خوراکی پر طرفدار

یکی از خوراکی‌های پرخاصیت که از ریزش مو پیشگیری و به درمان کم خونی کمک می‌کند، تخم مرغ است.

به گزارش مشرق، تخم مرغ یکی از خوراکی‌هایی است که به دلیل وجود مواد مغذی، کمیاب و نادر به عنوان یک سوپرغذا شناخته شده است.

در ادامه این مطلب  به برخی از خواص مصرف تخم مرغ آبپز در وعده صبحانه می‌پردازیم.
 

جذب کلسیم و هضم بهتر غذا

تخم مرغ‌ها سرشار ازویتامین D هستند. این نوع ویتامین باعث جذب بهتر کلسیم دربدن می شود و همچنین به هضم بهتر غذا هم کمک می‌کند.
 

پیشگیری از سرطان

ویتامین E موجود در تخم مرغ‌ها یکی از انواع آنتی اکسیدان‌ها است. به همین علت مصرف تخم مرغ‌ها  باعث ازبین رفتن رادیکال‌های آزاد بدن (عامل اصلی ابتلا به انواع سرطان) می‌شود. خاصیت دیگر این نوع ویتامین نقش محافظتی است به طوری ‌که بافت و سلول‌های بدن را از تخریب و آسیب ناشی از ایجاد سوخت و ساز مواد زائد بدن حفظ می‌کند.
 

بهبود عملکرد چشم

یکی دیگر از ویتامین‌های مهم در تخم مرغ ویتامین A است که برخی از افراد به نام رتینول هم می‌شناسند.  ویتامین A در تخم مرغ و مواد غذایی مانع از آسیب رسیدن به شبکیه چشم می‌شود.
 

درمان کم خونی

ویتامین B۱۲ موجود در تخم مرغ برای گلبول‌های قرمز خون بسیار ضروری است. کمبود این ویتامین باعث اختلال در انتقال اکسیژن، مواد غذایی و همچنین کم خونی در فرد می‌شود. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند افراد می‌توانند تخم مرغ را جایگزین داروهای شیمیایی (قرص و آمپول) ب ۱۲ کنند.

یکی دیگر از ویتامین‌های موجود در تخم مرغ ویتامین ب ۲ است. این ویتامین باعث جذب بهتر املاح مواد غذایی و همچنین انرژی زیاد در افراد می‌شود.
 

افزایش کلسترول خوب بدن

مطالعات بر روی تخم مرغ نشان می‌دهد مصرف این خوراکی باعث افزایش ۱۰ درصدی HDL (کلسترول خوب بدن) شده و همچنین موجب کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی_عروقی می‌شود.
 

کاهش وزن

آزمایش ها و مطالعات نشان داده است که جایگزین کردن تخم مرغ آبپز در وعده صبحانه به جای نان باعث سیری زود رس، مصرف کالری کمتر و در نهایت منجر به کاهش وزن  خواهد شد.
 

کاهش استرس و اضطراب

یکی  از مواد مغذی در تخم مرغ‌ها آمینه اسیدها هستند. مطالعات و آزمایش‌ها نشان می‌دهد آمینه اسیدهای موجود در تخم مرغ موجب کاهش استرس و اضطراب می‌شود.
 

تقویت ماهیچه‌ها

تخم مرغ آبپز به دلیل وجود مواد پروتینی وآمینه اسیدها موجب تقویت ماهیچه‌ها می‌شود به همین علت شما می‌توانید برای تقویت ماهیچه‌های خود از تخم مرغ آبپز در صبحانه یا بعد از ورزش‌های تقویتی استفاده کنید.
 

جلوگیری از اسهال و بهبود زخم

روی موجود در تخم مرغ باعث جلوگیری از اسهال حاد در کودکان می شود  همچنین در بهبود زخم حیاتی کمک می‌کند.
 

بهبود التهاب پروستات

یکی دیگر از مواد مغذی در این خوراکی کلسیم است که  موجب التیام التهابات در پروستات می‌شود.
 

جلوگیری از ریزش مو

تخم مرغ حاوی زینک است که این ماده مفید برای رشد مو وهمچنین جلوگیری از ریزش مو بسیار موثر است.
 

بهترین راه مصرف  تخم مرغ

 بهترین و سالم‌ترین راه برای مصرف تخم مرغ، آبپز کردن آن است؛ زیرا بدون استفاده از روغن و کره پخته شده و باعث می‌شود تا چربی های اضافی به غذا افزوده نشود.

 طبق مطالعات انجام شده توصیه می‌شود، این خوراکی مفید را نشسته، داخل یخچال قرار دهید زیرا روی تخم مرغ یک لایه محافظ وجود دارد که با شستن تخم‌مرغ این لایه نابود می شود و  در معرض آلودگی قرار می‌گیرد. بنابراین بدون آن که آنها را بشویید، در یخچال بگذارید. بهتر است تخم‌مرغ‌ها با بسته بندی خریداری کنید تا خطر آلودگی محیط یخچال نیز کاهش یابد.

منبع: بهداشت نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    20 1
    تخم مرغ شد غذای لاکچری شانه ای پنچاه هزارتومان ازیک ماه یارانه هم بیشر....
  • حسام بیگ IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
    1 0
    عجب ..... این همه مزیت برای هسته مرغ ( شرمنده که از لفظ معمول استفاده نمیکنم ) بعد از رسیدن قیمت گوشت به کره مریخ ! کشف شده ؟؟؟؟؟؟؟ مردم ما همیشه همین غذاهای معمول رو میخوردند که هسته مرغ هم یکی از اوناست . ولی الان فقط و فقط همین هسته مرغ شده خوراک هر روز ما . میترسیم اینقدر ویتامین D در بدن پیدا کنیم که میتونیم اضافاتش رو به خورشید بدیم .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس