سلامت

واکسن نزدن یا رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی اقدامی کاملا اشتباه است گفت: واکسیناسیون بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی، کرونا را ریشه‌کن نمی‌کند

به گزارش مشرق، بنابر اعلام وزارت بهداشت متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۵۸۳ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۱۱ هزار و ۲۵۷ نفر رسید.

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: تا کنون ۱۹ میلیون و ۶۲۰ هزار و ۵۹۶ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۹ میلیون و ۸۳۲ هزار و ۸۴۸ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۲۹ میلیون و ۴۵۳ هزار و ۴۴۴ دُز رسید.

با آنکه وزیر بهداشت اعلام کرده است در آینده تمام خدمات با کارت واکسن انجام می‌شود اما هنوز برخی‌ از سر ناآگاهی یا با وجود آگاهی از مزایای واکسیناسیون اقدام به تزریق واکسن کرونا نکرده‌اند که چنین رویکرد غلطی از سوی این تعداد محدود می‌تواند برای آنها و در نهایت جامعه فاجعه‌بار شود.

تا لحظه تنظیم گزارش، گروه سنی بالای ۵۰سال در سراسر کشور و برخی گروه‌های سنی پایین‌تر در مناطق خاص مثل استان‌های مرزی یا جزایر خلیج‌فارس برای تزریق واکسن فراخوانده شده‌اند که به‌گفته وزیر بهداشت، حدود ۲۵درصد از بالای ۵۰ساله‌ها  برای تزریق واکسن اقدام نکرده‌اند.

جمعیت گروه سنی بالای ۵۰سال در کشور مطابق گفته سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا به همشهری، ۱۵میلیون‌ و۷۰۰هزار نفر است که حدود ۳میلیون‌و۹۲۰هزار نفر از آنها واکسن نزده‌اند. این عدد بی‌تردید با احتساب گروه‌های سنی پایین‌تر از ۵۰سال – شامل برخی اقشار و مشاغل و همچنین مردم عادی در برخی مناطق خاص کشور- بیشتر هم می‌شود. این در حالی است که کرونای دلتا در کشور طغیان کرده و در هفته‌های اخیر، روزانه بین ۶۰۰تا۷۰۰ کشته به جای گذاشته است.

واکسن‌نزن‌ها و پروتکل‌شکن‌ها کرونا را در جامعه به چرخش درمی‌آورند

حسین قاسمی دبیر کمیته اجتماعی - انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا:

- اینکه برخی‌ها واکسن نمی‌زنند یا دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند اقدامی کاملا اشتباه است، چرا که هر آنچه منجر به تضعیف روند واکسیناسیون شود برای جامعه مشکل‌ساز خواهد بود.

- عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کنار بی‌توجهی به دریافت واکسن، بیماری ناشی از ویروس کرونا را در جامعه به چرخش درمی‌آورد.

- واکسیناسیون بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی، کرونا را ریشه‌کن نمی‌کند.

- فرآیند بیماری کرونا چندوجهی است و در کنار واکسیناسیون اقداماتی چون رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری‌های اجتماعی تا برچیده شده این ویروس ضروری است.

- در حال حاضر، رعایت نکردن بهداشت فردی و مسؤولیت اجتماعی مشکل جدی است زیرا این بیماری تا سال‌ها در دنیا ماندگار خواهد بود، بنابراین دولت باید بیشتر از آنکه اقدامی سلبی نسبت به افراد بی‌توجه و قانون‌شکنان بهداشتی داشته باشد به دنبال راهکاری ایجابی باشد، زیرا باید قبول کرد که دنیا با این پدیده سال‌ها مواجه خواهد بود.

- ضمانت اجرایی برخورد با پروتکل‌شکنان بهداشتی نیازمند استفاده از همه ابزارهاست اما این ابزارها اکنون در کنار هم کامل نیستند تا انتظار داشته باشیم قانون سلبی کاملا اجرا شود، زیرا دولت باید توان حمایت از کسب‌وکارها، مشاغل و... را داشته باشد.

- در چنین شرایطی اقدامات سلبی برای بلندمدت پاسخگو نیست، چرا که آستانه تحمل مردم در مقابل این بیماری تا حدی پایین آمده است، بنابراین مردم خودشان باید به این نتیجه برسند که رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی در شرایط کرونایی مساوی با به خطر افتادن جان خود و دیگران است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • مهدی IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    1 12
    اینها وقتی کرونا گرفتن هم حق ندارند به پزشک مراجعه کنند!
    • IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      6 2
      ما هیچ وقت کرونا نمیگیریم شما که پروتکلهای سازمان صهیونیستی who رو رعایت میکنی و ماسک و واکسن میزنی نگران خودت باش ما با طب سنتی و اسلامی تابحال صحیح و سالم بودیم
    • DK ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
      1 3
      ۱۹:۳۸ روانپزشک به دلبل کرونا بهت وقت جدید نداده وضعت خراب شده
    • IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
      3 0
      23:46 ماسک میزنی که کرونا نگیری بعد واکسن میزنی و کرونا میگیری دوباره ماسک میزنی که کرونا نگیری (چون بازم ایمن نیستی) آخرشم با این همه مراقبت یا میمیری یا سکته میکنی حالا ببین تو روانی و شوتی یا ما ها که واکسن نمیزنیم و سالمیم
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    11 0
    یعنی اونایی که واکسن زدن دیگه کرونا نگرفتن و نمی گیرن؟ اونایی که واکسن زدن اصلا مرگ و میر نداشتن؟ دلیل این واکسن واکسن کردنتون چیه وقتی نه پیشگری میکنه نه درمان و نه از مرگ جلوگیری میکنه؟ خسته نشدین خودتون؟
  • MD ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    9 0
    من هم واکسن نمی زنم و نخواهم زد
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    11 1
    یعنی رو که نیست،اما متاسفانه خیلی رو نفهمی مردم حساب کردن...واکسن که جلوی ابتلا و ناقل بودن رو نمیگیره، خودشون ادعا دارند شخص واکسن زده هم مبتلا میشه و هم ناقل است و صرفا مرگ و میر رو کم میکنه. پس کسی که واکسن نمیزنه صرفا به خودش ضرر میزنه نه به اجتماع. کاش به جای این حرفها توضیح میدادن که چرا علیرغم افزایش واکسیناسیون تعداد تلفات همچنان بالاست و خبری از پایین اومدن آمار نیست
    • IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
      0 5
      چین یک میلیارد و 400 میلیون نفری با ترکیب قرنطینه به موقع و واکسیناسیونن گسترده کمتر از 5000 نفر فوتی در اثر کرونا داشته . شما بگین آمارش دروغه و 50 هزار تا بوده باز نشون دهنده موثر بودن واکسیناسیونه. هند بعد از تزریق گسترده واکسن میزان ابتلا و مرگ و میرش به شدت کم شده تازه بخش بزرگی از مردم هند از ابتدائی ترین امکانات بهداشتی حتی صابون و ماسک محروم هستند. وقتی رهبری هم بر واردات و تولید واکسن تاکید دارند پس با این حرفها بی مسئولیتی و لاابالی گری گروهی که نه واکسن می زنند نه پروتکل ها را رعایت می کنند را توجیه نکنیم.
    • IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
      4 0
      کاربر 10:15 لاابالی خودتی برو انقدر واکسن بزن که جونت دراد ولی حق نداری برای دیگران نسخه بپیچی
  • US ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    2 2
    واکسن هست که نمی زنیم؟ همین سینوفارم که دیگه گندش توی دنیا در اومده که چه آشغالیه تاز سینوفارمی که به ایران میدن اصلا معلوم نیست داخلش آب مقطره یا چیز دیگه. خودتون یک ساله فایزر زدین از دل مردم خبر ندارین.
  • IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    5 1
    واکسنی که نه جلوی بیماری دوباره را می گیرد و نه جلوی ناقل شدن را می گیرد و نه جلوی انتقال دادن ویروس به بقیه افراد را می گیرد چه فایده ای دارد؟؟ بهترین راه جلوگیری از چرخش ویروس اجباری کردن ماسک هست، متاسفانه حتی این کارو هم نتونستید انجام بدید بعد از 3 سال، مردمی که ماسک نمیزنن به نظر شما واکسن می زنن
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    8 0
    نه به واکسن اجباری من و خانواده ام واکسن نمی زنیم. اگه واکسناتون تاثیر داره چرا از واکسن نزن ها نگرانید. میگن کسی که کرونا گرفته ۶هفته بعد از بهبود واکسن بزنه،پس کسی که ۶هفته پیش واکسن زده با من واکسن زده چه فرقی داره، چند هفته از شروع واکسیناسیون گذشته، چند دوز می خواهید واکسن بزنین _هر ۶هفته؟_
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    8 0
    چقدر دروغ چقدر دروغ این همه واکسن زده که بعدش کرونای شدید گرفتند و حتی مردند بالاخره که باید جواب پس بدید
    • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
      3 0
      واکسن اون هم سینوفارم در برابر سویه های جدید کرونا تاثیر زیادی نداره. تنها راه کنترل بیماری فاصله گذاری اجتماعی هست.
  • IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    5 0
    مملکت رو دادن دست این دکترهای خدا نشناس بس کنید آقایون به آمار نگاه کنید همه چی دستتون میاد کشتار و ابتلا افزایش داشته
  • آذر IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
    4 0
    آدم عاقل وقتی می‌بینه کرونا به واکسن زده‌ها و نزده‌ها رحم نمی‌کنه مگه دیونه است که بره واکسن بزنه اونم واکسنی که هنوز معلوم نیست چقدر ایمنی‌سازی داره.
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    0 0
    اونی که دستور میده تویی که واکسن نزدی کرونا گرفتی حق نداری بری پزشک در وهله اول باید سلامت روان خودش ارزیابی بشه دوما زبونت لال که برای دیگران ارزوی بیماری داری خودت و اطرافیانت بگیری و بعدشم که گرفتی هر چه زودتر برو دکتر تا ویروسو بیشتر پخش نکنی برلی دیگران دردسر ساز بشی معلومه کی بیشتر دردسر سازه
  • ضد واکسن IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
    0 0
    اعتراض به کار ت آ جباری واکسن اعتراض به خدما ت اجبا ری اعتراض به دکتر رییسی و ناراح تی آره ما ودلخور ی شدید از حکومت ونارا حتمی ازشما تولید واکسن نار احتی از چین و ناراحتی م ازرییس جمع ور حق آزادی ما سلب شد وما حق آزادی دار یم و نمیخواهم واکسن بزنیم و اگر مارا از خدمات کارت واکسن محروم کنیم وما هم کار نمیکنیم و و ازدواج نمیکنیم و دانشگاه نمی رویم تحصیل نمیکنیم از زندگیم نا امید می شویم وفقط گریه میکنیم آنقدر گریه میکنیم و با چه چیزی دکتر رییسی میخواهد مملکت اداره کند وقتی که منابع شما نابود میشود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس