به گزارش مشرق، در تاریخ بشریت هیچ گاه یک اتوبوس مسافری طبق خودروهای اصلی آمریکایی دهه ۱۹۶۰ ساخته نشده است. اکنون مرسدس بنز، اتوبوس تور رایدر را در قالب یک اتوبوس با افزودن چند ویژگی از ماشینهای عضلانی معرفی کرده است که جلوه بیشتری به خودرو داده است.
علیرغم بحران کرونا، سفر با اتوبوس یک امر اساسی محسوب میشود و احتمالاً تا آیندههای دور همچنان ادامه خواهد داشت، حداقل تا زمانی که مسافتهای طولانی مانند جادههای موجود در ایالات متحده و کانادا وجود داشته باشد. بدیهی است که تعداد اتوبوسهای موجود برای تردد در حال حاضر زیاد است اما هر از گاهی ارائه اتوبوس جدید بد نیست.
به گفته آلمانیها، مرسدس بنز تور رایدر به طور خاص برای آمریکای شمالی طراحی شده است و این تنها مکانی است که این خودرو در آن عرضه میشود. همچنین این خودرو مانند دیگر محصولاتی که مارک سه ستاره در سراسر جهان تولید میکند، لوکس بودن خودرو را به نمایش میگذارد.
مرسدس یک جفت پیکربندی بیزینس و پرمیوم را برای این مدل ارائه میدهد که هر دو بر اساس یک پلت فرم مشابه ساخته میشوند. البته تفاوتهایی دارند که آنها را به عنوان دو مدل متمایز نشان میدهد.
اما در ابتدا ویژگیهای مشترک را بررسی خواهیم کرد. تور رایدر به عنوان دستگاهی با سه محور به طول ۴۵ فوت (۱۳.۷۲ متر)، مجهز به صندلیهای داخلی و مجموعهای از امکانات راحت برای مسافران و رانندگان شناخته میشود، از جمله دو سوکت USB در زیر هر یک از صندلیهای دو نفره، سوکت ۱۱۰ ولت و سیستم دوربین ۳۶۰ درجه.
به گفته مرسدس، این اتوبوس اولین اتوبوس سفری با سیستم ترمز اضطراری Active Brake Assist ۵ و تشخیص عابر پیاده است. این اولین بار است که چنین خودروهایی با سیستمهای خودکار توقف اضطراری هنگام تشخیص اجسام ثابت و افرادی که از کنار آن عبور میکنند مجهز میشوند.
این اتوبوس از موتوری استفاده میکند که تنها در آمریکای شمالی موجود است، یعنی موتور قوی ۱۲.۸ لیتری ۶ سیلندر خطی از خانواده OM ۴۷۱. این موتور قوی متصل به گیربکس اتوماتیک مبدل گشتاور آلیسون، ۴۵۰ اسب بخار قدرت دارد و گشتاوری معادل ۲۳۰۰ نیوتون متر را برای افراد تولید میکند.
همانطور که گفته شد، تور رایدر در دو نسخه و با دو گزینه آپشن برای راننده و مسافران عرضه میشود. نسخه اولیه، بیزینس نامیده میشود و برای افرادی با انتظارات پیچیده و بالا طراحی شده است.
از نظر نمای بیرونی، این مدل با چراغهای گنبدی مجزا در جلو و کاور پنل مشکی رنگ وی شکل با نردههایی در قسمت عقبی عرضه میشود. این طرحی است که تصور میشود شکل ماشینهای عضلانی اولیه آمریکایی را متجلی میکند. در داخل نیز، مرسدس از صندلیهای استار اکو استفاده کرده است.
نسخه مجلل پرمیوم، تمام انتظارات مشتریان درجه یک را برآورده میکند و آنها را با اتاق مسافری با ارتفاع ۲.۳۶ اینچ (۶ سانتی متر) در مقایسه با نسخه بیزینس رو به رو میکند. افرادی که سوار این خودرو میشوند بر صندلیهای مسافرتی استار اکسترا یعنی لوکسترین صندلیهای موجود در مرسدس بنز، خواهند نشست.
از نظر نمای بیرونی، شاهد همان جلوپنجره کرومی با ستارهای در مرکز خواهیم بود که در نسخه بیزینس نیز وجود دارد. قسمت جلو خودرو در حال حاضر دارای چراغهای جلو یکپارچه LED است.
این نسخه از تور رایدر میتواند با سقف شیشهای تاپ اسکای پانوراما مجهز شده و قسمت مسافران را به یک رویای واقعی تبدیل کند.
طبق معمول، صرف نظر از نسخه انتخاب شده، خریداران این اتوبوس با چندین آپشن اضافی دیگر، از جمله روکش صندلی و حتی فضای ایجاد شده برای صندلی چرخدار مواجه خواهند شد.
اگرچه این هفته از تور رایدر رونمایی شد، این خودروساز آلمانی تا کنون در مورد زمان عرضه آن برای گشت و گذار در جادههای آمریکا چیزی نگفته است. همچنین ما هیچ اطلاعاتی در مورد قیمت آن نداریم.
منبع: خودروبانک