کرونا

تیم بزرگی از محققان در جریان مطالعات خود به این سوال که چرا بدن برخی از افراد در برابر ویروس کرونا مقاومت کمتری نشان می‌دهد، پاسخ دادند.

به گزارش مشرق به نقل از مدیکال اکسپرس، تیم بزرگی از محققان وابسته به مجموعه‌ای از موسسات در انگلیس و برزیل تا حدی این معما را حل کرده‌اند که چرا برخی از افراد به طور طبیعی کمتر از سایرین در برابر کووید-۱۹ مقاوم هستند. در مقاله‌ای که در مجله Science منتشر شد، گروه مطالعه سیستم اینترفرون و نقش آن در مبارزه با ویروس سارس-کوو-۲ را شرح می‌دهد.

با گسترش همه گیری جهانی، مشخص شده است برخی از افراد هنگام ابتلا به کووید-۱۹ علائم بسیار جدی‌تری نسبت به دیگران دارند. در واقع، مشخص شده است که برخی از افراد هیچ علامتی ندارند، در حالی که برخی دیگر آنقدر بیمار می‌شوند که می‌میرند. در این تلاش جدید، محققان غربالگری گسترده بیان ژن تحریک شده با اینترفرون را برای جداسازی آنزیم‌های احتمالی دخیل در هشدار سیستم ایمنی بدن در برابر عفونت انجام دادند. اینترفرون‌ها پروتئین‌های سیگنال دهنده‌ای هستند که در صورت تشخیص موجودات تهاجمی مانند باکتری‌ها و ویروس‌ها به بدن هشدار می‌دهند.

کار محققان آن‌ها را به سمت OAS۱ سوق داد، آنزیمی که در صورت تشخیص ویروس سارس-کوو-۲ به سیگنال‌های اینترفرون واکنش نشان داده و با درخواست پاسخ ایمنی از بدن واکنش نشان می‌دهد. تحقیقات قبلی نشان داده بود که OAS۱ به عنوان بخشی از فرآیند سیگنال دهی به غشاها با استفاده از گروه پرنیل متصل می‌شود. تحقیقات قبلی همچنین نشان داده بود که این سیگنال می‌تواند از تکثیر ویروس سارس-کوو-۲ جلوگیری کند. با توجه به ارزش آن در محافظت از مردم در برابر کووید-۱۹، محققان رونویسی ۵۰۰ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ که طیف وسیعی از علائم را تجربه کرده بودند، بررسی کردند و دریافتند کسانی که OAS۱ پیش از پیوند نداشتند علائم بسیار شدیدتری را تجربه کردند. اینکه چرا برخی از افراد بدون آنزیم متولد می‌شوند هنوز یک راز است، اما کار این تیم می‌تواند به ایجاد انواع جدیدی از واکسن‌ها علیه کووید-۱۹ و انواع دیگر عفونت‌ها کمک کند.

با توجه به یافته‌های خود، محققان توجه خود را به پستاندار دیگری که احتمالا در همه گیری بیماری دخیل بوده است (خفاش نعل اسبی) معطوف کردند. آن‌ها دریافتند شکل OAS۱ پیش از پیوندی که انسان را در برابر ویروس محافظت می‌کند، ندارد و به توضیح علت کشنده بودن ویروس برای آن گونه کمک می‌کند. این یافته همچنین می‌تواند توضیح دهد که چرا خفاش‌ها میزبان پرکار انواع ویروس‌ها هستند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس