کد خبر 1269646
تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۵

به گزارش مشرق، کمیل خجسته، فعال رسانه‌ای در کانال تلگرامی خود نوشت: امروز اپ‌های ایرانی مثل فیلیمو بلد از گوگل‌پلی حذف شدند. این رخداد را باید به عنوان برگی دیگر از نتایج عملکرد مدیریت ساکنین پل سید خندان در وزارت ارتباطات حساب کرد. محصولات مبتنی بر فناوری در یک محیط کسب‌وکار ناامن قرار دارند که هر روز منتظر یک اتفاق غیرمنتظره هستند.

از زاویه راهبردی، وضع موجود ناشی از دو عملکرد تیم سابق است:

۱. تعامل با دنیا مخصوصا در حوزه ارتباطات را بلد نبودند. آن‌ها نتوانستند به یک زبان مشترک برای تفاهم با دنیا برسند. چون نگاهشان با امریکایی‌ها حتی هم‌افق نبود. امریکایی‌ها حرف از شبکه و اینترنت پاک می‌زدند؛ تلگرام را تهدید می‌کردند که اگر پروژه ارزی‌ اش را پیش ببرد با او برخورد می‌کنند و این پلتفرم با چند صدمیلیون عضو را مجبور کردند تا یک پروژه‌ی بزرگش را خاموش کند. آنها تیک تاک چینی را فیلتر کردند تا اینکه این پلتفرم محبوب جهانی در نهایت مجبور شد با واگذارکردن بخشی از سهام خود به شرکت‌های امریکایی و مستقرکردن ستاد خود در امریکا اجازه فعالیت در امریکا را بگیرد. باوجود اینکه امریکایی‌ها زبان گفتگو با جهانشان یکه تازی در این حوزه و تسلط بر محصولات دیگران است. اما ساکنین سیدخندان دنبال چیزی می‌گشتند که نیست در جهان. چیزی به نام تکمیل زنجیره جهانی خدمات در جهان مصالحه‌ها.

۲. استراتژی اشتباه تعریف کردند. چون صحنه را درست ندیدند. آنها خود را در تقابل با خودکفایی تعریف کردند. در حالیکه عقلانیت انقلابی دنبال خودکفایی نیست. دنبال خوداتکایی است. نه‌می‌خواهد راه حضور بازیگر خارجی بسته شود. نه‌می‌خواهد امکان ارتباط جهانی گرفته شود. بلکه می‌خواهد خوداتکا باشد.

می‌توانید کافه بازاری داشته باشید و آن را معادل گوگل‌پلی بدانید. می‌توانید با حمایت درست فنی از آپارات در مقابل یوتیوب یا حمایت از بلد و نشان در مقابل ویز آن‌ها را رشد بدهید اما وقتی خوداتکا نباشید همه هزینه‌هایی که برای این کار شده به راحتی در یک شب از بین می‌رود. کافه بازار با آن همه نیروی متخصص و آن سرمایه‌گذاری و آن تکیه‌ای که دیگر اپ‌های ایرانی‌پسند برای انتشارشان به آن دارند همین الان یک اپ آسیب‌پذیر در مقابل گوگل است. کافیست گوگل اراده کند آن را از سیستم عامل خود حذف کند دیگر نه از تاک نشانی ماند و نه از تاک‌نشان. کنارگذاشتن خوداتکایی موجب می‌شود هیچ بیزنس‌پلنی در این مدل تعامل با دنیا جواب ندهد و بیشتر با استراتژی هر چه پیش آید خوش آید پیش رود.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
    15 2
    دولت روحانی برای ضربه زدن به انقلاب و موج سواری غرب زده ها از هیچ اقدامی فروگذار نکرد نمونه اش زمین زدن پیام رسان های داخلی و میدان دادن به خارجی ها
  • IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
    5 10
    یایید قبول کنیم فیلیمو و بلد قانون کپی رایت رو رعایت نکردن
  • IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
    6 4
    آفرین. بیش از چهل ساله که ما آرزوی خود کفایی داریم. و هنوز هم در تجارت صنعت حتی نظامی مون از سیستم عامل های آمریکایی استفاده می‌کنیم. همت نکردیم ور داریم در این چل سسااااااال لااقل یه موتور سیستم عامل محکم و یک موتور درست حسابی جستجوگر اینترنت بسازیم. میدونید الان نصف بیشتر اسرار نظامی ما توی جیب آمریکاست فقط بخاطر استفاده نمودن ما از سیستم عامل اونها،، حتی لینوکس. برای اینکه ما اصلا اهمیت استراتژیک نرم افزار را نفهمیدیم. چون در ایران نرم افزار تقریبا مجانیه. یه سی دی ویندوز با چهارتا ویندوز مختلف داخلش را میخری، ده تومن،، یعنی سی سنت!!!!
  • EXtremist NL ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
    9 0
    اینکه فیلیمو میگیره فیلم های کپی رایت دار رو غیر قانونی روی پلتفرمش منتشر میکنه بعد به همون بهانه سایت های فیلم و سریال رو میبندن حتی اونهایی رو که سانسور میکردند حتی بهتر از صدا و سیما - وقتی آپارات سهمی برای تولید کننده محتوا در نظر نمیگیره و با تبلیغات فله و بنجل پول پارو میکنه - وقتی در روز روشن اطلاعات مردم در سامانه های حساسی مثل قوه قضاییه به کم ترین بها و ارزشی توی اینترنت به حراج میره - وقتی روبیکا اطلاعات شخصی افراد رو به صورت بیگ دیتا از ایسنتاگرام به سرقت میبره و حریم خصوصی افراد رو زیر سوال میبره - این نشون میده مسائلی امنیت اطلاعات مردم - شبکه ی ملی - تهاجم فرهنگی - ارزش ها - برای یه عده آدم بی سواد و منفعت طلب و تنبل فقط یک بهانه است تا بر مردم تسلط پیدا کنند... انحصار - بی سوادی - فقر // اینهاست که مردم از آن در رنجند - شما میتونستید ایسنتاگرام رو در نطفه خفه کنید و جلوی همگیر شدن اون رو بگیرید درست مثل توییتر و فیسبوک و یوتیوب که شبکه هایی به مراتب سالم تر بودند.... چرا نکردند ؟؟؟؟؟ اگر میخواهید خود را از دنیا جدا کنید و یا تنها به نور چشمی ها روزنه ای بدهید همانند کره شمالی - بهتر است که چرخ را دوباره اختراع کنید و چیپ و مادربرد و زبان برنامه نویسی و ساختار شبکه و IP و پروتکل و ... رو هم دوباره اختراع کنید زیرا تمام آنها ساخته ی دست ایادی سلاح به دست استکبار است..... (طعنه نزدم و استکبار رو جدی گفتم اما حماقت و خیانت داخلی همیشه بدتر بوده)
  • IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
    6 3
    تنها راه اصولی برای مقابله با این بحث، برنامه نویسی سیستم عامل جدید به جای اندرویده. اگر توانش هست بسم الله.
  • IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
    7 0
    جونتون بیاد بالا تو حوزه ی اینترنت خودتون رو قوی کنین. همش کاسه ی گدایی گرفتین دستتون ای دنیا وای دنیا ای تعامل وای فیلتر وای نمیدونم چی. باید قوی بشی، و الا زور می شنوی هیچ غلطی هم نمی تونی بکنی.
  • IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
    6 2
    شما که ادعای خود اتکایی داری، آیا میدونی همین سکوی ارائه نرم افزارها [گوگل پلی] بر بستری به نام اندروید توسعه پیدا کرده؟! چین رفت دنبال سیستم عامل خودش[هارمونی]... کشور ما چی داره. شما کل دنیای صنعت ابزارهای هوشمند رو به حریف واگذار کردی! برو خدا روزیت رو جای دیگه بده، پدر بیامرز! اغور بخیر؛ تازه از خواب پاشدید
  • IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    2 0
    لایه های فناروی بسیارزیاد شده اند- ای سی- پردازنده-سیستم عامل- ابر- و..... در هر حوزه ای هم که پروژه تعریف کردیم نا موفق بودیم- حداقل بین دانشگاه های مختلف می توانستیم این ها را توزیع کنیم که این را هم عرضه انجامش را نداشتیم همانطور که بازار وابسته به اندروید هست باقی نرم افزارها هم به زیرساخت ها وصل هستند و کار پیچیده است باید فکر اساسی کرد- نیرو زیاد داریم ولی کارها همه سر هم بندیه
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    7 0
    احسنت عالی گفتی بخصوص آن قسمت "شما میتونستید ایسنتاگرام رو در نطفه خفه کنید و جلوی همگیر شدن اون رو بگیرید درست مثل توییتر و فیسبوک و یوتیوب که شبکه هایی به مراتب سالم تر بودند.... چرا نکردند ؟؟؟؟؟ " اینستاگرام لجن را آقایان تو جامعه رواج دادند تا ملت سطحی نگر و ساده لوح و احمق و فاسد دربیاید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس