چین

سفارت چین در واشنگتن در واکنش به توافقنامه سه‌جانبه آمریکا، انگلیس و استرالیا در منطقه هند و اقیانوس آرام، گفت این توافق نشان‌دهنده ذهنیت جنگ سرد است.

به گزارش مشرق، معاهده امنیتی و نظامی بین سه کشور آمریکا، انگلیس و استرالیا در منطقه اقیانوس آرام و هند، با واکنش چین مواجه شد.

«لی پِنگیو» سخنگوی سفارتخانه چین در واشنگتن، بامداد پنجشنبه در پاسخ به سوالی برای اظهار نظر درباره این توافق گفت، اینگونه معاهده‌ها نشان می‌دهد که ذهنیت جنگ سرد هنوز پابرجاست.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، لی در این‌باره توضیح داد: «[آن سه کشور] نباید بلوک‌های انحصاری با هدف ضربه‌زدن به منافع طرف سوم، برای خود ایجاد کنند. به‌صورت خاص، آنها باید ذهنیت جنگ و تعصب ایدئولوژیک را از خود پاک کنند».

بامداد امروز بود که سران کشورهای آمریکا، ‌ انگلیس و استرالیا توافقنامه همکاری در حوزه‌های دیپلماتیک، امنیتی و نظامی در سراسر منطقه هند و اقیانوس آرام اعلام کردند.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در این مراسم، گفت:‌ «مشارکت دفاعی با بریتانیا و استرالیا، سرمایه‌گذاری در اتحادها و نوسازی آنها برای مقابله با تهدیدها است و به حفظ توانایی‌های نظامی کمک می‌کند».

«بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس نیز این توافق به عنوان «یکی از پیچیده‌ترین و فنی‌ترین پروژه‌های جهان» یاد کرده و گفت:‌ «هدف این توافق برای همکاری جهت حفظ ثبات و امنیت در هند و اقیانوس آرام است».

برخی رسانه‌ها و تحلیلگران، هدف اصلی و پنهان از تشکیل این معاهده را تقابل با نفوذ روزافزون چین در شرق آسیا و دیگر مناطق جهان دانسته و تحلیل می‌کنند که این اقدام ممکن است واکنش پکن و کشورهای متحدش را در پی داشته باشد.

این در حالی است که پیشتر «جان هایتن» نایب رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، چین را به‌عنوان خطرناک‌ترین تهدید برای ایالات متحده توصیف کرده بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سید IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    1 0
    این کشور ها به اضافه چند کشور دیگر مانند زلاندنو و فیلیپین و اندونزی و کره جنوبی در گذشته هم در پیمان نظامی منطقه ای آنزوس عضویت داشته اند که حلقه کامل کننده پیمان های ناتو، سنتو، سیتو از اقیانوس اظلس تا اقیانوس آرام برای مهار قدرت شوروی سابق و روسیه امروز و چین بوده است! چیز جدیدی نیست و فقط بُعد تبلیغاتی دارد!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس