طبق نامه سازمان هواپیمایی کشوری به پلیس فتا که در هفته ی گذشته منتشر شد، به جهت حفظ امنیت فرآیند خرید بلیط هواپیما و پیشگیری از هرگونه نابسامانی، تعدادی از سایت ها و درگاه های غیرمجاز فروش بلیط معرفی شدند. در این نامه برخی از برند های مطرح کشور که مبادرت به فروش بلیط هواپیما در سایت و اپلیکیشن خود کرده بودند به پلیس فتا معرفی گردیدند. حال می خواهیم به معرفی شرکت های متخلف بپردازیم و معایب خرید بلیط از اپلیکیشن های چند کاره را ذکر نماییم.

سازمان هواپیمایی کشوری سایت های غیرمجاز خرید بلیط هواپیما را معرفی کرد

دلیل این اقدام سازمان هواپیمایی چیست؟

این سازمان به عنوان نماینده دولت وظیفه ی بررسی مداوم و کنترل مجموعه های ارائه دهنده خدمات خرید بلیط پرواز را برعهده دارد. با توجه به بررسی های انجام شده و تخلفات پیش آمده در حوزه بلیط پرواز در برخی درگاه ها، سازمان هواپیمایی کشوری تصمیم به تعیین شرایط جدید فروش بلیط پرواز گرفت و اعلام نمود که تمامی سایت ها و مجموعه های حوزه خرید بلیط هواپیما موظف به فعالیت در چارچوب قوانین می باشد و هیچ فعالیت غیرمجازی را نمی پذیرد.

همچنین این سازمان در واکنش به مخالفت ها و ادعاهای مطرح شده در خصوص آن که سعی بر ایجاد مانع در کسب و کار استارتاپ ها دارد اعلام نمود: از آنجایی که سازمان هواپیمایی کشوری از جانب دولت وظیفه ی نظارت کامل بر قیمت و فرآیند خرید بلیط هواپیما را دارد، درگاه های چندکاره ی متخلف که باعث اخلال در حوزه گردشگری، فروش بلیط و نارضایتی مردم شده اند باید مسدود شوند.

کدام سایت های بلیط هواپیما متخلف شناخته شده اند؟

سازمان هواپیمایی کشوری طی نامه ای درخواست مسدود شدن برخی از درگاه های غیرمجاز فروش بلیط پرواز را اعلام نمود. لازم به ذکر است که این درگاه ها نه از آن جهت که غیرمعتبر یا غیرمجاز هستند، بلکه از آن جهت که از ابتدا حوزه ی فعالیتشان مربوط به بلیط هواپیما نبوده است و در حال ارائه ی چندین خدمت متفاوت و نامرتبط هستند، از جانب مدیر کل دفتر نظارت بر فرودگاه ها، موسسات و شرکت های هوایی غیر مجاز اعلام شده اند.     

معایب اپلیکیشن های چند کاره حوزه بلیط هواپیما

معایب استفاده از اپلیکیشن های چند کاره چیست و چرا باعث نارضایتی مردم شده اند؟ در ادامه به این موارد می پردازیم.

ارائه همزمان چند خدمت غیر مرتبط = کاهش تمرکز و تخصص

تصور کنید در عین واحد قصد خواندن چند کتاب با موضوعات مختلف را داشته باشید. آخر مطالعه به خود می آیید و متوجه می شوید که از هر کدام از کتاب ها اطلاعات سطحی بدست آورده اید و پیشرفتی در هیچ کدام از موضوعات نداشت اید. این موضوع در مورد سایت، اپلیکیشن و درگاه ها هم صدق می کند. شاید با داشتن این اپلیکیشن ها حس کنید همه چیز را یکجا و دم دست دارید اما واقعیت این است که تمرکز این درگاه ها بسیار پایین تر از اپلیکیشن هایی مانند رسپینا است که فقط روی یک موضوع یعنی خدمات آنلاین سفر و مخصوصا هواپیما تمرکز دارد.

سازمان هواپیمایی کشوری سایت های غیرمجاز خرید بلیط هواپیما را معرفی کرد

پشتیبانی ضعیف از مسافران

هنگامی که یک درگاه انواع خدمات در حوزه های مختلف و نامرتبط را ارائه می دهد قطعا به افراد متخصص در همان حوزه برای رسیدگی به مشکلات و شکایت ها هم نیاز دارد. این درحالی است که به احتمال زیاد پشتیبانان این سایت های چند کاره، در عین واحد پشتیبانی تمامی بخش ها را انجام می دهند. عدم حل مشکل مسافر ایرادی نیست که به بتوان از کنار آن به راحتی گذشت. در نمونه های خارج از ایران می توان به Expedia اشاره نمود که تمرکز اصلی آن حوزه گردشگری است و دارای پشتیبانی قوی است. زمانی که پشتیبانی قوی وجود داشته باشد سوالات مسافران بی جواب نخواهد ماند و همچنین فرآیند خرید و یا کنسلی بلیط نیز سریع و صحیح انجام می شود.

سازمان هواپیمایی کشوری سایت های غیرمجاز خرید بلیط هواپیما را معرفی کرد

سرعت پایین اپلیکیشن

از دیگر مشکلات احتمالی این درگاه ها می توان به سرعت لود پایین اشاره نمود که می تواند برای مسافر کلافه کننده باشد و فرآیند خرید را طولانی و یا با مشکل رو به رو کند. به عنوان مثال این مشکل در اپلیکیشن Travelocity که از بهترین درگاه های سفری است به هیچ عنوان دیده نمی شود. همانطور که از اسم این سایت پیداست تمامی تمرکز آن بر سفر و بلیط است. ناگفته نماند که وجود اپلیکیشن و درگاه های چندکاره که در حوزه های مختلف ورود می کنند از نظر اخلاقی نیز مورد قبول نیست.

سازمان هواپیمایی کشوری سایت های غیرمجاز خرید بلیط هواپیما را معرفی کرد

لازم به ذکر است که در خرید بلیط لازم است ابتدا اعتبار سایت مربوطه را بررسی نمایید. پیش از خرید بهتر است این نکته را که بزرگ بودن نام برند دلیل بر اعتبار سایت مربوطه نیست را مدنظر داشته باشید. همچنین می بایست قبل از تهیه بلیط به تمامی موارد مانند دارا بودن نماد سازمان هواپیمایی کشوری، نماد اعتماد الکترونیکی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجوز کشوری کسب و کار مجازی، نماد انجمن شرکت های هواپیمایی ایران، سازمان راهداری و سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری سایت مربوطه توجه داشته باشید. در این صورت است که می توانید بهترین بلیط را از درگاه های معتبر با مناسب ترین قیمت تهیه نمایید.


این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس