کد خبر 1272569
تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۷
ادامه پروژه تخریب برکت/ چرا ادعای «پرداخت یک‌میلیارد دلار برای واکسن ایرانی» از اساس کذب است

این نخستین بار نیست که برخی از رسانه های داخلی همصدا با رسانه‌های معاند اقدام به تخریب دستاورد های ارزشمند دانشمندان داخلی در مجموعه برکت می‌کنند.

به گزارش مشرق، گمانه زنی‌های غیر واقعی برای تحلیل دلایل تسریع در روند واکسیناسیون عمومی تمامی ندارد. برخی از این ادعاها آنچنان از دایره منطق و انصاف خارج هستند که شاید نادیده گرفتن شان به صواب نزدیک تر باشد. اما گاهی پاسخ نعل به نعل دادن به همین فانتزی‌های ذهنی خیلی ساده‌تر می‌تواند افکار عمومی را در مقابل چنین اخبار مخربی که اعتماد جامعه را نشانه گرفته‌اند مجهز کند. شایعه پیش فروش شدن واکسن برکت به دولت با رقمی بالغ بر یک میلیارد دلار! از تازه‌ترین همین ادعاهاست. خبری که روز گذشته در صفحه اجتماعی روزنامه شرق منتشر شده و تا به حال واکنش‌های متعددی را به همراه داشته است. در این گزارش آمده است که برکت در ازای هر دز واکسن ۲۰۰ هزار تومان از دولت هزینه دریافت کرده است که با توجه به تولید ۱۲۰ میلیون واکسن نتیجه‌گیری در این گزارش به این سمت رفته که این شرکت در ازای پیش فروش کردن این میزان واکسن بالای یک میلیارد دلار از صندوق و محل اعتبارات دولتی هزینه دریافت کرده است و همین ماجرا  دلیل عدم تمایل برای واردات واکسن از سوی دولت پیشین معرفی شده است. در گزارش پیش رو به  پاسخ شرکت دارویی شفا فارمد و رئیس سازمان غذا و دارو درباره این ادعاهای کذب پراخته‌ایم.

ادامه پروژه تخریب برکت

ورود برکت به واکسن سازی به دور از اهداف اقتصادی  

پاندمی کرونا در شرایطی رنگ و بوی بحران به خود گرفت که صنعت واکسن سازی در کشور با رکود سه دهه‌ای به حال خود رها شده بود. اواخر سال ۱۳۹۸ بود که پروژه ساخت واکسن در شرکت داروسازی برکت آغاز شد. متخصصانی پای کار آمدند که هر یک از آن ها سابقه تحقیق بر روی ویروس‌های تنفسی فوق حاد را داشتند. ورود به این عرصه با توجه به شرایط تحریم در کشور از همان ابتدا به دور از اهداف اقتصادی تعریف شد. مطالعات پیش بالینی این واکسن ۹ ماه به طول انجامید و بعد از گذر از ۳ ماه پر از حادثه سازمان غذا و دارو به عنوان مرجع اصلی تایید واکسن، مجوز ادامه روند  مرحله کارآزمایی بالینی را صادر کرد. در فاز سوم این مطالعات بود که با تایید مسئولان وزرات بهداشت واکسن کووبرکت موفق به دریافت مجوز تزریق اضطراری شد.

ادامه پروژه تخریب برکت

این خط تولید بدون دریافت هزینه به کار خود ادامه می‌دهد

طبق اظهارات مستند مسئولان وزرات بهداشت تا کنون هیچ گونه عقد قرارداری برای پیش خرید واکسن از شرکت شفا فارمد برای دولت صورت نگرفته است. خطوط تولید واکسن بدون دریافت کوچکترین مبلغی از سوی دولت با قدرت به کار خود ادامه می دهند و روند تولید و توزیع واکسن از سوی این شرکت همچنان ادامه دارد. در حال حاضر چندین میلیون دز از این واکسن تحویل وزرات بهداشت شده و در قبال آن هیچ مبلغی به شرکت شفا فارمد پرداخت نشده است.

ماجرای ادعایی که بیشتر به یک شوخی شباهت دارد

در گزارشی که مورخ ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ در روزنامه شرق علیه تلاش‌های شبانه‌روزی گروه واکسن سازی برکت منتشر شده ادعای کذبی مبنی بر پیش خرید واکسن برکت از سوی دولت با مبلغی بالاتر از یک میلیارد دلار نیز مطرح شده است. متولیان شرکت شفافارمد ضمن اظهار تاسف از انتشار چنین شایعه هایی که بدون ارائه سند و مدرک اعتماد عمومی را خدشه دار می کنند به این ادعا پاسخ داده اند: «همان طور که مسئولان وزارت بهداشت نیز بارها اعلام کرده اند تا کنون هیچ مبلغی از سوی دولت به شرکت شفافارمد پرداخت نشده است و اداعای پیش فروش کردن چندین میلیون دز واکسن به دولت با مبلغ یک میلیارد دلار کذب محض است. این اظهارات دروغ و خلاف واقع یک شخص غیر مطلع که با اهداف سیاسی مطرح و در روزنانه شرق منتشر شده است نشان می‌دهد که عده‌ای در داخل هم صدا با رسانه های بیگانه سعی تخریب دستاورد های دانشمندان و زحمتکشان این مرزو و بوم را دارند.»

ادامه پروژه تخریب برکت

به طور قطع منتشر کنندگان این ادعاهای دروغین از میزان ریالی یک میلیارد دلار اطلاع کافی ندارند اما خوب است با توجه به همین اظهارات بی اساس و فاقد سند خودشان پاسخگوی این سوال باشند و به مردم بگویند چگونه دولتی که در اوج بحران هرگز نتوانست یک میلیارد دلار تخصیص یافته از صندوق ذخیره ارزی را به ستاد مدیریت کرونا پرداخت کند می توانسته یک میلیارد دلار بابت پیش خرید واکسن به بنیاد برکت اختصاص دهد؟

اختصاص این رقم در سکوت خبری امری نشدنی است

مجموعه شفا فارمد تاکنون موفق به تولید ده میلیون واکسن کووید شده است که از این میزان بیش از ۵ میلیون ۲۰۰ هزار دوز واکسن تحویل وزارت بهداشت شده و مابقی این واکسن ها نیز پس از طی مراحل تست کیفیت تحویل این وزات خانه خواهد شد. تاکنون برای تولید این میزان از واکسن هیچ مبلغی از سوی دولت به شرکت شفافارمد پرداخت نشده است.   انتشار ادعاهای اینچنینی در رسانه‌های داخلی نتیجه‌ای جز بی اعتمادی مردم را در پی نخواهد داشت. سوال‌ها در خصوص این ادعاهای غیر واقعی زیاد است اما مهم ترین آن ها حول این محور می‌چرخد که بر فرض محال درست بودن این خبر جابه جایی چنین رقم هنگفتی از محل اعتبارات دولتی به شرکت شفافارمد چطور در سکوت محض خبری اتفاق افتاده است؟ چگونه ممکن است چنین مبلغ هنگفتی از اعتبارات دولتی که مشکلات عدیده اقتصادی آن بر همگان عیان بود کسر شود و صدایی از هیچ رسانه‌ای درنیاید و مدیران ارشد دولتی به  واسطه این رقمی که پرداخت کرده‌اند تمایلی به خرید واکسن نداشته باشند. چنین امری محال و نشدنی است و انتشار چنین دروغ‌های بی اساسی در ادامه تنها می‌تواند اعتماد مردم را از این رسانه نیز سلب کند و بی اعتمادی بیشتر دامن در جامعه دامن بزند.

ادامه پروژه تخریب برکت

این شایعات با چه اهدافی منتشر می شوند؟

آنچه مسلم می نماید این است که تسریع روند تامین واکسن در دولت نوپای کنونی به مذاق رسانه های معاند و برخی از منتقدان دولت فعلی با پیش زمینه های جناحی خوش نمی آید. این ادعاهای بی اساس که پشت شان به هیچ سند و مدرکی گرم نیست خیلی زود از دایره توجه نیز خارج می شوند. دلایل تاخیر در تولید واکسن کووبرکت و همچنین علت تسریع روند واکسیناسیون در این روزها بارها به روشنی در رسانه های مختلف مطرح شده و رفرنس های متعدد اثبات شده ای در این زمینه وجود دارد. رئیس سازمان غذا و دارو با رد ادعای مطرح شده درباره پیش فروش واکسن برکت از دلایل تسریع روند واکسیناسیون در این روزها می‌گوید: «با دستور ویژه رییس جمهور برای تامین واکسن چندین جلسه کمیته واکسن در طول هفته توسط معاون اول رییس جمهور برای تامین واکسن با حضور رییس بانک مرکزی، وزارت خارجه، رییس سازمان برنامه و بودجه و رییس جمعیت هلال احمر با بخش هایی که می توانند امر واردات واکسیناسیون را تسهیل کنند تشکیل و موجب شد تا واردات واکسن سرعت بیشتری پیدا کند.»

ادامه پروژه تخریب برکت

«دکتر محمد رضا شانه ساز» با اشاره به این که در این جلسات رفع موانع واردات واکسن مورد پیگیری قرار گرفته است ادامه می دهد : «رفع موانع واردات واکسن در دستور کار بخش های مختلف مربوطه قرار گرفته است. تولید کنندگان داخلی نیز با اخذ مجوز های لازم به جرگه تولید پیوسته اند و این می تواند نوید بخش روزهای امیدوار کننده ای برای مهار ویروس کرونا در کشور باشد.»

معاون وزیر بهداشت با تکذیب خبرهای بی اساس مبنی بر پیش فروش واکسن های داخلی و تغییر سیاست های وزارت بهداشت ادامه می دهد: «خبرهای منتشر شده در مورد پیش خرید واکسن از شرکت های داخلی مانند برکت به هیچ عنوان صحت ندارد. پیش خرید حتی به صورت ریالی هم انجام نشده است و لازم است که مخاطبان این رسانه ها بدانند که این اخبار کذب، مورد تایید سازمان غذا و دارو نیست.»

ادامه پروژه تخریب برکت

همصدایی با رسانه‌های معاند با اهداف سیاسی

این نخستین بار نیست که برخی از رسانه های داخلی همصدا با رسانه‌های معاند اقدام به تخریب دستاورد های ارزشمند دانشمندان داخلی در مجموعه برکت می‌کنند. بسیار ساده لوحانه خواهد بود اگر گمان ببریم که این جوسازی های رسانه ای دنباله‌دار نباشند و همین جا به خط پایان برسند، اما آنچه در میانه این ادعاهای کذب و بازار ادعاهای بی اساس واضح می‌نماید سوء استفاده رسانه های جریان اصلی و معاند از این قبیل اظهار نظرهای سطحی است. اعتماد اجتماعی  در هر کشوری به عنوان نخستین سرمایه ملی شناخته می شود. رسانه ها باید در راستای تقویت این سرمایه گام بردارند و در اولین قدم با پیروی از اصول رسانه ای حرفه ای از انتشار هر نوع خبر و گزارش بی سند پرهیز داشته باشند. امید است که پی ریزی خط تخریبی با شایعه سازی های بی مدرک در برخی از رسانه صرفا برآمده از اختلاف نظر های سیاسی و جناحی با دولت فعلی باشد و همصدایی سهوی آنان با رسانه هایی که همواره خواستار ماندن این مردم سربلند در سختی ها و تحریم های حداکثری بوده اند دردی بر درد های این ملت بزرگ نیفزاید.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    2 11
    دوست عزیز این موارد به زعم شما شایعات همیشه حقیقت است شما گوش شنوا ندارید.
    • IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      2 0
      بیخود نبود که گوبلز می گفت به عوام دروغ بزرگ بگویید. هرچه دروغ بزرگتررآنها بیشتر باور می کنند چون قدرت تحلیل ندارند.
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    8 1
    بهتره منافقان اصلاح طلب اول با خودشون هماهنگ کنند بعد به فکر گول زدن مردم باشند! از یه طرف پزشکیان ادعا میکنه این واردات کار دولت روحانیه از طرف دیگه دولت روحانی fatf رو بهانه وارد نکردن واکسن عنوان میکرد و از طرف دیگه شرق و تاجرنیا خرید واکسن داخلی برکت رو دلیل وارد نکردن واکسن عنوان میکنند! دروغگو معمولا کم حافظه است اینها جان مردم رو گروگان گرفتند برای زد و بند با کدخداشون بخاطر همین سنگ اندازی کردن برای واردات از چین و روسیه.منتظر محاکمه خائنین هستیم.
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    1 2
    این همه کشته در راه واکسن برکت رو که دیگه نمیتونین حاشا کنین برای سود خودتون مردم رو به کشتن دادید
  • IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    2 1
    اصلاحاتچی موجود دوپای بیشرف و وطنفروشی است که سرباز آمریکا و اسرائیل محسوب می شود.(تعریف اصلاحاتچی در لغت نامه دهخدا!!)
  • آرش IR ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    1 1
    عذر میخوام 650000 نفر تلفات کرونایی آمریکا هم منتظر برکت بودن؟ بعضی ها چی میگن. به قول سیدالشهدا اگه دین ندارید لااقل آزاد مرد باشید. اولا که نگفتن وارد کنین گفتن از هر جای مطمئنی بجز آمریکا و انگلیس و فرانسه. دوما چطور انتظار دارین از کشوری که دور تا دور ما آزمایشگاه بیولوژیک زده واکسن وارد کنیم؟
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    0 0
    هر چند خودم به تولید داخل علاقه دارم ولی وجود تقیه و دیدگاههایی مانند ظاهرسازی برای ضربه زدن به دشمن خارجی و عدم انتشار مقاله و عدم اخذ مجوز مراجع بین المللی بهداشت جهانی و عدم صادرات و عدم وجود خریدار خارجی نشان میده رویه تولید واکسن صحیح نبوده و اطمنان نیست. اینکه مطرح شده رهبر فرزانه واکسن برکت زدند را میشود با تغییر برچسب حل کرد و قابل استناد نیست.
    • IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
      0 0
      آقا تولید فعلی نیاز داخل رو کفاف نمیده، صادرات چی؟ آمریکا هنوز صادرات از مبدا کشور خودش انجام نمیده. فردا روز صادرات هم بشه میآید میگید چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است. میشه بگید خر ملا رو چجوری سوار شدیم شما ناراحت نشین؟
  • IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    0 0
    تقریبا مواد اولیه دارو وارداتی است و دلیل تاخیر این بود دانش تولید و ابزار در داخل نبود تابحال و پس از دو سال که همه کشورها زدند و مازاد را فروختند به ایران برکت استارت زد از صفر. مواد دارویی در داخل فقط با حجم دهنده مخلوط و بسته بندی میشود و نمیشه به دلایل مختلف مطمئن بود که شیادی و کلاهبرداری در تولید نشده چون مقاله و تائید توسط مراجع بین المللی و صادرات نشده و بهداشت خودش 200000تومن قیمت معادل نوع پکن در چین تعیین کرده و فعلا و به سادگی با تغییر برچسب میشود در رسانه وانمود کرد که رهبر کبیر واکسن برکت زده.
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    0 0
    تقریبا مواد اولیه دارو وارداتی است و دلیل تاخیر این بود دانش تولید و ابزار در داخل نبود تابحال و پس از دو سال که همه کشورها زدند و مازاد را فروختند به ایران برکت استارت زد از صفر. مواد دارویی در داخل فقط با حجم دهنده مخلوط و بسته بندی میشود و نمیشه به دلایل مختلف مطمئن بود که شیادی و کلاهبرداری در تولید نشده چون مقاله و تائید توسط مراجع بین المللی و صادرات نشده و بهداشت خودش 200000تومن قیمت معادل نوع پکن در چین تعیین کرده و فعلا و به سادگی با تغییر برچسب میشود در رسانه وانمود کرد که رهبر کبیر واکسن برکت زده.
    • IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
      0 0
      قصه خر ملانصرالدین ه. دوسال نیست کرونا اومده چجوری همه واکسن زدند الا مردم ایران؟؟ واکسیناسیون هم از بهمن سال قبل شروع شد همه جای دنیا، هست ماه میشه تقریبا. آمریکا حدود 70 درصد جمعیت ش واکسن زدند، اروپا از این هم کمتر هست و اگه همه جای دنیا واکسن زدند آلمان هفته ای حدود پنج میلیون دوز تزریق نمی‌کرد. شرق آسیا هم بد نیست یه نگاه بندازید. اینا تازه کشور های ثروتمند ی هستند که تحریم اقتصادی، وسعت سرزمینی یا جمعیت بالایی ندارند. اینها یعنی هنوز ادامه داره کاره واکسیناسیون در جهان. پس بجای خود تحقیری، خودتون تحقیق کنید. آمار روزانه در تمام دنیا خداروشکر در دسترس هست. کافیه گوگل کنید. هرجای دنیا رو خواستید مقایسه کنید بعد کامنت بزارید‌. مگه اینکه گوش و چشم خودتون رو بخواهید بر واقعیت ها ببنید و هر دروغی رو تکرار کنید!
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    0 0
    تصاویر هم نشان میده روند تولید مکانیزه نیست و سنتی و با روش چشمی است. سایر ملل همه مردم را زدند و انهایی که نزدند تمایل ندارند و امریکا میمون باغ وحش را هم زده. مازاد را الان میفروشند ایران. برکت هم همزمان با وردات گسترده مطرح شده تولید و خودکفا شده بدون مقاله و تائید بین المللی و خریدار خارجی و به صورت توافق داخلی چند دلال دارویی.
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    0 0
    مثلا رژیم غاصب از شش ماه قبل همه را زده بود و مراسم و جشنها ازاد و بی ماسک بود ولی طی شش ماه اخیر چند هزار نفر ایرانی مردند و کسی از بهداشت و فن اوری و وزیر و معاون و رئیس کمیسیون بهداشت مجلس محاکمه به دلیل قتل مردم و بی کفایتی در پدافند غیر عامل و نداشتن زیرساختار دفاعی در امور بیولوژیک و تولید سرم و واکسن محاکمه و اعدام نشده و همه چیز را به مذاکره و واردات گره زده بودند.
    • IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
      0 0
      اسرائیل آزمایشگاه انسانی فایزر بود، چون همه ملیت ها و نژاد ها اونجا دور هم جمع شدند. اثر بخشی واکسن رو در یک جمعیت انسانی خاص با توجه به تنوع نژادی آزمایش کردند. و تا همین امروز طبق آمار رسمی تازه یک چهارم جمعیت شون کرونا گرفتند!
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    0 0
    تقیه و تصور اینکه با ظاهرسازی میشود دشمن را عصبانی کرد باعث شده کاری پیش نرود و دزد و کلاهبردار و قاچاقچی و دور زننده زیاد شود. سرازیر شدن واکسن خارجی الان دلیلش اینه که همه کشورها همه مردم را زدند و انها که نزدند علاقه نداشتند و واکسن مازاد در حال خراب شدن دارند. امریکا میمون باغ وحشها را هم دو بار فایزر زده
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    0 0
    بدون اینکه صادرات و درامد داشته باشد به دلیل عدم مقاله و اطمینال و تائید مراجع بین المللی شرکت برکت در بورس با جو سازی روانی توانسته رشد شارپی کند در حالیکه اصولا شرکت دارویی باید ضرر ده باشد جز اینکه از صادرات درامد کسب کند. قیمتش هم هم رده سینوفارم پکن و 200 تومن گذاشتند در حالیکه کسی نمیخرد به مفت. فقط خزانه را خالی کردید با این روش. سرم هم با کامیون و تریلی از ترکیه وارد شده در حالیکه فقط اب و نمک و قنده به قول وزیر و معاون بهداشت.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس