ابراز تمایل مشروط کره شمالی برای شرکت در اجلاس بین کره‌ای

یک روز بعد از رد درخواست سئول برای اعلام رسمی پایان جنگ کره از سوی پیونگ‌یانگ، خواهر رهبر کره شمالی گفت کشورش در صورت اطمینان از احترام متقابل می‌تواند در اجلاس بین کره‌ای شرکت کند.

به گزارش مشرق، خبرگزاری دولتی «کِی‌سی‌اِن‌اِی» کره شمالی امروز (شنبه) به نقل از «کیم یو جونگ» خواهر رهبر کره شمالی گزارش داد پیونگ‌یانگ در صورت اطمینان از احترام متقابل می‌تواند در اجلاس بین کره‌ای شرکت کند.

به گزارش رویترز، این اظهارات درست یک روز پس از آن مطرح می‌شود که کره شمالی از ایالات متحده و کره جنوبی خواست تا سیاست‌های خصمانه و استانداردهای دوگانه را در قبال آن قبل از اینکه مذاکرات رسمی برای پایان دادن به جنگ دو کره بین سال‌های ۱۹۵۰-۱۹۵۳ قابل انجام باشد، کنار بگذارند.

کیم در بیانیه‌ای اعلام کرد: معتقدم تنها در صورت رعایت انصاف و احترام متقابل می‌توان ارتباط آرام بین شمال و جنوب را برقرار کرد و مسائلی مانند اجلاس بین شمال و جنوب قابل حل (برنامه‌ریزی) است.

«مون جائه این» رئیس‌جمهور کره جنوبی روز سه‌شنبه در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، خواستار پایان رسمی جنگ کره شد.

کره شمالی در واکنش، فشار کره جنوبی برای اعلام سیاسی پایان جنگ کره را به عنوان راهی برای بازگرداندن صلح رد و اعلام کرد که چنین اقدامی می‌تواند به عنوان «ترفند انحرافی برای پوشاندن سیاست خصمانه آمریکا» علیه پیونگ‌یانگ مورد استفاده قرار بگیرد.

«ری تای سانگ» معاون وزیر خارجه کره شمالی درخواست مون را تا زمانی که سیاست‌های ایالات متحده بدون تغییر باقی بماند، رد کرد.

وی گفت سلاح‌ها و نیروهای آمریکایی مستقر در کره جنوبی و رزمایش های منظم ارتش آمریکا در منطقه، همه نشان می‌دهد که سیاست خصمانه آمریکا در قبال کره شمالی روز به روز بدتر می‌شود.

خواهر رهبر کره شمالی هم پس از اظهارات مقام این کشور در رد پیشنهاد رئیس‌جمهور همسایه جنوبی گفت که پیونگ‌یانگ مایل است مذاکرات خود را با کره جنوبی از سر بگیرد، اگر با سیاست‌های خصمانه و استانداردهای دوگانه کره شمالی را تحریک نکند.

جنگ دو کره با ترک مخاصمه به پایان رسید، نه پیمان صلح و شبه‌جزیره را در وضعیت فنی جنگی باقی گذاشت. هر دو کره خواستار اعلام پایان جنگ و امضای پیمان صلح در طول دیپلماسی با ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ شدند و گمانه‌زنی‌هایی وجود داشت مبنی بر این که ممکن است دونالد ترامپ رئیس‌جمهور وقت آمریکا در اوایل سال ۲۰۱۹ برای متقاعد کردن رهبر کره شمالی به متعهد شدن به خلع سلاح اتمی پایان جنگ را اعلام کند.

اما با به بن‌بست رسیدن مذاکرات کره شمالی و آمریکا و از میان برداشته نشدن تحریم‌های ضد کره، این پیش‌بینی محقق نشد. در اواخر سال ۲۰۱۹، کره شمالی گفت اگر آمریکا بخواهد با پیشنهاد اعلام پایان جنگ، بدون عقب‌نشینی از سیاست خصمانه خود، این کشور را متقاعد کند که به مذاکرات بازگردد، بحران هسته‌ای حل نمی‌شود.

در ماه‌های اخیر، کیم جونگ اون رهبر کره شمالی هشدار داده بود که این کشور زرادخانه اتمی خود را تقویت کرده و سیستم‌های تسلیحاتی پیچیده‌تری را معرفی می‌کند مگر اینکه ایالات متحده سیاست خصمانه خود را کنار بگذارد. هفته گذشته، کره شمالی اولین آزمایش موشکی خود را در شش ماه گذشته انجام داد و توانایی خود را به رخ کره جنوبی و ژاپن، دو متحد اصلی آمریکا که میزبان مجموعاً ۸۰ هزار نظامی آمریکایی هستند، کشید.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس