که عدد بریکس آنها بالا می باشد، محصولات خود را با قیمت بیشتری در بازار عرضه می کنند. دقت داشته باشید که عدد بریکس نسبت به نوع بسته بندی محصولات تغییر پیدا می کند، به عنوان مثال این عدد در بسته بندی های شیشه ای به نسبت فلزی و بشکه ای (اسپتیک) کمتر می باشد.

با وجود اینکه رب گوجه فرنگی جزء کالاهای اساسی به حساب می آید و دولت بایستی نظارت دقیقی بر روی بازار خرید و فروش این محصول داشته باشد، متاسفانه شاهد تغییرات ناگهانی قیمت این محصول در بازار هستیم که این موضوع دلایل مختلفی از جمله قرار نگرفتن قیمت دلار در یک کانال مشخص، افزایش هزینه های بسته بندی، کاهش حجم تولید گوجه، افزایش حجم صادرات و غیره می باشد. به صورت کلی می توان گفت که فاکتورهای متعددی از جمله همخوانی عرضه و تقاضا، حجم صادرات، نرخ روز ارز، کیفیت رب، نحوه تهیه محصول و غیره بر روی قیمت رب گوجه فرنگی تاثیر دارند که در ادامه برخی از آنها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

قیمت رب گوجه فرنگی و عوامل موثر بر آن

بررسی نقش مواد اولیه و بسته بندی بر روی قیمت رب گوجه فرنگی

همانطور که میدانید رب گوجه فرنگی از فرآیند پوست گیری و پوره شدن گوجه بدست می آید و می توان از گوجه به عنوان ماده اصلی تولید این محصول یاد کرد. بنابراین حجم تولید سالانه و قیمت گوجه به صورت مستقیم بر روی قیمت رب گوجه فرنگی در بازار تاثیر دارد. گوجه فرنگی به دو صورت بوته ای و گلخانه ای تولید می شود که معمولا از نمونه گلخانه ای به دلیل قیمت بالاتر و ظاهر بهتر برای تهیه رب استفاده نمی شود. بنابراین حجم تولید سالانه گوجه زراعی یا بوته ای بر روی قیمت گوجه تاثیر دارد که متاسفانه در سال جاری به دلایل مختلفی از جمله خشکسالی های پیاپی، سرمازدگی، کم آبی و غیره با کاهش شدید همراه بوده است.

از آنجایی که رب گوجه فرنگی جزء محصولات غذایی فساد پذیر می باشد و بایستی در بسته بندی و شرایط استاندارد از آن نگهداری شود، می توان گفت که هزینه بسته بندی به صورت مستقیم بر روی قیمت این محصول تاثیر دارد. رب گوجه فرنگی در بسته بندی های مختلف شیشه ای، فلزی و غیره در بازار عرضه می شود و برخی از برندها از درب های ایزی اپن برای راحتی و سهولت استفاده از این محصول استفاده می کنند. افزایش قیمت برخی از مواد اولیه مورد نیاز برای بسته بندی رب گوجه فرنگی مانند ورقه های فلزی، شیشه، پلاستیک، کارتن و غیره سبب بالا رفتن قیمت رب گوجه فرنگی در بازار شده است.

حجم صادرات مهم ترین عامل افزایش قیمت رب گوجه فرنگی

صادرات رب گوجه فرنگی یکی از پرسودترین زمینه های تجاری در ایران به حساب می آید و در حال حاضر این محصول به کشورهای مختلفی از جمله روسیه، عمان، امارات، عراق، ترکیه، قزاقستان و غیره صادر می شود. به همین دلیل افراد زیادی به دنبال سرمایه گذاری و فعالیت در این زمینه می باشند. متاسفانه کاهش ارزش پول رایج کشور در مقابل افزایش ارزش نرخ دلار باعث شده بسیاری از تولیدکنندگان برای کسب سود بیشتر تمایلی به عرضه رب گوجه فرنگی در بازارهای داخلی نداشته باشند و عمده محصولات خود را برای صادرات در نظر بگیرند. این موضوع در نهایت منجر به افزایش چشمگیر حجم صادرات رب گوجه فرنگی و کاهش عرضه آن در کشور شده است. این در حالی است که حجم تقاضا برای خرید در بازارهای داخلی نه تنها کاهش پیدا نکرده است بلکه افراد زیادی در برخی از بازه های زمانی به دلیل هیجان کاذب ناشی از نگرانی کمیاب شدن این محصول، اقدام به خرید مازاد نیاز خود می کنند، که این موضوع بازار خرید و فروش رب گوجه فرنگی را تحت تاثیر قرار می دهند. تمامی این فاکتورها در نهایت موجب صعود قیمت رب گوجه فرنگی در کشور خواهد شد. بهترین راه برای کنترل قیمت رب گوجه فرنگی در بازار ایران، جلوگیری از صادرات غیر اصولی و بدون کارشناسی و حمایت دولت از تولید کنندگان گوجه می باشد. همچنین بالا بودن حجم صادرات رب گوجه فرنگی باعث شده قیمت این محصول در بازارهای داخلی تحت تاثیر شدید قیمت دلار قرار بگیرد.

قیمت رب گوجه فرنگی و عوامل موثر بر آن

تاثیر نوسانات ارز بر روی قیمت رب گوجه فرنگی

تمامی کالاها و محصولات غذایی موجود در بازار ایران از نرخ روز ارز تاثیر می پذیرند. با توجه به اینکه قیمت دلار همواره با نوسانات شدید همراه است و به صورت مستمر افزایش پیدا می کند، قیمت رب گوجه فرنگی در بازارهای داخلی دائما در حال تغییر می باشد. افزایش قیمت دلار سبب بالا رفتن قیمت رب گوجه فرنگی به صورت لحظه ای خواهد شد، این در حالی است که کاهش نرخ ارز با کمی تاخیر بر روی قیمت نهایی این محصول تاثیر می گذارد. این تاخیر به دلیل عدم استمرار کاهش قیمت دلار می باشد. در واقع از آنجایی که کاهش نرخ ارز در کوتاه مدت اتفاق می افتد، فروشندگان ریسک عرضه محصولات خود با قیمت پایین را به جان نمی خرند، چرا که بر این باورند بایستی بعد از مدت زمان کوتاهی، همان محصول را با افزایش قیمت چند برابری تهیه کنند.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس