فقر در آمریکا - نمایه

سال ۲۰۲۰ بیش از ۳۸/۲ میلیون آمریکایی با «ناامنی غذایی» مواجه شدند؛ این رقم معادل بیش از ده درصد یا یک نفر به ازای هر ده آمریکایی است؛ همان سال ۱۱/۷ میلیون کودک آمریکایی از گرسنگی رنج بردند.

سرویس جهان مشرق - آماری که اخیراً توسط وزارت کشاورزی آمریکا منتشر شد، نشان می‌دهد بیش از ۳۸/۲ میلیون آمریکایی سال گذشته [۲۰۲۰ میلادی] در مقطعی با «ناامنی غذایی» دست‌وپنجه نرم کرده‌اند؛ این رقم حدود ۹ درصد افزایش آمار گرسنگی در مقایسه با سال ۲۰۱۹ را نشان می‌دهد؛ سالی که در آن ۳۵/۲ میلیون آمریکایی با گرسنگی دست‌به‌گریبان شده بودند.

از همه‌گیری کرونا تا همه‌گیری فقر/ از هر ده آمریکایی یک نفر سال گذشته گرسنگی کشید + عکس و فیلم

سال گذشته‌ی میلادی بیش از ده درصد از جمعیت آمریکا دست‌کم در مقطعی با گرسنگی مواجه شده‌اند؛ به عبارت دیگر، از هر ده آمریکایی یک نفر (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› فقر در آمریکا و اروپا: نوزادانی که در سطل بیمارستان رها می‌شوند و کودکانی که از سطل آشغال غذا می‌خورند

گزارش جدید وزارت کشاورزی آمریکا[۱]، که اولین اقدام جامع دولت فدرال در جهت مستندسازی تأثیر شیوع بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ و افزایش بی‌کاری بر تشدید ناامنی غذایی بود[۲]، نشان داد تعداد کودکانی که در آمریکا از گرسنگی رنج می‌برند از ۱۰/۷ میلیون نفر در سال ۲۰۱۹ به ۱۱/۷ میلیون نفر در سال گذشته رسیده است؛ که این رقم نیز افزایش تقریباً ۹ درصدی را نشان می‌دهد. [آمار سال گذشته‌ی میلادی نشان می‌داد از هر شش خانواده‌ی آمریکایی که صاحب فرزند هستند، یک خانواده غذای کافی ندارد.]

در همین‌باره بخوانید:

›› یک‌چهارم بی‌خانمان‌های آمریکا کودکان زیر ۱۸ سالند

›› نیم میلیون کودک بی‌خانمان‌ در ثروتمندترین ایالت آمریکا

گزارش دیگری از وزارت کشاورزی آمریکا، که ماه گذشته منتشر شد[۳]، نشان می‌دهد هزینه‌های فدرال در حوزه‌ی برنامه‌های داخلی حمایت غذایی و تغذیه‌ای طی سال مالی ۲۰۲۰ به بالاترین حد خود در تاریخ، معادل ۱۲۲/۱ میلیارد دلار، رسیده که ۳۲ درصد بیش‌تر از سال قبل از آن بوده است.

در عین حال، «امیلی انگلهارد» مدیر تحقیقات «تغذیه‌ی آمریکا»، بزرگ‌ترین سازمان داخلی این کشور در حوزه‌ی مقابله با گرسنگی، در خصوص افزایش نیاز مردم به کمک در زمینه‌ی تأمین غذا می‌گوید[۴] تقریباً ۶۰ میلیون نفر (نزدیک به یک آمریکایی از هر پنج آمریکایی) سال گذشته کمک‌های خیریه‌ی غذایی دریافت کرده‌اند؛ رقمی که ۵۰ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ افزایش داشته است. سی‌ان‌ان گزارش می‌دهد که شبکه‌ی متشکل از ۲۰۰ بانک غذا و ۶۰،۰۰۰ میز توزیع غذای متعلق به «تغذیه‌ی آمریکا»، سال ۲۰۲۰ بیش از شش میلیارد وعده غذا پخش کرده‌اند، که ۴۴ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است.

گزارش بی‌بی‌سی فارسی درباره‌ی فقر در آمریکا [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› از هر ۴ کودک آمریکایی یک نفر در خطر گرسنگی قرار دارد

در همین حال، داده‌های «نظرسنجی نبض خانوار[۵]» (متدولوژی جدید اداره‌ی سرشماری آمریکا که ۱۸ ماه قبل، به فاصله‌ی کمی از آغاز بحران‌های اقتصادی و بهداشت عمومی، که متقابلاً مرتبط هستند، از آن رونمایی شد) نشان می‌دهد ناامنی غذایی در آمریکا سال گذشته صرفاً در مقطعی کاهش پیدا کرد که قانونگذاران فدرال حمایت‌های درآمدی از خانوارها را افزایش دادند.

فعالان ترقی‌طلب تأکید دارند که اگر کنگره در پاسخ به بحران کرونا میلیاردها دلار برای تأمین بودجه‌ی اقدامات در زمینه‌ی مبارزه با فقر در نظر نمی‌گرفت، معضل گرسنگی، که قبل از سال ۲۰۲۰ نیز پیشاپیش میلیون‌ها نفر در ثروتمندترین کشور جهان از آن رنج می‌بردند، سال گذشته در آمریکا وخیم‌تر هم می‌شد. چنان‌که پس از آغاز «رکود بزرگ» در سال ۲۰۰۸، که بر خلاف همه‌گیری کووید-۱۹ باعث توسعه‌ی نظام رفاه اجتماعی نشد، تعداد آمریکایی‌هایی که با ناامنی غذایی دست‌به‌گریبان بودند تقریباً ۱۳ میلیون نفر افزایش یافت و به اوج خود، یعنی ۵۰/۲ میلیون نفر رسید[۶].

«جوئل برگ» مدیرعامل «آمریکایی عاری از گرسنگی»، در بیانیه‌ای خاطرنشان می‌کند:

داده‌های جدید فدرال دو مسئله را به ما نشان می‌دهند: اولاً، گرسنگی در حالی که قبل از شیوع کووید-۱۹ هم پیشاپیش یک معضل بزرگ و نظام‌مند در تمام ۵۰ ایالت آمریکا بود، در طول همه‌گیری بیش‌ازپیش در این کشور افزایش یافت. دوماً، در حالی که ده‌ها میلیون آمریکایی سال ۲۰۲۰ به‌شدت از مشکلات غذایی رنج می‌بردند (و هنوز هم به‌شدت رنج می‌برند)، این کشور صرفاً به این خاطر گرفتار گرسنگی دسته‌جمعی نشد که دولت فدرال وارد عمل شد و کمک‌های غذایی و نقدی را افزایش چشم‌گیری داد[۷].

«برگ» با تأکید بر این‌که «همه‌گیری [کرونا] هنوز با نقطه‌ی پایان فاصله‌ی زیادی دارد»، می‌افزاید: «ما به تداوم این کمک‌ها، به عنوان پیش‌پرداختی برای سرمایه‌گذاری‌های بزرگ‌تری نیاز داریم که جهت ایجاد شغل، افزایش دستمزد و تضمینِ برخورداری از یک چتر ایمنی کارآمد ضرورت دارد؛ تا بالأخره بتوانیم یک بار برای همیشه گرسنگی را در آمریکا پایان دهیم.»

در همین‌باره بخوانید:

›› رسیدن یونیسف به داد کودکان انگلیسی/ بیش از یک‌پنجم انگلیسی‌ها فقیر هستند

از همه‌گیری کرونا تا همه‌گیری فقر/ از هر ده آمریکایی یک نفر سال گذشته گرسنگی کشید + عکس و فیلم

آمارها نشان می‌دهد خانواده‌هایی که با «ناامنی غذایی» مواجه شده‌اند، شامل خانواده‌های صاحب فرزند، خانواده‌های سیاه‌پوست، و خانواده‌های ساکن جنوب آمریکا بوده‌اند (+)

اگرچه دولت بایدن ماه گذشته به دلیل تصویب گسترده‌ترین افزایشِ دائمی مزایای غذایی در تاریخ «برنامه‌ی تکمیلی کمکِ تغذیه‌ای» (موسوم به «اسنپ»)، مورد تحسین ترقی‌طلبان قرار گرفت[۸]، اما فعالان حوزه‌ی مبارزه با گرسنگی و قانونگذاران دموکرات، خواستار «تغییرات تحول‌آفرین» هستند. رؤسای دموکرات ۲۵ کمیته‌ی مجلس نمایندگان در نامه‌ای که اخیراً به جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، ارسال کردند[۹]، از کاخ سفید خواستند «یک کنفرانس ملی در زمینه‌ی غذا، تغذیه، گرسنگی و سلامت برگزار کند که همه‌ی بازوهای دولت، رهبران ایالتی و محلی، رهبران قبایل، مشاغل انتفاعی و غیرانتفاعی، فعالان، و کسانی را دور هم جمع کند که تجربیات زیادی در زمینه‌ی طراحی نقشه‌ی راه برای پایان دادن به گرسنگی در آمریکا تا سال ۲۰۳۰ دارند.»

قانونگذاران مذکور یادآور شدند: «اولین و تنها کنفرانس درباره‌ی ناامنی غذایی، ۵۲ سال پیش برگزار شد. کنگره در چارچوب همان اقدام، چتر ایمنی‌ای را برای مبارزه با گرسنگی ایجاد کرد که امروز می‌شناسیم. ما آماده‌ایم تا در کنار شما جبهه‌ی نهایی برای پایان دادن به گرسنگی و ایجاد آینده‌ای را ترسیم [و فتح] کنیم که در آن وعده‌ی آمریکا [و تحقق رؤیای آمریکایی] برای هر فردی در آمریکا در دسترس باشد.»

توضیحاتی درباره‌ی توزیع ثروت در آمریکا [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› خیابان‌گردی بی‌خانمان‌های کشور فرصت‌ها

›› در دادگاه‌های آمریکا بهتر است مجرم باشید تا فقیر

›› یک‌چهارم از مردم آمریکا کم‌تر از ۱۰ دلار ثروت دارند

در این جا ارائه‌ی توضیحاتی درباره‌ی «برنامه‌ی تکمیلی کمک تغذیه‌ای» یا همان «اسنپ» لازم است؛ برنامه‌ای که از هر هشت آمریکایی یک نفر برای تأمین تغذیه‌اش تحت پوشش آن است[۱۰]. طبق قوانینی که ماه اکتبر اجرایی می‌شوند، متوسط کمک‌هزینه‌های پرداختی به افراد تحت پوشش این برنامه بیش از ۲۵ درصد نسبت به سطح پیش از شیوع همه‌گیری [کرونا] افزایش می‌یابد. تمام ۴۲ میلیون نفری که عضو این برنامه هستند، واجد شرایط دریافت این مزایای جدید هستند.

منتقدان قانون قبلی دست‌کم یک دهه است که می‌گویند این میزان کمک‌هزینه برای تأمین یک رژیم غذایی مناسب، بسیار ناچیز است. کمک‌هزینه‌ی پرداختی در بیش از سه‌چهارم از خانواده‌ها در نیمه‌ی اول ماه به پایان می‌رسد[۱۱] و محققان معتقدند کمبود مواد غذایی متعاقب تمام شدن این کمک‌هزینه، با مشکلات مختلفی از افزایش بستری در بیمارستان[۱۲] گرفته تا افزایش اخراج موقت دانش‌آموزان از مدارس[۱۳] در ارتباط است.

طبق قانون جدید، متوسط ​​کمک‌هزینه‌های ماهیانه (که قبل از شیوع همه‌گیری ۱۲۱ دلار به ازای هر نفر بود) ۳۶ دلار افزایش می‌یابد. اگرچه مبلغ این افزایش ممکن است برای خانواده‌های طبقه‌ی متوسط زیاد به نظر نیاید، اما فعالان اجتماعی می‌گویند همین مبلغ نیز گرسنگی را کاهش می‌دهد، تغذیه را بهبود می‌بخشد، و منجر به افزایش سلامت در جامعه می‌شود.

لازم به ذکر است که از نظر دولت آمریکا، پرداخت کمک‌هزینه در قالب «اسنپ» مزایای دیگری نیز دارد؛ از جمله «ایجاد ثبات دموکراتیک» در جامعه‌ای که با معضلاتی مانند بیماری و اختلافات نژادی مواجه است. «تام ویلساک» وزیر کشاورزی آمریکا، در همین‌باره صراحتاً می‌گوید: «شاید ما قانون اساسی و اعلامیه‌ی استقلال داشته باشیم، اما اگر ۴۲ میلیون آمریکایی داشته باشیم که گرسنه باشند... واقعاً گرسنه باشند، رضایتی وجود نخواهد داشت و بی‌ثباتی سیاسی ایجاد می‌شود.»

تصاویری تکان‌دهنده از فقر در نیویورک آمریکا (توضیحات به زبان انگلیسی) [دانلود]

برای درک این‌که کمک‌هزینه‌ی «اسنپ» چه‌قدر کم است، مشکلاتی را در نظر بگیرید که «بتسی کروز» با آن‌ها دست‌به‌گریبان است؛ مادری تک‌والد در شهر «گیلبرت» در ایالت کارولینای جنوبی، که تازه با فقر مواجه شده است. خانم کروز، که ۵۸ سال دارد، تقریباً سه دهه به عنوان بازرس دولتی گوشت خدمت می‌کرد و عضو طبقه‌ی متوسط بود؛ تا این‌که وخامت اوضاع پسرِ معلولش او را مجبور کرد شغلش را برای مراقبت از فرزندش رها کند. به این ترتیب، با احتساب جریمه‌های بازنشستگی پیش‌ازموعد، درآمدش سه‌چهارم کاهش پیدا کرد.

کروز، دو سال پیش، وقتی در «اسنپ» ثبت‌نام کرد، خوشحال بود که ۳۵۰ دلار در ماه دریافت می‌کند؛ مبلغ زیادی به نظر می‌رسید؛ تا وقتی به فروشگاه رفت. خودش می‌گوید: «در عرض دو هفته غیب شد. من تا آن موقع نگرانی‌ای [از بابت تأمین غذا] نداشتم. همیشه غذا داشتیم.»

اکنون ترس مزمن از تمام شدن پول، نگرانی‌های کروز را تشدید کرده و رژیم غذایی نامناسب، مشکلات پسرش را که به اوتیسم و ​​سندرم «کلاین‌فلتر» (اختلال ژنتیکی‌ای که منجر به برون‌ریزی خشونت‌آمیز شدید [و پرخاشگری] می‌شود، وخیم‌تر نموده است. پسر کروز با این‌که فقط ۱۸ سال دارد، ۱۳۶ کیلوگرم وزن دارد و به دیابت مبتلاست. با این حال، کروز می‌گوید کمک‌هزینه‌ای که «اسنپ» می‌دهد، او را به سمت غذاهای ارزان‌قیمت و شکم‌پرکن، مانند ماکارونی، سوق داده است که قند خون پسرش را بالا می‌برند.

از همه‌گیری کرونا تا همه‌گیری فقر/ از هر ده آمریکایی یک نفر سال گذشته گرسنگی کشید + عکس و فیلم

«بتسی کروز» (راست) از ترس تمام شدن کمک‌هزینه‌ی «اسنپ» مجبور است به غذاهای شکم‌پرکن رو بیاورد که مشکلات پسرش، از جمله دیابت و سندرم «کلاین‌فلتر»، را وخیم‌تر می‌کنند (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› مستند شبکه آلمانی درباره زندگی بی‌خانمان‌های آمریکایی +دانلود مستند

 


[۱] Household Food Security in the United States in ۲۰۲۰ Link

[۲] 'Hunger Like They've Never Seen It Before': US Food Banks Struggle as ۱ in ۶ Families With Children Don't Have Enough to Eat Link

[۳] The Food and Nutrition Assistance Landscape: Fiscal Year ۲۰۲۰ Annual Report Link

[۴] More children faced food insecurity last year during pandemic Link

[۵] Household Pulse Survey Data Tables Link

[۶] Vast Expansion in Aid Kept Food Insecurity From Growing Last Year Link

[۷] First Complete Government Calculation of ۲۰۲۰ Hunger Surge Shows ۳۸ Million Americans Were Food Insecure Link

[۸] Biden's Permanent SNAP Boost 'Will Transform Lives,' Say Anti-Poverty Advocates Link

[۹] Dear Mr. President Link

[۱۰] Biden Administration Prompts Largest Permanent Increase in Food Stamps Link

[۱۱] Benefit Redemption Patterns in The USDA Supplemental Nutrition Assistance Program (SNAP): Fiscal Year ۲۰۱۷ (Summary) Link

[۱۲] Exhaustion Of Food Budgets At Month’s End And Hospital Admissions For Hypoglycemia Link

[۱۳] Supplemental Nutrition Assistance Program (SNAP) Benefit Cycles and Student Disciplinary Infractions Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 49
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 64
  • IR ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    11 30
    اینجا هم ۸ سال نوکران آمریکا زندگی و معیشت مردم را گروگان گرفتند، صرف خوشایند آمریکا شیطان بزرگ
    • حامد US ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      2 6
      شما الان دارین اعتراض میکنید به مطلب وزارت کشاورزی آمریکا یا اینکه چرا مشرق ترجمش کرده؟ لینک ها رو هم که گذاشته (با تشکر از مشرق بابت لینک ها)
    • US ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      5 0
      شما که همه نظرات رو سانسور می کنین یا حذف خب چرا می گین نظر بدیم؟!
    • IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      3 3
      نه که 8 سال احمدی نژاد که امثال شماها بود گلی به سر کشور و مردم زد
  • IR ۰۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    25 1
    شما دارید تبلیغ امریکا رو میکنید در ایران حتی پوادارهاش هم اون شاستی بلند رو ندارن
  • US ۰۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    28 4
    الکی نبود کوروش دعا کرد که کشورم را از دروغ حفظ کن
    • حسین IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      9 22
      کوروووووش؟ بابا جون هرچیزی رو به کوروش نچسبونین دوتا خشت منسوب به کوروش پیدا شده که اونم ترجمه الکی روش انجام شده نشده .... بعدش فهمیدن مال کوروش نیس مال تمدن آشوری هستش.... هر صفحه نتی رو باز میکنی کوروش گفت کوروش گفت... با این حساب مطالب منتسب به کوروش یهودی تبار رو جمع کنی فکر کنم چیزی در حددو مساحت ایران باید گلن وشته ازش وجود داشته باشه
    • ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      1 0
      در چواب حسین جان فقط می تونم بگم برات متاسف هستم و ارزو تندرستی با کم فهم بیشتر از خداوند خواست دارم
  • IR ۰۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    36 1
    اخی ما چقده خوبیم
  • DE ۰۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    37 4
    شما به فکر کشور خودت باش که هویچ کیلو 50 هزار تومنی از برنج کیلوی 44 هزارتومنی پیشی گرفته
    • IR ۰۷:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      26 2
      برنج شمال شده 50 تومن گوشت کیلویی 150 الانه و احتمال زیاد افزایش قیمت به دلیل کشتار بی رویه پیدا خواهد نمود از همه بدتر این قانون ساخت و ساز در زمین های کشاورزیه که امنیت غذایی رو از بین خواهد برد
    • امیرو IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      3 25
      مقصر اصلی رئیس قبلی بوده , تا میتونی لعنتش کن
    • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      6 0
      رئیس قبلی؟ باشه مشکل داشت ما هم راضی نبودیم اما مملکت نظارت نداشت؟!
    • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      5 0
      این یکی رو هم می بینیم / چقد بدبختی که همه چی رو از این دو حزب می بینی اینا همه با هم دارن کشور رو اداره میکنن . کلیت کشور تو بدبختی فرو رفته
  • IR ۰۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    6 0
    الهی الهی
  • IR ۰۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    35 2
    خیلی خوبه که فقط به فکر گرسنگان در کشورهای متخاصم هستید
  • IR ۰۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    31 2
    ایرانی ها چطور؟ همه صدقه بگیر شده ایم
    • آقا بزرگه IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      0 6
      خودت گدایی
    • IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      6 0
      فعلا که صدقات رو هم در جیب "مسئولین" واریز می کنن
  • IR ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    40 1
    سیاست جدید رسانه های داخلی سیاه نمائی اوضاع کشورهایی با رشد اقتصادی دو رقمی.فقط یک جمله در جوابشون هست:کافیه سری به سیستان و بلوچستان بزنید و اوضاع مردم خودمون رو ببینید.
  • IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    23 1
    خخخخخخخخخ باشه
  • مهران IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    7 28
    درسته که ما مشکلات زیادی داریم ولی واقعیات را هم ببنیم امریکا یه ابر قدرت اقتصادی است نه مشکل تحریم دارد نه مشکل سر مایه گذاری چرا باید وضععت ان اینجور باشد بعضی ها هم توان اجاره خونه کردن را ندارند ولی بعضی از ما داریم امریکا را بزک می کنیم وخود تحقیری می کنیم
  • 111623x1339 IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    21 2
    دیروز زنم رفته بود مغازه تخم مرغ بخرد گفته بودند شانه ای 60 هزار تومان عقب عقب برگشته بود خانه به علی قسم
    • IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      12 1
      ای جان. درک می کنم چی میگید.
  • IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    34 1
    شصت میلیون ایرانی زیر خط فقرن البته تقصیر ندارید وضع دور بریاتون خودتون خوبه شکما سیر پول میاد میره ماشین خونه سفر زنای خوبم که دارید . بس کنید فلان کسوراینجوری اونجوری مملکت درست کنید پدرمردم در اومد
  • مرگ بر آمریکا IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    5 20
    امریکا این همه درآمد خالص داره عوض شیطنت و خباثت و حمله به دنیا و دخالت در افغانستان و سوریه و لبنان و منطقه خاورمیانه ، به وضعیت رفاه داخل برسه!
    • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      21 2
      شرررررررررررور نگو.قرصات عوض کن
    • مرگ بر وطن فروش IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      4 0
      حالا که ایران این همه درآمد خالص هم نداره چرا شیطنت و خباثت می کنه؟
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    23 1
    به ولله قسم نزدیک یک ماه میشه شیر نخریدم برای خونه منتظرم سر برج بیاد حقوق بدن بگیرم که خانمم خودش پنیر ماست بگیره ارزون تر در بیاد
    • IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      7 1
      من هفتصد و چهل نه هزار مونده برام تا اخر این ماه. از خدامه سریع این چند روز تموم شه خخخخخخخ
  • مرتضی IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    14 4
    لطفا آمریکا را رها کنید، نه که رها کنید که بیاد ما رو بخوره، ولی یکمی هم به کشور و مردم خودمون نگاه کنید، خیلی نه ها، یکم فقط
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    0 2
    بسیار گزارش خوبی بود، اینا رو برای کدخدا پرستان بفرستید تا بفهمند تو آمریکا نپختن براشون. ما عالی نیستیم، ولی حداقل ادعای ۱ دنیا بودن هم نداریم، اونا که ادعاشون میشه نباید اینجوری یاشند، بعدش هم در جواب اون دوستانی که سریع دست به خود تحقیری زدن، ما با وجود همه تحریم ها و دشمنان داخلی و خارجی به اینجا رسیدیم، اگر هم بعضیا روحانی رو انتخاب نمیکردند الان وضع ما خیلی بهتر از این بود.
  • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    3 0
    کاشکی یه گزارش هم از وضع معیشتی مردم ایران بزارید از اینکه همه چی 50 برابر شده ولی دولت هنوز داره به مردم 45000 تومان( پول دو تا دو پنیر) به مردم یارانه میده -از اینکه ماشینی که قراره ده ساله از رده خارج بشه هر روز 5 میلیون روی قیمتش اضافه میشه
  • یک کارگر IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    13 2
    نظرات رو که می خونم بعضی ها ابراز نگرانی کردن از افزایش قیمت برنج ایرانی.دم شما گرم که برنج ایرانی می خورید.ولی من اصلا نگران نیستم.چون سالهاست که ما فقط می تونیم برنج تایلندی ارزان ترین برنج بازار رو بخریم و اصلا از برنج ایرانی و قیمتش خبر نداریم.در مورد نا امنی غذایی در آمریکا حرف زده شده ولی قشر کارگر ما نا امنی که هیچی وارد بحران غذایی شده.
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    10 0
    چند درصد مردم ایران زیر فقرن؟ از مرغ چه خبر؟ تورم ایران چنده تورم آمریکا چند؟کسانی که آمریکا را تطهیر می کنن واقعیت رو نمی بینن اما ما هم باید واقعیت خودمون رو ببینیم.
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    7 0
    ۴۴ نظر غیرقابل انتشار!!!!! مشخصه ملت چقدر راضین؟! هر چند بعضشون با رایشون هم مقصرن
    • IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      3 0
      46 تا!!!! معنی آزادی بیان همینه!!
    • IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      0 4
      نه معلومه لشکر سایبری منافقین و صهیونیست‌ها خیلی فعالن!!!!
  • DE ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    0 2
    از فقر مهم تر فساده . اکثریت بزرگی از امریکایی ها به بچه خودشان هم رحم نمیکنند . از هر دزد و قاتلی که بازجویی میشه عنوان میکنه که در بچه گی مورد سوءاستفاده پدرش قرار گرفته .
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    5 0
    این گزارش ها اعصابمونو بیشتر خورد میکنه خودتون میدونید اوعضای ایران بدتره ... اینکه اونجا هم بد باشه کمکی نمیکنه
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    6 0
    برادر محترم . در ایران قشر متوسط هم دیگر قدرت خرید قوت لا یموت را ندارد .
  • NL ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    7 0
    درمورد خط فقر..سن فحشااا نرخ بیکاری و تورم در ایران بگو...
  • شاپرک IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    7 0
    طفلکی ها خوب بهشون پناهندگی بدید بیان ایران گناه دارن
  • IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    6 0
    فکر نمی کنم با این اوضاع ایران شماها موندنی باشید
  • IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    1 2
    جواب شما وطن فروش ها رو فقط اون بالایی میده
  • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    4 0
    خائن های وطن فروش. مردم ایران رو شماها بدبخت کردید.
  • IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    0 2
    قابل توجه افساد طلبای ت..ع آور
  • IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    3 0
    نمیدنم چطور آمریکا با این همه بدبختی اقتصاد اول دنیا با تورم زیر یک درصده حتما اونا دروغ میگن و عیران اقتصاد اول دنیاست
  • رهام حسامی NL ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    0 4
    الان همین دکتر مخبر گفتند فرمول ما را به قیمت بالایی میخرند و ما میخواهیم خود واکسن بدیم انها و امریکا الان از فایزر تا 630000 کشته داده و همچین کشورهایی مانن برزیل و هند که فایز زدند مبتلا هم زیاد داشتند وفایزر و مدرنا شاید تا 4میلیون نفر کشته داده و 230 میلیون مبتلا داشته .الان اونها میگن اگه واکسن ایرانی داشته باشیم کل مبتلا ها در این کشورها به صفر و کشته ها واقعا صفر میشه واقعا بیان تحریم بردارند البته دیگه مهم نیست تحریم اونها چون خود کفا هستیم و نیازی نداریم فقط بیان و از منطقه برند واز اسرائیل حمایت نکنند و سازمان ملل را بیارن ایران کلا اعلام کنند ایران درست میگفته امریکا شیطان بزرگ هست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس