میشل عون: تهدیدهای مستمر اسرائیل، نگرانی اصلی لبنانی‌هاست

رئیس جمهور لبنان در نشست مجمع عمومی سازمان ملل تصریح کرد که تهدیدهای مستمر رژیم صهیونیستی نگرانی اصلی لبنان است.

به گزارش مشرق، «میشل عون» رئیس جمهور لبنان امروز جمعه طی نطقی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل تاکید کرد که تهدیدهای مستمر رژیم صهیونیستی علیه لبنان نگرانی اصلی این کشور است.

عون گفت: با تشکیل دولت لبنان بر اساس ساز و کار قانون اساسی و پس از یک بحران سیاسی یک و نیم ساله، لبنان وارد مرحله جدیدی شده که تلاش می‌کنیم در مسیر توسعه و شکوفایی قدم برداریم.

او تاکید کرد: بی شک دولت جدید لبنان برای کسب اعتماد ملت و جامعه بین المللی پس از کسب اعتماد پارلمان لبنان با چالش‌های بزرگ داخلی و بین المللی روبه روست.

رئیس جمهور لبنان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه ملت‌های بسیاری و به خصوص مردم منطقه بهای سنگینی برای جنگ با تروریسم دادند، گفت: مبارزه با تروریسم با مرگ و میر، ویرانگری و آوارگی مردم منطقه همراه شد، اگرچه امروز منطقه به تدریج در حال بهبودی از این جراحت است، زیرا اراده زندگی قوی‌تر از هر تروریسمی است.

وی با اشاره به اینکه لبنان طی دو سال اخیر دشوارترین شرایط خود را سپری کرد، گفت: سیاست‌های مالی و اقتصادی که دهه‌ها پیش و بر اساس مدل رانتی اتخاذ شده بود، علاوه بر فساد ناشی از سوء مدیریت  و عدم مواخذه مفسدین، لبنان را در یک بحران مالی و پولی بی سابقه قرار داد که پیامدهای آن تحلیل رفتن اقتصاد، بحران شدید معیشتی و نرخ بالای بیکاری، مهاجرت و فقر بوده است.

رئیس جمهور لبنان تاکید کرد: دولت لبنان متعهد به اجرای اصلاحات فوری و مورد نیاز مالی، اقتصادی، مبارزه با فساد و توسعه برنامه بهبود مالی در چارچوب تکمیل مذاکرات با صندوق بین المللی پول، همراه با برنامه‌ای برای تعمیم امنیت اجتماعی و برنامه‌ای برای اصلاح و تجدید ساختار بخش بانکی و تکمیل اجرای طرح حوزه برق است.

عون با اشاره به اینکه جنگ‌های منطقه و به خصوص جنگ سوریه باعث تشدید بحران‌های لبنان شده است، گفت: چه تحریم‌های تحمیلی علیه سوریه و چه تروریسم در این کشور که به خاک لبنان نفوذ پیدا کرد و چه شمار بالای آوارگان سوری در لبنان که بالغ بر یک و نیم میلیون نفر است، همگی اوضاع لبنان را وخیم‌تر کرده است.

میشل عون گفت: من از همه تریبون‌ها و به ویژه تریبون سازمان ملل با صدای بلند گفته‌ام که آوارگی شهروندان سوریه چه نتایج فاجعه باری بر اقتصاد، مسائل اجتماعی، بهداشتی و امنیتی داشته است و از جامعه بین المللی خواسته‌ام که بازگشت امن آوارگان را فراهم کند، اما متاسفانه هیچ کسی به خواسته ما اهمیت نمی‌دهد.

وی افزود: ارائه کمک‌ها به آوارگان سوریه در اقامتگاه‌های آنها در لبنان ادامه دارد به جای اینکه در عوض آن، وطنشان را به آنها بدهند و بدین شکل آوارگان تشویق می‌شوند، همان جایی که هستند بمانند.

عون گفت: لبنان که یک طرح کامل را برای بازگشت آوارگان سوری به کشورشان وضع کرده است، بر مخالفت قاطع خود با هر گونه الحاق آوارگان در جامعه لبنان تاکید می‌کند و همچنین با هر گونه اسکان آوارگان فلسطینی هم مخالف است، زیرا بر حل آرمان فلسطین مطابق با قطعنامه‌های بین المللی مربوطه به خصوص آنچه حق بازگشت آوارگان را تضمین می‌کند، تاکید دارد.

رئیس جمهور لبنان تصریح کرد: تهدیدهای مستمر اسرائیل علیه لبنان نگرانی اصلی دولت لبنان است و تازه‌ترین نمود آن مربوط به تلاش اسرائیل برای کشف نفت و گاز در منطقه مورد مناقشه در مرزهای دریایی میان دو طرف است.

عون تاکید کرد: لبنان هر گونه تلاش برای تعرض به مرزهای منطقه اقتصادی که حق انحصاری در ثروت نفت و گاز آنجا را در اختیار دارد، محکوم می‌کند.

رئیس جمهور لبنان خواستار ازسرگیری مذاکرات غیرمستقیم میان کشورش با رژیم صهیونیستی برای ترسم مرزهای آبی جنوب لبنان مطابق با قوانین بین المللی شد و تاکید کرد: ما هرگز عقب نشینی نمی‌کنیم و هیچ سازشی را نمی‌پذیریم و جامعه بین المللی باید در کنار ما باشد.

او در بخش دیگری از سخنانش به وقوع انفجار سال گذشته بیروت پرداخت و گفت: امروز، پس از گذشت بیش از یک سال، پایتخت ما هنوز تاریک است و هنوز شهری آسیب دیده است ... ما می‌خواهیم قلب کشورمان به تپش بازگردد. ما از هرگونه تلاش بین المللی برای بازسازی و توسعه بندر به منظور بازسازی کامل آن مطابق قوانین جاری استقبال می‌کنیم.

عون گفت: همبستگی بین المللی با بیروت و ملت لبنان جای تقدیر دارد و توانسته برخی زخم‌ها را التیام بخشد؛ اما کمک دیگری که بیروت می‌خواهد کمک به شناسایی واقعیت و پشت پرده انفجار بیروت است تا عدالت اجرا شده و دل خانواده‌های قربانیان این فاجعه تسلی پیدا کند.

رئیس جمهور لبنان گفت: دستگاه قضایی لبنان در حال بررسی علل و شرایط انفجار بندر و مسئولیت‌های اداری است و متهمان و بازداشت شدگان زیادی دارد. چیزی که هنوز محرمانه مانده این است که مواد منفجره از کجا آمده است؟ چرا وارد بندر ما شد و طرف اصلی پشت آن که بود؟.

عون تاکید کرد: ما لبنان‌ ها هرگز ناامید نشده‌ایم و با وجود همه مشکلات، بحران‌ها و مصیبت‌هایی که ما را احاطه کرده، امید ما کم رنگ نشده است. ما برای فردایی بهتر تلاش می‌کنیم. لبنان که سرسختانه تلاش می‌کند راه خود را برای بهبود پیدا می‌کند، برای دستیابی به اهدافش روی همبستگی بین المللی با او حساب می‌کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس