«جیران»با حکم شاکی خصوص متوقف شد/ جنجال‌های بی‌پایان تاریخ ناویراسته

ادامه پخش سریال نمایش خانگی «جیران» به دلیل نقض مالکیت ادبی و هنری با حکم قضایی متوقف شد.

به گزارش مشرق، رسانه قوه قضاییه اعلام کرد که در پی شکایت شاکی خصوصی به لحاظ نقض مالکیت ادبی و هنری و براساس حکم قضایی، ادامه پخش سریال نمایش‌ خانگی«جیران»  متوقف شد.

سریال«جیران» به کارگردانی حسن فتحی و نویسندگی مشترک احسان جوانمرد و حسن فتحی و تهیه کنندگی اسماعیل عفیفه، بعد از حواشی بسیار بالاخره وارد پلتفرم شبکه نمایش خانگی شد.

توقف پخش سریال «جیران»

این حکم پس از بررسی‌های لازم، در راستای ماده ۲۹ قانون حمایت از مولفان و مصنفان و هنرمندان و در جهت حمایت از بزه دیده(شاکی خصوصی)، صادر شده است.

براساس حکم صادره، ادامه پخش سریال با رعایت مالکیت ادبی ممکن خواهد بود.

این دومین باری است که سریال «جیران» با چالش بزرگ در مسیر پخش مواجه می شود. پیش از این مهرداد غفارزاده کارگردان سریال «آهوی من مارال» مدعی شده بود فیلمنامه او بدون اجازه اش مورد استفاده در مسیر ساخت «جیران» قرار گرفته است.

نگاه منتقدان به سریال«جیران»

«جیران» سریالی پرزرق و برق با حضور بازیگران مشهور و متعدد است که  روایت‌های تودرتو و متعدد آن نه ‌تنها گیج‌کننده به نظر می‌رسند بلکه روایت اصلی سریال را هم تحت تاثیر قرار می‌دهند و اینگونه مخاطب نه شاهد یک سریال تاریخی قوی است و نه یک عاشقانه لذت بخش.

«جیران»با حکم شاکی خصوص متوقف شد/ جنجال‌های بی‌پایان تاریخ ناویراسته

به زعم منتقدان «جیران» به لحاظ سیر اتفاقات و گره افکنی و گره گشایی در هر قسمت ضعف مفرط دارد و فیلمنامه ملات لازم برای بالا بردن جذابیت را ندارد و از همین رو فیلمساز سعی کرده‌ این کمبود را با نوشتن دیالوگ‌های زیبا پر کند، در حالیکه دیالوگ‌ها هم قدرت جذب زیادی ندارند.

«جیران» بیش از هر چیزی از آن رنج می‌برد، نبود یک طرح داستانی قوی برای سریال است. «جیران» به لحاظ سیر اتفاقات و گره افکنی و گره گشایی در هر قسمت ضعف دارد و فیلمنامه ملات لازم برای بالا بردن جذابیت را ندارد.

از این رو فیلمساز سعی کرده‌ تا  این کمبود را با نوشتن دیالوگ‌های زیبا پر کند اما دیالوگ‌ها هم الکن و فاقد جذابیت هستند. بخصوص صحنه‌های دو نفره دیالوگ‌ گویی‌های ضعیف و خسته کننده دارند. چه دیالوگ‌های عاشقانه‌ خدیجه و سیاوش و چه دیالوگ‌های شاه و مهدعلیا.

«جیران» و مسئله تاریخیت

تقریبا اکثر منتقدان و کارشناسان بر این باور هستند که سریال«جیران» نمی‌تواند بازتابی از یک دوره تاریخی مهم باشد و فیلمساز و نویسنده کار نیز چنین ادعایی ندارند و از انتقادات تاریخی سریال  با بیان اینکه جیران تنها یک عاشقانه در دل تاریخ است، فرار می‌کنند، اما حتی اگر جیران را تنها یک عاشقانه در زمان گذشته بدانیم نه دیالوگ ها و نه گریم بازیگران زن سریال شبیه به دوران گذشته نیست،گویی«جیران» یک سریال روستایی است که در هر زمان و مکانی می‌تواند اتفاق بیفتد.

«جیران»با حکم شاکی خصوص متوقف شد/ جنجال‌های بی‌پایان تاریخ ناویراسته

علاوه بر فقدان سندیت رفتار زنان دربار در فضای دوران قاجار، شخصیت آزاد و مستقل خدیجه هم قابل باور نیست، دختری که هم در خانه پدری براحتی هرکاری انجام می‌داد؛ یادمان بیاید دیدارهای عاشقانه او با سیاوش و هم در دربار یکه تازی می‌کند، مثلا برخلاف رسوم آن زمان با شاه به شکار رفته و با فرمانده قشون شاهی مسابقه اسب سواری می‌گذارد!

و اینگونه شخصیت  اصلی داستان یعنی خدیجه تجریشی ملقب به جیران هیچ شباهتی به یک دختر روستایی در زمام سلطنت قاجار ندارد چه به لحاظ رفتار و چه به لحاظ ظاهر با آن میکاپ امروزی!

زنانگی و زن محوری در سریال«جیران»

آنچه در داستان جیران جالب توجه است، نقش پررنگ زنان و سلطه آنان بر مردان جامعه است که البته با توجه به تاریخ مردسالاری در ایران، باور آن کمی دشوار است. زنان سریال با اینکه ظاهرا در پستوهای حرم محبوس‌اند، سیاس  و دسیسه­‌گر هستند و  زمام امور را پنهانی در دست دارند؛ از مهدعلیا که سرآمد آن­هاست گرفته تا هووی او و زنان عقدی شاه و حتی ندیمه‌هایی چون نقره خاتون همگی در پی توطئه و دسیسه برای کسب قدرت در دربار هستند و این میان شاه مملکت بسیار مفلوک چون مومی در دستان زنان دور و اطرافش است، گاه تحت تأثیر مادرش یعنی مهدعلیا کارهای زشتی چون قتل امیرکبیر را مرتکب می‌شود و گاه تحت تأثیر عشق جدیدش یعنی جیران به فکر کمک به مردم بدبخت و بیچاره مملکت می‌افتد.

«جیران»با حکم شاکی خصوص متوقف شد/ جنجال‌های بی‌پایان تاریخ ناویراسته

از نظر منتقدان در کل سریال«جیران»، مخاطب با شاه عیاشِ بی‌مسئله‌ی بی‌وطنِ هرزه  رو به رو است تا ببیند چشمش کدام زن را می‌گیرد و به کامیابی می‌رسد. در واقع کل فیلم همان صف سلام است و بس و چنین تصویر مضحکی از ناصرالدین شاه قاجار زاییده فیلمنامه الکن است و هر چقدر هم بهرام رادان تلاش کند تا از نقش‌های کلیشه‌ای دور شود و بدرخشد بیهوده است؛ چراکه شخصیت‌پردازی ناصرالدین شاه از پای بست ویران است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • بشار عبدالواحد IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    11 1
    ارزش محتوایی نداشت فیلمش
    • IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
      4 0
      فیلم جیران بیشتر از این که مصرف داخلی داشته باشه به نظرم برای عرضه به خارج ساخته شده. واسه خارجی ها جذابیت بیشتری داره اما از سطح سلیقه ایرانی ها پایین تره. من خودم ده دوازده قسمتشو دیدم دیگه برام جالب نبود و ولش کردم
  • بشار عبدالواحد IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    6 1
    چرت بود فیلمش
  • بشار عبدالواحد IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    7 1
    مختار ببینید ولی جیران نه .
  • IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    0 2
    با این همه انتقاد و ضعفی که اعلام کردید به نظر می رسد شاکی خصوصی اگر شکایت نمی کرد سنگین تر بود . فکر می کنم شاکی خصوصی با منتقدان هم نظر نیست .
    • بشار عبدالواحد IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
      2 0
      دوغتو بنوش
  • IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    10 0
    مرحوم علی حاتمی ۵۰ سال قبل سلطان صاحب قران را ساخت که البته زیبا بود خصوصا نمای زندگی امیر کبیر و انتقادی که هست مگر ناصرالدین شاه ملعون چه خدماتی کرده و یا چه آدم قابل و لایقی بودا که باید از روی زندگی نکبتی اش چند بار چندبار تصویر ساخت انهم ب این زرق و برق !!! بهتر نبود این خرج برای بزرگانی چون امیر کبیر و یا امام قلی خان و یا کریم خان زند بشود
    • IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
      7 0
      نه ديگه !!! رژه انواع و اقسام هنرپيشه هاي زن در جلوي دوربين الان روي بورسه !!! كريم خان زند كه حرم سرا نداشت كه اقاي كارگردان از قبل نمايش ان تجارت كند !!!تاريخ افتخار اميز و دلاوري و رشادت ايراني ها خيلي هنر لازمه كه نمايش بدي و البته عرق ملي ميخواد كه متاسفانه...
    • IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      0 0
      ۲۱:۲۷ آفرین درسته به نمایش درآوردن افتخارات و دلاوریهای ایرانیان کار هر بیمایه ای نیست اینا حداکثر هنرشون اینه که از یک لشکر سلبریتی زن بزک کرده به اسم سریال پول دربیارن!
  • IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    5 2
    این مملکت نماد نداره که همش از ناصرالدین شاه الدنگ وطن فروش فیلم می سازن . صبح تاشب کارش این بوده بره سفر به فرنگ و مازندران و عرق خوری در ییلاقهای سرسبز و عوض کردن زنان جوان با زنان پیر حرمسرای خودش . البته از سازندگان این گونه آثار که فقط به دنبال پر کردن جیب خودشون هستند انتظار فهم این گونه مسائل نمی ره .
  • IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    0 0
    مگر سلطنت قاجار ترکمن غیر این بود ؟؟؟؟؟
  • علیرضا IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    0 0
    واقعا! شما گفتید و من باور کردم
  • عبدالرضا غیایی شاملو IR ۰۵:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    0 2
    همش بهونه است هر فیلم و سریالی که در مورد گذشته این مملکت ساخته میشه با عث ترس و وحشت برای عده ای میشود چون مردم میبینند که گذشته این مملکت چه بوده و حال و آینده اش به کجا رسیده مملکتی که در آن قیمت ۱قرص نان ۲۰۰۰ تومان است و یک حلب روغن پانصدهزار تومان
    • IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      3 0
      بابا تو دیگه شاهکاری !!!! یعنی نمیدانی مردم ایران در دوران قاجار در چه نکبتی بودند؟!! و انقدر ساده لوحی که باور کردی سریال جیران نمایی از مردم آن زمان است؟!! بابا اینها مریلا زارعی و بهرام رادان و پریناز ایزد یار هنرپیشه هستند !!!
  • پرواز IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    0 0
    آيا مي دانستيد جيران به سفارش يكي از سفارت هاي خبيث در ايران ساخته شده واصلا موضوع فيلم به اين محوي كه ساخته ئشده در تاريخ موضوعيت نداره.
    • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      0 0
      دوست عزیزی که می‌فرمائید سریال سفارشی هست، نمیدونم دو سریال خاتون و قبله عالم رو دیدید یا نه ولی در این دو سریال هیچ اشاره ای به نفوذ انگلیس در امور کشور نشده و میشه گفت که احتمالا این دو سریال سفارشی باشن ولی اگه بیننده سریال جیران باشید در ۳ قسمت سریال بین دیالوگ ها به وضوح به نفوذ انگلیس در امور کشور اشاره شده و احتمالا اگه دوباره پخش بشه در قسمت های آینده این پررنگ تر میشه یه تاریخ نویسی میگفت در سریال جیران از اسناد فرانسه و انگلیس در زمان قاجار استفاده نشده که همش تحریف تاریخه لطفا هر حرفی رو از هر جایی می شنوید باور نکنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس