کد خبر 1271809
تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۴

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: اندیشکده شورای آتلانتیک در یادداشتی ضمن بررسی تبعات تشدید تنش‌ها میان ایران و رژیم صهیونیستی، نسبت به تأثیر منفی آن بر احیای برجام هشدار داده است. در این یادداشت با اشاره به ادعای رژیم صهیونیستی مبنی بر حمله ایران به نفت‌کش این رژیم در دریای عمان، آن را پاسخی به خراب‌کاری‌ها و ترور دانشمندان هسته‌ای ایران توسط اسرائیل دانسته است.

 در این یادداشت آمده است گزارشی در نیویورک‌تایمز به نقل از مقامات آمریکایی مدعی می‌شود که کماندوهای اسرائیلی از سال ۲۰۱۹ حداقل ۱۰ بار به کشتی‌های باری ایران حمله کرده‌اند. نویسنده مدعی است ایران نیز با حملات مخفیانه خود به کشتی‌های اسرائیلی، پاسخ داده است.

 به‌زعم نویسنده، در صورت تشدید فعالیت‌های رژیم صهیونیستی علیه ایران، ممکن است تهران با امتناع از بازگشت به برجام و گسترش قابل توجه برنامه هسته‌ای‌اش، واکنش نشان دهد. مسأله‌ای که محدود به ایران نخواهد ماند و دیگر بازیگران منطقه‌ای را نیز به توسعه برنامه هسته‌ای ترغیب خواهد کرد.

 طبق این یادداشت، ایران تاکنون نسبت به حملات اسرائیل در سوریه خویشتنداری نشان داده ولی اگر فشار دولت‌های غربی به ایران افزایش یابد، ممکن است درصدد واکنش نظامی برآید. زیرا به اعتقاد ایرانیان، آن‌ها به اندازه‌ای که انتظار داشتند از نظر اقتصادی از برجام سود نبردند و ممکن است تمایلی به ادامه آن نیابند.

 نویسنده هشدار می‌دهد که با تسلط طالبان بر کابل، تداوم جنگ در یمن و سوریه و بحران‌ سیاسی در عراق و لبنان، منطقه نمی‌تواند درگیری نظامی دیگری را تحمل کند و بهتر است آمریکا از نفوذش بر رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از رفتارهای تحریک‌آمیز این رژیم استفاده کند.

 واقعیت آن است که خرابکاری‌ها و رفتارهای خصمانه رژیم صهیونیستی علیه ایران صرفاً اهداف خارجی ندارد بلکه به بحران‌های داخلی این رژیم نیز ارتباط می‌یابد. به همین دلیل بعید است آن‌ها به صرف درخواست آمریکا از برخی سیاست‌های تهاجمی علیه برنامه هسته‌ای ایران پرهیز کنند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس