ایران عربستان ایران

یک وبگاه آمریکایی دیدار دیپلمات‌های ارشد ایران، عربستان سعودی و اتحادیه اروپا در روز سه‌شنبه را نشانه‌ای از تلاش‌های فزاینده برای کاهش تنش‌ها در منطقه غرب آسیا توصیف کرد.

به گزارش مشرق، وبگاه «بلومبرگ» امروز (چهارشنبه) مدعی شد دیپلمات‌های ارشد ایرانی، عربستان سعودی و اتحادیه اروپا برای دومین بار در ماه جاری دیدار کرده‌اند.

بلومبرگ با بیان اینکه این دیدار در روز سه‌شنبه انجام شده، نوشت: «این نشانه‌ای از تلاش‌های فزاینده برای کاهش تنش‌ها در خاورمیانه، همزمان با آماده‌شدن تهران برای ازسرگیری گفت‌وگوها درباره توافق هسته‌ای است».

بیشتر بخوانید:

ایجاد ثبات و امنیت منطقه نیازمند ترتیبات امنیتی درون زا است

روز گذشته بود که نشست چندجانبه ای در خصوص عراق در حاشیه هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیوریورک برگزار شد.

در این نشست که به ریاست «فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق در محل اقامتگاه سفیر عراق در نیویورک برگزار شد، وزرای خارجه و نمایندگان ارشد جمهوری اسلامی ایران، اردن، عربستان سعودی، ترکیه، کویت، مصر، قطر، فرانسه، مسئول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دبیرکل اتحادیه عرب، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس حضور داشتند.

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در این نشست شرکت کرد، طی سخنانی اظهار داشت: از این که بار دیگر فرصت دیدار و گفت وگو با همکارانم، وزرای امور خارجه کشورهای شرکت کننده منطقه ای در نشست بغداد فراهم شده است، ابراز خرسندی می کنم.

پیش از این نیز منابع هندی از سفر آتی وزرای خارجه ایران و عربستان به دهلی نو جهت رایزنی پیرامون تحولات منطقه از جمله اوضاع در افغانستان و بررسی روابط تهران و ریاض خبر داده بودند. (جزئیات بیشتر)

وزیر خارجه عراق نیز چندی قبل از تلاش بغداد برای نزدیک کردن دیدگاه ها میان ایران با عربستان خبر داد. وزیر خارجه عراق در خصوص سیاست کنونی عراق گفت که کشورش سیاست تغییر و گذار از مرحله جنگ به مرحله مذاکره و گفت وگو را پیش گرفته تا نقش واقعی خود را در نزدیک کردن دیدگاه های میان طرف های منطقه ای مانند ایران و عربستان را بر عهده بگیرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
    1 2
    چرخش قهرمانانه
    • IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
      1 0
      چرخشی در کار نیست چراکه برمبنای قانون اساسی و آرمانهای قرآنی انقلاب اسلامی ایران اتحاد دنیای اسلام همیشه یک اصل بوده و خواهد بود و تجارب گذشته به همسایگان مسلمان ودنیا نشان داد ایران خواهان یک رابطه برادرانه با همسایگان ومردم کشورهای همسایه و تلاش جهت حل اشغال فلسطین بدون توجه به قشری گری و فرقه نگاهی به تمام دنیای اسلام اگر نبود الان مسئله فلسطین منسی و منطقه درآشوب داعش وافکارتکفیری است اماواقعیت این است بعضی حکام منطقه از گرایش مردم کشورشان به اتحاد صادقانه آگاه بودند و باتعریف این همسرایی مردم در جهان اسلام آنرا به صدور سیستماتیک انقلاب ودخالت در کشورهای خودشان ربط دادند اما نظرسنجی‌ها نشان میداد مردم مثلاً عربستان یاکویت و امارات و قطر درقضیه هسته ای ایران بااکثریتی فوق العاده موافق هسته ای شدن ایران بودند و به ایران به عنوان یک دشمن نگاه نمی‌کردند بلکه درمسئله گامهای صلح آمیز تاییدشده هسته ای طرف ایران بودند واگر نظر مردم این کشورها ملاک بود اصولاً تنشی بوجود نمی آمد ! تعجب برانگیز آنکه حکام تندروی ضدایرانی مثل صدام درلحظه حساس تاریخی حمایت مردمشان رابه دلیل مهم دشمنی باایران ازدست داده بودند . دنیا میداند ایران واقعا دست دوستیش حقیقت دارد اما متاسفانه آنهانه از ایران بلکه ازانقلاب مردمشان می‌ترسیدند و جبهه گرفتند و هنوز هم همین است شاید اینبار فهمیده باشند همکاری باایران پشتوانه مردمی این حکام راهم تضمین میکند . چرا اینطور است ؟ جواب این سوال در قرآن مجید آمده است ،بله مردم منطقه از تفرقه بیزارند ومیدانند اگر همین الان پیامبراسلام ( ص ) حاضر شوند اولین فرمان ایشان امربه وحدت است ودنیای غرب هم باید بداند اتحاد الزاما به معنای جنگ وجدال نیست اگر رابطه و تجارت و دوستی میخواهند هیچ مانعی نیست بخصوص ادیان ابراهیمی البته بجز رژیم صهیونیستی که نظر ایران یک همه پرسی فلسطینیان ساکن قبل ازاشغال است ‌. بعنوان یک ایرانی مسلمان محبت خودرا به همه برادران مسلمان عرب بخصوص مردم منطقه وفلسطین ویمن متحد و سایر همسایگان ابراز میکنم . آرزوی بزرگ من دیدن مسلمین دریک خیمه وزیر پرچم الله ولااله الا الله است ‌ باامید به این روز که انشاالله نزدیک است .
  • IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
    4 0
    با همسایگان ارتباطاتمان راتقویت کنیم
  • IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
    0 1
    یکی به تکانی به این عربستان بده از خواب بیدار شه . ایران به سرزمین وحی حمله نخواهد کرد . باید کشورهای اسلامی پیمان عدم تعرض امضا کنند . و در مرحله بعد ارتش واحد . ( یک استقلال گروهی تمام عیار)

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس