کد خبر 1484985
تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۷
افشاگری «میشل عون» درباره پرداخت رشوه به آوارگان سوری

رئیس‌جمهور سابق لبنان درباره نقش برخی طرف‌ها در تلاش برای عدم بازگشت آوارگان سوری به کشورشان، افشاگری کرد.

به گزارش مشرق، «میشل عون» رئیس‌جمهور سابق لبنان در مراسمی که توسط جریان ملی آزاد در شهر جزین برگزار شد، خطاب به جامعه جهانی گفت: شما از ما خواستید که از مهاجرت غیرقانونی آوارگان سوری از طریق دریا به اروپا جلوگیری کنیم، اما چرا به ما کمک نمی‌کنید تا آن‌ها را به سوریه بازگردانیم؟

وی افزود: مساحت لبنان کوچک است، در حالی که سوریه ۱۸ برابر لبنان است. اما برخی طرف‌ها به آوارگان رشوه می‌دهند و آن‌ها را مورد حمایت مالی قرار می‌دهند تا به سوریه بازنگردند و در لبنان باقی بمانند.

وی با اشاره به اینکه ما می‌دانیم چه کسی باعث ورود آوارگان سوری به لبنان شد و چه کشورهایی پشت این موضوع بودند و ما را تحت فشار قرار دادند تا آن‌ها را در لبنان بپذیریم، یادآور شد: من به دولتمردان لبنانی به طور پیاپی هشدار داده بودم که پیامدهای این موضوع جدی است.

وی ادامه داد: ما اخیراً متوجه شده‌ایم که بازی بزرگ و توطئه‌ای علیه لبنان در جریان است. من قبلاً از یکی از سفرا سوالی پرسیدم مبنی بر اینکه شما از ما خواستید که نگهبان سواحل باشیم تا سوری‌ها از آنجا خارج نشده و به اروپا پناهنده نشوند! اما چرا برای ماندن آن‌ها در لبنان اصرار می‌کنید؟ شما قبول نمی‌کنید که آن‌ها (آوارگان سوری) به اروپا بیایند، اما این امر را به ما تحمیل می‌کنید که در لبنان باقی بمانند؟ چرا به آن‌ها کمک نمی‌کنید که به سوریه بازگردند؟

عون تاکیدکرد: من از اینکه بگویم اکثر کشورهای اروپایی، آوارگان را نمی‌خواهند و تلاش می‌کنند تا آن‌ها را به ما تحمیل کنند تا آن‌ها همچنان در لبنان باقی بمانند، ابایی ندارم.

وی در ادامه افزود: آوارگان سوری به لبنان آمدند و اینجا به راحتی سکنی گزیدند، آن‌ها پناهندگان ناشی از فقدان امنیت هستند نه پناهندگان سیاسی. با این حال دولت‌ها از ما می‌خواهند که فکر کنیم آوارگان سیاسی مانند آوارگان امنیتی هستند که این دروغ و وقاحتی غیر قابل قبول است.

وی با بیان اینکه با توافق با طرف سوری، ۵۰۰ هزار آواره را به کشورشان برگرداندیم، همچنین از آن‌ها میزبانی کردیم و به آن‌ها کمک کردیم تا خانه پیدا کنند، خاطر نشان کرد: آواره سوری جنایتی را تحمل می‌کند که مرتکب آن نشده و باید بپرسیم که چه کسی آن‌ها را به اینجا آورده و چه نقشی در آوارگی آن‌ها ایفا کرده است؟

میشل عون در پایان تاکید کرد: شمار آوارگان سوری در لبنان قریب به دو میلیون نفر است، اما مشکل اساسی این است که طرف‌های خارجی خواهان ادغام این آوارگان در بین مردم لبنان هستند که این خطرناک‌ترین بخش ماجراست.

وی در عین حال برخی کشورهای به اصطلاح دوست اروپایی را طرف‌هایی اطلاق کرد که خواهان فروپاشی لبنان هستند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    0 0
    شرایط سوریه و منطقه باید به صلح پایدار برسد. خوبیت نداره در مهد فرهنگها اینهمه فقر و بدبختی و باند و فساد و مافیا و جنگ و جدل. انگار دین ندارن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس