قبله عالم

ناصرالدین شاه در کنار تمامی نقاط منفی و تیره‌ای که در کارنامه اش ثبت شده، در سرکوب فتنه بابیت و بهاییت (فتنه‌ای که کیان کشور را هدف گرفته بود) نقش بسزایی ایفا کرد.

به گزارش مشرق، ناصرالدین شاه در کنار تمامی نقاط منفی و تیره‌ای که در کارنامه اش ثبت شده، در سرکوب فتنه بابیت و بهاییت (فتنه‌ای که کیان کشور را هدف گرفته بود) نقش بسزایی ایفا کرد. در یک سال گذشته سه سریال با محوریت ناصرالدین شاه مجوز ساخت دریافت کرده‌اند و «قبله عالم» نخستین سریال از این سه گانه در هجو ناصرالدین‌شاه  و دوران ناصری به کارگردانی حامد محمدی و تهیه‌کنندگی منوچهر محمدی در پلت‌فرم‌ فیلیموتوزیع شده است. سهیل صفاری درباره این سریال در خبرگزاری تسنیم نوشت: مجموعه نمایش خانگی «قبله عالم» از آن دست آثاری است که نقد سینمایی درباره آن فی‌نفسه آب در هاون کوبیدن است، چرا که یک اثر باید حدی از استانداردهای محتوایی و فنی را برخوردار باشد تا مشمول عمل کاملاً جدی «نقد» قرار گیرد، از این منظر، «قبله عالم» را می‌توان با وام‌گیری از اصطلاحات آن منتقد قدیمی، به‌راحتی در ردۀ آثار  «ماقبل نقد» قرار داد. «قبله عالم» به‌خوبی نشانگر این حقیقت است که چه درّۀ عظیمی میان مفهوم «طنز» و «لودگی» وجود دارد و کثرت استفاده از کنایه‌ها و تعریضات اروتیک به‌قصد جلب مخاطب، حتی موجب پس زدن و اشمئزاز همان مخاطب می‌شود.

آیا هجو ناصرالدین‌شاه، سرکوب کننده فتنه بهاییت هدفمند است؟

اما «قبله عالم» به‌عنوان نشانگان یک آفت بزرگ، یا بهتر بگوییم، یک «بیماری» در فهم تاریخ دو سدۀ اخیر ایران، مهم است و جای بررسی دارد. حقیقت آن است که فهم تاریخی ما از عصر قاجار و دوران حکومت ناصرالدین‌شاه و رویدادهایی چون جنبش مشروطه و «استبداد صغیر» و... به‌دلایل مختلف از کژتابی‌ها، تحریفات، سوءتعبیرها و بازنمایی‌های یک‌سویه و جانبدارانه رنج می‌برد. آنچه صاحب این قلم را به نوشتن به‌بهانۀ «قبله عالم» واداشت، بازنمایی مثلاً «طنز» ماجرای ترور و مرگ ناصرالدین‌شاه توسط میرزا رضای کرمانی است، رویدادی که از قضا بسیار مهم و تاریخ‌ساز بود و نمودار نقش‌آفرینی جریان‌هایی پنهان‌کار اما به‌شدت ذی‌نفوذ در تاریخ معاصر ایران است که تا همین امروز کمتر به آن پرداخته شده است.

آیا هجو ناصرالدین‌شاه، سرکوب کننده فتنه بهاییت هدفمند است؟
سریال جیران(حسن فتحی) دیگر تولید فیلیمو درباره ناصرالدین شاه/برنامه ریزی فیلیمو با ساخت سریال دیگری درباره ناصرالدین شاه سرکوب کننده فتنه بهاییت

سلسله قاجار، به‌ویژه عصر ناصری، از دوران پیش از انقلاب دستمایه خلق آثار تلویزیونی و سینمایی قرار گرفت که معروف‌ترین اثر در این زمینه، مجموعه تلویزیونی «سلطان صاحب‌قران» است.

حکومت پهلوی، که سلطۀ آن بر قدرت در جریان کودتای اسفند ۱۲۹۹ تسهیل شد، به‌واسطۀ این‌که به‌خلاف سنت حکمرانی هزاران‌ساله خاندان‌های حکومت‌گر، متکی به حمایت یکی از ایل‌ها یا اقوام بزرگ ساکن ایران نبود، به‌لحاظ پایگاه اجتماعی چندان ریشه نداشت. رضاخان زمانی که به قدرت رسید، سه ضلع روحانیت، بازار و عشایر را با روش‌های مختلف، از داغ و درفش تا ایجاد انحصار تجارت خارجی در دست دولت، از دور خارج کرد و دچار خلأ پایگاه اجتماعی بود.

هم زمینۀ کودتایی تأسیس پهلوی، هم اتکای شکل‌گیری آن به یک کشور بیگانه (دولت‌ انگلستان) و هم قلع‌وقمع ستون‌های قوام اجتماعی در دوره قاجار، موجب شد که حکومت پهلوی اول به‌شدت به‌دنبال مشروعیت‌زدایی همه‌جانبه از سلسله قاجار باشد تا وجه «کودتایی» خود را گم کند، ازاین‌رو، در تلاشی سازمان‌یافته، بخشی از پژوهشگران و نویسندگان مورد حمایت دربار، شروع به تصویرسازی سراسر تباهی و سیاهی از دوران قاجار کردند، مضافاً اینکه شماری از فعالان و چهره‌های مهم جنبش مشروطه چون حسن تقی‌زاده که خود را زخم‌خوردۀ قاجار می‌دانستند، به دستگاه ایدئولوژیک دربار پهلوی بسیار نزدیک بودند و خود نقشی مهم در این تاریخ‌نگاری یک‌سویه و سراسر منفی از قاجار ایفا کردند.

آیا هجو ناصرالدین‌شاه، سرکوب کننده فتنه بهاییت هدفمند است؟

در این میان، نباید از نقش وابستگان دو جنبش فرقه‌ای بابیت و بهائیت در این تاریخ‌نگاری کین‌ورزانه نسبت به قاجار و به‌ویژه عصر ناصری غافل شد، چرا که جنبش بابیه (که بهائیت مولود آن بود)، در مقطعی از حکومت ناصرالدین‌شاه زیر ضرب قرار گرفتند و برخوردی محکم و آهنین با آن شد. در دهه ۸۰، عباس امانت، استاد تاریخ دانشگاه و وابسته به یکی از خانواده‌های مهم بهائی، کتابی با نام «قبله عالم» منتشر کرد که در آن تصویرسازی مظلومانه‌ای از سردمداران و عوامل جنبش بابی صورت گرفته و سرکوب فتنه علی‌محمد باب به‌دست صدراعظم وقت قاجار، میرزاتقی خان امیرکبیر همچون یک تراژدی ترسیم شده است.

آیا هجو ناصرالدین‌شاه، سرکوب کننده فتنه بهاییت هدفمند است؟

زیر سایه غلیظ تاریخ‌نگاری عصر پهلوی از سلسله قاجار، که متأسفانه به همان ترتیب به دوران پس از انقلاب هم انتقال یافته است، کم‌کم واقعیت و ماهیت حقیقی جنبش بابی و خطر عظیمی که متوجه حکومت ایران (قطب مذهب شیعه) کردند، کمرنگ شد و حتی برخی نویسندگان، سرکوب بابی‌ها را به اتهامی مهم در کیفرخواست امیرکبیر تبدیل کردند،
این در حالی است که در سایه بازنگری تاریخی و کاوش‌های پژوهشی دقیقی که در سال‌های اخیر روی جنبش‌های سیاسی ـ اجتماعی عصر قاجار (به‌ویژه جنبش بابیه و نقش آن در ماجرای مشروطیت) صورت گرفته است، پرده از نقشه‌های خطرناک این فرقه تا حدی کنار رفته است، در این میان، پژوهش عمیق و دقیق سیدمقداد رضوی در کتاب «تاریخ مکتوم» (نشر شیرازه)، پرتوهایی بصیرت‌بخش بر آن مقطع تاریخی انداخته و زوایای جدیدی را برای بررسی تاریخی آن عصر در اختیار ما قرار  داده است.

آیا هجو ناصرالدین‌شاه، سرکوب کننده فتنه بهاییت هدفمند است؟

ماجرای اتهام‌زنی‌های ناموسی به شاهان قاجار و حتی تشکیک در حلال‌زادگی ایشان، قطعاً بی‌تأثیر از اثرگذاری بابی‌های ازلی مخفی و بهائیان در تاریخ‌نگاری عصر پهلوی از قاجار نیست، اما ماجرایش از همان زمان مشروطه آغاز شد. محمدعلی شاه ـ که در تاریخ‌نگاری یک‌سویه‌ای که به ما به ارث رسیده است ـ شخصیتی کاملاً سیاه، مستبد و ضدآزادی تصویر می‌شود که مجلس را به توپ بست، اولین بار سوژه ترور شخصیت سازمان‌یافته جریان افراطی مشروطه‌خواه (سوسیال دموکرات) قرار گرفت. سیدمحمدرضا شیرازی مساوات، عضو محفل بابیان ازلی مخفی و جناح افراطی مشروطه و صاحب روزنامه مساوات، زمانی که محمدعلی میرزا، شاه قانونی کشور بود، در جریده خود شاه را به حرامزادگی متهم کرد و به مادر شاه اتهامات بسیار زشتی نسبت داد اما همان محمدعلی میرزا، که عامل «استبداد صغیر»ش می‌خوانند، چگونه برخورد کرد؟ شاه قاجار وکیل گرفت و به «عدلیه» شکایت برد! اما جالب‌تر اینکه، دار و دسته‌های مسلح مشروطه‌خواه (که چهره‌های بابی ازلی چون جمال‌الدین واعظ و ملک‌المتکلمین آن‌ها را تحریک می‌کردند) شروع به قدرت‌نمایی در پایتخت کرده عدلیه را تحت فشار گذاشتند که به شکواییه شاه قانونی مملکت در دفاع از شرافت خود، رسیدگی نکند و عاقبت تحت فشار آن‌ها، محمدعلی میرزا مجبور شد شکایت خود را پس بگیرد! و البته مطالعات تاریخی نشان می‌دهد که دست‌کم در این مورد خاص چه‌میزان ظلم و اجحاف علیه محمدعلی میرزای قاجار صورت گرفت و همه آن دعاوی مساوات، مشتی توهین زشت و موهن بیش نبود. ذکر این نمونه ازآن‌روست که متذکر شویم که ورود به عرصه بازنمایی تاریخ، چه‌اندازه سهل و ممتنع است و چه‌اندازه تسلط و دانش نیاز است که دچار جعل و تحریف‌های فاحش تاریخی نشویم.

آیا هجو ناصرالدین‌شاه، سرکوب کننده فتنه بهاییت هدفمند است؟

آیا هجو ناصرالدین‌شاه، سرکوب کننده فتنه بهاییت هدفمند است؟
سیدمحمدرضا مساوات شیرازی

اما نقش محفل مخفی جنبش بابیه در رویدادهای عصر ناصری بسیار عمیق و البته کمتر پرداخته شده است. سرکوب جدی جنبش بابی (که مؤسس آن ادعای مهدویت و نبوت کرد و آیین خود را ناسخ اسلام دانست)، تنها زمانی صورت گرفت که در سال ۱۲۶۸، ناصرالدین شاه هدف ترور یک گروه بابی قرار گرفت و زخمی شد. در سپیده‌دم بامداد روز ۸ شوال ۱۲۶۸ هنگامی که ناصرالدین شاه از کاخ ییلاقی نیاوران عازم شکار بود، گروهی از بابیان که توسط ملا شیخ علی ترشیری مأمور شده بودند، در فاصله کوتاهی از کاخ به شاه حمله کردند. آنان عریضه‌به‌دست به موکب شاه که تنها به‌اتفاق چندتن ملازم رکاب پیش می‌راند، نزدیک شدند و جبران وهنی را خواستند که با کشته شدن سید علی‌محمد باب به کیش آنان وارد شده بود، به‌ترتیب سه تن از آنان سه تیر شلیک کردند که تیر دوم شاه را مجروح ساخت. در زد و خوردی که پیش آمد قراولان شاه یک تن از مهاجمان را کشتند و دو تن را دستگیر کردند که بعداً اعدام شدند.

طبق مستندات گردآمده در کتاب «تاریخ مکتوم»، این یک ترور کور و یک انتقام‌جویی صرف از خون مؤسس این فرقه نبود، بلکه مبتنی بر یک پلت‌فرم سیاسی طراحی‌شده از سوی سازمان مخفی بابی‌ها بود که قصد داشتند با براندازی  حکومت قاجار، حکومت بابی را جایگزین کنند، کما اینکه ناصرالدین شاه در نهایت هم از توطئۀ عمیق سازمان مخفی بابیه جان به در نبرد و  توسط یکی از اعضای این فرقه ترور  شد و جان باخت.

ترور نافرجام ناصرالدین‌شاه در ۱۲۶۸، منجر به رواج «نهان‌زیستی» و «نهان‌روشی» شدیدی میان بابیان شد و بعد از مدتی آنان را به‌صورت یک سازمان زیرزمینی و منسجم ولی پنهان‌کار و توطئه‌گر درآورد. «فاضل مازندرانی» نویسنده معروف بهائی در کتاب «تاریخ ظهورالحق» درباره این نهان‌زیستی بابیه می‌نویسد:

"...پس از حوادث سال ۱۲۶۸، به‌علت شدت تعرض دولت ناصرالدین‌شاهی، شناختگان این حزب، در ستر و خفاء زیستند و غالباً، مبادرت به اجهار عقیده نکردند، به‌حدی که بی‌خبران پنداشتند که کسی از مؤمنین بر جای نیست، ولی در سترِ ستر، امر تبلیغ جریان داشت..."(۱)

این شیوه زیست و سلوک، در جریان مشروطه یک «سازمان» منسجم و مخوف و کاربلد سیاسی از ازلی‌ها را شکل داد که در واقع کارگزاران پشت‌پرده آن جریانات بودند و نمود بارز آن‌ «انجمن باغ سلیمان‌خان میکده» بود که نقشی پررنگ در مشروطه ایفا کرد.

کتاب «هشت بهشت» یکی از آثار اصلی جریان بابی ازلی است که در واقع نقش مانیفست سیاسی سازمان مخفی بابی‌ها را ایفا می‌کرد. در این کتاب به پیروان علی‌محمد باب معدوم، بشارت سقوط قاجار و روی ‌کار آمدن حکومت «بیانی» (کتاب اصلی این جنبش و نام دیگر جنبش بابی) داده شده است.

ذکر این نکته اهمیت بسیار دارد که با توجه به بشاراتی که در کتاب «هشت بهشت» آمده بود، پیروان فرقه بابی، امید شگرفی به روشنی آینده برای این جنبش داشتند و روی کار آمدن پادشاهان بابی را تقریباً قطعی می‌دانستند، ازاین‌رو مبالغه نیست که بگوییم، کتاب «هشت بهشت» نقش مهمی در تحریک و تحریص بابیان به نقش‌آفرینی در صحنه سیاسی عصر قاجار، ایفا کرد.

از میان همه بشارت‌ها، تأثیر دو بشارت بسیار چشمگیر به‌نظر می‌رسد ـ گرچه تقریباً بخش عمده این بشارت‌ها عملی نشد ـ نخستین بشارت، «ذلت اعداء الله و نصرت و ظفر اهل الله» بود و دومی، «انقراض دولت قاجار».

نکته بسیار مهم و قابل‌ تأمل اینجا است که بابی‌های ازلی چنان در ظاهرسازی و پنهان‌کاری استاد بودند که حتی در حلقه برخی روحانیون و چهره‌های سیاسی اسلامی معروف هم نفوذ کردند که از آن جمله سیدجمال‌الدین اسدآبادی بود. در جریان «اتحاد اسلام» که سیدجمال در استانبول به‌راه انداخته بود، اعضای فرقه بابی ازلی، رخنه کردند تا مسیر حرکت مبارزاتی سیدجمال را منحرف کنند. در  ساختار اصلی «اتحاد اسلام» بابیانی چون میرزا آقاخان کرمانی، شیخ احمد روحی، شیخ ابوالقاسم روحی، شیخ محمود افضل‌الملک، احمد میرزا فرزند صبح ازل، میرزا حسین شریف کاشانی و میرزا رضا کرمانی نفوذ کرده بودند و حتی  جزو حلقه تصمیم‌گیر قرار گرفتند.

بیشتر بخوانید:

سید جمال گرایشات فرقه‌ای خود را پنهان می‌کرد

آیا هجو ناصرالدین‌شاه، سرکوب کننده فتنه بهاییت هدفمند است؟
میرزا رضا کرمانی

این‌که هدف واقعی سیدجمال‌الدین اسدآبادی از تشکیل «اتحاد اسلام» چه بود و آیا به‌واقع به‌دنبال براندازی استبداد در ایران و تشکیل حکومت جمهوری یا در مقیاس کلان، اتحاد سرزمین‌های اسلامی بود، محل مباحثات و تأملات مستقل است، لیکن شکی نیست که بابیان اطراف او بیش و پیش از هر چیز به‌دنبال حذف ناصرالدین شاه به‌طور خاص و سقوط قاجار در کلّیت آن، به‌عنوان مهم‌ترین دشمن فرقه بابیه بودند. میان این بابیان مقیم  استانبول، میرزا آقاخان کرمانی و  همشهری  و مرید او میرزا  رضای کرمانی در دشمنی با سلطنت قاجار و تلاش برای براندازی آن، بیشترین تکاپو را داشتند.

حتی نکته قابل‌تأمل تاریخی اینجاست که میرزاآقاخان نوری، مهم‌ترین رقیب و معاند امیرکبیر در دربار ناصرالدین‌شاه که نقشی کلیدی در عزل و شهادت امیر داشت و خود بعد از او به صدراعظمی رسید، روابطی عمیق و مرموز با میرزا حسینعلی نوری (معروف به بهاء‌الله) داشت. حسینعلی نوری از سران جنبش بابیه که در جریان ترور سال ۱۲۶۸ و برخورد حکومت با عوامل ترور به سفارت روسیه پناهنده شده بود، کمی بعدتر، با وام‌گیری از عقاید علی‌محمد باب، فرقه بهائیت را پایه‌گذاری کرد.

آقاخان نوری، طبق نوشته مطالع‏‌الانوار، با نظر امیرکبیر مبنی بر خشکاندن ریشه غائله بابیان با اعدام باب، مخالف بود، علاوه بر این، امیر، پیرو کشف برخی از توطئه‏‌های بابیان بر ضد او و دولت، بهاء را در ۱۲۶۷ق به عراق تبعید کرد، اما پس از برکناری وی، میرزا آقاخان رسماً از بهاء دعوت کرد به تهران برگردد و پس از بازگشت نیز او را توسط برادرش (جعفرقلی‏‌خان) یک ماه تمام در منزل برادر، مورد پذیرایی گرم قرار داد، سپس بهاء را به ده افجه انتقال داد که از مستملکات خود آقاخان بود.

آیا هجو ناصرالدین‌شاه، سرکوب کننده فتنه بهاییت هدفمند است؟

به‌نوشته عباس امانت در همان کتاب «قبله عالم»، حسینعلی نوری (بهاء) که هم‌ولایتی آقاخان صدراعظم بود، از دیرباز با نوری و خانواده‏‌اش آشنایی داشت. امیرکبیر در ۱۲۶۷ه.ق. بهاء را به عتبات تبعید کرده بود. او پس از بازگشت از این سفر ماه‌ها مهمان صدراعظم بود و قبل از سوءقصد در خانه جعفرقلی ‏خان، یکی از برادران میرزا آقاخان نوری، در شمیران به‌سر می‌‏برد. ابوالقاسم افنان، مورخ معاصر بهائی، نیز می‏‌نویسد:

آقاخان در وقت ورود بهاء از عراق به طهران، برادرش جعفرقلی‏ خان را مأمور میهمانداری و پذیرایی از حضرت بهاءالله نمود. او در افجه در باغ شخصی خودش وسائل پذیرایی فراهم ساخت و ایشان به باغ تشریف بردند» و سران بابیه به دیدار او می‏‌رفتند."(۲)

به‌هرحال، سخن درباره ناگفته‌ها یا حقایق کمترشنیده عصر قاجار بسیار است و ما در این مقال کوتاه تنها با آوردن برخی فکت‌های تاریخی، تلاش کردیم اهمیت بررسی ریشه‌های واقعی ترور ناصرالدین شاه و برنامه‌ها و اهداف سازمان‌ها و فرقه‌های پنهانکار در آن عصر، به‌ویژه در جنبش مشروطه، را یادآوری کنیم. تاریخ بزرگ‌ترین کلاس درس برای حیات جمعی بشر است و کسانی که «تاریخ»، چهره‌ها و رویدادهای تاریخی را به‌هرشکل، دستمایه کار خود قرار می‌دهند، پای در وادی صعب و پرمسئولیتی می‌گذارند، حتی اگر ابتدای اثر خود متذکر شوند که «این سریال بر اساس یک داستان واقعی ساخته نشده است». در شرایطی که تیراژ کتاب در کشور به میانگین ۳۰۰ نسخه در هر نوبت رسیده است، طبعاً اثری که «تصویر»، به‌ویژه در قالب فیلم و سریال، روی ذهن مخاطبان نسل جوان می‌گذارد، بی‌بدیل است، حتی اگر ما شخصیت‌های واقعی تاریخی را دستمایه لودگی و تکه‌های مثلاً خوشمزه اینستاگرامی مد روز قرار دهیم و با یک جمله که «این داستان واقعی نیست» از خود رفع مسئولیت کنیم.

(۱ )سدالله فاضل مازندرانی، تاریخ ظهور الحق، ج۶، ص۲۳

(۲ )https://b۲n.ir/y۲۹۳۶۱

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 1
  • رهگذر IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
    12 3
    ناصرالدین شاه، امیرکبیری را شهید کرد که دشمن فتنه بابیه بود! شاید هجوش بیراه نباشد! امیرکبیری که دلسوز وطن بود. از این بابت حتما هجوش رواست!
    • IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
      13 1
      متاسفانه در قتل امیرکبیر هم بهائیان نقش داشتند ابتدا با دروغ فخر علیا مادر ناصرالدین شاه را نسبت به امیر کبیر بدبین کردند و موجبات فشار او بر ناصرالدین شاه برای خلع امیر کبیر از صدارت عظمی را فراهم کردند سپس در محفلی ابتدا شاه را به شدت با شراب مست کرده و در حالت مستی و بی خبری او حکم قتل امیرکبیر را گرفتند
    • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      4 0
      قائم مقام فراهانی و امیرکبیر و گاندی توسط یک دولت حرفه ای ترور شدند. یکی بطور مستقیم و دو نفر دیگر بطور غیرمستقیم توسط فرقه و گروه های دست ساز سیستم اطلاعاتی قدیمی و کارکشته عمروعاص صفت بریتانیای کثیف
    • رامین IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
      1 3
      اگه ناصرالدین شاه امیر کبیر رو ترور کرد پس کی ایشون رو وزیر کرده بود؟ شاه میتونه هر وزیری رو بذاره و برداره و نیازی به ترور اون شخص نداره.... اگر امیر کبیر مدبر بود نشون میده شاه چقد مدبر و چیز فهم هستش که ایشون رو وزیر کرده ... حالا ترورش رو ربط میدین به شاه نشون میده از تاریخ چیزی نمیدونینو فقط دارین افکار دیگران رو تکرار مکینید
    • IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      3 0
      نه رامین جون نشون میده تو از تاریخ چیزی نمیدونی فقط قجر پرستی،حالا خوبه هنوز دویست سال نشده و اسناد معتبرش هست،هم درباره امیرکبیر هم درباره عیاشی به نام ناصرالدین شاه و دیگران از جمله مهدعلیا و میرزاآقاخان نوری و ...این دفعه عینک پانترکی خودتو بردار تاریخ بخون بفهمی اگه ناصرالدین شاه مدبر بود چطوریه که بعد از به قول تو ترور ولی در واقع شهادت امیرکبیر ،همین شاه ملعون تمام و کمال آنچه امیرکبیر برای اداره دربار و مملکت وضع کرده بود که باعث میشد کشور تحت نفوذ روس و انگلیس نباشه و انواع فساد در بین درباریان مخصوصا خود قجرها باهاش مقابله بشه،ادامه نداد،امیرکبیر به شهادت رسید دیگه تفکر و تدبر و قوانین درست و منطبق با شریعت و برای حفظ کیان مملکت اجرا میکرد که غیب نشده بود!! چرا اتفاقا همین شاه عیاش نوکرمآب هم امیر رو شهید کرد هم افکار امیر رو .بهتره لطف کنی تاریخ قجر رو یکی در میون به قول برخی ورق نزنی هم پیش از شهادت امیر رو بخون هم بعد از شهادت او ،ببین چه خبر بوده در دل قجر منحوس. هرچند که معلومه مثل همه پانترکها اصلا هیچی از تاریخ نمیدونی فقط اومدی گریبان چاک بدی طبق معمول برای عده ای معلوم الحال..حرمسرایی که ۱۰۰۰ تا زن توش هست فرصت تدبر که باقی میذاره خدا عالمه،وقتی این مردک ملیجک باز به عنوان ولیعهد تازه اومد تهران همین امیرکبیر آدمش کرد به عرصه رسوند،منتها ذات خودشو نشون داد،به خصوص بعد از شهادت امیرکبیر...تصور کرده وقتی امیر زنده بود ،شاه مملکت رو اداره میکرد..بعد از امیر هم سفارت روسیه و انگلیس و .. همه کاره کشور بودند نه شاه شهید...لولوی سر خرمن..
  • IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
    4 6
    کی مجوز داده خوب اونم هست دادا
  • DE ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
    8 2
    موزمارتر از سران این فرقه نداریم موجود فرصت طلب و مظلوم نمای فریبکار: همین جماعت بیمار، در قالب مطرب، به بهانه آشنایی با سازهای جدید شجریان در خانه شخصیش نفوذ کردند در آمریکا و با استفاده از ساده اندیشی او، طی ضبط و انتشار فیلمی که در ظاهر ساز و آواز بود، در اصل به تبلیغات مشمئزکننده آیین منحوس انگلیسی شان ارتکاب ورزیدند!
  • IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
    10 8
    خود عاریایی پندارهای سیه چرده چشم قهوه ای چشم دیدن سلسله قاجاریه رو ندارن. سلسه قاجار عین تمام حکومتها قابل نقد هست ولی ببینیم شرایط بین المللی چطور بوده و اینها میتونستن کاری بکنن یا زورشون رو زدن و نتونستن. زمانی که کل دنیا مستعمره بود حتی کشورهایی مثل چین و هند توقع شکست دادن روس و انگلیس توقع زیادی نیست؟؟؟ درسته که نفوذ داشتن این دو کشور ولی با هند و چین مقایسه کنید. بعد همین ها که انتقاد میکنن اجدادشون از کره مریخ که نیومدن تو همین ایران و زیر بیرق قاجار زندگی کردن کدومشون تو مشروطه و سایر حرکات انتقادی شرکت داشتن. بری تحقیق کنی میبینی بیشترشون پاچه خاران دربار بودن. الان پز روشنفکری میدن. پهلوی شرایط بین المللی و نفت و خروج روسیه از ایران رو درنظر بگیرید بعد در مورد قطار و دانشگاه ... حرف بزنید.
    • IR ۰۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      9 7
      همینکه پانطورک ها از این فاسق حمایت می کنند بهترین دلیل برای خیانتکار بودنش هست
    • IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
      1 0
      این ۱۷:۱۳ فکر کنم کور باشه،چون طبق معمول پانطورک جماعت که فقط از عده ای بی صفت طرفداری میکنن،عکس های دوره قاجار رو ندیدی،هر یکی از یکی اکبیری تر قیافه های قجر رو باید وقتی میبینی کفاره بدی اونوقت ایشون کامنتش رو با توهین شروع کرده!! اونم به چهره ایرانی ها..برو خوب دقت کن به تصویر اخته محمدخان و باقی این سفاکان اگر یک نفرشون رو پیدا کردی که قیافه شبیه به آدمیزاد و انسان معمولی با چهره متوسط حتی داشت ,بعد بیا خودتو و ذات خودتو نشون بده،تصویر مهدعلیا رو که میبینی حالت بهم میخوره.کریه المنظرترین و بد ذات ترین افراد رو میتونی توی این سلسله منحوس پیدا کنی،زشت سیرت و زشت صورت.
  • IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
    3 0
    ننویسیم فکت‌ها، بنویسیم حقیقت‌ها ...
  • محمد جوادی IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
    2 0
    چه عجب فقط همین
  • IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
    6 9
    از توهین به امیرکبیر تا تمسخر حاج احمد متوسلیان. دیگه چیا قراره نشون بدن؟ کی مجوز داده به این سریال؟ اصلا چرا اجازه ساخت داده شد؟
    • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      9 3
      سند داری؟ هرکس از این پرت و پلاها میگه ، سند رو کنه.هرکسی هم نداره یا قلابی برای به دست پول رو می کنه ، به نظرم بهتره که دهنشو ببنده
  • IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
    5 3
    مبارزه با بابیت کار امیرکبیر بود که به همراه میرزا قائم مقام فراهانی تنها رجال بزرگ دوران قاجار بودند و هیچ ربطی به ناصرالدین شاه قاجار نداشت.
    • مهدیار IR ۰۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
      0 0
      عمر وزارت امیر کبیر به دوسال هم نمیکشه امیر کبیر حتی افتتاح دارالفنون رو هم ندید پس با تحریف و دروغ نمیشه همه کارهای مثبت دوره ناصری رو به امیرکبیر نسبت داد
  • IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
    6 2
    خدا بیامرزه امیر کبیر رو.ناصرالدین شاه کار خاصی نکرده
  • IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
    7 4
    جان مادرتان ، نمایش خانگی را تخریب نکنید!
  • IR ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    4 3
    واقعا انسان باید خیلی بی وطن باشد که از جرثومه ای مثل ناصرالدین شاه حمایت کند
  • IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    6 1
    در دوران پهلوی برای سیاه نمایی دوره قاجاری بشدت تلاش موفقیت آمیزی صورت گرفت با همراهی بهائیان ! همان طور که الان دارن بلعکس بشدت دوره پهلوی را سفیدنمایی می کنند در شبکه های ماهوراه ای بهائیان!
  • ایران دوست IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    4 3
    بله متاسفانه بجای نگاه واقع بیناننه به تاریخ نگاه کاملا تخیلی به تاریخ وجود داردد ! یک نمونه کتاب تاریخ مدارس ایران که نقشه ایران قبل از قاجار و دوران نادرشاه را می آورند بعد نقشه ایران قاجار انگار در این بین فاصله ای نبوده و تمام اون مناطق در دوره قاجاری از دست رفته ! درحالی که 50 سال فاصله بوده و اگر قاجار نبود الان نه بلوچستان و نه خراسان نه آذربایجان جزو ایران نبود ! هرچند متاسفانه شهرهای قفقاز رو در جنگ با روسهایی که ناپلئون هم نتوانست شکستشان دهد از دست دادند و نتوانستند هرات را بخاطر دخالت انگلیسی که ناپلئون را سرنگون کرد بارپس بگیرند ! ولی نمی گوید در جنگ قاجار و عثمانی ، عثمانی را شکست دادند و یا در جنگ با وهابیان در انتقام حمله به کربلا چه شکستی بر وهابیان وارد کردند . و یا این که نیمی از بناهای تاریخی ایران متعلق به دوره قاجار است . یا از محمد علی شاه قاجار موفق ترین شاه قاجاری چیزی نمی گویند .
    • IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      1 0
      راست میگه محمدعلی شاه دستور داد به لیاخوف روسی مجلس رو به توپ بست!! مندلی شاه خرت کو شابشال خوشگلت کو ....این رو مردم تهران میخوندن باقیشو برید سرچ کنید....از تاریخ قجر هنوز خیلی نگذشته جناب نمیخواد هم بزنی
  • ایرانی شیعه IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    2 5
    خود میرزا جمال الدین افغانی شخصی مشکوک هست کسی که دنبال نابودی استقلال سیاسی ایران شیعه و جزو قلمرو خلیفه عثمانی بردن این کشور که برای استقلالش در مقابل عثمانی میلیون ها نفر شهید شدند بوده مطمئنن فرد وطن دوستی البته اگر ایرانی بوده نبوده است .
  • IR ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
    4 1
    بزرگترین عیب قاجارها این بود که آدمهای خوشگذران و بی اعتنا به وضع و امور کشور و مردم بودند. آنها ایران را کوچک کردند و سبب عقب ماندگی شدید ایران در برابر دنیا شدند ک ههنوز هم آثار ان باقی هست. بقول دوستان اگر هم برخوردی با بهاییان صورت گرفته توسط افراد دلسوزی مثل امیر کبیر و امثال اون مرد بزرگ بوده وگرنه که ناصرالدین شاه و بقیه شاهان قاجار فقط به فکر خوشگذرانی بودند.
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    3 1
    عامل و مسبب اصلی برخورد با فرقه های ضاله بابی و بهایی ,شخص امیر کبیر بود نه ناصرالدین شاه. این امیرکبیر بود که شاه را تحریک به برخورد قهرآمیز با این دوفرقه نحس کرد.ام سرنجام هم خود شخص امیر با توطئه نفوذیهای بهایی دربار و به شاه عیاش قاجار به شهادت رسید.
  • Abdyzdn IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    0 0
    طیب الله انفسکم
  • IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۸
    0 1
    امیر کبیر کلا دو سال وزیر بوده کل خدمات 50 ساله را به نام او سند می‌زنید.... کارخانه برق و بیمارستان و تلگراف و و و خیلی از اتفاقات خوب و خدمات توسط شخص ناصرالدین شاه انجام شده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس