کد خبر 1262253
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۶
کاسبی هزار میلیاردی حول درمان الکی کرونا!

آمار ۲۴ ساعته فوتی‌های کرونا با ۶۸۴ فوتی در یک شبانه‌روز، روز سیاه دیگری را برای مردم کشورمان رقم زد.

به گزارش مشرق، شیوع و مرگ و میر بیماران کرونایی در حالی به شکل افسارگسیخته در حال افزایش است که با بازنگری شیوه مدیریت و شیوه‌نامه‌های مقابله و درمان این بیماری هر روز حقایق تازه‌ای روشن می‌شود. اثربخش نبودن یا اثربخشی ناچیز یا مشروط داروهایی همچون رمدسیویر یا فاویپیراویر آن هم در حالی که طی ۱۸ ماه گذشته میلیاردها دلار بابت این داروها هزینه‌شده از پشت پرده منافعی خبر می‌دهد که موجب شده یک کاسبی حول بحران کرونا شکل بگیرد و این ظن را ایجاد کند که شاید شیوه ناکارآمد مدیریت اپیدمی کرونا که روز به روز ابعاد فاجعه‌آمیزتری به خود می‌گیرد، مغرضانه بوده‌است.

این ظن وقتی با برخی افشاگری‌ها مواجه می‌شویم، بیشتر تقویت می‌شود. نمونه‌اش اظهارات اخیر رئیس شبکه ملی تحقیقات بیماری‌های تنفسی است که تا همین چند وقت پیش رئیس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا بود.

مصطفی قانعی با استناد به تحقیقات و نشریات علمی معتبر، چون نیچر، اثرگذاری رمدسیویر و فاویپیراویر را بر درمان کرونا رد می‌کند.

به گفته وی فاویپیراویر حتی در کشور سازنده‌اش یعنی ژاپن و چین هم مصرف نمی‌شود و رمدسیویر هم به واسطه عوارض جانبی بسیار گسترده راهکار آخر است. با وجود این ما طی ۱۸ ماه گذشته حدود هزار میلیارد تومان برای فاویپیراویر و ۶ هزار میلیارد تومان برای رمدسیویر هزینه کرده‌ایم و در نهایت مرگ نصیب ۱۰۲ هزار تن از هموطنانمان شده‌است.

رکوردشکنی‌های تلخ کرونا در کشورمان همچنان ادامه دارد. تنها در ۲۴ ساعت تا روز ۳۱ مردادماه، ۶۸۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۱۰۲ هزار و ۳۸ نفر رسید. در همین زمان، بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۶ هزار و ۴۱۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵ هزار و ۷ نفر از آن‌ها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴ میلیون و ۶۷۷ هزار و ۱۱۴ نفر رسید. ۷ هزار و ۶۶۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. در حال حاضر ۳۵۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۵۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۳۰ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. بر اساس اعلام وزارت بهداشت، از تاریخ ۲۲ تا ۲۸ مرداد ماه ۱۴۰۰، نسبت به هفته ماقبل شاهد افزایش ۲/۱ درصدی در موارد سرپایی مثبت، افزایش ۵ درصدی در موارد بستری مثبت و افزایش ۵/۱۲ درصدی در تعداد فوت‌شدگان بیماری در کشور بوده‌ایم، اما به نظر می‌رسد بخش مهمی از این شرایط بحرانی ناشی از سوء‌مدیریت و حتی غرض‌ورزی‌هایی است که پای تعارض منافع را به میان می‌کشد.

نمونه‌اش هزینه‌های چند میلیاردی برای داروهایی است که اثربخشی آن‌ها در درمان کرونا رد شده یا محل تردید است. رمدسیویر و فاویپیراویر نمونه‌هایی از این داروهاست.

هزینه‌های میلیاردی برای داروهای بی‌اثر و پر خطر!

دوم مهر ماه ۱۳۹۹، مصطفی قانعی، رئیس وقت کمیته علمی ستاد کرونا از حذف داروی فاویپیراویر از پروتکل درمانی بیماران مبتلا به کووید ۱۹ خبر داد. به گفته وی داروی «فاویپیراویر» هیچ اثری در درمان بیماران مبتلا نداشت و مصرف آن ممکن است برای بیماران آسیب‌رسان هم باشد!

دهم مرداد ماه ۱۳۹۹ هم سید سجاد رضوی، رئیس دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت گفته‌بود هنوز رمدسیویر و فاویپیراویر در کل دنیا هم تأیید مصرف ندارد، البته برخی آن را تأیید کردند. اگر این دارو از سوی معاونت درمان تأیید شود و پروتکل تجویز رمدسیویر و فاویپیراویر ابلاغ شود، تحت پوشش بیمه قرار خواهند گرفت.

اواخر مهر ماه سال گذشته هم «رضا ملک‌زاده» معاون وزیر بهداشت و عضو کمیته اجرایی مطالعه سازمان بهداشت جهانی برای درمان کووید ۱۹ با بیان اینکه ایران با ثبت‌نام ۳هزارو۵۰۰ بیمار، موفق به کسب رتبه نخست در «تعداد بیماران مشارکت‌کننده» در مطالعه کارآزمایی بالینی سازمان بهداشت جهانی برای درمان این بیماری شده، درباره اثر بخشی داروهای «رمدسیویر»، «لوپیناویر»، «اینترفرون» و «هیدروکسی کلروکین» تحت کارآزمایی بالینی روی ۱۱ هزار بیمار مشارکت‌کننده از حدود ۵۰۰ بیمارستان ۳۰ کشور در شش منطقه جهان در مطالعه سازمان بهداشت جهانی برای درمان کووید ۱۹ تأکید کرد: «بر اساس این نتایج مهم، تأثیری بر درمان، کاهش طول مدت بستری، نیاز به تهویه مکانیکی و مرگ و میر مبتلایان به کووید۱۹ بستری در بیمارستان نشان ندادند.»

این ماجرا با حواشی متعدد و با استعفای ملک‌زاده و دعوای نمکی و معاونش همراه شد و موضوعات اصلی همچون اثربخش نبود رمدسیویر و چرایی سهم ۳ هزارو ۵۰۰ نفری ایران از بین ۳۰ کشور شرکت‌کننده در این کارآزمایی و مسائل مرتبط با آن در این دعوای زرگری فراموش شد.

این نکته را هم در نظر داشته باشید آبان ماه سال گذشته با ثبت آمارهای نزدیک به ۵۰۰ فوتی در روز از سیاه‌ترین روزهای کرونایی بود. روزهای سیاهی که شاید تجویزهای نادرست داروها عامل آن بود.

با تمام این‌ها از ۲۵ آبان ماه سال ۱۳۹۹ فاویپیراویر به همراه رمدسیویر به موجب ابلاغیه وزیر بهداشت و مصوبه هفتاد و نهمین جلسه شورای عالی بیمه سلامت کشور، برای درمان کووید ۱۹ مبتنی بر پروتکل‌های وزارت بهداشت، تحت پوشش بیمه قرار گرفتند.

در عین حال ۲۱ فروردین ماه ۱۴۰۰ نیز وزیر بهداشت در نامه‌هایی جداگانه خطاب به رئیس سازمان غذا و دارو و مدیران عامل سازمان‌های بیمه سلامت و تأمین اجتماعی با اشاره بر ضرورت افزایش دسترسی راحت‌تر مبتلایان به کرونا به داروهای فاویپیراویر و رمدسیویر تأکید کرد که پوشش بیمه‌ای این داروها مورد توجه قرار گیرد! در نهایت ۲۳ مرداد ماه امسال سازمان بیمه سلامت اعلام کرد که داروی فاویپیراویر تأثیری بر درمان کرونا ندارد و بر همین اساس از پوشش بیمه‌ای خارج شده‌است. این خروج دیرهنگام زمانی انجام شد که به گفته حیدر محمدی، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو مصرف فاویپیراویر در مجموع شش ماه دوم سال ۱۳۹۹ به ۱۱ میلیون رسید!

دارویی که حتی در کشور سازنده‌اش مصرف نمی‌شود

قانعی در جدیدترین اظهاراتش در برنامه «طبیب» با اشاره به بررسی‌های انجام شده روی فاویپیراویر افزود: «این دارو هیچ اثری ندارد و حتی احتمال اینکه مرگ ناشی از کسانی که این دارو را می‌گیرند، بیشتر شود هم هست. حالا این دارو با این همه عوارض را به چه دلیل باید تجویز کنیم که مصرف دو ماه اول مردادماه برابر شود با شش ماه سال گذشته.»

به گفته رئیس سابق کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا با اشاره به عدم تأیید سازمان بهداشت جهانی، امریکا هم آن را رد کرده و حتی عدم استفاده این دارو در کشور تولیدکننده یعنی ژاپن و در چین تصریح کرد: «ما شدیم شماره یک مصرف این داروی بی‌خاصیت که این همه هزینه به ما تحمیل کرد.»

قانعی همچنین با استناد به مجله علمی معتبر نیچر که خودش یک سند معتبر علمی در اینکه فاویپیراویر هیچ تأثیری ندارد، افزود: «بنابراین هیچ منبع علمی و سازمان و کشوری آن را تأیید نکرده و ما چیزی حدود هزار میلیارد در این شرایط برای آن هزینه کردیم، چون دیگر فرصتی نیست که از وزارتخانه طلب کمک کنیم از مردم تقاضا می‌کنیم که دنبال این دارو نباشید، بدون شک کاسبی پشت آن است.»

قانعی تصریح کرد: «بهترین امر این است که اکسیژن بیماران را تأمین کنیم، یعنی اگر پولی در کشور داریم باید کاری کنیم که اکسیژن بیمارستان‌ها افت پیدا نکند، دوم، مراقبت کنیم که کلیه، قلب و کبد بیمار از کار نیفتد، بحث سوم کورتون درمانی و مورد دیگر جلوگیری از لخته‌شدن خون است.»

۶ هزار میلیارد فروش رمدسیویر در ایران

این فوق تخصص ریه همچنین در خصوص داروی رمدسیویر نیز توضیح داد: «رمدسیویر هم وقتی آمد یک اشتهای عجیبی برای آن پیدا شد، در ایران ۱۴ مرکز این دارو را روی ۴۰۰ بیمار بررسی کردند و نشان دادند که این دارو هیچ تأثیری روی سرانجام بیماران بستری شده نداشته، حتی مجلات معتبر جهانی نیز نتایج خود را منتشر و اعلام کردند که پس از تحقیق روی ۱۱ هزار نفر، این دارو یا تأثیر نداشته یا آنقدر تأثیرش کم بوده که قابل‌اعتنا نیست. علاوه بر این در بروشور آن هم آمده که هم نارسایی کبد و هم نارسایی کلیه می‌دهد با وجود این ۶ هزار میلیارد تومان میزان فروش رمدسیویر در ایران بوده‌است.»

وی در پاسخ به سؤال مجری برنامه مبنی بر اینکه آیا کاسبی پشت مصرف این دارو است، گفت: «بدون شک. بالاخره فروش برترین شرکت‌های ما هزار تا ۲هزار میلیارد بوده‌است؛ حال تصور کنید که اگر یک شرکت دو هفته فروشش با یکسالش برابر باشد، مشخص است که کنفرانس راه می‌اندازد و صدها مسیر را برای حفظ این فروش می‌رود و شاید همین حکایت تجویز گسترده دارویی است که مرگ را برای ۱۰۲ هزار ایرانی به ارمغان آورده‌است!»

سردار سلامی: طرح شهید سلیمانی و مشارکت سپاه و بسیج راه مقابله با کرونا است

طرح موفق شهید سلیمانی که از سال گذشته آغاز شده، اکنون محور اصلی کار سپاه و بسیج برای مدیریت کروناست. جهادگران بسیجی توانمندسازی خانواده‌های بیماران محروم کرونایی را با این طرح در تمام استان‌ها دنبال می‌کنند. از آنجایی که موج پنجم کرونا در استان کرمان قربانیان زیادی گرفته، سردار سلامی برای بازدید از نحوه مشارکت سپاه در مدیریت کرونا به این استان سفر کرد.

فرمانده کل سپاه روز گذشته در بازدید از اقدامات سپاه برای مقابله با کرونا گفت: سپاه مشارکت خود را در مبارزه با بیماری کرونا ادامه می‌دهد. طرح شهید سلیمانی ابتکاری واقعاً خوب بود و امیدواریم با مشارکت مردم، بسیج، سپاه و دانشگاه‌های علوم پزشکی بتوانیم بر این بیماری غلبه کنیم.

سردارسرلشکر حسین سلامی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هدف از سفر به کرمان بازدید از نحوه مشارکت بسیج و سپاه در مدیریت و مهار بیماری کرونا به دلیل شیوع گسترده کرونا در استان کرمان است. خوشبختانه با تلاش و زحمات عزیزان در بخش بهداشت و درمان و امر واکسیناسیون، درصد فوتی‌ها در کرمان نسبت به ابتلا کمتر است.

وی گفت: هدف اساسی عمل به فرمان رهبرمعظم انقلاب است و ورود بسیج و سپاه و در تحقق طرح شهید سلیمانی برای قطع زنجیره کرونا است. سرلشکر سلامی افزود: ما از مراکز واکسیناسیون سپاه بازدید کردیم، همچنین از بیمارستان فاطمه زهرا (س) شهر کرمان که زیر نظر سپاه است. این بیمارستان ۷۰ تخت در اختیار بیماران کرونایی گذاشته بود که ۶۴ تخت دیگر به این مجموعه اضافه شده‌است و با ۱۳۴ تخت به بیماران کرونایی خدمات می‌دهد که با این حساب ۷۰ درصد تخت‌های این بیمارستان به بیماران کرونایی اختصاص دارد.

فرمانده کل سپاه با اشاره به ابتکار بیمارستان فاطمه‌الزهرا (س) در اجرای امداد اجتماعی به بیماران کم‌بضاعت عنوان کرد: در طرح شهید سلیمانی و رجوع به خانه‌ها ابتکار خوبی در کرمان انجام شده که اکیپ‌های موتورسواری را شکل دادند و این‌ها نیازهای خانواده‌هایی را که کم توان هستند از نظر خرید دارو و مایحتاج برطرف می‌کنند. نیروهای جهادی تلاش دارند یک امداد اجتماعی را در این زمینه برپا کنند.

منبع:روزنامه جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    2 0
    پس هشیاری و دقت مسئولین بهداشت کجاست . نکنه همه در این برهم خوری نقش دارند . نقش دستگاه های اطلاعاتی و حراست . و حتی بسیج پزشکی .چگونه است . ببخشید چرا شاخک ها نسبت به نظر دیگران جلب و پیگیری مسئولانه . با ریز بینی های خودش حساس و کنجکاو . نسبت به مصرف دارو . حتی تلفات بالا . نبوده . همین وقت ها باید بررسی کرد . از دیگر کشورها . حتی همین بغل خودمان که چگونه آمارها فرق میکنه . راجع به نحوه رسیدگی و تجویز دارو و مسائل روزمره . اجتماعی و غیره .
  • IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    4 0
    خدا از هرکسی که عمدا این کارها رو میکنه نگذره و خودشو خونوادشو به عذاب الیم دچار کنه، الهی آمین!!!
  • IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    3 0
    خدا لعنتشون کنه اینا قاتلن درست مثل اون دلال کثافت که هویج سه تومنی رو سی تومن میکنه
  • شیردل IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    3 1
    خاک بر سر مسئولین اگر این پول رو خرج تولید واکسن داخل کرده بودن تاحالا برای همه واکسن تولید شده بود!
  • محمد IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    1 1
    من یک شهروند معمولی هستم نه طبیبم ن دارو فروش بخدا تمام خانواده رو با بخشی از داروهای طب اسلامی درمان کردم از اول شیوع کرونا همین گزارش شما در بین عوامل طب اسلامی می گفتند ولی یک جوی ایجاد شده که به این بندگان خدا به چشم فرقه ضاله نگاه می کنن. حضرت عباسی به داد مردم برسید بزارین این روش درمان هم معرغی بشه.
    • IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
      1 1
      واقعا درسته من اینجا خیلیهارو میشناسم همگی با بخور جوش شیرین و توصیه های طب سنتی خوب شدیم الحمدلله. بی فرهنگی به جایی رسیده که قرص و دوا هم شده کلاس کار!
    • صادق IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
      0 0
      سلام عمر دست خداست اگر چیزیتون نشده خدا خواسته شاید به پزشک هم مراجعه میکردین همین نتیجرو میگرفتین. دایی من با مراجعه دیرهنگام به پزشک فوت کردن. لطفا خودتون رو جایی نذارین که در موردش علم ندارین که اگر کسی به خاطر توصیه غیر پزشکی و غیر اسلامی شما چیزیش بشه شما هم باید پاسخگو باشین
  • IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    1 0
    آفرین. کاسبی رو خوب اومدی... مافیای دارو... هنوز خیلی باور ندارند که اینم مثل بازار طلا و دلار و ماشین و... حالا دارو هم بهش اضاف شده... البته از بیشرمی و بی وجدانی این بازار مافیا هست.. ولی دیگه دارند انجامش میدهند متاسفانه...
  • IR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    1 0
    در کشور ما در همه چیز ولنگاریم... هیچ وقت یک مدیریت و همفکری مشارکتی نداریم... و هیچ وقت شفافیت در اطلاع رسانی را اجرا نمی‌کنیم... تا دلتان بخواهد شورای عالی و مجمع و نشست و همایش داریم اما همه نمادین و بی فایده... همه آخرش با یک امضای رئیس فلان اداره هیچ می‌شود اصلا رئیس فلان اداره گوشش بدهکار مشورت و شور و همفکری نیست.
  • IR ۰۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    1 0
    بفرما .متشکریم جناب وزیر بهداشت. خدا وکیلی نباید این فرد مجازات شود. نباید کسایی که در این ارتباط بودند محاکمه و اموالشان ضبط گردد
  • ْسلام IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    1 0
    دسته گلی از قبیله علی برکت الله اگر تاثیر نداره چرا جلوش گرفته نمی شه
  • حسن IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    1 0
    در کجای دنیا با جان مردم مثل مسئولین ما بازی می کنند ؟
  • دکتر یوسف اویسی IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    4 0
    از ابتدا کرونا من گفتم کرونا دارو ندارد و واکسن هم عامل پیشگری کننده موثر نیست. چون 80 در صد مردم بدون علامت کرونا می گیرند. بنابراین لزومی به مصرف داروی خاص نیست. بلکه باید با کاهش التهاب مزمن و حفاظت از اندام های حیاتی بیمار را از مرگ نجات داد. این کار بوسیله پزشکان عمومی هم امکان پذیر است.
  • IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    0 0
    من حدود ۵۰روز قبل تست کرونایم مثبت شد پدر اولین مرحله داروهای مختلفی از جمله فاواپییر تجاوز و مصرف نمودم که بعد از چند رو حالم وخیم شد و پس از اسکن ریه ام ۵۵درصد درگیر شده بود که در بیمارستان نیکان المپیک آمپول رد مسیور تجاوز کردند لکن دارو موجود نبود که حالت خفگیام باعث شد به اورژانس بیمارستان آب سینا مراجعه و در آنجا آمپول ردمسیور همراه با سرم و آمپول دگزامتازون طی ۶مرحله تزریق که موقر بوده و در منزل نیز اکسیژن استفاده کردم که خطر رفع شده وو بهتر هستم خدارا شکر
  • IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    1 0
    وقتی ریه شما درگیر میشه ودچار التهاب میشی دیگه نه طب سنتی وبخور جواب میده نه استراحت و دم نوش خوردن .ما خانوادگی کرونا گرفتیم ومادرم وهمسرم دچار فاز التهابی ودرگیری ریه شدن تنها دارویی که اونها رو نجات داد همین شش دوز رمسدیویر بود .هردارویی عوارض خاص خودش رو داره اما این دسته داروهای ضدویروس جون خیلیها رو هم نجات دادند والان اصلی ترین درمان کرونایی بیماران همین داروها هستند .اونهایی که میگن با دمنوش وطب سنتی وبخور جوش شیرین خوب شدیم به این نکته توجه کنند که چرا دوتا از اساتید طب سنتی که تو تلویزیون هم کلی برنامه داشتند در اثر کرونا فوت شدند ؟در مجموع 80درصد افراد دچار کرونای خفیف میشن وبا استراحت .مصرف مایعات وهمون دمنوشها خوب میشن اما وقتی بیماری وارد فاز التهابی ودرگیری ریه میشه همین داروها واقعا نعمت بزرگی هستند.کاهش مرگ ومیر کرونایی تنها با واکسیناسیون سراسری اتفاق می افته .همین الان فوتیهای بالای 70سال ما که دودوز واکسن زدند خیلی کم شده واکثر فوتیها بین 30تا50سال هستند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس