کد خبر 1280628
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۴۰۰ - ۰۵:۴۸
کرونا در هوا

خوب می دانیم ویروس های جدید کرونا نسبت به ویروس های قدیمی تر مسری تر هستند اما اکنون مشخص شده است که این ویروس های جدید مهارت قابل توجهی هم برای بیشتر ماندن در هوا و معلق بودن در فضای باز دارند.

به گزارش مشرق به نقل از یاهو، واریانت های جدیدتر کرونا همانند آلفا و دلتا بسیار مسری هستند و در مقایسه با واریانت قدیمی تر افرادی را که در فاصله دورتری هستند را راحت تر آلوده می کنند.

دو مطالعه جداگانه یک توضیح احتمالی را در این رابطه ارائه دادند: ویروس در حال تکامل برای انتشار به شکل سریع تر و موثری در هوا است.

پی بردن به اینکه ویروس کرونا در داخل خانه منتقل می شود  سال گذشته تلاش ها را برای مهار همه گیری تغییر داد و بحث های داغی در مورد استفاده از ماسک ، فاصله گذاری اجتماعی و تهویه در فضاهای عمومی را برانگیخت.

اکنون اکثر محققان موافقند که ویروس کرونا بیشتر از طریق قطرات بزرگ که به سرعت به زمین فرو می روند و از طریق قطرات بسیار کوچکتر  به نام آئروسل منتقل می شود که می توانند در فواصل طولانی تری در داخل خانه شناور شده و مستقیماً در ریه ها مستقر شوند ، جایی که ویروس بیشتر مضرات و خطرات خود را نشان می دهد.

کرونا ترسناک تر می شود

مطالعات جدید اساساً این دیدگاه را تغییر نمی دهد. اما یافته ها نشان دهنده نیاز به ماسک های بهتر در برخی شرایط است و نشان می دهد که ویروس به گونه ای در حال تغییر است که باعث ترسناک تر شدن آن می شود.

وینسنت مونستر ، متخصص ویروس در موسسه ملی آلرژی و بیماری های عفونی  که یکی از مطالعات جدید را رهبری می کند، می گوید: «این سناریوی آرماگدون نیست. این مانند اصلاح ویروس برای انتقال کارآمدتر است ، چیزی که من فکر می کنم همه ما انتظار آن را داشتیم و اکنون شاهد وقوع آن در زمان واقعی هستیم.»

تیم مونستر نشان داد که آئروسلهای کوچک مسافت های طولانی تری را نسبت به قطرات بزرگتر طی می کنند و نوع آلفا بسیار بیشتر از طریق انتقال آئروسل باعث عفونت های جدید می شود. در مطالعه دوم مشخص شد افرادی که به آلفا آلوده بودند ۴۳ برابر بیشتر از افراد آلوده به انواع قدیمی تر ، ویروس را به داخل آئروسل های کوچک بازدم می کردند.

این مطالعات نوع آلفا را با ویروس اصلی یا سایر انواع قدیمی مقایسه کرد. نتایج باید توضیح دهد که چرا نوع دلتا بسیار مسری و چرا همه نسخه های دیگر ویروس را جابجا کرده است.

لینسی مار ، متخصص ویروس های هوابرد در ویرجینیا می گوید: «این واقعاً نشان می دهد که ویروس در حال تکامل است تا در انتقال از طریق هوا کارآمدتر شود. من تعجب نمی کنم اگر با دلتا این فاکتور حتی بیشتر باشد. »

آئروسل های خطرناک

ثابت شد که نوع آلفا دو برابر ویروس اصلی قابل انتقال است و نوع دلتا دارای جهش هایی است که مسری بودن آن را بیش از حد افزایش می دهد. به گفته کارشناسان ، با تغییر ویروس ، ممکن است انواع جدیدتر حتی بیشتر قابل انتقال باشند.

اما همه ابزارهایی که برای موضوع پیشگیری وجود دارند هنوز به خوبی کار می کنند تا گسترش را متوقف کنند. بر اساس یک مطالعه که بر روی افراد آلوده به انواع مختلف انجام شده است ، حتی پارچه های گشاد و ماسک های جراحی نیز حدود نیمی از آئروسل های خطرناک حاوی ویروس را مسدود می کنند.

دون میلتون  متخصص هوا در دانشگاه مریلند که این تحقیق را رهبری می کندمی گوید: «حداقل در برخی از فضاهای شلوغ ، مردم ممکن است بخواهند از ماسک های بیشتری استفاده کنند.»

میلتون در مورد این ویروس گفت: «با توجه به اینکه به نظر می رسد که به سمت تولید هوادهی بهتر پیش می رود ، پس ما به مهار بهتر و محافظت شخصی بهتر نیاز داریم. ما به مردم توصیه می کنیم که از ماسک های تنگ تر استفاده کنند.»

تفاوت بار ویروسی جدید و قدیم

تیم او برای مقایسه نحوه پخش انواع مختلف ویروس در هوا  از شرکت کنندگان با بیماری خفیف یا بدون علامت خواست  تا در محفظه ای مخصوص الفبا را بخوانند و یا اینکه چیزی بگویند و شعر بخوانند.

افراد آلوده به نوع آلفا مقادیر زیادی در مقایسه با افراد مبتلا به ویروس قدیمی تر در بینی و گلو خود داشتند. افراد آلوده به ویروس های جدید حدود ۱۸ برابر بیشتر ویروس را در کوچکترین آئروسل ها منتشر کردند.

محققان در این آزمایش تنها چهار نفر آلوده به آلفا و ۴۵ نفر را با انواع قدیمی تر مورد بررسی قرار دادند. سیما لاکداوالا ، متخصص ویروس تنفسی در دانشگاه پیتسبورگ گفت که این می تواند تفاوت های مشاهده شده بین انواع مختلف را تغییر دهد.

او گفت: «افراد آلوده می توانند ویروس را به بسیاری از افراد دیگر منتقل کنند  یا اصلاً به هیچکس. میزان دفع ویروس ها ممکن است به این بستگی داشته باشد که در کدام قسمت دستگاه تنفسی در حال تکثیر هستند و البته  به ماهیت مخاط در محیط آن و اینکه با چه میکروب های دیگری ممکن است سوار شود نیز بستگی دارد.»  

لاکداوالا گفت: «ما واقعاً هیچ تصوری نداریم که چرا برخی افراد فوق پخش کننده هستند و برخی دیگر نه. ناهمگونی زیادی بین افراد وجود دارد.»

او افزود: « داده های تعداد بیشتری از شرکت کنندگان قانع کننده تر خواهد بود  اما دو مطالعه با هم نشان می دهد که افزایش حمل و نقل از طریق ذرات معلق هوا حداقل تا حدی به مسری بودن این نوع کمک می کند.»

آزمایش مشابهی هم بر روی همستر هایی انجام شد که به ویروس های جدید و قدیم کرونا به طور عمدی آلوده شده بودند. این آزمایش نشان داد که همسترهای دارای کرونای جدید آئروسل های آلوده بیشتری در هوا پخش می کنند.

به گفته کارشناسان ، یافته های جدید روی هم اهمیت ماسک را برای افراد واکسینه شده به ویژه در فضاهای شلوغ نشان می دهد. اگرچه احتمال ابتلای افراد مبتلا به عفونت های پیشرفته پس از واکسیناسیون بسیار کمتر از افراد واکسینه نشده است ، اما مسری بودن این گونه ها احتمال را افزایش می دهد.

مونستر گفت: « میلیاردها نفر در سراسر جهان واکسینه شده و میلیاردها نفر. هنوز واکسینه نشده اند. بنابراین ویروس ممکن است به طرز غیر منتظره ای تغییر کند و ممکن است فشارهای تکاملی دیگری ایجاد شود که جهت تکاملی این ویروس را شکل می دهد.»

منبع: جام جم آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    2 0
    مگر این گنج علی بابا را رها می کنند؟
    • IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
      0 0
      کرونا لحظه به لحظه ضعیف تر میشه فریب این رسانه ها رو نخورید که دارن اماده مون می کنن واسه دوشیدن.
  • بازنشسته فرهنگی IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    3 2
    پس دولت اجازه تجمع را ندهد . مثل مدارس و...
    • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
      1 1
      مدارس که باز هستند و باید منتظر اوج گیری بیماری کرونا در کشور باشیم.
  • CA ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    3 0
    افشاگری زیاد شده ...دکتر فائوچی و‌شرکا سالی سه چهارتا رونمایی داره ..!!
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    1 0
    خیلی ها واکسن زدن و کرونای شدید گرفتن ، با اینکه قبل تر کرونا گرفته بودند ...!!! ویروس کرونا اشتراکاتی با ویروس ایدز داره ، و ما با دست خودمون پروتئین های ایدز را داخل بدنمان می کنیم به علاوه سرب ، جیوه ، قلع ، المونیوم و دیگر مواد ناشناخته واکسن ها ...!!
  • چوب خدا صدا نداره! IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    2 0
    عذاب الهی! ناتوانی تکنولوژی بشر در مهار کرونا!! اگه می تونی جلوی خدا وایسا!! همه جور بدی و گناه در جامعه!!! حالا بسیج بشوید جلوی کرونا!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس