کد خبر 1272588
تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۲
از‌ کنترل تجمعات تا حضورهوشمندانه در تنش آبی خوزستان/ تاکتیک «یگان ویژه» درفراخوان‌های ضد انقلاب چیست؟

مأموران سختکوش یگان‌های ویژه نیروی انتظامی هستند. ترس، تردید، تعلل و خستگی برایشان معنا و مفهوم ندارد؛ از اعتصاب و تحصن و درگیری گرفته تا اینجا در صف واکسیناسیون سراسری آماده به خدمت هستند.

به گزارش مشرق، ترس، تعلل، تردید و خستگی برایشان معنا و مفهوم ندارد؛ زمان، مکان، روز و شب فرقی ندارد؛ هر جا که بحران باشد و سختی و اغتشاش و درگیری و گروگانگیری؛ همانجا سر و کله شان پیدا می شود. سینه ستبر کرده و مردانه می‌ایستند تا نکند سنگریزه ‌ای شیشه آرامش مردم را به ترک بیندازند! اینها مردان بلند بالای نیروی انتظامی هستند؛ پلنگی پوشان پلیس و سیاه پوشان نوپوی یگان ویژه!

از کنترل تجمعات تا حضورهوشمندانه در تنش آبی خوزستان

 این روزها هم که کشور در بحبوبه طرح واکسیناسیون سراسری است باز هم این مردان یگان ویژه هستند که پا به میدان گذاشته و در راستای لبیک به مقتدایشان در اجرای طرح واکسیناسیون مشارکت دارند آن هم به صورت شبانه‌روزی تا هرچه زودتر مردم واکسینه شده و ویروس منحوس کرونا با عوارض مرگبارش رخت بندد.

آگاهی از آخرین روند واکسیناسیون کرونا توسط مأموران یگان ویژه، وضعیت تزریق واکسن کرونا به سربازان و نیروی کادر، ماهیت یگان ویژه و برنامه‌های پیش‌رو ما را بر آن داشت تا با سردار «حسن کرمی» فرمانده یگان‌های ویژه ناجا به گفت‌وگو بنشینیم.

از کنترل تجمعات تا حضورهوشمندانه در تنش آبی خوزستان

فعالیت شبانه روزی ماموران یگان ویژه در مرکز واکسیناسیون حرم شاه‌عبدالعظیم الحسنی

 سردار از روند فعالیت مأموران یگان ویژه در طرح سراسری واکسیناسیون بگویید؛ در اجرای این طرح چه میزان از کار برعهده مأموران یگان ویژه است؟

ما خوشحال هستیم که همیشه در شرایط سخت در کنار مردم هستیم، هر زمان و هر کجا تهدیدی برای مردم کشورمان وجود داشته باشد ما در آنجا آماده دفاع هستیم، ممکن است زمانی تهدید امنیت و آسایش آنها را در معرض خطر قرار دهد، ما آماده جانفشانی هستیم؛ هم ممکن است تهدید سلامتی آنها را در معرض خطر قرار دهد که ما با تمام توان آماده خدمتگذاری هستیم.

از کنترل تجمعات تا حضورهوشمندانه در تنش آبی خوزستان

ابتدا باید بگویم که در اولین روزهای شیوع ویروس کرونا این یگان ویژه بود که با بسیج تمام امکانات در سراسر کشور عملیات ضدعفونی معابر عمومی و محلات را اجرائی کرد خصوصاً در حاشیه شهرها ومحلات کم ‌برخوردار.

حالا هم به فرمان مقام معظم رهبری وارد عمل شده تا بتواند کار واکسیناسیون را در کنار کادر سلامت سرعت دهد؛ علیرغم اینکه کارهای جاری و روزمره خودمان را انجام می دهیم در این خدمت هم با افتخار حضور پیدا کرده ایم تا در این روزها که واکسیناسیون شتاب گرفته بتوانیم خدمتی دیگری به مردم بکنیم.

در حال حاضر مرکز واکسیناسیون در ضلع جنوبی حرم شاه‌عبدالعظیم الحسنی حدود ۲۰ روز است که فعال شده و از روز شنبه به صورت شبانه‌روزی واکسیناسیون مردم را انجام می‌دهد.

با تلاش همکارانم ، تا کنون ۱۵۶۰نفر واکسینه شده اند به نظر می رسد به دلیل راحتی رفت و آمد و رسیدگی به کارهای روزانه و خنکی هوا مردم از طرح واکسیناسیون در شبها بیشتر استقبال می‌کنند.

استقرار مراکز واکسیناسیون یگان ویژه در ۷ استان

آیا یگان ویژه فقط در طرح واکسیناسیون شهرری فعال است؟

همکاران ما غیر از شهر ری در هفت مرکز استان اعم از شیراز، اصفهان، اهواز ، گرگان ، یزد و بجنورد و قم فعال هستند.

از کنترل تجمعات تا حضورهوشمندانه در تنش آبی خوزستان

تلاش می کنیم تا آخر شهریور با هماهنگی وزارت بهداشت و درمان تعداد مراکز را به ۱۵ مرکز افزایش دهیم. همچنین آمادگی داریم تیم های سیار را نیز برای پوشش مناطق محروم و حاشیه شهرها در امر واکسیناسیون راه اندازی کنیم.

درباره ساعت ارائه خدمات در مراکز واکسیناسیون و تعداد نیروهای که بکارگیری می شوند توضیح دهید.

تعداد نیروهای به کارگیری شده بستگی به حجم مراجعه کنندگان دارد که بطور میانگین از ۱۰ الی ۱۵ نفر متغیر است؛ همچنین مراکز از ساعت ۷ تا ۲۰ فعال هستند.

مأموران مستقر در مراکز واکسیناسیون یگان ویژه چه تخصصی دارند؟

نیروهایی که برای واکسیناسیون در مراکز مشخص شده اند، همگی نیروهای تخصصی و آموزش دیده جمعی بهداری یگان ویژه هستند؛ اعم از پزشک، بهیار و پرستار که تعدادی از این افراد واکسن تزریق کرده و تعدادی هم انجام خدمات رفاهی و نظم‌دهی به مرکز را برعهده دارند.این افراد کاور بهداری یگان ویژه را برتن داشته و با شلوار نظامی حضور دارند؛ البته پذیرایی مختصری نیز از مراجعان به عمل می‌آید.

از کنترل تجمعات تا حضورهوشمندانه در تنش آبی خوزستان

ارایه خدمت به بیماران حاد تنفسی در مرکز ۴۰ تختخوابی قم

در مورد مرکز درمانی ۴۰ تختخوابی قم صحبت کنید که با تلاش یگان ویژه فعالیت خود را شروع کرده است.

روز شنبه مرکز درمانی بیماران حاد تنفسی ۴۰ تختخوابی در قم افتتاح شد که در چند روز فعالیت حدوداً ۲۷۰۰ نفر مراجعه کننده داشته است.

همانطور که می‌دانید بعد از تزریق داروهای تنفسی بیمار باید حدود ۲ ساعت تحت نظر باشد و این مرکز در راستای چنین اقدامی با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی قم افتتاح شد که تا پایان مهرماه فعال است.

البته ذکر این نکته ضروری است که ساختمان و امکانات در این مرکز متعلق به دانشگاه علوم پزشکی قم است اما ۲۸ نفر از کارکنان یگان ویژه در آن مرکز مستقر بوده و خدمات پزشکی را به مراجعان ارائه می‌دهد؛ در واقع باید گفت پرسنل و کادر و درمان از مأموران بهداری یگان ویژه هستند.

آیا مردم عادی هم در این مرکز پذیرش می‌شوند؟

بله، هر بیماری که جزو بیماران حاد تنفسی باشد به این مرکز مراجعه کرده و بعد از تزریق داروها در این محل تحت مراقبت قرار گرفته و سپس ترخیص می‌شود.

واکسیناسیون ۹۵ درصدی مأموران یگان ویژه

 سردار کرمی؛ یگان ویژه هم اکنون در طرح سراسری واکسیناسیون فعالیت دارد؛ بفرمایید کار واکسیناسیون خود مأموران یگان ویژه اعم از سرباز، درجه‌دار و کادر به کجا انجامید؟

واکسیناسیون را در داخل یگان‌های ویژه از رده سرباز ، درجه‌دار و افسران شروع کردیم و بعد از آنها مدیران و فرماندهان واکسن دریافت کردند.

در حال حاضر ۹۵ درصد از کارکنان یگان های ویژه اعم از سرباز و کادر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند؛ ۵ درصد باقیمانده‌ که در مرخصی یا مأموریت هستند که به محض مراجعه واکسن دریافت خواهند کرد.

چه تعداد از نیروهای یگان ویژه به کرونا مبتلا شده‌اند؛ آیا فوتی کرونایی هم داشته‌اید؟

با توجه به اینکه کارکنان یگان های ویژه از آمادگی جسمانی و قدرت بدنی بالاتری برخوردار هستند، خوشبختانه تعداد ابتلاء به ویروس کرونا بسیار کم بوده و حتی در مجموع ۵ % از کل کارکنان یگان های ویژه مبتلاء شده اند.

 اما متأسفانه سه نفر در مجموع نیروهای یگان ویژه به دلیل ابتلا به ویروس کرونا فوت کردند.

استقرار ماموران یگان ویژه در مسابقات ورزشی علیرغم عدم حضور تماشاگر

قبل از شیوع ویروس کرونا مأموران یگان ویژه در استادیوم‌های ورزشی و هنگام مسابقات حضور فعال داشته‌اند هم‌اکنون برنامه‌های مأموران یگان ویژه از چه قرار است؟

مأموران یگان ویژه در حال حاضر نیز در مسابقات لیگ برتر فوتبال و مسابقات آسیائی و جهانی که به میزبانی ایران برگزار می شود، حضور دارند؛ اگرچه تماشاگر وجود ندارد اما به هر حال مأموران یگان ویژه در راستای حفظ امنیت در استادیوم‌ ها مستقر هستند.

از کنترل تجمعات تا حضورهوشمندانه در تنش آبی خوزستان

حتی در محدودیت‌های منع تردد که به واسطه رنگ‌بندی‌های کرونایی اعمال می‌شود عمدتاً مأموران یگان‌های ویژه با هماهنگی مأموران انتظامی و پلیس راهور در گلوگاه‌های مدنظر مستقر می شوند.

آمادگی صددرصد مأموران یگان ویژه در سراسر کشور

با توجه به کمتر شدن مأموریت‌ها آیا مأموران یگان ویژه هنوز هم در آمادگی کامل هستند؟

بله، یگان های ویژه در هر حال از آمادگی کامل برخوردار بوده و از لحاظ نیرویی و تجهیزاتی هم در وضعیت بسیار خوبی قرار داشته و بارصد تهدیدات و انجام تمرینات تاکتیکی برای مقابله با بحران های امنیتی در هر شرایط آمادگی لازم را داریم.

باید گفت یگان ویژه همواره متناسب با شرایط زمانی و مکانی تهدیدها، بروزرسانی شده و آمادگی خود را برای حضور سریع در صحنه های مورد نیاز ضمن رصد تهدیدهای دشمن در فضای مجازی، با انواع تاکتیک ها از جمله ترابری هوایی تقویت می‌کند.

از کنترل تجمعات تا حضورهوشمندانه در تنش آبی خوزستان

«الگوی هوشمندانه » سبک انحصاری و تاکتیک یگان ویژه

در چه مأموریت‌هایی یگان ویژه وارد می‌شوند؛ اصلاً تاکتیک یگان ویژه چیست؟

یگان های ویژه به عنوان نیروی موثر در امنیت داخلی از تجربه و تخصص بسیار بالایی در مقابله با بحران‌های اجتماعی برخوردار است و در این رابطه دارای سبک مخصوص به خود می باشد که با پیاده سازی در ماموریت های گذشته نتایج مثبت به دنبال داشته است.

سبک انحصاری یگان های ویژه در مقابله با بحران های اجتماعی و امنیتی« الگوی هوشمندانه» نام دارد که طراحی و پیاده سازی آن در یگان‌های ویژه انجام گرفته است.

عملکرد یگان ویژه در تنش آبی خوزستان

نمونه عملی اجرای الگوی هوشمندانه را نام ببرید؟

در تنش آبی استان خوزستان که مردم مومن و انقلابی آن مطالبات به حقی داشتند تعدادی از یگانهای ما ماموریت پیدا کردند که اوضاع را آرام کنند.

از کنترل تجمعات تا حضورهوشمندانه در تنش آبی خوزستان

یگان های عمل کننده با استفاده از ظرفیت های مردمی از جمله سادات  و شیوخ طوایف و پیاده سازی الگوی هوشمندانه خیلی سریع اوضاع را آرام کردند و زمینه را برای حل مشکلات درخواستی مردم فراهم کردند.

از حضور نامحسوس در اعتراضات صنفی تا استقرار واحدهای عملیاتی در فراخوان های ضد انقلاب

آیا یگان‌های ویژه ناجا در هر اعتراضی از ابتدا حضور پیدا می‌کنند؟

البته نوع اعتراض ها فرق می کند؛ در اعتراضات صنفی ما حضور غیر محسوس و اطلاعاتی داریم ونیروهای ما در مرحله اعزام قرار می گیرند ؛ در این مرحله واحدهای انتظامی و یگانهای امداد مسئولیت پیدا کرده و خوشبختانه تا به حال در اکثر آنها موفق بوده اند.

اما در تجمعات و فراخوان‌هایی که توسط ضد انقلاب و معاندین صورت می گیرد هر چند در مرحله اولیه واحدهای انتظامی و امداد حضور فیزیکی دارند اما یگان‌های ویژه علاوه بر حضور غیر محسوس و اطلاعاتی، واحدهای عملیاتی خود را در نزدیک ترین نقطه دپو می کنند تا قبل از اینکه اوضاع از کنترل انتظامی خارج شود وارد عمل شده و برابر الگوی هوشمندانه مسئولیت را به عهده بگیریم.

از کنترل تجمعات تا حضورهوشمندانه در تنش آبی خوزستان

آستانه تحمل و تاب آوری یگان ویژه برای معترضان هم تعجب آور است

آستانه تحمل مأموران یگان ویژه در چه حدی قرار دارد؛ آیا در برابر توهین‌های احتمالی یا سنگ پرانی و ... صبور هستند؟

نیروهای ما به طور مستمر تحت آموزش‌های خاص قرار گیرند تا در مقابل فشارهای روحی و روانی، حتی بعضاً تعرض فیزیکی آشوبگران صبور باشند، آستانه تحمل و تاب آوری آنها تا حدی است که برای معترضین هم تعجب آور است.

از کنترل تجمعات تا حضورهوشمندانه در تنش آبی خوزستان

یگان های ما بطور دائم خودشان را از جمیع جهات تقویت می کند تا اولا آسیب نبینند و به جمعیت مقابل نیز آسیب وارد نکرده  و صحنه های بحران را با کمترین هزینه جمع کنند.

در خوزستان شهید نداشتیم/ مصدومان سرپایی درمان شدند

آیا در تنش آبی خوزستان از مأموران یگان ویژه فردی مجروح یا شهید شده است؟

مردم خوزستان در تنش آبی ابتداء به صورت آرام خواسته های خودشان را مطرح می کردند اما بعد از اینکه ضد انقلاب و گروهک های وابسته به بیگانگان وارد صفوف آنها شدند در بعضی از شهرها سعی می کردند اعتراضات مردم را به خشونت بکشند و حتی در بعضی از شهرها با استفاده از تاریکی شب اقدام به تیراندازی به سمت نیروها داشتند خوشبختانه مردم از آنها کنار کشیده و صف خود را جدا کرده و تنفر و انزجار خودشان را از ضدانقلاب نشان دادند.

از کنترل تجمعات تا حضورهوشمندانه در تنش آبی خوزستان

البته ما در این‌گونه عملیات ها خودمان را پیشمرگ مردم می دانیم؛ در این عملیات هم تعدادی مصدوم داشتیم که همگی به صورت  سرپایی مداوا شدند.

مراحل جذب در یگان ویژه

توانمندی، مهارت و قابلیت‌های خاص مردان پلنگی‌پوش یگان ویژه خیلی از جوانان را به این فکر و تصمیم وامی‌دارد که وارد یگان ویژه شوند؛ چطور می‌شود جذب پلیس ویژه کشور شد؟

در حال حاضر جذب یگان ویژه توسط گزینش ناجا در حال انجام است.متقاضیان استخدام درجه داری با حداقل مدرک تحصیلی دیپلم با معدل ۱۴ و وضعیت جسمانی خوب می‌توانند به مراکز گزینش ناجا در سراسر کشور مراجعه کرده و مراحل جذب،گزینش و آزمون‌های تخصصی را بگذراند. در مورد جذب افسران نیز از طریق آزمون سراسری و دانشگاه علوم انتظامی امین این فرآیند انجام می‌شود.

از کنترل تجمعات تا حضورهوشمندانه در تنش آبی خوزستان

بعد از اینکه افراد جذب شدند یکسال در مراکز آموزش درجه‌داری آموزش عمومی را طی می‌کنند و سپس در داخل یگان‌های ویژه در واحدهای تهران تقسیم شده و پنج سال ضمن خدمت تحت آموزش شخصی و حرفه ای قرار می گیرند.

آموزش‌های تخصصی رزمی یگان ویژه کدامند؟

ما در یگانهای ویژه می گوییم یا عملیات یا آموزش،‌ حالت سومی وجود ندارد بنابراین از زیر ساخت های خوب و فرصت مناسبی برای فراگیری آموزش های تخصصی برخوردار هستیم.

هر کدام از کارکنان ما در هر شغلی که قرار گرفته اند باید تا سطح حرفه ای شدن مهارت پیدا کنند مثلا راننده ها ، موتور سوار ها ، خئمه آبپاش ها ،تیراندازان خدمه سلاح های غیر کشنده ، کاربران سیستم های الکترونیکی و...از آن جمله اند.

از لحاظ آمادگی جسمانی هم باید آنچنان قوی باشند که بتوانند با تجهیزات کامل انفرادی ساعت ها در صحنه ماموریت عملیات انجام دهند بنابراین تحت سخت‌ترین آموزش های آمادگی جسمانی قرار می گیرند آنها فنون رزمی مخصوصا رزم ویژه را خیلی خوب فرا می گیرند.

از کنترل تجمعات تا حضورهوشمندانه در تنش آبی خوزستان

آیا مأموران یگان ویژه در مسابقات نیروهای مسلح اعم از داخلی و بین‌المللی حضور دارند؟

برای بالا بردن انگیزه کارکنان، زمینه شرکت آنها را در مسابقات قهرمانی ناجا و نیروهای مسلح را فراهم می کنیم که عمدتا رتبه های اول و دوم  از آن نیروهای یگان ویژه است.

با توجه به سطح مهارت و آمادگی، قهرمانان یگان های ویژه در مسابقه ارتش‌های جهان نیز حضور فعال و چشمگیری داشته و عناوین خوبی هم کسب کرده اند.

مأموران اسب سوار یگان ویژه در مسابقات ورزشی حضور دارند آیا این افراد در رسته‌ خاصی فعالیت می‌کنند؟

سوار کاری یکی از رشته های تخصصی کارکنان یگانهای ویژه است که آنها در طول سال تحت آموزش قرار می گیرند.

البته یگان اسواران علاوه بر شرکت در مسابقات پرش و چوگان یک دسته «کنترل اجتماعات» دارد که تحت آموزش حرفه ای قرار داشته و در ماموریت‌های محوله شرکت می کنند.

رشته‌های هوانوردی از چه قرار است؟

در تیپ ویژه نوپو یک دسته هوابرد راه‌اندازی کرده ایم که آنها در عملیات های دفاع شهری و مردم یاری قادر هستند عملیات پشتیبانی و امداد رسانی انجام دهند.

علاوه برآن باشگاه براق خانواده ،کارکنان ، و سایر متقاضیان را تحت آموزش های هوانوردی قرار می دهد دسته هوا نوردی نوپو نیز در چتر ریزی ،پاراگلایدر و پاراموتور ،کایت ،جایروپلن و...فعالیت دارند.

از کنترل تجمعات تا حضورهوشمندانه در تنش آبی خوزستان

ان شاالله در هفته ناجا بزرگترین و مجهز ترین سایت پروازی را در ساوه افتتاح خواهیم کرد و استفاده از این سایت برای عموم آزاد خواهد بود.

یگان زنان در چه وضعیتی قرار دارد ؟

یکی از واحدهای عملیاتی یگان های ویژه با توجه به شرایط بحران های اخیر عملیاتی کردن یگان زنان بوده است.

خوشبختانه با تلاش های انجام گرفته در تهران و ده استان دیگر واحدهای یگان زنان عملیاتی شده اند و بعد از آموزش و تجهیز در محل مأموریت مستقر و آماده انجام مأموریت در استان های مورد نظر تهران، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، البرز، اصفهان، خوزستان، قم و ... هستند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    0 0
    *درود خداوند برنیروهای افتخارآفرین انتظامی*،خداوندپشت وپناه تان ودست *مولایمان حضرت *علی* علیه السلام*به هم راه تان،خدمت شمادلاوران عزیز*نیروی انتظامی*،به *خلق الله*،به مانند*عبادت*درراه*خداست*،آجرتان با*حق تعالی'-*

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس