کد خبر 1273975
تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۶
حجت الاسلام عالی

حجت الاسلام عالی می‌گوید برخی یاران امیرالمؤمنین علیه‌السلام کنارشان حضور داشتند، اما معرفت به امام نداشتند و بلکه بار ایشان بودند.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام عالی در سخنانی درباره لزوم معرفت به امام عصر عجل‌الله تعالی فرجه و نصرت ایشان گفت: یکی از مقامات ارزنده‌ای که در قبال امام عصر عجل الله تعالی و فرجه می‌توان شمرد، دستیابی به مقام یاری و خدمت‌رسانی به آن حضرت است.

وی با اشاره به اینکه یاری امام در واقع به معنای قرارگیری در راستای اهداف خداوند است، گفت: زیرا امام معصوم، اهداف الهی را در عالم پیاده می‌کند. در دعاها خیلی به این مورد تأکید کردند. در یکی از ادعیه تعقیبات نماز صبح می‌خوانیم «وَ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَشْیَاعِهِ وَ الذَّابِّینَ عَنْهُ وَ اجْعَلْنِی مِنَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْهِ»؛ یعنی خداوندا مرا جزو یاران، شیعیان و مدافعان او و از کسانی قرار بده که در رکاب ایشان به شهادت می‌رسد.

حجت‌الاسلام عالی ادامه داد: اولین کار در قبال امام، معرفت است؛ در حدیثی داریم إعرِف إمامَک؛ یعنی به امام باید معرفت داشت. معرفت یا عقلی است و یا قلبی. معرفت عقلی یعنی اینکه بدانیم امام چه اهدافی دارد، برای چه باید بیاید، وظیفه ما در قبال ایشان چیست، از نبود او چه خسارتی می‌دهیم، حقوقی که در قبال ایشان باید داشته باشیم، چیست؟ برخی یاران امیرالمؤمنین علیه‌السلام کنارشان حضور داشتند، اما معرفت به امام نداشتند و بلکه بار ایشان بودند و به تعبیر حضرت خار پایشان بودند. حضرت می‌فرماید أُرِیدُ أَنْ أُدَاوِیَ بِکُمْ وَ أَنْتُمْ دَائِی من می‌خواهم شما را مداوا کنم، خود شما درد بی‌درمان من هستید؛ کَنَاقِشِ الشَّوْکَةِ بِالشَّوْکَةِ؛ مثل کسی که خواری را از دستش بخواهد با خواری دیگر خارج کند؛ یعنی درد مضاعف من هستید. اما در مقابل، مالک اشتر را داریم که وقتی به شهادت رسید،‌ حضرت به پهنای صورت اشک ریختند.

وی افزود: معرفت قلبی یعنی انسان امام خود را باور داشته باشد. صرف اطلاعات ذهنی خوب است، اما کافی نیست. این مسئله سبب ایثار، وفاداری و تسلیم می‌شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • توران IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    1 0
    در کتاب بحارالانوار به نقل از احادیث ائمه نام ۱۳ دشمن امام زمان برده شده که بر ضد امام زمان قیام خواهندکرد، لطف کنید نام ببرید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس