کد خبر 1275752
تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۴
هواشناسی ایران ۱۴۰۰/۰۶/۲۸| بارش باران تا آخر هفته در استان‌های شمال و جنوب کشور/ هشدار سازمان هواشناسی به صیادان

سازمان هواشناسی نسبت به افزایش ارتفاع موج تا ۲.۵ متر در خلیج فارس و دریای خزر، وقوع رگبار و رعد و برق در ۹ استان و وزش باد شدید در هفت استان هشدار داد.

به گزارش مشرق، سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ آورده است: وزش باد شدید تا بسیار شدید، افزایش ارتفاع موج بین ۱تا ۱.۵ متر در سواحل و ۲ تا ۲.۵ متر در فراساحل خلیج فارس، افزایش ارتفاع موج بین ۱.۵ تا ۲.۵ متر در سواحل نواحی مرکزی و شرقی خلیج فارس شنبه (۳ مهرماه) برای استان‌های بوشهر و خوزستان، یک‌شنبه و دوشنبه (۴ و ۵ مهرماه) برای بوشهر و غرب هرمزگان پیش‌بینی می‌شود.

بیشتر بخوانید:

کاهش محسوس دما در نوار شمالی کشور و افزایش وزش باد در غرب

در این شرایط جوی غرق شدن شناگران، آسیب رسیدن به قفس‌ها و تورهای صیادی، خسارت به قایق و شناورهای کوچک و اختلال در ترددها و فعالیت‌های دریایی خلیج فارس دور از انتظار نیست بنابراین سازمان هواشناسی نسبت به ممانعت از شنا، ممانعت از ترددهای دریایی غیر ضروری به‌ویژه از تردد شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی و در نظر گرفتن تمهیدات لازم توسط کلیه فعالان دریایی توصیه می‌کند.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ آورده است: وزش باد شدید، افزایش ارتفاع موج بین ۱تا ۱.۵ متر در سواحل و ۲ تا ۲.۵ متر در فراساحل فردا (۲ مهرماه) برای دریای خزر، نواحی ساحلی و دور از ساحل گیلان، شنبه (۳ مهمرماه) برای دریای خزر، نواحی ساحلی و دور از ساحل گیلان و مازندران و یکشنبه (۴ مهرماه) برای دریای خزر، نواحی ساحلی و دور از ساحل گیلان، مازندران و گلستان قابل پیش‌بینی است.

بیشتر بخوانید:

گردوخاک و کاهش کیفیت هوا در برخی نقاط شرق کشور

غرق شدن شناگران، احتمال آسیب رسیدن به قفس‌ها و تورهای صیادی، احتمال خسارت وارد شدن به قایق و شناورهای کوچک وجود دارد و نسبت به ممنوعیت شنا، محدودیت تردد قایق‌های کوچک و شناورهای سبک و نیمه‌سنگین صیادی و رعایت احتیاط در صنایع فراساحل توصیه می‌شود.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ دیگری آورده است: وقوع رگبار باران و رعد و برق، وزش باد شدید موقتی امروز (اول مهرماه) برای جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و شرق هرمزگان، جمعه (۲ مهرماه) برای جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، شرق هرمزگان، اردبیل، گیلان، مازندران، شمال استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، شنبه (۳ مهرماه) برای استان‌های اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، شمال استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی و یکشنبه (۴ مهرماه) برای استان‌های گیلان، مازندران و گلستان پیش‌بینی می‌شود.

احتمال جاری شدن روان‌آب در مسیل‌ها، احتمال برخورد صاعقه و بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، احتمال آبگرفتگی موقت، وزش تند باد موقت، خیزش گرد و خاک و کاهش دما در نوار شمالی کشور از اثرات حاکمیت این شرایط جوی است و سازمان هواشناسی نسبت به احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، تقویت سازه‌های موقتی و احتیاط در چرای دام در مسیل‌ها و مناطق مرتفع توصیه می‌کند.

در ادامه این هشدار آمده است: از بعدازظهر امروز (اول مهرماه) تا یکشنبه (۴ مهرماه) وزش باد شدید موقتی و احتمال خیزش گرد و خاک در استان‌های کردستان، گیلان، مازندران، گلستان، اردبیل، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی وجود دارد.

احتمال آسیب رسیدن به تأسیسات شهری و روستایی، پرتاب اشیا و شکسته شدن درختان خشکیده در اثر وزش باد شدید دور از انتظار نیست. بر اساس توصیه سازمان هواشناسی از استحکام سازه‌های مرتفع و داربست‌ها اطمینان حاصل شود، تقویت سازه‌های سست و موقت مانند تابلوهای تبلیغاتی و ... در دستور کار قرار گیرد و از تردد و توقف در کنار ساختمان‌های نیمه کاره و درختان خشکیده خودداری شود.

 در هشدار نارنجی رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس