کد خبر 1268362
تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۷
صفر تا صد هزینه های بیماران کرونایی/سهم بیمه شدگان چقدر است

مدیر کل دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت ایران، میزان هزینه بیمه سلامت برای بیماران کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون را تشریح کرد.

به گزارش مشرق، حنان حاجی محمودی گفت: کل هزینه بستری بیمه شدگان سازمان بیمه سلامت تا خردادماه بالغ بر ۳ هزار میلیارد تومان شده است که با احتساب ۹۰ درصد سهم سازمان و کسر مبالغ خارج از تعهد، تا کنون بالغ بر دو هزار و ۳۱۶ میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

وی ادامه داد: هزینه‌های بستری این بیماران در بخش دولتی به طور میانگین ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تمام می‌شود و بسته به نیاز بیماران به ای سی یو، این هزینه‌ها بیشتر نیز خواهد شد. همچنین هزینه بستری این بیماران در بخش خصوصی طرف قرارداد که از طریق سامانه سپاس به سامانه رسیدگی سازمان ارسال شده است، به طور میانگین ۲۲ میلیون تومان بوده است. همچنین در بیمارستان‌های غیر طرف قرارداد با رعایت ضوابط مربوطه، امکان محاسبه و پرداخت سهم بیمه پایه هزینه‌های بستری برای صندوق‌های بیمه پرداز در قالب خسارت متفرقه با ارائه اسناد مثبته (صورتحساب بستری و ضمائم) فراهم است.

بیشتر بخوانید:

صفر تا صد هزینه های بیماران کرونایی

مدیر کل دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت ایران با بیان اینکه میانگین سهم سازمان پرداختی در سال جاری بابت هر پرونده بستری درمان کرونا معادل ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده است، گفت: با توجه به اینکه تعهد سازمان‌های بیمه گر براساس تعرفه‌های دولتی است، پرداخت بیمه شده (بدون احتساب بیمه تکمیلی) از حداقل ۱۰ درصد در بخش دولتی و حداکثر ۷۰ درصد در بخش خصوصی متغیر است.

حاجی محمودی با اشاره به اینکه تاکنون ۶۵ میلیارد تومان هزینه داروی رمدسیویر و ۱۵ میلیارد تومان هزینه داروی فاوی پیراویر در بخش سرپایی در قالب نسخه الکترونیک به داروخانه‌های طرف قرارداد پرداخت شده است، گفت: هزینه داروی پرونده‌های بستری تا خردادماه بالغ بر ۷۶۱ میلیارد تومان شده است که این هزینه‌ها در چندین نوبت برای تأمین نقدینگی مورد نیاز برای داروهای کرونا به صورت علی الحساب به بیمارستان‌های طرف قرارداد پرداخت شده است.

به گفته وی، هزینه‌ی داروی رمدسیویر برابر ضوابط ابلاغی به سازمان و پروتکل‌های ابلاغی وزارت بهداشت ابتدا تا سقف قیمت ۷۰۰ هزار تومان تحت پوشش سازمان قرار گرفت و پس از آن با تمهیدات انجام شده، قیمت تولید داخل این داروها در یک مرحله به ۵۵۰ هزار تومان و در مرحله بعدی به ۳۷۰ هزار تومان کاهش پیدا کرد. هزینه‌های این دارودر بخش بستری به میزان ۹۰ درصد و در داروخانه سرپایی منوط به ممهور شدن نسخه به مهر بیمارستان به میزان ۷۰ درصد تحت پوشش سازمان قرار دارد.

مدیر کل دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت ایران با بیان اینکه در بخش سرپایی به دلیل عدم امکان تفکیک دقیق هزینه‌ها و خدمات (ویزیت، دارو، اسکن، آزمایش و …) تعیین میزان دقیق هزینه و میانگین ریالی آن دشوار است، افزود: در حوزه پاراکلینیک سرپایی، برای تست پی سی آر تشخیص کرونا تاکنون مبلغ ۷۰ میلیارد تومان و برای اسکن ریه مرتبط به این بیماری مبلغ ۶۰ میلیارد تومان هزینه به عنوان سهم سازمان بیمه سلامت ثبت شده است.

وی افزود: پیرو اوامر مقام معظم رهبری پوشش تعرفه دولتی تست تشخیص کرونا با رعایت ضوابط مربوطه از ۷۰ درصد به ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

حاجی محمودی گفت: اقدامات مقتضی در راستای پوشش هزینه خدمات درمانی مرتبط از جمله پوشش تخت‌های جدید مراقب‌تهای ویژه و همچنین اقدامات اجرایی در زمینه کاهش تردد بیمه شدگان و تسهیل در دریافت خدمات به عمل آمده است.
مدیرکل دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت ایران بیان کرد: اخیراً داروی توسیلیزوماب نیز جهت درمان بیمه شدگان مبتلا به کرونا در بخش بستری بر اساس راهنمای بالینی ابلاغی وزارت بهداشت برای بیماران در فاز التهابی شدید و هیپوکسی مقاوم که به کورتیکواستروئید پاسخ نداده اند به تعهدات سازمان افزوده شده است.

وی به پذیرش فعالیت آن دسته از پزشکانی که به واسطه شیوع بیماری کرونا با صدور مجوز دانشگاه علوم پزشکی مبنی بر جابجایی بخش‌های عادی بیمارستان به سایر بیمارستان‌های غیر دانشگاهی، در آن مراکز فعالیت می‌کنند اشاره کرد و گفت: امکان مراجعه بیمه شدگان صندوقهای مشمول یارانه خدمات تشخیصی - درمانی به مراکز غیر دولتی که در چارچوب تفاهمنامه با دانشگاه‌های علوم پزشکی و رعایت ضوابط تعریف شده از جمله تعرفه دولتی، به عنوان بخش دولتی برای درمان بیماری کرونا یا سایر بیماری‌ها معرفی شده اند و تمدید مهلت پذیرش اسناد خسارت متفرقه بیمه شدگان از دیگر اقداماتی است که سازمان بیمه سلامت ایران انجام داده است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس