کد خبر 1273051
تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۰
سخنرانی رئیس جمهوری چین در افتتاحیه شانگهای و تصمیم گیری درباره عضویت کامل ایران

رئیس جمهوری چین در آغاز به کار اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای بر ایجاد یک جامعه نزدیکتر و کمک به صلح پایدار در سطح جهان تاکید کرد.

به گزارش مشرق، ئیس جمهوری چین در گشایش اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در تاجیکستان گفت که سازمان همکاری شانگهای پیشرفت های مهمی را در نظریه و عمل برای ایجاد نوع جدیدی از روابط بین الملل و جامعه ای با آینده مشترک بشریت بدست آورده است.

«شی جین پینگ» روز جمعه در این نشست که به صورت ویدیو کنفرانس از پکن سخن می گفت بر ایجاد یک جامعه نزدیکتر با آینده مشترک برای سازمان همکاری شانگهای (SCO) و کمک بیشتر به صلح پایدار و رفاه مشترک جهان تاکید کرد.

بیشتر بخوانید:

حمایت پوتین از مشارکت ایران در شانگهای

وی در بخش دیگری از سخنانش به ضرورت مقابله جهانی با کرونا پرداخت و گفت که کشورش تا به امروز نزدیک به ۱.۲ میلیارد دز واکسن کرونا را به بیش از ۱۰۰ کشور و سازمان جهانی ارائه کرده است.

رویس جمهوری چین تصریح کرد که چین در حال حاضر رتبه اول جهان در عرضه واکسن کرونا به کشورهای دیگر را دارد.

بیست و یکمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای امروز جمعه با حضور سران ۱۲ کشور عضو و ناظر از جمله آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان آغاز شد.

ببینید:

فیلم/ رئیسی: هیچ موضوعی نمی‌تواند فعالیت‎ هسته‌ای ایران را متوقف کند

در این اجلاس منطقه‌ای که با میزبانی تاجیکستان برگزار می شود، علاوه بر رئیس جمهوری تاجیکستان، سران قرقیزستان، قزاقستان، بلاروس، پاکستان، ترکمنستان و ازبکستان نیز حضور دارند و روسای جمهوری روسیه، چین، هند و مغولستان نیز به صورت آنلاین شرکت کرده اند.   

در این نشست نتایج اصلی فعالیت های سازمان همکاری شانگهای در ۲۰ سال گذشته، وضعیت و چشم انداز همکاری های چندجانبه درون سازمان مورد بحث قرار خواهد گرفت.

سران کشورها در مورد موضوعات مختلفی از جمله همکاری های منطقه ای و بین المللی تبادل نظر کرده و در مورد اقدامات مشترک در داخل سازمان همکاری شانگهای برای مقابله با پیامدهای بحران ناشی از همه گیری جدید ویروس کرونا بحث خواهند کرد.

پس از اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در دوشنبه، انتظار می رود سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای درباره روند پذیرش جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو کامل این سازمان و اعطای موقعیت شریک گفت و گو به جمهوری عربی مصر، قطر و عربستان تصمیم گیری کنند.

سران کشورها همچنین درباره دبیرکل جدید سازمان همکاری شانگهای و مدیر کمیته منطقه ای مبارزه با تروریسم سازمان همکاری شانگهای تصمیم گیری خواهند کرد.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس