کد خبر 1271134
تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۲
بورس نمایه

استراتژی‌ها و تصمیم‌های مقام ناظر به سازمان بورس اوراق بهادار و بورس‌ها کمک می‌کند تا فضای سرمایه‌گذاری بهتری را تجربه کنیم که به نفع همه اهالی بازار سرمایه است.

به گزارش سرویس بورس مشرق، علی تیموری شندی درخصوص تغییر روش عرضه‌های اولیه و همچنین دلایل اجرای روش عرضه اولیه ترکیبی برای شرکت‌های کوچک و متوسط گفت: طی سال‌های اخیر شاهد توسعه بازار سرمایه بودیم اما از آنجا که این توسعه با حضور مستقیم سرمایه‌گذاران همراه بوده برخی مواقع آسیب‌هایی نیز داشته، نمونه آن در سال گذشته و نوسان‌های شدیدی بود که درنتیجه ایجاد ارتباط مستقیم همه سرمایه‌گذاران با بازار به وجود آمد. این کارشناس بازار سهام با اشاره به امنیت و بازدهی مناسب سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار سرمایه گفت: بررسی عملکرد و گزارش‌های دوره‌ای صندوق‌های سرمایه‌گذاری نشان می‌دهد اکثر صندوق‌های سرمایه‌گذاری که مردم را به صورت غیرمستقیم به بازار سرمایه متصل کرده‌اند به رکوردهای شاخص دو میلیون واحدی نزدیک شده و حتی برخی نیز از این محدوده عبور کردند.

وی بازدهی مناسب صندوق‌های سرمایه‌گذاری را مورد توجه قرار داد و گفت: این موضوع به این مفهوم است افرادی که به صورت غیرمستقیم وارد بازار سرمایه شدند حتی اگر در زمان پیک شاخص هم سرمایه‌گذاری کرده باشند نه تنها طی این مدت ضرر نکردند بلکه در برخی مواقع بازدهی‌های بالایی هم داشتند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: هرچه قدر سرمایه‌گذاری‌ها و حضور عامه مردم در بازار به صورت غیرمستقیم توسعه پیدا کند به نفع همه سرمایه‌گذاران است. تیموری ‌شندی بحث دوم را مشکلات ایجاد شده در جریان ورود شرکت‌های کوچک به بازار دانست و افزود: در عرضه‌های اولیه به‌خصوص شرکت‌های کوچک، ساختار شرکت آمادگی لازم برای میزبانی از سرمایه‌گذاران میلیونی را ندارد، در این شرایط وقتی دو تا سه میلیون سهامدار جدید وارد ترکیب سهامداران این شرکت‌ها می‌شوند مشکلات عملیاتی عدیده‌ای هم برای شرکت‌ها ایجاد می‌کند که نهایتا ضربه و آسیب آن متوجه سهامداران خرد می‌شود. به این ترتیب که در افزایش سرمایه‌ها، برگزاری مجامع و مشابه این فرآیندها مشکلاتی برای سهامداران خرد به وجود می‌آید.

وی ترکیب سهامداری چند میلیونی را برای شرکت‌های کوچک در بدو ورود به بازار سرمایه منطقی ندانست و افزود: بر همین اساس منطقی نیست که ترکیب سهامداری چند میلیونی در ابتدای ورود یک شرکت کوچک به بازار سرمایه وارد آن مجموعه شود.

این کارشناس بازار سهام بحث بعدی را رفتار هیجانی سرمایه‌گذاران خرد جهت رقابت برای اخذ سهم بیشتر در عرضه‌های اولیه دانست و افزود: این موضوع طی سال‌های گذشته همیشه مشکلاتی را به همراه داشته، بنابراین با وجود همه موارد مطرح شده روش ترکیبی در عرضه‌های اولیه، مدل مناسبی است.

تیموری‌شندی با اشاره به اینکه بازدهی و نفع صندوق‌ها، منفعت سرمایه‌گذاران خرد را که در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کردند، به همراه دارد و باعث می‌شود روش‌های عرضه و کشف قیمت‌ها حرفه‌ای شود، چراکه صندوق‌ها توسط افراد خبره و متخصص اداره می‌شوند.

وی با جمع‌بندی موارد مطرح شده در بالا گفت: استراتژی‌ها و تصمیم‌های مقام ناظر به سازمان بورس اوراق بهادار و بورس‌ها کمک می‌کند تا فضای سرمایه‌گذاری بهتری را تجربه کنیم که به نفع همه اهالی بازار سرمایه است.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
    1 0
    کارتون اینه که فقط از حقوقی ها و صندوق ها حمایت کنین...بورس رانتی بهتر از این نمیشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس