کد خبر 1272871
تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۲
پرچم آمریکا نمایه

سخنگوی وزارت امور خارجه چین با اشاره به آمار تکان‌دهنده از جرایم ناشی از نفرت در آمریکا، درخصوص مسائل جدی حقوق بشری در آمریکا ابراز نگرانی کرد.

به گزارش مشرق، «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز پنجشنبه درخصوص مسائل جدی حقوق بشری در آمریکا ابراز نگرانی کرد.

به نوشته وبگاه وزارت امور خارجه چین، از لیجیان در نشستی خبری درخصوص گزارش جدید دفتر تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) سوال شد که در آن ۷۷۵۹ مورد جرایم ناشی از نفرت در سال ۲۰۲۰ ثبت شده است.

بیشتر بخوانید:

آمریکا از اطلاعات جعلی برای جنگ افروزی استفاده می‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در پاسخ گفت: «این گزارش آمریکا نشان می‌دهد که از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰، حملاتی که علیه سیاه‌پوستان انجام گرفته، از ۱۹۳۰ به ۲۷۵۵ مورد رسیده است و تعداد آسیایی‌تبارهایی که مورد حمله قرار گرفته‌اند از ۱۵۸ به ۲۷۴ مورد افزایش یافته است و اغلب این موارد ناشی از جرائم با انگیزه نژادی هستند».

لیجیان افزود: «انجمن مدیران شهرهای بزرگ آمریکا اخیراً گزارشی منتشر کرده که نشان می‌دهد در سال ۲۰۲۰، تعداد جرایم خشونت‌بار در شهرهای بزرگ آمریکا همچنان بالا بوده و خشونت‌های مسلحانه حتی بیشتر نیز شده‌اند. تا این لحظه بیش از دویست تیراندازی کور در آمریکا رخ داده که در آن‌ها ۱۰۷۹ کودک و نوجوان جان باخته‌اند».

او در ادامه گفت:‌ «این آمار تکان‌دهنده فقط تصویر کوچکی از مسائل جدی حقوق بشری در آمریکا هستند. نژادپرستی نظام‌یافته به قدری در جامعه آمریکا رخنه کرده که امثال فلوید نمی‌توانند نفس بکشند، اقلیت‌های قومی در ترس و تبعیض زندگی می‌کنند و بیش از چهل میلیون نفر با فقر دست و پنجه نرم می‌کنند».

لیجیان یادآور شد: «آمریکا همچنین در تاریخ خود، کشتار وحشیانه بومیان آمریکایی را دارد و بسیاری از کودکان بومی در انچه مدارس شبانه‌روزی می‌نامند، مورد آزار قرار گرفته‌اند. بازداشت خودسرانه مهاجران خارجی در آمریکا تراژدی‌های بی‌شماری را در زمینه جدا شدن خانواده‌ها رقم زده است. آمریکا همچنین سوابق اسفناکی از جرایم مربوط به کار اجباری و کودکان کار را دارد».

پلیس فدرال آمریکا چندی پیش خبر داد که تعداد جرایم ناشی از نفرت در آمریکا در سال ۲۰۲۰ به بالاترین میزان خود در ۱۲ سال گذشته رسیده است. به گزارش روزنامه آمریکایی واشنگتن پست، هدف این حملات بیشتر سیاه‌پوستان و آسیایی تبارها بوده‌اند.

اف‌بی‌آی در مجموع گزارش داد که طی سال گذشته ۷ هزار و ۷۵۹ جرایم ناشی از نفرت گزارش شده است که افزایشی ۶ درصدی در مقایسه با سال ۲۰۱۹ را نشان می‌دهد و از سال ۲۰۰۸ که تعداد جنایت‌ها ۷ هزار و ۷۸۳ مورد بوده، بیشترین تعداد به شمار می‌آید.

پیش‌تر نیز بر اساس تحلیلی که مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های آمریکا منتشر کرده بود در یک بازه زمانی مشخص، ۲۴ درصد قربانیان کرونا در آمریکا را لاتین تبارها تشکیل می‌دادند این در حالی است که لاتین تبارها ۱۸ درصد از جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهند. از سوی دیگر در حالی که سیاه‌پوستان تنها ۱۲.۵ درصد از جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهند اما تقریبا ۱۹ درصد از قربانیان کرونا طی بازه مذکور سیاه‌پوست بودند.

سال گذشته اقدام نژادپرستانه یک پلیس سفیدپوست آمریکایی در قتل «جورج فلوید» شهروند ۴۶ ساله سیاهپوست با فشردن زانو بر روی گردن وی، به بروز آشوب در چند ایالت آمریکا منتهی شد.

انتشار ویدئو صحنه به قتل رسیدن فلوید موج گسترده‌ای از اعتراضات علیه نژادپرستی و خشونت پلیس را در آمریکا به‌دنبال داشت که به دیگر کشورهای جهان نیز کشیده شد. قتل چند شهروند سیاه‌پوست دیگر توسط پلیس آمریکا نیز در شعله‌ور شدن بیش از پیش این اعتراضات موثر واقع شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    0 2
    دم چین گرم!! اینه راهش! باید آمریکا و کانادا و کلا کشورهای غربی رو هفته ای یبار بزاری کنار دیوار بابت نقض حقوق بشر!! هروقت هم گفتم خودتون چی؟ میگیم باشه پس همه شو با هم بررسی می‌کنیم!! از کشتار بومیان کانادا، مردم عراق، افغانستان، بوسنی و هرزگوین و... بعد اویغورها و بقیه رو هم رسیدگی خواهیم کرد. مطمئنا دیگه این غربی‌ها و غربگداها راجع به حقوق بشر روزه سکوت خواهند گرفت!!!
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    0 0
    اویغورهای مسلمان رو میقرسته اردوگاه کار اجباری و در مورد حقوق بشر هم حرف میزنه بی همه چیز

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس