کد خبر 1276984
تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۴۰۰ - ۰۲:۳۳
اقتصاد نمایه

یکی از دغدغه های این روزهای خیلی از مردم در شرایط اقتصادی پر نوسان، «نگرانی مالی» است اما چقدر از این نگرانی ها واقعی است؟

به گزارش مشرق، در زندگی همه ما پیش آمده که مشکلات مالی باعث آسیب رساندن به روح و روانمان شده است بخصوص این روزها که شرایط اقتصادی سخت تر شده و به دلیل شیوع ویروس کرونا بسیاری از کسب و کارها یا تعطیل یا دچار رکود شده است. بنابراین در این ایام زیاد می بینیم افرادی را که دچار بحران مالی شده اند.

اما برخی افراد هم هستند که بدون بحران مالی و تنها با ضربه های کوچک یا افت و خیزهایی نگرانی مالی زیادی پیدا می کنند. بنابراین نگرانی مالی با بحران و مشکل مالی متفاوت است. یک زمان ممکن است شما به دلیل برگشت خوردن چکتان دچار مشکل مالی شوید اما زمان دیگر تنها با یک تفاوت کوچک در حساب بانکی تان دچار نگرانی مالی شوید و تصورات ترسناکی از آینده زندگی تان برای خود ببینید.

مثال دیگر مشکل مالی این است که به دلیل بی پولی نتوانید از پس قسط هایتان بر بیایید، اما نگرانی مالی این است که اگر فرزند شما بزرگ شد و شما نتوانستید خرج دانشگاه یا ازدواج او را بدهید، چکار باید بکنید!

حتی افرادی که با آگاهی های اندکی پول در بازار بورس می گذارند با هر افت و خیزی دچار نگرانی مالی زیاد می شوند و حتی گاه دیده می شود که بعضی از آنها دچار بیماری های روحی یا جسمی می شوند. پس اینجا مشخص می شود که نگرانی ها مالی به طرز فکر و رفتار افراد باز می گردد تا بحران هایی که به لحاظ اقتصادی در زندگی با آن مواجه می شوند.

حال ممکن است برایتان این سوال پیش بیاید که چطور می توانید این نگرانی ها را کاهش دهید و آیا اصلا می توان آنها را رفع کرد؟

چطور نگرانی مالی کمتری داشته باشیم؟

***چند سوال اساسی از خود بپرسید

برای اینکه بتوانید از شر نگرانی های مالی خلاص شوید و ذهنتان را دسته بندی کنید چند سوال مهم می بایست از خود بپرسید:

۱-پولم را برای چه چیز نیاز دارم و دقیقا چه چیز برایم اهمیت دارد؟ گاه افراد پولشان را بدون برنامه ریزی درست و بی هدف خرج می کنند و بعد هم دچار نگرانی مالی می شوند.

۲-برای انجام دادن آن کار به چقدر پول نیاز دارم؟ اینکه دقیقا بدانیم به چه میزان پول برای هدفمان نیاز داریم، بخشی از مشکل ذهنی ما را رفع می کند.

۳-به نظر شما بهترین راه بدست آوردن پول چیست؟ گاه مشکل ما برای رفع نگرانی های ذهنی ، تعیین حد و حدود ارزش هاست . ارزش ها و حد و مرزهای ما مشخص می کند که از چه طریقی می بایست پول در بیاوریم پس از بابت مسائل دیگر نگران نباشیم.

۴-مسئولیت های ما در قبال دیگران چیست؟ بعضی مواقع هم این مسئولیت های زیاد نگرانی ها را افزایش می دهد بهتر است تکلیف خودمان را در این زمینه هم روشن کنیم.

**نیازها و خواسته های خود را بشناسید

هر یک از ما برای تامین مایحتاجمان یک میزان نیاز و یک میزان هم علایق داریم که اینها را می بایست برای دچا رنشدن به بحران مالی تفکیک و اولویت بندی کنیم گاه چاره ای نیست تا به ضروریات اکتفا کنیم مثل اینکه خرید کیف و کفش جدید را به خاطر پرداخت شهریه دانشگاه به تعویق بیاندازیم.

با اعتدال زندگی کردن به معنی پایین آوردن سطح زندگی نیست درست است که فرهنگ مادی امروز نیازها و خواسته های ما را افزایش داده اما پس انداز کردن نیز راه مطمئنی برای بهبود وضعیت مالی  و از بین بردن استرس می تواند باشد.

**طرز فکرتان را نسبت به پول تغییر دهید

برخی تصور می کنند پول خوشبختی می آورد، شاید این جمله تکراری باشد اما واقعیت این است که با یک زندگی متوسط و امکانات معمولی هم می توان از داشته ها لذت برد اما اگر همیشه به این فکر کنیم که با این سطح زندگی نمی توانیم، خوشحال باشیم همیشه نگران هستیم.

برخی هم همیشه دچار این خطا هستند که تصور می کنند همین هایی که دارند به زودی از دست می دهند اگر چنین طرز فکری داشته باشید، مطمئن باشید وضعیت اقتصادی تان بهتر نخواهد شد. باید قدر داشته ها را دانست و به خاطر مسائلی غیر از مادیات چون خانواده و معنویات هم خدا را شکر کرد. رسیدن به چنین طرز فکری ساده نیست اما شدنی است. کمک به افراد نیازمند در کاهش نگرانی مالی خیلی موثر است حتی اگر یک وضع متوسط هم داشته باشیم، بخشش و کمک به دیگران در زندگی اثرگذار است.

۳-خرید قسطی را رها کنید

یکی از راه های رهایی از نگرانی های مالی ، دوری از بدهی و خرید با چک و سفته و قسط است. البته گاه برخی وام ها مثل وام مسکن یا دانشجویی را نمی توان رها کرد اما برخی دیگر اقساط که ضروری هم نیستند، شرایط مالی را دچار مشکل می کنند.

چطور نگرانی مالی کمتری داشته باشیم؟

۴-برای شرایط ماهیانه تان برنامه ریزی کنید

اهداف بلند و کوتاه خود را تعیین کنید و براساس آن هزینه کنید همین باعث کاهش نگرانی شما می شود. همینطور کف هزینه های ماهیانه خود را بدانید تا درآخر ماه نگویید نمی دانم چرا بی پول شدم یا دچار مشکل شدم؟

زمانی که دچار استرس مالی می شوید بهتر است چشمانتان را ببندید و نفس عمیق بکشید و از خود بپرسید چه کارهایی برای تامین هزینه ها در چند ساعت آینده می توانم بکنم. چقدر نگرانی های من قابل قبول وواقعی هستند و چقدر بی منطق و بیخود هستند؟

چطور نگرانی مالی کمتری داشته باشیم؟

۵-قانون «۹۰-۱۰» چیست

۱۰ درصد آن چیزی است که اتفاق می افتد و ۹۰ درصد اتفاق نمی افتد پس نگرانی شما برای آینده بی دلیل است همیشه این را به خود بگویید ۹۹ درصد نگرانی های م هیچ وقت رخ نمی دهند بنابراین به نداشتن پول در آینده فکر نکنید. اینطور فکرکنید که چطور می توانید درآمد بیشتری داشته باشید و در نهایت به خداوند توکل کنید.

**نگرانی چه به روز شما می آورد؟

به یاد داشته باشید که نگرانی قدرت ذهنی شما را از بین می برد، خلاقیت و تخیل را از شما می گیرد پس انرژی که می خواهید برای نگرانی بگذارید و هدر دهید به کر کردن بپردازید اینکه مدام نگران پول باشید، پول به سمت شما نمی آورد باید دست به کار شوید. هزینه هایتان را کاهش دهید، درآمدتان را زیاد کنید و قیمت ها را در نظر داشته باشید پس در نظر داشته باشید که شما به اندازه کافی پول دارید.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
    2 0
    دزد باشی گرگ باشی حروم خوری بهت بسازه
    • IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
      0 0
      ولا حروم خورها بهتر شدن حالا تا یک وقتی جواب بدهند.
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
    1 0
    این چیزهایی که گفتید به درد اینجا نمی خوره که هر روز قیمتهاش با دلار بالا میره و پایین نمیاد.
  • ازکار افتاده تامین اجتماعی IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
    4 0
    چطور نگرانی مالی کمتری داشته باشیم؟ بهترین راه از این خراب شده بریم بیرون جقدر بدبختیم که ریال که هیچ تومن هم دیگه هیچ جای دنیا ارزش نداره با ریال زندگی میکردیم با تومن پادشاهی
  • DE ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
    0 0
    کار بیشتر نگرانی مالی کمتر و کار بیشتر وقت کمتر و وقت کمتر یعنی اینکه شدیم مثل ماشین که کوک شدیم فقط کار کنیم و بریزیم به جیب یک درصد از جمعیت جهان که مثل برده با ما برخورد کنند و خوشحال باشیم که زنده ایم در حالی که در این دنیا به اندازه ی کافی برای همه هست که راحت زندگی کنند. به یاد گفته های چارلی چاپلین در آخر فیلم دیکتاتور بزرگ.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس