کد خبر 1275801
تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۴۰۰ - ۰۲:۳۵
دیابت نمایه

یک متخصص طب سنتی ایرانی گفت: مصرف گیاه بوقناق برای درمان دیابت و بیماری‌های کبدی موثر است.

به گزارش مشرق، محمدرضا حاجی حیدری متخصص طب سنتی ایرانی، اظهار کرد: گیاه بوقناق در طب سنتی به نام قرصعنه شناخته می‌شود و نام علمی آن Eryngium است. این گیاه دارای مزاجی گرم و خشک بوده وخواص درمانی بسیار زیادی دارد که بیشتر در مناطق استان‌های اصفهان و آذربایجان رویش دارد.

بیشتر بخوانید:

تاثیر رژیم غذایی بر خطر ابتلا به کووید-۱۹

او افزود: مصرف این گیاه در درمان بیماری‌هایی از قبیل سرفه، تنگی نفس، آسم، دفع سموم و بلغم، دل درد، بیماری‌های کبد، دردهای پهلو و کمر موثر است.

این متخصص طب سنتی بیان کرد: کاهش قند خون یکی دیگر از تاثیرات مثبت و درمانی مصرف این گیاه است. اما افراد باید توجه داشته باشند که مصرف گیاهان سنتی نمی‌تواند جایگزین کامل داروهای شیمایی شود؛ بنابراین لازم است تا بیماران مبتلا به دیابت در صورت استفاده از گیاهان دارویی مرسوم در درمان دیابت، از قطع خودسرانه داروهای شیمیایی خودداری کنند.

حاجی حیدری در خصوص چگونگی مصرف این گیاه افزود: یک قاشق چای‌خوری ریشه گیاه بوقناق در یک فنجان آب که ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به صورت چای و دمنوش روزی سه تا چهار فنجان قابل استفاده است، در بعضی منابع تاثیر ضد اسپاسم و خلط آور و درمان برونشیت و التهاب مجاری ادرار و سنگ کلیه ذکر شده است.

او گفت: با توجه به اینکه گیاه بوقناق دارای گونه‌های متعددی است، مطالعات علمی در مورد تاًثیر گونه‌های مختلف این گیاه در کاهش قند خون در کشورهای مختلف انجام شده و مقالاتی هم در این زمینه به چاپ رسیده که برخی از آن‌ها تاثیر این گیاه را در درمان دیابت مفید دانسته اند و برخی دیگر از مقالات نیز تاثیر معناداری در کاهش قند خون برای آن در نظر نگرفته اند که نیاز به بررسی و مطالعه بیشتری در مورد تاًثیر آن بر دیابت احساس می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • habib IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    1 1
    این که بعضی خوراکیها قند را کنترل میکنه کذب محضه قند فقط با نخوردن قندیجات و ورزش منظم روزانه کنترل میشه و بس.
    • IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
      0 1
      به نظر خوردن سرکه، قند رو حل میکنه و گلوکز رو پایین میاره در کمک به هضم به بدن. اما قطعا خوردن زیادی قندبسیار مضر هست. مخصوصا قند و شکر سفید. در برخی مواقع مثل کرونا، حتی خوردن خرما، بسیار خطرناک هست.
    • IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
      1 2
      چرا حرف بیربط میزنی؟ مادرم با ترکیب سه گیاه دارویی محلی توی یه هفته کنترلش میکرد، برنجاس، دالخلجی(یالپاچی)، چزکوهی ولی مقدار و شیوه مصرفش و نمی‌دونم و همینطوری خطرناکه مصرفش
    • حسین IR ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
      0 0
      شما اشتباه میکنید
  • reza IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    0 0
    سلام دوستان ،گیاه بوقناق واقعا قند خون رو کنترل میکنه ،من شغلم فروش عرقیاته ،عرق بوقناق اصل باشه واقعا دیابت رو کنترل که هیچ حتی درمان میکنه .مصرفه درستش هم به اینصورته که بعد از صبحانه یه لیوان یک بار مصرف و شب هم بعد از شام دوباره یک لیوان یک بار مصرف میل کنید،بعد از یک هفته یه تست قبل از صبحانه و یه تست هم بعد از صبحانه و خوردن عرق بوقناق از خودش بگیره تا نتیجه مصرفه عرق بوقناق رو ببینه.
    • IR ۰۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
      0 1
      سلام وقت بخیر علاوه بر بوفناق من از طریق کلاهک بادمجان هم جواب گرفتم. دو تا سه کلاهک بادمجان رو در دو تا سه لیوان آب بجوشانید تا یک لیوان شود بعد هر روز صبح و شب قبل از غذا یک لیوان میل شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس