کد خبر 1278419
تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۵
تغذیه

اخیرا هشداری درباره سرانه‌ی پایین مصرف ماهی در آذربایجان شرقی توسط مدیر شیلات و امور آبزیان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی اعلام شد که براساس آن میزان مصرف ماهی و آبزیان در استان ۷.۵ کیلوگرم است.

به گزارش مشرق، قطعا عوامل متعددی از جمله قیمت بالا، عدم آگاهی از فواید مصرف ماهی و یا عادت به سبک تغذیه همیشگی مردم آذربایجان شرقی را برای قرار دادن ماهی در سبد غذایی خود، بی رغبت کرده است.

دکتر حسن فرهاد غیبی، متخصص تغذیه در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که گوشت ماهی جزو لطیف‌ترین گوشت‌هاست که به راحتی جذب بدن و هضم می‌شود، اظهار کرد: استفاده از گوشت ماهی برای افرادی که دچار مشکل گوارشی هستند و نمی‌توانند از گوشت قرمز استفاده کنند، بهترین گزینه است.

وی در رابطه با روغن‌های ماهی، تشریح کرد: معمولا روغن سایر گوشت‌های قرمز، روغن‌های جامد اشباع هستند و توصیه می‌کنیم از این موارد کم‌تر استفاده شود، طبق مطالعات انجام شده، استفاده از گوشت‌های قرمز توسط افرادی که دچار مشکل قلب و عروق و کانسر هستند باید به حداقل برسد و روغن گوشت ماهی را جایگزین آن کنند چرا که روغن گوشت ماهی جزو روغن‌های مفید است.

وی با تاکید بر اینکه بدن نیازمند دریافت اسیدهای چرب امگا۳ است ولی نمی‌تواند به تنهایی آن را تولید و رفع نیاز کند، گفت: ماهی‌هایی که از آب‌های سرد صید می‌شوند دارای اسیدهای چرب امگا ۳ زیادی هستند و بهترین منبع برای جذب اسیدهای چرب ضروری امگا ۳ هستند بنابراین استفاده از این نوع ماهی‌ها برای تأمین اسیدهای چرب امگا ۳ بدن نیاز است.

این متخصص تغذیه یادآور شد: در اکثر افراد جامعه کمبود ویتامین DC وجود دارد که غذاهای دریایی از جمله ماهی، میگو و سایر محصولات دریایی بهترین منبع برای تأمین این ویتامین برای بدن است.

وی با بیان اینکه توصیه می‌کنیم زنان باردار هفته‌ای دو بار ماهی مصرف کنند، گفت: استفاده از ماهی تازه اهمیت زیادی دارد برای تشخیص ماهی تازه، می‌توانیم انگشت خود را به بدن ماهی فشار دهیم اگر برآمدگی روی بدن ماهی سریعا به حالت اولیه بازگردد مشخص می‌شود که ماهی تازه است ولی اگر در مدت زمان طولانی بازگردد، ماهی کهنه است.

وی با اشاره به ویژگی‌های ماهی تازه، گفت: رنگ آبشش‌های ماهی تازه، روشن است اگر آبشش‌ها تغییر رنگ بدهند ماهی کهنه محسوب می‌شود، همچنین فرو رفتگی و شفاف نبودن چشم‌های ماهی نشان از کهنه بودن ماهی است.

دلایل استفاده‌ی کم از ماهی در آذربایجان شرقی

حسن غیبی با تاکید بر اینکه منطقه ما جزو مناطقی است که عادات غذایی مردم براساس گوشت‌های قرمز است، اظهار کرد: با توجه به دوری آذربایجان شرقی از دریا، از همان ابتدا دامداری در مناطق آذربایجان شرقی رونق یافته است در نتیجه افراد عادات غذایی خود را براساس گوشت های قرمز وفق داده و توجه کمتری نسبت به مصرف گوشت‌های سفید کرده‌اند.

وی گرانی گوشت‌های سفید از جمله ماهی را نیز از دیگر دلایل استفاده‌ی کم مردم آذربایجان شرقی عنوان کرد و گفت: جدیدا با گرانی ماهی، افراد نمی‌توانند آن را تهیه کنند، همچنین بسیاری از مردم می‌توانند با مقدار کم گوشت قرمز انواع غذاها را تهیه کنند ولی با گوشت ماهی پخت غذای زیادی را یاد نگرفته‌اند.

وی با بیان این که برای بالا بردن میزان مصرف گوشت سفید از جمله ماهی‌ها نیاز به آموزش و فرهنگ سازی داریم، گفت: اگر آموزش‌های لازم در رابطه با استفاده از ماهی‌ها به مردم ارائه شود، مردم بیشتر به مصرف غذاهای گوشت ماهی رغبت پیدا خواهند کرد.

وی ادامه داد: هر چقدر میزان مصرف غذاهای دریایی به ویژه ماهی افزایش یابد بیماری‌های متابولیسم در بدن کاهش خواهد یافت و در نتیجه‌ی آن نیز فشار خون افراد در جامعه به حداقل می‌رسد و این به نفع مردم و دولت است چرا که میزان مصرف دارو و هزینه‌های بهداشت و درمان در جامعه کاهش می‌یابد.

متخصص تغذیه با بیان اینکه ماهی‌ پروتئین و چربی مفیدی دارند و ویتامین D۳ بدن را تامین می‌کند، گفت: در صورت نبود ماهی در سبد غذایی، افراد می‌توانند برای تأمین اسیدهای چرب امگا ۳ بدن از مغزهایی مانند گردو استفاده کنند البته برخی از اسیدهای چرب امگا ۳ فقط در ماهی‌ها وجود دارد و در صورت عدم مصرف ماهی باید از مکمل های امگا ۳ استفاده کرد.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    1 1
    چرا باید ماهی مصرف کنیم؟/// چون قیمت ماهی 2 برابر مرغه و یک کنسرو 180 گرمی ماهی حداقل 30 هزارتومن قیمت داره (یعنی از کیلویی 150 هزارتومن هم بیشتر! ). با این ارزونی ماهی حوب چرا ماهی نخوریم؟!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس