مجلس شورای اسلامی

به گفته فرمانده سپاه قدس، شیعیان افغانستان برای جمهوری اسلامی اهمیت زیادی دارند و ایران تلاش دارد حل موضوع افغانستان از طریق جنگ نباشد و همه اقوام افغانستان در اداره کشور سهیم باشند.

سرویس سیاست مشرق- ماجرای تصرف پنجشیر توسط جنبش طالبان در صدر خبرهای ایران قرارگرفته است، برخی با نگاهی مثبت، تسخیر دژ پنجشیر را نشانه‌ای از ایجاد وحدت قدرت در افغانستان می‌دانند و برخی دیگر با نگاهی نوستالژیک‌تر سقوط پنجشیر را پایان مبارزه ملی مردم افغانستان با اشغال گران خارجی می‌دانند. همین موضوع باعث شد نمایندگان مجلس نیز وارد مجادلات و تفسیرهای سیاسی شده و با دعوت از فرمانده نیروی قدس آخرین تحولات افغانستان را موردبررسی قرار دهند.

این نشست به‌صورت غیرعلنی در صحن برگزارشده و سردار اسماعیل قاآنی نقشه میدانی و جزییات تحرکات نیروها را به اطلاع نمایندگان مردم در مجلس رسانده است. بنا به روایت رسیده به «مشرق» فرمانده نیروی قدس سپاه در این جلسه با اشاره به شکست مفتضحانه نیروهای اشغالگر آمریکایی و فرار آن‌ها از فرودگاه کابل می‌گوید: آمریکایی‌ها از دو دهه پیش وارد منطقه غرب آسیا شدند و علی‌رغم هزینه کرد بیش از ۲۳۰۰ میلیارد دلار که ۸۳ میلیارد دلار آن فقط برای تجهیز ارتش بوده، دستاوردی جز تلفات حدود ۴۸۰۰ نفری که البته بر اساس آمار غیررسمی بالای ۱۰ هزار نفر بوده، نداشتند. ضمن اینکه حضور آمریکا در منطقه در دو دهه گذشته موجب آوارگی میلیون‌ها نفر از مردم منطقه شده است.

 فرمانده قدس در این جلسه ادامه داده است که: شکست و خروج مفتضحانه آمریکا از افغانستان آغازی بر افول قدرت این کشور در دنیا خواهد بود و روند اخراج آمریکایی‌ها از منطقه شروع‌شده است. البته آمریکا به دنبال این است که با راه‌اندازی جنگی داخلی در افغانستان و دیگر کشورهای منطقه تداوم حضور نامشروع خود را داشته باشد.

دبیر کمیسیون امنیت ملی: پسر مسعود را تحریک کرده‌اند/ هر «احمدی» برای ایران احمدشاه مسعود نمی‌شود

شیعیان افغانستان برای ایران اهمیت زیادی دارند

احمد علیرضابیگی، نماینده مردم تبریز در مجلس در تشریح نشست غیرعلنی مجلس شورای اسلامی با حضور سردار اسماعیل قاآنی فرمانده سپاه قدس اظهار داشت: به گفته سردار قاآنی، کارشناسان سیاسی و نظامی شکست آمریکا در افغانستان را به‌مراتب مهم‌تر و پررنگ‌تر از شکست آمریکا در ویتنام تحلیل می‌کنند.

 این نماینده مجلس ادامه می‌دهد: فرمانده سپاه قدس معتقد بود حضور آمریکا در افغانستان ارتباطی با حادثه ۱۱ سپتامبر نداشته و آمریکا پس از ترور احمدشاه مسعود مصمم به حضور در افغانستان شده بود. سردار قاآنی تأکید کرد آنچه برای ما در افغانستان اهمیت دارد، این است که امنیت جمهوری اسلامی مخدوش نشود، نقشه آمریکا این است که ایران را با جهان اهل سنت درگیر کند بنابراین جمهوری اسلامی باید به‌گونه‌ای عمل کند که امنیت ایران مخدوش نشده و آمریکا به اهداف خود دست نیابد.

به گفته فرمانده سپاه قدس، شیعیان افغانستان برای جمهوری اسلامی اهمیت زیادی دارند و ایران تلاش دارد حل موضوع افغانستان از طریق جنگ نباشد و همه اقوام افغانستان در اداره کشور سهیم باشند.

دبیر کمیسیون امنیت ملی: پسر مسعود را تحریک کرده‌اند

علی علیزاده دبیر کمیسیون امنیت ملی در گفتگو با «مشرق» در بیان جزییات جلسه غیرعلنی مجلس یا سردار اسماعیل قاآنی گفت: سیاست کلی نظام جمهوری اسلامی ایران در قبال افغانستان مشارکت همه نیروهای سیاسی و فرهنگی در آینده افغانستان است.

علیزاده ادامه داد: همان‌طور که پیش‌ازاین رئیس‌جمهور اعلام کرده است؛ ایران به دنبال مشارکت حداکثری و انتخاب نماینده مردم برای اعمال حاکمیت در کابل است؛ این بدان معناست که در یک انتخابات همگانی رأی مردم اعمال شود. اما خود طالبان بنا را بر آن نگذاشته است که در حکومت اول انتخابات برگزار کند؛ آن‌ها می‌خواهند حکومت اول با عنوان «امارت اسلامی» تشکیل‌شده، اما بعدها مجلس قانون‌گذاری تشکیل‌شده و زمینه‌های لازم برای تصویب قانون اساسی؛ نام حکومت و محتوای آن انجام شود.

نماینده مجلس ادامه داد: ما بعید می‌دانیم که طالبان به‌سرعت وارد فضای دموکراتیک شده و انتخابات برگزار کند؛ طالبان در حال حاضر اعتقاد دارد که بقیه گروه‌ها باید با آن‌ها همراه و همکار شده تا زمینه تغییرات سیاسی فراهم شود. طالبان با پشتیبانی پاکستان و سلاح‌های به‌دست‌آمده از اشغالگران حالا احساس قدرت می‌کند.

طالبان ضمانت داده است!

علیزاده در ادامه تشریح وضعیت موجود در پنجشیر گفت: احمد مسعود در مناسبات اخیر آن‌چنان به بازی گرفته نشده است؛ ازاین‌رو با تحریک برخی دولت‌مردان قدیم در افغانستان که ایران آن‌ها را وابسته به آمریکایی‌ها می‌داند؛ تحریک‌شده و در پنجشیر مقاومت کرده است.

علیزاده با اشاره به نقشه تحولات سیاسی در افغانستان گفت:نقطه مثبت احمد مسعود آن است که به دنبال تشکیل حکومتی فراگیر با حضور همه اقوام و مذاهب در آینده افغانستان است و نقطه منفی طالبان آن است که آن ها با تکیه‌بر قوم پشتون تمایل دارد یک حکومت انتصابی تشکیل بدهد و نه انتخابی! نماینده مجلس ادامه داد:  طالبان باوجودآنکه ادعا می‌کند به دنبال تشکیل حکومت همه‌شمول است؛ اما در واقعیت انتظار دارد همه با آن‌ها همکاری کنند. اگر این پازل‌ها را کنار یکدیگر ببینیم به برداشت بهتری نسبت به تحولات افغانستان دست خواهیم یافت.

عضو کمیسیون امنیت ملی ادامه داد: در کوتاه‌مدت نمی‌توان برای آینده افغانستان تصمیم‌گیری کرد؛ اما گروه طالبان به جمهوری اسلامی ایران وعده‌هایی داده است؛ ازجمله آنکه به شیعیان تعرضی نداشته باشد؛ ظلمی به گروهی نکند و از همه مهم‌تر که آن‌ها دائم می‌گویند ما تغییر کرده‌ایم و اصلاح‌شده‌ایم. طالبان مدعی شده است حکومت مطلوب مردم را تشکیل داده و افغانستان را از اشغال خارج می کنیم. اما ایران امروز و فردا را یکی نمی‌بیند.

علیزاده ادامه داد: اگر طالبان تضمین دهد حکومتی با مشارکت مردم (نه به‌صورت فرمایشی و تحمیلی) تشکیل می‌دهد این مدل بهترین گزینه برای ماست؛ اما اگر چنین سناریویی روی نداده و حکومت دموکراتیک تشکیل نشود؛ همین‌که دولتی در افغانستان روی کار بیاید که در برابر اجانب و اشغال گران ایستادگی می‌کند؛ می‌تواند موردتوجه قرار بگیرد و قابل بحث است.

هر احمدی؛ احمدشاه مسعود نیست

دبیر کمیسیون امنیت ملی درباره مقاومت پسر احمدشاه مسعود در پنجشیر و حمایت ایران از او گفت: احمد جوان است؛ او جای پدرش نیست و نمی‌تواند باشد، او تحریک‌پذیر است و ارتباطاتی با سرویس‌های خارجی گرفته است و تصاویر آن منتشرشده است، او با سرویس آمریکایی‌ها نشسته؛ با سرویس انگلیس ارتباط گرفته حتی با عربستانی‌ها نیز نشست داشته است. او دچار اختلال شده است؛ به این معنا که حرف او درست است (که حکومت فراگیر تشکیل شود)؛ اما رفتارش تنش آمیز است. او می‌توانست با طالبان گفتگو کند و نظراتش را بگوید. او می‌توانست شبیه دکتر عبدالله و حکمتیار و سایر جهادی‌ها وارد گفتگوی مشترک با طالبان شود؛ اما این کار را نکرد.

دبیر کمیسیون امنیت ملی: پسر مسعود را تحریک کرده‌اند/ هر «احمدی» برای ایران احمدشاه مسعود نمی‌شود

حضور برنارد لوی جاسوس مشهور صهیونیست در پنجشیر

دبیر کمیسیون امنیت ملی: پسر مسعود را تحریک کرده‌اند/ هر «احمدی» برای ایران احمدشاه مسعود نمی‌شود

گفتگوی های ملی عبدالله عبدالله با گروه طالبان

صدای پای داعش را می‌شنوید؟

سرنوشت پنجشیر به‌زودی مشخص می‌شود؛ احمد مسعود یا تسلیم می‌شود یا آنکه به جریان گفتگو با طالبان در افغانستان خواهد پیوست. هرکدام از این دو سناریو؛ صورت‌مسئله اصلی را همچنان پاک نمی‌کند: ۲۰ سال سیطره آمریکایی‌ها بر خاک افغانستان باعث ترویج یک فرهنگ وارداتی و تحمیل آن به مردم آن کشور شده است. زدودن رد پای اشغالگران از خاک این کشور هزینه‌های فراوانی بر منطقه دارد. با شعله‌ور شدن جنگ داخلی، دست آمریکا بار دیگر برای خرابکاری در افغانستان شده و می‌تواند از کشته شدن افراد در دو سوی جبهه بهره ببرد، داعش را بر لب مرز چین و سایر نقاط گسترش دهد و به رقبای خود لطمه بزند و درنهایت منجی گونه به این کشور برگردد. آگاهان منطقه صدای پای داعش را خوب می‌شنوند!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 100
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • بابک IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    83 29
    مرگ بر طالبان
    • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      45 29
      مرگ بر نوکران آمریکا و اسرائیل
    • SE ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      18 29
      عده ای که هنوز حامی این پسرک هستد چند حقیقت را به یاد آوردند: طالبان قویتر از شوروی نیست! پس اگر به راحتی افغانستان و پنجشیر را گرفت به دلیل وجود حمایت قوی مردمی از آنها است. بیخود با ادعای حمایت پاکستان ، شکست مسعود را توجیه نکنید. طالبان فقط پشتون نیست. الان از تمام طوایف عضو گیری کرده و اتفاقا امور محلی را به اعضای بومی خود سپرده است. طالبان وهابی نیست. خود ملاعمر به زیارت قبور می رفت. هیچ قبری را طالبان خراب نکردند. خودشان به زیارت مزارشریف و مرقد منسوب به امام علی علیه السلام در آن شهر رفتند. طالبان شیعه ستیز نیست. اتفاقا امنیت کامل عزاداری را چه در دولت قبل و چه دولت فعلی خود برای شیعیان فراهم کرد. مسعود قهرمان نیست. او صرفا درسخوانده انگلیس است و حامی نظام بشدت اسلام ستیز و فارسی ستیز اشرف عنی محسوب می شود. در تمام مدتی که غنی و کرزای افغانستان را چپاول کردند، مسعود مخالف آنها نبود. وقتی هواپیماهای آمریکایی عروسی مردم افغانستان را عزا می کردند مسعود نگران نبود. پس اگر احیانا نگران مردم افغانستان هستید، این نگرانی بی جا است و جز یک اقلیت غربگرا و عاشق زندگی در اروپا و آمربکا که فریب ادعای پناهندگی کانادا را خورده اند؛ کسی مخالف طالبان در افغانستان نیست. اما اگر احیانا خودتان غربگرا و اصلاح طلب و یا قاچاقچی مواد مخدر هستید، بشدت از پیروزی طالبان نگران باشید.
    • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      29 28
      وقتی مجاهدنماهای باند ربانی و مسعود حکومتی تشکیل داده بودند که جایی برای هزاره ها نداشت و پشتون ها همدر آن بسیار کمرنگ بودند حرفی از وحدت ملی در افغانستان نمی زدید. وقتی احمد شاه مسعود عزیزتان هزاره ها را به جرم شیعه بودن قتل عام کرد صدایتان در نیامد. وقتی آمریکا کرزای خودش آورد و حاکم افغانستان منصوب کردید حرفی از انتخاب مردم افغانستان نزدید. وقتی اشرف غنی با تقلب علنی و آشکار در انتخابات خود را رییس جمهور نامید و آب را بر ایران بست و فارسی را زبان بیگانه نامید او را دموکراتیک خواندید... اما حالا مجاهدان مظلوم طالبان بعد از مدتها جهاد بی امان آمریکا را راندند، آیت الله مایک قاتل سردار سلیمانی را کشتند. بردار رییس جیش ظالظم را کشتند. به شیعیان آزادی کامل فعالیتهای مذهبی دادند. از تمام اقوام افغانستان نیرو جذب کردند و امنیت و آرامش را برقرار کردند و مورد تحریمهای بانکی و مالی جهانی قرار کرفتند، یکهو یاد وحدت افغانستان و حکوت دموکراتیک افتادید!
    • IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      52 20
      چه کابل چه تهران مرگ بر طالبان
    • IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      39 15
      کار به جایی رسیده که ایران داره از طالبان حمایت می کنه.
    • IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      34 17
      اون کسی که از طالبان حمایت میکنه خائن به خون شهدایی مثل شهید صارمی است
    • SE ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      9 22
      این نبرد تاریخی بین اسلام و شیطان پرستی سکولار است. طبعا مرز هم ندارد و زبان و قومیت هم نمی شناسد.
    • IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      4 1
      ۱۴:۵۸ . عزیز! اگه اینقدر مطمئن هستی ، صلح رو برقرار کنید . بسم الله. چرا ناراحت میشین ؟ مردم نقد می کنند. این حق را برای تردیدهای مردم باقی بگذارین. با عملکرد مثبت بسیاری از مشکلات حل میشه.
    • به ۱۶:۵۷ IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      22 19
      صارمی را همان نوکران آمریکایی کشتند که می خواستند گردن طالبان بیندازند و بین ایران و طالبان جنگ درست کنند. عین همین الان
    • IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      5 3
      ۱۴:۵۸ . وحدت که چیز قشنگیه . یعنی عاقلانه ترین کاره.
    • IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      10 5
      دوست عزیزی که با پرچم سوئد پیام گذاشتی و احمد مسعود را حامی غنی و کرزی معرفی کرده ای، آیا پیام همین کرزی را برای شهادت فهیم دشتی نخوانده ای؟ نوشته است که فهیم از منتقدان جدی او بود، چطور می شود که سخنگو و یکی از نزدیکان احمد مسعود از منتقدان جدی کرزی باشد و خود احمد مسعود حامی کرزی؟ مگر می شود که سخنگو که وظیفه اش اعلام مواضع و دفاع از نظرات است، 180 درجه عکس فکر کند؟ احمد مسعود اگر حامی غنی بود، اگر حامی کرزی بود، اگر حامی آمریکا بود، پس چرا امروز نه غنی که هنوز طالب به کابل نرسیده فرار کرد، نه کرزی و نه آمریکا هیچکدام به پشتیبانی از او برنخواسته اند؟ اگر احمد مسعود عشق اروپا و کانادا بود که دیوانه نبود از لندن دل بکند و بیاید در دره های ولایت پنجشیر بجنگد و جان خود و خانواده و اطرافیانش را به خطر بیاندازد. قصد من دفاع از احمد مسعود نیست ولی این حقایق را نمی توان نادیده گرفت و یک تنه به قاضی رفت؛ احمد مسعود در زمان دولت غنی هم مخالفت هایی داشت، احمد مسعود امروز کمی بیش از 30 سال دارد یعنی زمان کرزی و حمله آمریکا در بیست سال پیش بین 10 تا 13-14 سال سن داشته از یک بچه 13-14 ساله یاکمی بیشتر کمتر چه انتظاری داشته اید؟ انتظار اینکه با کرزی ای که مورد اجماع همه طرف ها در کنفرانس بن بود مخالفت کند؟ انتظار اینکه با آمریکا مخالفت کند؟ مگر یک بچه 13-14 ساله با کم و بیش در آن زمان چه قدرتی داشته؟ باز هم می گویم من قصد دفاع از احمد مسعود و یا عملکرد او را ندارم ولی خواهش می کنم در نقدهای منصف باشیم.
    • IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      2 2
      دوستان واقعا طرف داری از طالبان کار منطقی و درستی نیست و اونهایی که میگفتند پسر احمد مسعود هیچ تجهیزات جنگی ندارد و بخاطر کوهستانی بودن محلشان توانسته اند ایستادگی کند در واقعیت چقدر تانک و نفربر و دیگر تجهیزات از پسر احمد مسعود بقنیمت گرفته شده است امریکا و صهیونها احمد شاه مسعود را ترور کردند و قبل از فرار از افغانستان به پسرش حسابی سلاح و تجهیزات جنگی دادند!!!!! در کل باید از اوضاع افغانستان درس عبرت گرفت و همه واقعیات اون چیزی نیست که به شما نشان میدهند مخصوصا اینکه فقط بگویید امریکائیها از افغانستان فرار کردند یعنی انگلیسیها و صهیونیستها و المانها و امثال اینها انجا سرباز نداشتند؟ انها که زودتر فرار کردند....... شمار کشورهایی که در افغانستان سرباز داشتند را بشناسید انوقت نظر بدهید
    • ۱۸:۱۹ - IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      6 5
      آره. هویدا هم می گفت من هم خودم دبیرکل حزب رستاخیز بودم اما با آن مخالف بودم! کدام مخالفت؟ احمد مسعود آن روز 13 ساله بود، این چند سال اخیر که ار ارجال افغانستان شده بود هم 13 ساله بود؟ هواپیماها و پهبادهای آمریکایی هر روز مردم افغانستان را کشتند، کاربرد فارسی ممنوع شد، غربگرای و اسلام ستیزی ترویج شد کدام مخالفت از مسعود و دشتی رخ داد؟ وقتی لمه دانشگاه را پایین کشیدند و جایش پوهنتون گذاشتند که همین دو سال قبل بود.آیا مخالفتی کرد؟ خیر. اگر راست می گفت همان زمان علیه آمریکا قیام می کرد.
    • IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
      6 3
      مرگ بر فتنه گرانی که میخواهند ایران مداخله کند مرگ بر امریکا کثیف و جنایتکار
  • علی IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    50 21
    چرا حرفی از پاکستان نمیزنید نکنه شما هم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • FR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      4 4
      اول مطلب گفته شده که طالبان با کمک تسلیحات جامانده امریکا و کمک پاکستان احساس قدرت میکند من تعجب میکنم که افرادی بجای دیدن واقعیت انجام شده به خبر گزاری و یا گوینده خبر ایراد میگیرند !
    • SE ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      13 13
      غربگرایان می خواهند هر طور شده از این حقیقت که مردم افغانستان با طالبان بیشتر انس دارند تا غربزده ها ، فرار کنند. می گویند پاکستان کمک طالبان آمده. می گویند پنجشیر را بمباران کرده! گیرم و سلم که درست باشد. الان یمن 5 سال است که زیر بمباران سعودی است و تسلیم نشد. همین پنجشیر زیر بمباران و توپخانه ارتش سرخ شوروی، بزرگترین و قویترین ارتش وقت دنیا تسلیم نشد. پس چرا حالا با یک ساعت بمباران پاکستان فرضا تسلیم شد؟ اگر سلاح و پول برای کسی پیروزی می آورد باید برای عربستان سعودی و آمریکا می آورد. حقیقت خیلی ساده است. مسعود خودش به دلیل حمایت از آمریکا و اشرف غنی متهم است. آن زمان که آمریکاییها افغانستان را به بزرگترین تولید کننده مواد مخدر تبدیل کردند و یا عروسی های مردم افغانستان را بمباران و عزا کردند، مسعود سکوت کرده بود و یا در انگلستان مشغول تحصیل بود. واضح است که خود مردم پنجشیر چندان علاقه ای به او نداشتند. بقیه حرفها هم بهانه ای بیش نیست. دلیل دشمنی واقعی اصلاح طلبان با طالبان هم صرفا تلاش آنها برای احیای سنتها و شریعت اسلامی است
    • آرش IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      14 16
      یاد بگیرید،بفهمید،این مملکت صاحب داره ، بی صاحب نیست،صاحب اول و آخرش خداست،، فرمانده ی خدا روی زمین، امام زمان است و در غیبت ایشون ،ولی فقیه زمامدار ماست،، گوش به فرمان ولی فقیه باشید
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    46 16
    کمی هم به فارسی زبانان افغانستان اهمیت بدهید حکومت طالبان یکدست پشتون است و این یعنی مرگ تدریجی زبان فارسی در افغانستان.
    • SE ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      15 8
      دروغگو دشمن خدا است. اشرف غنی در حال نبرد شیانه روزی با فارسی بود و همین احمد مسعود با او مشکلی نداشت. طالبان اصلا بحث زبان ندارد و شما دنبال فتنه گری هستند. طالبان از هزاره و تاجیک و ازبک هم نیرو جذب کرده.
    • SE ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      17 6
      اشرف غنی فارسی را زبان بیگانه خواند و دری و فارسی را دو زبان متفاوت نامید و کاربرد کلماتی مثل دبیرستان و دانشگاه و شهرستان را ممنوع کرد...اما چون نوکر آمریکا بود اشکالی برای شما نداشت
    • IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      5 12
      خدا وکیلی ایرانی ها چقدر زبان فارسی را ارج می نهند دقت کنید ، کلماتی ،فرانسوی و عربی و فراوان کلمات انگلیسی آنوقت جوش نابودی زبان فارسی در افغانستان را می زنند ، معلومه چکاره ای
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    30 0
    در عنوان پاراگراف نوشته اید :طالبان ضمانت داده است، بعد در داخل پاراگراف از قول آقای علیزاده آمده:: "اگر" طالبان تضمین دهد. واقعا که مرزهای صداقت در خبر رسانی را جابجا کردید
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    20 28
    عشق است سپاه قدس و سردار عزیز
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    29 9
    همه این ها بازی است برای راه اندازی جنگ داخلی کنار مرز ایران و حل دادن ایران وسط اون . تمام
    • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      20 10
      و ایران در این دام نخواه افتاد همین داد لیبرال ها رو در آورده
    • IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
      7 3
      ایران بهتره منتظر آینده بماند که طالبان چگونه طبق گفت و شنودها عمل میکنه . بی گدار . طبق برنامه و نقشه دشمنان . نباید عمل کرد .. یکی از بهترین اشخاص . که افغانستان را بهتر از خیلی ها بخوبی میشناسه . سردار قآنی هستتد . که با وجود ایشان و سایر دست اندر کاران تصمیم گیری در ارتباط با مواضع ایران بموقع و درست . نه زودتر و نه دیرتر صورت میپذیره .
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    28 3
    احمد مسعود که طالبان نمیشه برای ایران
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    17 6
    کسانی که از طالبان حمایت می کنند.ووو
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    5 4
    در افغانستان هم همه در سرنوشت خود سهیم می شوند.
  • علی IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    8 3
    امان از آدم ساده لوح که همش به قول دیگران اعتماد میکند کری آمریکایی چه
    • علی IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      8 1
      سانسور کامنت ندیده بودیم که دیدیم لاقل جوری سانسور کن که معنی بده جمله
  • یک شهروند IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    36 9
    قطعا شما هم با طالبان هستی
    • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      14 16
      با هر کسی هستیم که با ایرانه.
    • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      11 12
      جناب شهروند !!! شما میتونی از حق شهروندی خودت استفاده کنی و مثل یک قهرمان بری به جنگ طالبان ، پس چرا نشستی ؟ لطفاً برای قهرمانان ملی ما نسخه پیچی نکن .
    • IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      6 2
      در حرف چیزی درست نمیشه . طالبان باید بعد از تشکیل حکومت نشون بده رفتارش چطور هست و ایا واقعا تغییر کرده یا خیر .
    • IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      13 3
      ۱۴:۲۴ چرا جنگ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ همش تو مخ بعضیها دائم تنش هست. اگه مردمش این گروه رو اوردن. خودشون هم تحملش می کنن. طالبان هم باید یاد بگیره به همسایه ها احترام بگذاره .
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    6 4
    الان عبدالله و حکمتیار و بقیه افرادی که با طالبان گفتگو کردن چه کاری از پیش بردن که تو میگی اینم بره گفتگو کنه.خدایا
  • محسن IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    7 2
    نماینده مجلس که کارشناس سیاسی و راهبردی نیست ، با کارشناسان مصاحبه کنید ، ایشان هم می توانند نظراتشان را برای خود نگهدارند . از زمانیکه سرمایه گذاری هند در چابهار و مراودات تجاری هند از طریق بندر چابهار ایران با کشورهای آسیای میانه و افغانستان شروع شد پاکستان کینه بدل گرفته و قصد برهم زدن این پیمان تجاری رو داشت و با تقویت طالبان در حال پیاده کردن نقشه هاش است ...
  • صادق IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    0 0
    علیزاده
  • نیما HK ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    2 4
    صحیح
  • IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    0 3
    آخه چرابا این همه قدرت وهمچنین دراین شرایط کرونایی واینکه غربیها،اسراییل وعربستان مثل مرگ از جنگ میترسند،ازجهاد وجنگ فرار کنیم-تا مثل لوتر کینگ اول هویج ومذاکرات وازادسازی بخشی ازپولهایمان را نشان بدهند وبعد جاسوسیها وخیانتها فسادها وجنایتها وخرابکاریها وغارنها شروع شود!؟
  • علی IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    9 5
    امریکا شیطان بزرگ است مسلمانان را بجان هم می اندازد تا ماهی بگیرد نادانها و احمق ها نمی فهمند فکر می کنند این دشمنان ذاتی اسلام دوستانشان هستند
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    2 5
    دقیقا
  • محمد IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    5 1
    حواستون باشه ضمانت طالبان مثل ضمانت جان کری نباشد که ضمانت جان کری نان مردم را گرفت ضمانت طالبان جان را میگیرد
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    12 17
    چرا اونجا کرونا نیست ماسک هم نمیزنن واکسن هم که نزدن
    • IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      17 7
      یک بار برای همیشه جواب میدم دیگه سوال رو تکرار نکن همه جا. اونجا هم کرونا هست . اتفاقا بسیاری از مرگ ها به دلیل درگیریهای داخلی مغفول می مونه از گزارش . نکته دوم اینکه قریب به 70درصد جامعه افغانستان روستایی هست . متوجه هستی ؟ روستا . عراضی وسیع . فاصله اجتماعی طبیعی . اینجا از درب مجتمع در نیومده موتور از جلوت رد میشه . ما در هر کیلومتر مربع تراکم انسانی بالا داریم.
    • IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      14 7
      یک بار برای همیشه جواب میدم دیگه سوال رو تکرار نکن همه جا. اونجا هم کرونا هست . اتفاقا بسیاری از مرگ ها به دلیل درگیریهای داخلی مغفول می مونه از گزارش . نکته دوم اینکه قریب به 70درصد جامعه افغانستان روستایی هست . متوجه هستی ؟ روستا . عراضی وسیع . فاصله اجتماعی طبیعی . اینجا از درب مجتمع در نیومده موتور از جلوت رد میشه . ما در هر کیلومتر مربع تراکم انسانی بالا داریم.
    • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      1 2
      ۱۴:۴۷ برای اینکه تکرار نکنی همین سوال رو . بگم که ساختار جمعیتی عراق و یمن هم همینطورن . البته عراق جمعیت شهری جیدیتر و بالاتری نسبت به هر سه داره. راستی چرا سرچ نمی کنی ؟ جمعیت افغانستان حدود33 میلیون . جمعیت عراق 40 میلیون . جمعیت یمن حدود 29 میلیون هست. این سه تا با هم حدود جمعیت ایران/ کمی بیشتر /هستن. پس لطفا پسر خوب دیگه این سوال رو همه جا تکرار نکن که چرا افغانستان به اندازه ما کرونا نیست. و یا چرا عراق نیست و یا چرا یمن نیست. برو کمی مطالعه کن.
    • به 16.12 SE ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      8 3
      ورودی اندک قبرستانهای عراق و افغانستان و سوریه دقیقترین آمار است! مشتی بر دهان کاسبان کرونا
    • IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      7 1
      به ۱۷:۱۰ . البته با این حرفت موافقم ها ! این ترسی که رسانه ها ایجاد می کنن خیلی توی این امارها تاثیر داره. واقعا مقاومت بدن از بین میره و همه رو نا امید می کنن.
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    9 9
    این اصرار کردنها از طرف برخی در ایران برای وادار کردن سپاه ایران برای ورود به جنگ افغانستان شدیدا باید پیگیری بشود!!!! یانکیها فرار کردند ولی صهیونها و... تا آخر قصد پشتیبانی از یک عده در داخل افغانستان داشتند تا جنگ خاتمه پیدا نکند و شیعیان و سنی های مسلمان افغانستان را وارد جنگی بزرگ کنند و پای ایران هم بمیان بکشند!!!!!!!!!
    • IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      4 5
      تو هم هول ورت نداره. جنگ چرااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا؟ 300 ساله هیچ کاتولیک و پروتستانی با هم نجنگیدن بعد این مسلمانان عوض اتحاد و تعاون و پیشرفت و مساعدت و گرفتن حق فراموش شده وتو ، همش فکر نابودی و محو کردن خودشونن. اگر مسلمانان حق وتو میگرفتن امریکا چه غلطی میکرد ؟؟؟
    • IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      4 3
      با بخش آخرتون موافقم اگه ایران به عنوان یک کشور اسلامی حق وتو داشت قطعا امروز یک تحریم هم علیهش وضع نبود ولی خب ، اینکه میگید مسیحیان نجنگیدند هم غلطه مثلا جنگ جهانی اول و دوم و جنگ صد ساله فرانسه و انگلستان
    • IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      3 1
      ۱۸:۱۷ - با احترام به شما . دو جنگی که گفتین سر کاتولیک و پروتستان نبود . جالبه آلمان نژاد پرست شروع هر دو رو به نوعی موجب شد.
  • DE ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    2 8
    هر «احمدی» برای ایران احمدشاه مسعود نمی‌شود. // چه خبر از علی آقا مطهری
  • بلخ زیبا IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    7 0
    آقا جان در بین این تحلیل ها کاش میشد یک افغانستانی آگاه از مسایل افغانستان را هم دعوت میکردید. مثلا محمد حسین جعفریان یا سید ضیا مجاهد مسوول فرهنگی فاطمیون! ما با طالبان زندگی کردیم شما هنوز نمی دانید که با چه افکار و با چه کسانی طرف هستید.
  • سید فروزان CH ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    2 5
    فرانسه با فرستادن برنارد هانری لوی ، قصد براه انداختن جنگ داخلی و ایجاد دولت در دولت را در طرح داست ،  بزرگ‌ترین اشتباه و حماقت احمد مسعود دوستی و رابطه با این عنصر معلون بود ، قدم نحس این صهیونیست در هر نقطه خرابی ، ویرانی ، جنگ داخلی ،کشتار و اجرای مقاصد اسراییل بوده و هست انشالله روزی این فرد را در منطقه دستگیر و اعدام نمایند
  • محمد IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    8 9
    ایران از طالبان تا این لحظه حمایت مستقیم نکرده اما نباید به احمد مسعود هم کمکی کنه. چون این کار یعنی تحریک طالبان برای مقابله با ایران و خطر برای امنیت ملی
  • DE ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    3 8
    این احمد مسعود که با جاسوس ها نشست و برخاست میکنه میخواد با حمایت اجنبی ها جنگ داخلی راه بندازه! طالبان هم اشتباه میکنه انتخابات برگزار نمیکنه! این دو اگه راست میگن افغانستان رو دوست دارند، مقابل داعش و امریکا با هم متحد بشن و بذارن انتخابات برگزار بشه و مردم با رای خودشون دولت افغانستان رو تعییین کنن.
  • بلخ زیبا IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    4 2
    آقا جان در بین این تحلیل ها کاش میشد یک افغانستانی آگاه از مسایل افغانستان را هم دعوت میکردید. مثلا محمد حسین جعفریان یا سید ضیا مجاهد مسوول فرهنگی فاطمیون! ما با طالبان زندگی کردیم شما هنوز نمی دانید که با چه افکار و با چه کسانی طرف هستید. بابا جان بروید پای حرف طرفداران طالبان و اعضایشان بنشینید که چه کینه ای نسبت به ایران و البته شیعیان دارند.رهبران طالبان قشنگ و زیبا حرف زدن را خوب یاد گرفته اند.طالبان به آمریکا و انگلیس هم گفته بیا و سفارت ات را باز کن ما بشما و سرمایه تان احتیاج داریم !! مشرق لطفا بیطرفانه چاپ کن.
  • وحید IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    8 5
    ضمانت از طالبان ?? کلی بچه های لب مرز ما رو قتل عام کردن .. اونوقت ما ضمانت طالبان رو قبول کنیم که مقرش سالها تو عربستان و پاکستان بوده ??
    • SE ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      6 7
      طالبان کرده؟ اتفاقا از روزی طالبان آمده مرزها امن شده.
  • محمد IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    2 3
    عجب باز به نفعتان نبود نشر ندادید
  • بلخ زیبا IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    7 4
    عجب .چقدر این طالبان ضد آمریکاست !! پس کدوم مسوول طالبان بود که از آمریکا و انگلیس رسما درخواست و خواهش کرد که برگردید و سفارت خانه هایتان را باز کرده و در افغانستان حضور داشته باشید !!؟ مصاحبه اش در اینترنت هست.مشرق چاپ کن.
    • SE ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      5 5
      طالبان از تمام دنیا این درخواست را کرده. اما آمریکا او را تحریم بانکی و مالی کرد. آن ایران بود که کاردار سفارت آمریکا رفت نماز جمعه تهران نماز خواند...خدا را شکر که دو هفته بعد لانه جاسوسی تسخیر شد/.
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    3 4
    اولا ما باید ابتدا مشروعیت طالبان را بر مقبولیت او لحاظ کنیم ثانیا ما نباید حکومت مردمی را صرفا منحصر به شیوه ی رای گیری مستقیم کنیم حکومت مردمی در اصل حکومتی است که برای مردمش مفید و خیر است ثالثا طالبان و امارت اسلامی افغانستان در افغانستان مخالف کم دارد عامه مردم انجا یا بی طرف اند و یا حامی طالبان
  • IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    5 1
    ما چقدر بدبختیم که در کمیسیون امنیت ملی کشورمان چنین دانشمندانی وجود دارند
  • IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    10 2
    همان بهتر که ایران دخالت نکنه.مردم ایران فعلا تحمل همین اوضاع اقتصادی را هم ندارند.
  • IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    7 3
    درود بر احمد مسعود
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    6 5
    اگر دین ندارید لااقل ازاده باشید.....شک ندارم احمد مسعود یکی از قهرمانان تاریخ هست و مغز پوسیده توانایی درک نداره
  • IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    5 7
    همه سران طالبان تحصیل کرده امریکا هستند و نوکران امریکا. فرق ان ها با کرزای و اشرف غنی و عبداله در این است که این نوکران با فرهنگ اسلامی که در افغانستان پایکاه دارد نوکر امریکا هستند. بکمک پاکستان نیز می خواهند برای جنگ با ایران شیعه اماده شوند. هر گونه اتش افروزی مانند ان چه که امروز رخ داد نفت رختن روی این اتش است.
    • IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      2 2
      یه مثال و نمونه بگو .
    • IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      7 6
      فعلا که شما هستید که برای جنگ دارید لحظه شماری می کنید والا طالبان که نه کاری به شیعه داشته و نه دشمنی با ایران
    • IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      1 4
      ۱۸:۰۹ . هیچ جنگ و دشمنی اتفاق نخواهد افتاد!
    • ناشناس IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      4 1
      به 17:50 یک نمونه ؟ شیر محمد عباس استانکزی تحصیل کرده آمریکا از رهبران طالبان . .... عکسهایش هم میتوانی با یک سرج ساده ببینی .
    • به ۱۸:۳۶ IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      3 2
      قبل از دروغ نوشتن یک سرج ساده بکنید. شیر محمد عباس ستانکزی فارغ التحصیل هند است. همانجا هم انگلیسی یاد گرفته در 1970. ضمنا اگر به شما بود می گفتید چون شهید چمران فارغ التحصیل آمریکا بوده کل انقلاب اسلامی کار آمریکایی ها است!
  • IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    7 2
    پسر مسعود بزرگ شده مشهد بود بی عرضه ها از دست دادید حالا او را مرتبط با کجا و کجا می دانید ؟؟
    • IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      5 4
      او بزرگ شده انگلستان بود. اگر بزرگ شده افغانستان بود که اینطور برای سوزاندن آن تلاش نمی کرد.
  • IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    2 3
    ایران بهتر است از کسانی حمایت کند که مانع بازگشت امریکا ب افغانستان میشوند.
  • IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    2 0
    چرا افغانستان نمیتونه به آرامش برسه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ میشه این کشور دوباره اروم باشه ؟ اقتصادشون روقوی کنند. تجارت کنند و شهرهای تخریب شده رو بسازن.
  • IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    3 2
    یه نکته رو فراموش نکنید. تحت هر شرایطی افغانستان باید به اتش بس و صلح برسه. اینطور مهار داعش و خطرناک خیلی راحت تره. همیشه تو بلوشو هست که ویروسها بصورت حداکثری کار خرابی می کنن.
  • سفیر IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    2 0
    سلام. این که نگفته امضای طالبان تضمینه متنو از اول بخونید. نوشته ما میخوایم که انتخابات تو افغانستان بشه و اگه طالبان عمل نکرد حداقل همینکه پای اشغالگرا وارد نشه مهمه(*نگفته کافیه* اما گفته خوبه). اما نمیشه در موردش تو کوتاه مدت قضاوت کرد. این خلاصه متن بود. لطفا اول با دقت بخونید
  • ناشناس IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    7 6
    بمحض تشکیل دولت طالبان انجا محل تجمع توریستهای سوریه .لبنان . عراق . یمن وچچن و سایر نقاط جهان خواهد شد. انوقت نه تنها برای ایران برای همه کشورهای جهان خطرناک خواهند بود. فاجعه که در میانمار برای مسلمان افتاد یا برای قوم ایزدی در عراق افتاد در انجا برای شیعیان تکرار خواهد شد.در باد عقب نشینی امریکا نخوابید. این یک تاکتیک جنگی است.
    • IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      5 3
      نتانیاهو هم می گفت به محض اینکه ایران غنی سازی کند هولوکاست مجددا رخ می دهد. در نیت خوانی و قصاص قبل از جنایت خیلی اشتراک دارید.
  • IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    3 3
    به نظر من هم بايد طالبان حاكم باشه در افغانستان
  • مسعود NL ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    1 2
    نه کابل نه هرات
  • IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    6 4
    احمدشاه که توی کشتار شیعیان افشار دست داشت من نمیدونم چرا ایران دوسش داره لطفا یکم روشنگری کنید ببینم داستان چیه
    • IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      3 4
      ایران تاوان مواضع اشتباه دولت سازندگی را می دهد.
    • فتاح IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
      2 3
      احمد شاه رفیق صمیمی حاج قاسم در کشتار شیعیان دست داشت!!!... یکم فکر کن بعد دیالوگ بگو.
  • دلسوز IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    0 1
    خخخخ
  • دلسوز IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    2 2
    مشرق کار طالبان زار شد
  • US ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    1 2
    مواظب نفوذ ستون پنجم در ارکانهای امنیتی نظام باشید.
  • ناشناس IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    0 0
    ببخشید چقدر ساده اندیشی در حوزه روابط خارجی دارید داعش و القاعده در مرز چین نمی رود در مرز ایران ان هم بلوچستان ایران می اید و مرزهای شرقی ایران را با حمایت طالبان به مخاطره می اندازد(تفرقه قومی و دینی) باور و اعتماد به طالبان بزرگترین اشتباه سیاست خارجی ما خواهد بود
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    3 1
    احمد مسعود ظاهرا" باتوجه به سوابق تحصیلی در انگلیس بینشی غرب گرا دارد واحتمالا" نقشی مانند مسعود رجوی در ایران را در افغانستان می خواهد اجرا کند !!
  • ... IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
    0 0
    کارشناسی مسائل خاورمیانه هستن
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
    0 2
    برای هر شخصی که کمی به وطنش عرق داشته باشد آمدن طالبان باید که او را به تلاش وادارد نیاز به تحریک ندارد . پسر مسعود بودن یعنی شیر دره پنجشیر پاکستان و عربستان و آمریکا و بسیاری به کمک طالبان آمده اند ولی پنجشیر سقوط نکرده است.
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    0 0
    سردار عزیز بچه ها هم دیگر متوجه شده اند آمریکااز افغانستان عقب نشینی نکرد آن را تحویل طالبان داد
  • ایرانی IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    0 0
    اون سردار سلیمانی بود که تک تنها خودش لشکری بود دل و جگر داشت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس