کد خبر 1273342
تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۴
تغذیه

گزنه به درمان کم خونی، زیبایی پوست و مو، رفع مشکلات جنسی و سرماخوردگی کمک زیادی می‌کند البته تمام خاصیت و فواید گزنه این نیست.

به گزارش مشرق، طبع گیاه گزنه گرم و خشک است، نام علمی گزنه Urtica dioica است، این گیاه گل های سبز روشن و تار های مخروطی شکل دارد، ارتفاع ساقه های این گیاه تا ۵۰ متر هم می‌رسد. البته لمس کردن مستقیم آن ممکن است حساسیت ایجاد کند و باعث سوزش پوست شود.

گیاه گزنه ترکیباتی مثل تانن، لسیتین، اسید فرمیک، نیترات پتاسیم، کلسیم و آهن دارد، ویتامین C ‌موجود در این گیاه برای زیبایی بیشتر پوست و مو معجزه می‌کند. با ما همچنان همراه باشید تا درباره خواص گیاه گزنه اطلاعات بیشتری کسب کنید.

مصرف روزانه یک فنجان دمنوش یا چای گزنه می‌تواند شما را از شر بسیاری از بیماری ها نجات دهد. درباره فواید گیاه گزنه هرچه بگوییم باز هم کم است، با ما همچنان همراه باشید.

خواص گزنه برای لاغری

یک فنجان چای گزنه می‌تواند شما را لاغرتر کند. گزنه هم مثل دیگر گیاهان دارویی، بابونه، آویشن، اسطوخودوس و گل گاو زبان، آنتی اکسیدان های طبیعی دارد که می‌تواند سوخت و ساز بدن را افزایش دهد، مصرف روزانه جوشانده این گیاه به صاف شدن شکم و پهلو و از بین رفتن چربی های اضافه بدن کمک زیادی می‌کند.

خواص گزنه برای مو ( خواص گزنه برای موخوره )

با اسکراپ گیاهی گزنه برای همیشه با موخوره و شوره سر خداحافظی کنید. بسیاری از بیماری های پوست و مو با مصرف گزنه قابل کنترل و درمان است.

گزنه حاوی سیلیکا و گوگرد است و برای رویش مو گزینه بسیار مؤثری است. ماساژ پوست سر با جوشانده این گیاه ریزش مو را متوقف می‌کند. با استفاده از مخلوط برگ گزنه و روغن نارگیل با شوره سر برای همیشه خداحافظی کنید. همچنین ترکیب گیاه گزنه با حنا یا کتیرا خارش پوست سر را از بین می‌برد.

فواید گیاه گزنه برای پوست

جوشانده گزنه اگزمای پوستی را درمان می‌کند. ویتامین c موجود در این گیاه خاصیت ضد التهابی دارد که با رادیکال های آزاد پوست مبارزه و چربی آن را تنظیم می‌کند. اگر پوست چربی دارید، از ماسک گیاهی گزنه استفاده کنید. گزنه جوش و لک های پوستی صورت را از بین می‌برد.

خواص گزنه برای پروستات آقایان

گیاه گزنه میل جنسی آقایان را افزایش می‌دهد. همچنین این گیاه مثل گوجه فرنگی پروستات مردان را درمان می‌کند. برای کنترل و درمان غده پروستات و مشکلات ناشی از آن مثل عفونت مثانه و مشکلات مجاری ادرار باید به صورت روزانه از جوشانده این گیاه استفاده شود.

خواص گزنه برای رحم خانم ها ( خواص گزنه در بیماری زنان )

گزنه خاصیت ضد التهاب و ضد باکتری دارد که می‌تواند درد های ناشی از قاعدگی خانم ها را درمان کند. علاوه بر تنظیم قاعدگی جوشانده این گیاه به درمان کیست های عفونی رحم و تعادل هورمون های زنانه کمک می‎کند. استفاده مداوم از این گیاه، قدرت باروری و میل جنسی را افزایش می‌دهد.

خواص گزنه برای سرماخوردگی

ویتامین c‌ طبیعی موجود در گیاه گزنه، ضد سرفه و سرماخوردگی عمل می‌کند. خاصیت آنتی هیستامین و ضد عفونی کننده گزنه مثل آب نمک عفونت گلو را درمان و بدن را سم زدایی می‌کند. شما می‌توانید از این گیاه به عنوان یک دهان‌شویه طبیعی استفاده کنید تا میکروب های لثه، دهان و دندان از بین بروند.

درمان کم خونی و اسهال

گیاه گزنه منیزیم و آهن فراوان دارد که می‌تواند کم خونی را برطرف کند. جوشانده گزنه سرشار از چربی و پروتئین های طبیعی است که همین خاصیت گزنه را به داروی گیاهی ضد اسهال تبدیل کرده است.

رفع درد مفاصل و پوکی استخوان با عرق گزنه

عرق گیاه گزنه تنگ‌کننده مجاری عروق است و درد مفاصل را کاهش می‌دهد. برای درمان آرتریت و نقرس می‌توانید از روغن گزنه استفاده کنید. همچنین سیلیس و منیزیم موجود در گیاه گزنه به جذب بیشتر کلسیم کمک می‌کند که به این ترتیب، باعث جلوگیری از پوکی استخوان خواهد شد.

گزنه؛ گیاه محرک جنسی

همانطور که گفتیم، گیاه گزنه یک محرک قوی جنسی برای خانم ها و آقایان است. این گیاه هورمون جنسی ( لیبیدو ) را تحریک می‌کند و باعث افزایش سطح تستوسترون می‌شود، اگر بی‌میلی جنسی دارید، این گیاه دارویی را امتحان کنید.

گزنه گیاه ضد آلزایمر

گزنه ویتامین های مورد نیاز دستگاه عصبی بدن را تأمین می‌کند؛ بنابراین با مصرف این گیاه مانند زردچوبه احتمال ابتلا به آلزایمر کاهش پیدا می‎کند؛ مصرف روزانه دو فنجان گزنه به تقویت حافظه کمک می‌کند.

دفع سنگ کلیه

با جوشانده گزنه به جنگ سنگ کلیه و عفونت های ادراری بروید. این گیاه مدر، عفونت مثانه و مشکلات مجاری ادرار را برطرف می‌کند. همچنین این گیاه برای دفع سنگ کلیه و حتی خرد شدن آنها گزینه بسیار مناسبی است.

کنترل دیابت با چای گزنه

اگر مشکل دیابت دارید، چای گزنه میل کنید. استفاده از این گیاه، ترشح هورمون انسولین را تنظیم می‌کند و میزان قند موجود در ادرار بیماران دیابتی را کاهش می‌دهد.

طرز تهیه چای و عرق گزنه ( جوشانده گیاه گزنه )

برای تهیه جوشانده گزنه، ۴۰ گرم از برگ تازه این گیاه را در آب جوش بریزید و اجازه دهید تا ۱۰ دقیقه دم بکشد، از این معجون خانگی می‌توانید بعد از هر وعده غذایی به اندازه یک فنجان میل کنید.

تا به حال از گیاه گزنه استفاده کرده‌اید؟ برای یک بار هم که شده چای و دمنوش گزنه را امتحان کنید، مطمأن باشید که خواص بی‌نظیر این گیاه شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

منبع: بهداشت نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    4 0
    برای چیدنش باید دستکش داشته باشید چون باعث گزش دست می شود
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    1 0
    تمام گیاهان دارویی عرق شون هست واثرش هم ازدم کرده گیاهان،موثرتره..عرق گزنه،نعنا،شوید،عرق خارشتر،گل گاوزبان وخیلی عرقیات دیگر که هرکدوم خواصی داره ودستورالعملش هم روشون نوشته..مثلا عرق بهارنارنج ارام بخش،خواب آور،وخواص دیگردارد..عرق خارشتربرای تقویت وضدعفونی ودفع شن ریزه وتاسنگ کلیه که عالی ست وخودم نتیجه گرفتم-وغیره منظورم عرقی جات درسته کمی گران هستن ولی خیلی بهتره وموثرتره-
  • احمدی IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    0 0
    در هنگام چیدن با قرار دادن ساقه جوان در بین ناخن هم براحتی چیده میشود ، مصرف زیاد ان نیز مشکل افرین است، بهترین گزنه ها ۴برگ بالایی و جوان است و هر چند مصرف دم جوش ساقه و ریشه هم خوب است
  • فریدون IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    0 0
    بسیارعالی ممنون متشکر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس