کد خبر 1278607
تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۱
سونامی ورشکستگی شرکت های برق و گاز در انگلیس

نهاد ناظر بر عملکرد شرکت های توزیع کننده انرژی در انگلیس (آفجم) اعلام کرد که ۳ شرکت خصوصی توزیع کننده برق و گاز دیگر هم ورشکست شدند.

به گزارش مشرق، ایگلو، سیمبیو و انستروگا انرژی تازه‌ترین شرکت‌هایی هستند که به صف بنگاه‌های اقتصادی ورشکسته یک ماه اخیر پیوسته‌اند. این سه شرکت امروز رسما به فعالیت تجاری خود پایان داده و مشتری‌های آن‌ها به سایر شرکت‌های توزیع کننده برق و گاز با قراردادهای سنگین‌ و تعرفه‌های بالاتر منتقل می‌شوند. آفجم مسئولیت تعیین شرکت جایگزین را در این زمینه بر عهده دارد.

این سه شرکت  انگلیسی، گاز و برق ۲۳۳ هزار مشتری در انگلیس را تامین می‌کردند. طی یک ماه گذشته ۹ شرکت خصوصی فعال در حوزه انرژی ورشکست شده و این مساله ۱.۷۳ میلیون خانوار در انگلیس را با مشکل روبه رو کرده است.

داده‌های آمار یک شرکت پژوهشی در انگلیس نشان می دهد که قیمت عمده فروشی گاز در این کشور حدود ۵۲۰ درصد در قیاس با اکتبر سال گذشته (۲۰۲۰) افزایش داشته است.   این مساله زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم شرکت‌های کوچک‌تر به دلیل انعقاد قراردادهای قیمت ثابت با مشتریان خود قادر به جبران این افزایش نیستند. گفته می‌شود حدود ۱۵ میلیون شهروند انگلیس دارای قرارداد قیمت ثابت با شرکت‌های توزیع کننده برق و گاز هستند.

ابتدای سال جاری بالغ بر ۷۰ شرکت خصوصی در این زمینه فعالیت می‌کردند اما احتمال می‌رود که این رقم تا پایان امسال به ۱۰ دستگاه برسد.   به عبارت دیگر پیش‌بینی شده که شرکت‌های توزیع کننده برق و گاز برای یک چهار خانواده‌های انگلیسی طی ماه‌های آینده ورشکست شوند.

«نیل لارنس» مدیر بخش خرده‌فروشان آفجم در این باره توضیح داد: می دانیم که اکنون زمان نگران کننده‌ای برای بسیاری از مردم است و شنیدن خبر ورشکستگی شرکت تامین کننده برق‌وگاز راحت نیست. وی افزود که آفجم برای مشتری شرکت‌های منحل شده، جایگزین انتخاب و حساب آن ها را منتقل خواهد کرد.

این درحالیست که مردم انگلیس با وجود همه‌گیری کرونا، بحران کمبود سوخت و افزایش نرخ تورم روزگار دشواری را سپری می‌کنند. ذخایر سوخت ۹۰ درصد پمپ بنزین ها در انگلیس تمام شده و مردم به پمپ بنزین‌های باقی‌مانده هجوم برده‌اند. ارتش در همین رابطه در حالت آماده باش قرار دارد.

نرخ تورم در انگلیس هم ۵ ماهی است که بالاتر از برآورد بانک مرکزی سیر می‌کند. بانک مرکزی انگلیس نرخ تورم را برای امسال ۲ درصد پیش‌بینی کرده بود اما طبق گزارش مرکز آمار ملی انگلیس شاخص نرخ مشتری (CPI) در ماه اوت گذشته به ۳.۲ درصد رسید.

در همین حال دولت محافظه‌کار بوریس جانسون طبق برنامه اعلام شده، پرداخت ۸۰ درصد از دستمزد افراد شاغل را در چارچوب بسته اقتصادی ویژه کرونا متوقف خواهد کرد. کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند که این تصمیم موج جدیدی از بیکاری را در کشور به راه خواهد انداخت.

دفتر آمار ملی انگلیس گزارش داد که اقتصاد این کشور در سال گذشته میلادی با ۹.۹ درصد کاهش بیشترین خسارت سالانه در نزدیک به سه قرن گذشته را بر اثر محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری کرونا تجربه کرده است. «اندرو بیلی» رئیس بانک مرکزی انگلیس دیروز هشدار داد که تا احیای اقتصاد کشور دوران دشواری پیش‌رو خواهد بود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس