معافیت تحریمی سران طالبان تمدید شد

وزیر فرهنگ و اطلاع‌رسانی طالبان گفت که این گروه ضمن تلاش برای برقراری روابط با همه کشورها به دنبال به دست آوردن کرسی دائم در سازمان ملل است.

به گزارش مشرق، «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی سابق و وزیر فرهنگ و اطلاع‌رسانی دولت موقت طالبان امروز (جمعه) در مصاحبه با رسانه‌های روس‌زبان، به بیان مواضع این گروه در خصوص موضوعات مختلف کر د.

او به خبرگزاری اسپوتنیک گفت که طالبان به دنبال برگرداندن «اشرف غنی» به افغانستان نیست و فقط می‌خواهد که او اموالی که با خود از افغانستان برده است تا به یکی از شعب بانک‌های افغانستان بازگرداند؛ چرا که این اموال برای مردم این کشور است.

بیشتر بخوانید:

طالبان به اعضای خود در افغانستان هشدار داد

مجاهد در بخش دیگری از سخنان خود به تعیین «سهیل شاهین» سخنگوی طالبان به عنوان نماینده افغانستان در سازمان ملل پرداخت و گفت که مقامات سازمان ملل تا این لحظه پاسخی در این باره به درخواست طالبان نداده‌اند.

وزیر اطلاع‌رسانی طالبان همچنین از میانجیگری قطر و کشورهای دیگری که او از آن‌ها با عنوان «دوست» نام برد، استقبال کرد و گفت این کشورها می‌توانند واسطه شوند تا سازمان ملل کرسی افغانستان را به طالبان واگذار کند.

به گفته ذبیح‌الله مجاهد، نماینده طالبان در سازمان ملل تلاش خواهد کرد تا رابطه افغانستان با اتحادیه اروپا و آمریکا و کشورهای اسلامی در منطقه را توسعه دهد و مهم‌ترین برنامه طالبان در سازمان ملل نیز همین موضوع است.

رابطه با روسیه و ایران

وزیر فرهنگ و اطلاع‌رسانی دولت موقت طالبان در خصوص رابطه این گروه با کشورهای دیگر گفت که طالبان تلاش دارد روابط حسنه‌ای با جامعه جهانی برقرار کند و در خصوص رابطه با روسیه نیز گفت که دولت طالبان تمایل دارد هیأتی به مسکو اعزام کند.

او گفت که روسیه و ترکیه و کشورهای دیگر می‌توانند طرح‌های اقتصادی خود را در افغانستان به اجرا در آورند؛ او بخش آموزش و بهداشت را از جمله موضوعات مورد علاقه طالبان برای سرمایه‌گذاری دیگر کشورها عنوان کرد.

ذبیح‌الله مجاهد در خصوص رابطه طالبان با ایران نیز گفت: «در حال حاضر اختلافی با تهران نداریم و تلاش می‌کنیم روابط خود را با ایران توسعه دهیم.»

او در بخش دیگری از سخنان خود بر مخالفت شدید طالبان با حضور هرگونه نیروی خارجی در افغانستان یا برپایی پایگاه نظامی تأکید کرد و افزود: «ما با همه جهان حتی با آمریکایی‌ها تعامل می‌کنیم، اما این روابط باید در چارچوب اصول خودمان باشد.»

وزیر اطلاع‌رسانی طالبان تأکید کرد که این گروه هرگز اجازه نخواهد داد تا از خاک افغانستان علیه کشور دیگری استفاده شود.

از سوی دیگر «امیر خان متقی» وزیر خارجه دولت موقت طالبان نیز از کشورهای جهان خواست تا روابط حسنه‌ای با افغانستان برقرار کنند. او مدعی شد که دولت طالبان خواستار روابط خوب با همه کشورها به خصوص همسایگان افغانستان است.

متقی تأکید کرد که طالبان از کشورهای جهان می‌خواهد تا در امور داخلی افغانستان دخالت نکنند، چرا که سیاست فشار فایده‌ای ندارد و در طول ۲۰ سال گذشته نیز این سیاست در خلال اشغالگری آمریکا بی فایده بود.

در همین حال سرپرست وزیر صنعت و تجارت طالبان نیز دیروز در مراسمی گفت که برای خودکفایی اقتصادی افغانستان سعی خواهد کرد و همچنان روابط اقتصادی خود را در سطح منطقه‌ای و بین المللی گسترش خواهد داد.

نورالدین عزیز، سرپرست وزارت صنعت و تجارت دولت موقت طالبان، در این مورد گفت: ”تلاش ما این است که یک افغانستان خودکفا…داشته باشیم و با کشورهای منطقه و همسایه و آمریکا، انگلیس، امارات متحده عرب و کشورهای دیگر روابط داشته باشیم.»

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • سید فروزان CH ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    17 1
    حضور ترکیه در افغانستان یعنی حضور اسراییل با پوشش ترکیه طالبان اکر خواهان روابط با ایران است نباید ترکیه را به هر عنوان در افغانستان مستقر نماید
    • IR ۰۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
      0 1
      دقیقا" ترکیه عمله و مجری طرح های یهود و اسرائیل در کشورهای مسلمان منطقه شده
  • IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    5 8
    اتحادایران وافغانستان،نماداتحاد مسلمانان شیعه وسنی درجهان.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس