کد خبر 1269905
تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۷
فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|نبرد آشکار آمریکا با پیشرفت های فناورانه ایران در فضای سایبر

گوگل پلی در حالی اپلیکیشن های ایرانی را از فروشگاه خود حذف کرد، که این شرکت برخلاف قوانین خود حاضر به پاسخگویی درباره این تخلف آشکار نیست.

به گزارش مشرق، در چند روز اخیر چندین پلتفرم ایرانی: طاقچه، آپارات، ذره بین، روبیکا، فیلمو و بلد  از فروشگاه نرم افزاری گوگل حذف شدند که این مساله را می توان نبرد آشکار شرکت های آمریکایی با اپلیکیشن های ایرانی دانست. این شرکت ها  طبق ضوابط و قواعد خود مبنی بر پاسخگویی درباره علت حذف این اپلیکیشن ها، به این مساله نیز توجهی نداشته اند.

بیشتر بخوانید:

بیانیه وزارت ارتباطات درباره حذف برخی پلتفرم‌های ایرانی از گوگل پلی

سیاوش گودرزی، مدیر روابط عمومی اپلیکیشن طاقچه در این باره  می‌گوید: مدتی است که ما را حذف کرده‌اند، دلیلش را هم به ما اعلام نکرده‌اند. ما خیلی هم از گوگل پیگیری کردیم، ایمیل زدیم و مکاتبه کردیم اما پاسخی ندادند. حتی بر اساس قواعد خودشان مهلت زمانی برای پاسخگویی تعیین کرده‌اند اما به همان مهلت خودشان هم پای‌بند نبودند. ما حتی با بخش‌های دیگرشان هم مکاتبه کردیم که طبق قواعد باید به ما پاسخ دهید اما متاسفانه پاسخ درستی به ما ندادند. البته پیگیر هستیم؛ هر چند نه دلیلی دراین‌باره به ما گفته‌اند و نه طبق زمان‌بندی‌شان پاسخ داده‌اند. 

به گفته گودرزی  حتی گوگل باید طبق قوانین خود قبل از کاری که با ما کرده است، اخطار یا تذکری می‌داد، اما یک‌باره چند وقت پیش بدون هیچ هشدار قبلی «طاقچه» از گوگل پلی حذف شد. 

تاریخچه حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از روی بسترهای فروشگاهی اپل و گوگل، به سال ۱۳۹۶ و زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ بازمی‌گردد. در آن زمان، اپل هم به دلیل تحریم‌های ایالات متحده بر ضد ایران توسط ترامپ، به طور گسترده اقدام به حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از اپل استور کرد و کاربران دستگاه‌های iOS با مشکلات جدی روبرو شدند و به ناچار سراغ ترفندهای عجیب و غریب نصب اپ روی آیفون و آیپد رفتند. موضوع حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از اپ‌استور حل نشده بود که گوگل نیز به فاصله‌ی دو هفته پس از اپل و در اقدامی مشابه، نرم‌افزارهای ایرانی را از گوگل‌پلی -فروشگاه آنلاین نرم‌افزارهای اندرویدی- با توجیه مشابه تحریم‌های دولت آمریکا علیه ایران حذف کرد. این رویکرد در زمان جوبایدن نیز اتفاق افتاد و این نشان از آن است که حزب های مختلف درباره مسائل ایران به خصوص فضای سایبری اختلاف نظری ندارند و دور نیست زمانی که این رفتار مشابه در ارتباط با سایر سکوهای ایرانی که توانمندی خود را به اثبات رسانده‌اند نیز تکرار شود و باید به فکر راه چاره پیش از وقوع فاجعه بود.

بنابراین حذف اپلیکیشن‌ های ایرانی از روی بسترهای فروشگاهی اپل و گوگل، نشان از ضرورت اتخاذ سیاست های صحیح و برنامه ریزی منطقی برای حاکمیت ملی فضای سایبری و قوی شدن و اقتدار در این فضا و نیز تکمیل شبکه ملی اطلاعات است. باید افزود در راستای مقابله با تحریم های آمریکا در فضای مجازی در دنیا، نظام هایی برای رفع وابستگی مطلق به اندروید و گوگل وجود دارد که مسئولان ذیربط باید آن را به عنوان مساله ای بسیار استراتژیک در دستور کار خود قرار دهند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس