میسوفونیا

محققان برای افراد مبتلا به میسوفونیا صدای جویدن پخش کردند و مشخص شد، نطقه ای از مغز که مربوط به حرکات دهان و گلو است، نسبت به گروه کنترل داوطلب بیش از حد فعال شده است.

به گزارش مشرق، برخی از افراد در هنگام غذا خوردن این کار را با دهان بسته انجام نمی دهند و با دهان خود صداهای چندش اوری در می آورند.

دانشمندان در پژوهش اخیر خود دریافته‌اند که چرا صداهای روزمره مانند جویدن، نوشیدن و تنفس برای برخی افراد آزار دهنده است.

بیشتر بخوانید:

نفرت از صدا، اختلالی ژنتیکی است

برخی از افراد در هنگام غذا خوردن این کار را با دهان بسته انجام نمی دهند و با دهان خود صداهای چندش اوری در می آورند.

دانشمندان در پژوهش اخیر خود دریافته‌اند که چرا صداهای روزمره مانند جویدن، نوشیدن و تنفس برای برخی افراد آزار دهنده است.

کسانی که دچار میسوفونیا (صدابیزاری) هستند، از سرو صدای خوردن دیگران منزجر، مضطرب ، عصبانی و حتی خشن می‌شوند.

محققان برای برای افراد مبتلا به میسوفونیا صدای جویدن پخش کردند و مشخص شد، نطقه ای از مغز که مربوط به حرکات دهان و گلو است، نسبت به گروه کنترل داوطلب (که این بیماری را ندارند) بیش از حد فعال شده است.

سوخبیندر کومار، دانشمند علوم اعصاب در دانشگاه نیوکاسل و همکارانش باور دارند، صداهای محرک، آنچه را که سیستم عصبی آینه‌ای مغز نامیده می شود، فعال می‌کنند.

اگر یافته‌های گزارش شده در مجله علوم اعصاب در تحقیقات آینده بر همین استوار بماند، می‌تواند راه را برای درمان‌های موثرتر برای میسوفونی که به نظر برخی از بیماران بسیار ناخوشایند است، هموار کند؛ به گفته کومار سیستم نورون آینه ای قابل آموزش است.

نورون‌های آینه‌ای نورونی است که هنگامی که جانور عملی را انجام می‌دهد و نیز هنگامی که مشاهده می‌کند که همان عمل را دیگری انجام می‌دهد تحریک می‌شود. بدین‌گونه نورون شبیه آینه رفتارهای دیگری را کپی می‌کند، مثل آنکه خودش انجام داده است.

منبع:عصر ایران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • DE ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    0 0
    نورون‌های آینه‌ای نورونی است که هنگامی که جانور عملی را انجام می‌دهد و نیز هنگامی که مشاهده می‌کند که همان عمل را دیگری انجام می‌دهد تحریک می‌شود. بدین‌گونه نورون شبیه آینه رفتارهای دیگری را کپی می‌کند، مثل آنکه خودش انجام داده است.// عیب تو چون آینه بنمود راست- خود شکن،آینه شکستن خطاست
  • IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    1 0
    خدا رو شکر یه چیزی دارم .خخخ انقدر از صدای خوردن بدددددددم میاد که وقتی با اینطور ادم ها باشم ترجیح می دم گرسنه بمونم ولی کنارشون غذا نخورم
  • IR ۰۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    1 0
    باشه حتی اگه ما میسوفونیا هم نداشتیم، شما درست غذا بخورید لطفا. چون ما انسان هستیم نه حیوان. متاسفانه بیشتر مردم طرز غذا خوردن خیلی بدی دارند و این بی احترامی به نعمت خداست اصلا. مرسی اه
  • عماد IR ۰۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    0 0
    اتفاقاً اونی که از صدای جویدن لقمه در دهان دیگران بدش نیاد، مشکل اساسی داره، چون احتمالاً خودش هم نزاکت و آداب غذا خورن رو نمیدونه و با دهان باز غذا میخوره.
  • رضا IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    0 0
    متنفرم از صدای ملچ مولوچ دیگران تنها چارشم اینکه خودمم ملچ مولوچ کنم
    • SY ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
      0 0
      حالا فرض کن طرف بدونه از بغلت که رد می شه صدا از دهنش در بیاره برای آزار

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس