نیویورک تایمز آمریکا: اقتصاد افغانستان با حضور طالبان دچار شوک می شود

نیویورک تایمز نوشت: قطع کمک‌های خارجی به افغانستان که پایه اقتصاد این کشور را تشکیل می‌دهد و همچنین تحریم طالبان و قطع دسترسی آن به سیستم مالی جهانی، یکی از کوچکترین اقتصادهای دنیا را ضعیف خواهد کرد.

به گزارش مشرق، توقف کمک های خارجی که حدود نیمی از اقتصاد قانونی افغانستان را تشکیل می‌دهد، این کشور را با خطر فروپاشی اقتصادی مواجه کرده است.

سرنوشت اقتصاد افغانستان بستگی به تصمیم‌گیری دولت بایدن و سایر کشورها در به رسمیت شناختن دولت طالبان دارد. در این بین آمریکا و جوامع بین الملل جریان پول نقد به داخل افغانستان را متوقف کرده و این کشور را در آستانه تحریم‌های قرار داده‌اند که دسترسی طالبان به سیستم مالی جهانی را قطع میکند.

بیشتر بخوانید:

وقتی آمریکا و شوروی در افغانستان تنها ماندند

تاثیر این سخت‌گیری‌ها همین حالا هم خود را در سقوط ارزش ارز افغانستان نشان داده است. رئیس بانک مرکزی افغانستان در مورد افزایش قیمت موادغذایی هشدار داده است. آمریکا که ۲۰ سال گذشته حدود یک تریلیون دلار وارد افغانستان کرده، حالا دسترسی طالبان به ۹.۴ میلیارد دلار از ذخایر بین‌المللی آن را قطع کرده است. صندوق بین‌المللی پول هم طرح خود برای ۴۰۰ میلیون دلار کمک به این کشور را معلق کرده است.

تحلیلگران عقیده دارند این اقدامات در کوتاه مدت بسیار فاجعه بار است و بحران مالی به وجود آمده مردم عادی را تحت تاثیر قرار می دهد.

 اقتصاد افغانستان با چالش‌های شدیدی مواجه بود و کمک های بین المللی حتی قبل از روی کار آمدن طالبان هم کاهش یافته بودند.

تحقیقات نشان می دهد ۹۰ درصد مردم افغانستان با کمتر از روزانه دو دلار زندگی می کنند و قطع حمایت  از این افراد، یکی از کوچکترین اقتصادهای دنیا را بیش از پیش ضعیف خواهد کرد.

نگرانی در مورد ناامنی غذایی افزایش یافته و انتظار می‌رود خشکسالی اوضاع را بدتر کند.

گرچه کسری بودجه افغانستان با توجه به اقتصاد آن نسبتاً پایین است، ولی بانک‌ جهانی هشدار داده این کشور به خاطر وابستگی به کمک های خارجی و صادرات پایین، بدهی بسیار بالایی دارد.

بانک جهانی که از ۲۰۰۲ بیش از ۵.۳ میلیارد دلار به پروژه های توسعه و بازسازی در افغانستان اختصاص داده، کارکنان خود و خانواده‌های آنها را از افغانستان خارج کرده و به اسلام آباد پاکستان برده است.

سازمان ملل در گزارش خود در ماه ژوئن با تاکید بر بی اعتباری اقتصادی طالبان اعلام کرد این گروه منابع مالی خود را از راه فعالیت های مجرمانه مثل قاچاق مواد مخدر، اخاذی، گروگانگیری و سوء استفاده از معادن آن بدست می آورد. تخمین زده می‌شود درآمد طالبان از این اعمال مجرمانه سالانه بین ۳۰۰ میلیون تا ۱.۶ میلیارد دلار باشد.

 قدرتمندترین اهرم فشار آمریکا و سایر کشورها علیه طالبان تحریم است که منابع مالی این گروه را از بین برده و مانع سفر سران آن می‌شود.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس