طالبان: دلارها و طلاهای ضبط شده تحویل بانک مرکزی افغانستان شده است

بانک مرکزی افغانستان اعلام کرد که طالبان بیش از ۱۲ میلیون دلار و مقداری طلای ضبط شده از مقام‌های سابق این کشور را توسط مسئولان طالبان تحویل گرفته است.

به گزارش مشرق، بانک مرکزی افغانستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که طالبان بیش از ۱۲ میلیون دلار پول نقد و مقداری طلا را که از خانه‌های مقامات سابق این کشور به دست آمده بود را به خزانه این بانک سپرده‌اند.

این تحول تازه در حالی صورت گرفته که نگرانی‌های مردم از بحران جدی اقتصادی در افغانستان افزایش یافته است. کمبود پول افغانی و دلار از مهم‌ترین چالش‌های اقتصادی در افغانستان محسوب می‌شود.

با این حال، بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول (IMF) و بانک مرکزی آمریکا، دارایی‌های افغانستان و دسترسی این کشور به کمک‌های بین‌المللی را به خاطر نبود شفافیت در ساختار حکومت افغانستان طی هفته‌های گذشته، به حالت منجمد قرار داده‌اند.

سازمان ملل متحد در گزارشی هفته گذشته هشدار داد که اگر دارایی‌های افغانستان آزاد نشود، بیش از ۹۷ در صد جمعیت افغانستان تا اواسط سال آینده میلادی زیر خط فقر قرار خواهند گرفت.

سازمان ملل در نشست دوشنبه (۲۲ شهریور) در ژنو ۱.۲ میلیارد دلار کمک به افغانستان متعهد شد اما اظهارداشت که پولی در اختیار طالبان قرار نمی‌هد اما از طریق سازمان‌ها و نهادهای خیریه، غذا و دارو و سایر نیازمندی‌ها را در آستانه زمستان به افغانستان می‌رساند.

«آذرخش حافظی» از اعضای ارشد اتاق تجارت و صنایع افغانستان نیز به رادیو آزادی گفته است که «کمک‌های خارجی قطع شد، ذخایر مالی افغانستان که پشتوانه پول ملی ما بود، از سوی مراجع بین‌المللی به حالت تعلیق در آمد. جریان پول در افغانستان بسیار مختل شده است و فعلاً اموالی را که داریم از ذخایر فروخته می‌شود. مال جدید خریداری نشده که دو یا سه ماه بعد، نیاز بازار را تکمیل کند».

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس